r.
Twee veertigers op de grid
De Vries reserve Mercedes
Formule 1-teams beweren dat hun miljardeninvesteringen lonen
omdat de auto-industrie er veel profijt van heeft. Maar is dat ook zo?
,,De crash van Grosjean leert ons zo veel over veiligheid van auto's.''
Als Max Verstappen gas geeft,
rijdt hij na vier seconden 160
kilometer per uur. Zijn ver
bruik ligt ergens in de buurt
van 1 (liter) op 3 (kilometer).
En na een race kunnen zijn banden recht
streeks naar het grofvuil. Zo bezien is het
moeilijk voor te stellen wat de Formule 1
precies kan betekenen voor de gemiddelde
middenklasser. Toch claimen merken als
Mercedes en Honda dat hun enorme in
vesteringen in de sport zich terugverdie
nen in de fabriek waar uw volgende auto
van de band rolt. Is dat terecht? Monteur
Armand Broekmans, die begin deze eeuw
vijf seizoenen bij het Formule 1-team van
Sauber werkte, geeft antwoord. Formule 1
gaat over anderhalf uur en zo hard moge
lijk, terwijl een straatauto probleemloos
200.000 kilometer moet kunnen rijden.
Dus zijn er volgens hem niet veel dingen
die je een-op-een kunt overnemen. Het
gaat om het begrijpen van de materie.
Motor
auto. ,,De techniek van injectoren die nu
haarfijn regelen hoe zo efficiënt mogelijk
lucht en benzine worden vermengd, komt
ook uit de autosport.''
Elektronica
Met een palet aan knopjes op het stuur kan
een Formule 1-coureur zijn auto van voor
tot achter instellen. U moet er misschien
niet aan denken op Knooppunt Klaverpol
der, maar elektronica is niet meer weg te
denken uit elke auto. ,,Ik heb de laatste tijd
veel in de Formule E gewerkt'', zegt Broek
mans. ,,Daar is nog maar tien procent van
het werk mechanische afstemming en
negentig procent elektronica. Ik ben van
de oude stempel, ik zie graag hoe iets
werkt. Maar die tijd ligt achter ons. Van
engine braking tot traction control, alles gaat
over de computer. De monteur is een soft-
warespecialist geworden.''
Lichtgewicht onderdelen
systeem waardoor je achter het stuur
medepassagiers die op de achterbank
fluisteren, toch kunt verstaan. Allemaal
extra spullen. Om te voorkomen dat auto's
steeds zwaarder worden is er behoefte aan
zo licht mogelijke onderdelen. Dat is ook
één van de belangrijkste opdrachten voor
een Formule 1-team. Dus wordt er steeds
meer gewerkt met carbon onderdelen. Met
3D-printers kun je natuurlijk nu alle vor
men en materialen maken.''
Banden
Een Formule 1-band is totaal onvergelijk
baar met het rubber onder uw auto. ,,Maar
toch'', zegt Broekmans. ,,Het gaat om de
technologie. Als je weet hoe een band zich
gedraagt, wat die sneller maakt of duurza
mer, weet je in welke richting je moet
denken bij het opbouwen van een normale
autoband."
Veiligheid
overleefd in de auto van een paar jaar eer
der. Hoeveel veiliger wordt autorijden
door de Formule 1? ,,Het antwoord op de
vraag waarom Grosjean dat ongeluk heeft
overleefd, is ongelooflijk belangrijk'', zegt
Broekmans. ,,Dat is al minutieus geanaly
seerd. De halo redt zijn leven, omdat die is
gemaakt van een bepaald soort titanium.
Het gaat om de kreukelzone, waar breekt
het chassis en wordt de energie afge
voerd?'' Hetzelfde principe als bij een aan
rijding in het gewone verkeer. Broekmans:
„Vroeger werd een auto gemaakt uit één
type staal. Tegenwoordig zitten er zo veel
soorten metaal, aluminium en carbon in
de carrosserie. We weten precies hoe je dat
zo samenstelt dat het op de juiste plekken
kapot gaat bij een ongeluk. Auto's worden
alleen maar veiliger van een incident zoals
dat van Grosjean, simpelweg door te leren
over materialen.''
Benzine
Het belangrijkste onderdeel van elke auto.
De eerste link tussen de Formule 1 en het
gemiddelde straatbeeld lijkt de hybride
motor. De eerste (semi-) elektrische auto
stamt uit 1901 en komt dus niet uit de
sport. ,,Maar de kennis die daar wordt op
gedaan, wordt wel doorvertaald naar de
auto-industrie'', zegt Broekmans. ,,Hoe
wordt de hybride motor zo efficiënt moge
lijk, hoe kan die worden opgeladen zonder
stekker?''
In de auto waarmee Mercedes in de
jaren 50 in de Formule 1 reed, werd de
benzine al rechtstreeks in de motor
gespoten, zonder hulp van een ex
terne carburateur. Dat werd later
ook toegepast in de 'normale'
De brandstof waarmee een Formule 1-auto
de garage uitrijdt, is voor 99 procent gelijk
aan wat u aan de pomp tankt. Maar net dat
ene procentje verschil kan van waarde zijn.
Benzine die zorgt voor een optimale pres
tatie en het behoud van de motor, daar
zoekt zowel de miljardensport als de mas
safabrikant naar. ,,Een Formule 1-team
staat elke race onder een gigantische druk,
er móet gepresteerd worden'', besluit
Broekmans. ,,Dus is het een technologi
sche kraamkamer waar veel sneller en
meer wordt geleerd dan in een door
snee ontwikkelingscentrum van een
merk. Aerodynamica, efficiëntie,
materialen, hybride, smeringen.
Al die kennis komt van pas bij de
ontwikkeling van een nieuwe
personenauto.''
„Vroeger had je zo'n pinnetje om van bin
nenuit de spiegels te stellen. Dat was
al heel wat. Nu herkennen som
mige auto's wie er in zit en
gaat dat automatisch.
Maar er moeten ook
massagestoelen
in. En een
De impact van een botsing met 50 kilome
ter per uur is, voor u en uw auto, veel
kleiner dan pakweg tien jaar gele
den. Parallel daaraan: Ro-
main Grosjean had de
megacrash in Bah
rein onlangs
ook niet
dinsdag 23 maart 2021
GO
In het jaar van zijn terugkeer blaast Fernando Alonso eind
juli 40 kaarsjes uit. Kimi Raikkönen viert in oktober zelfs zijn
42ste verjaardag. Lang geen unicum, de Monegask Louis
Chiron reed in 1955 op z'n 55ste nog in Monaco. Luigi Fagioli
(Ita) won in 1951 nog op z'n 53ste. En de Argentijn Juan-
Manuel Fangio werd in 1957 op zijn 46ste nog kampioen.
Drie rookies dit jaar in de
Formule 1. Mick 'zoon van'
Schumacher en de Russische
badboy Nikita Mazepin behoe
ven amper introductie. De
derde is het Japanse toptalent
Yuki Tsunoda, bij Alpha Tauri
het oogappeltje van Honda.
Als Formule 2-kampioen van 2019 lag er gek
genoeg geen Formule 1-aanbod op Nyck de Vries
te wachten. De coureur uit Sneek vond een prima
stoel in de Formule E, bij Mercedes. Afgelopen
winter kwam promotie. Net als Stoffel Vandoorne
is de Nederlander nu ook F1-reservecoureur.
Hoeveel Formule 1
zit er in uw auto?
Rik Spekenbrink
De nieuwe
Aston Mar
tin AMR21
waarmee
Sebastian
Vettel en
Lance Stroll
gaan rijden.
FOTO AFP