r. Twee veertigers op de grid De Vries reserve Mercedes Formule 1-teams beweren dat hun miljardeninvesteringen lonen omdat de auto-industrie er veel profijt van heeft. Maar is dat ook zo? ,,De crash van Grosjean leert ons zo veel over veiligheid van auto's.'' Als Max Verstappen gas geeft, rijdt hij na vier seconden 160 kilometer per uur. Zijn ver bruik ligt ergens in de buurt van 1 (liter) op 3 (kilometer). En na een race kunnen zijn banden recht streeks naar het grofvuil. Zo bezien is het moeilijk voor te stellen wat de Formule 1 precies kan betekenen voor de gemiddelde middenklasser. Toch claimen merken als Mercedes en Honda dat hun enorme in vesteringen in de sport zich terugverdie nen in de fabriek waar uw volgende auto van de band rolt. Is dat terecht? Monteur Armand Broekmans, die begin deze eeuw vijf seizoenen bij het Formule 1-team van Sauber werkte, geeft antwoord. Formule 1 gaat over anderhalf uur en zo hard moge lijk, terwijl een straatauto probleemloos 200.000 kilometer moet kunnen rijden. Dus zijn er volgens hem niet veel dingen die je een-op-een kunt overnemen. Het gaat om het begrijpen van de materie. Motor auto. ,,De techniek van injectoren die nu haarfijn regelen hoe zo efficiënt mogelijk lucht en benzine worden vermengd, komt ook uit de autosport.'' Elektronica Met een palet aan knopjes op het stuur kan een Formule 1-coureur zijn auto van voor tot achter instellen. U moet er misschien niet aan denken op Knooppunt Klaverpol der, maar elektronica is niet meer weg te denken uit elke auto. ,,Ik heb de laatste tijd veel in de Formule E gewerkt'', zegt Broek mans. ,,Daar is nog maar tien procent van het werk mechanische afstemming en negentig procent elektronica. Ik ben van de oude stempel, ik zie graag hoe iets werkt. Maar die tijd ligt achter ons. Van engine braking tot traction control, alles gaat over de computer. De monteur is een soft- warespecialist geworden.'' Lichtgewicht onderdelen systeem waardoor je achter het stuur medepassagiers die op de achterbank fluisteren, toch kunt verstaan. Allemaal extra spullen. Om te voorkomen dat auto's steeds zwaarder worden is er behoefte aan zo licht mogelijke onderdelen. Dat is ook één van de belangrijkste opdrachten voor een Formule 1-team. Dus wordt er steeds meer gewerkt met carbon onderdelen. Met 3D-printers kun je natuurlijk nu alle vor men en materialen maken.'' Banden Een Formule 1-band is totaal onvergelijk baar met het rubber onder uw auto. ,,Maar toch'', zegt Broekmans. ,,Het gaat om de technologie. Als je weet hoe een band zich gedraagt, wat die sneller maakt of duurza mer, weet je in welke richting je moet denken bij het opbouwen van een normale autoband." Veiligheid overleefd in de auto van een paar jaar eer der. Hoeveel veiliger wordt autorijden door de Formule 1? ,,Het antwoord op de vraag waarom Grosjean dat ongeluk heeft overleefd, is ongelooflijk belangrijk'', zegt Broekmans. ,,Dat is al minutieus geanaly seerd. De halo redt zijn leven, omdat die is gemaakt van een bepaald soort titanium. Het gaat om de kreukelzone, waar breekt het chassis en wordt de energie afge voerd?'' Hetzelfde principe als bij een aan rijding in het gewone verkeer. Broekmans: „Vroeger werd een auto gemaakt uit één type staal. Tegenwoordig zitten er zo veel soorten metaal, aluminium en carbon in de carrosserie. We weten precies hoe je dat zo samenstelt dat het op de juiste plekken kapot gaat bij een ongeluk. Auto's worden alleen maar veiliger van een incident zoals dat van Grosjean, simpelweg door te leren over materialen.'' Benzine Het belangrijkste onderdeel van elke auto. De eerste link tussen de Formule 1 en het gemiddelde straatbeeld lijkt de hybride motor. De eerste (semi-) elektrische auto stamt uit 1901 en komt dus niet uit de sport. ,,Maar de kennis die daar wordt op gedaan, wordt wel doorvertaald naar de auto-industrie'', zegt Broekmans. ,,Hoe wordt de hybride motor zo efficiënt moge lijk, hoe kan die worden opgeladen zonder stekker?'' In de auto waarmee Mercedes in de jaren 50 in de Formule 1 reed, werd de benzine al rechtstreeks in de motor gespoten, zonder hulp van een ex terne carburateur. Dat werd later ook toegepast in de 'normale' De brandstof waarmee een Formule 1-auto de garage uitrijdt, is voor 99 procent gelijk aan wat u aan de pomp tankt. Maar net dat ene procentje verschil kan van waarde zijn. Benzine die zorgt voor een optimale pres tatie en het behoud van de motor, daar zoekt zowel de miljardensport als de mas safabrikant naar. ,,Een Formule 1-team staat elke race onder een gigantische druk, er móet gepresteerd worden'', besluit Broekmans. ,,Dus is het een technologi sche kraamkamer waar veel sneller en meer wordt geleerd dan in een door snee ontwikkelingscentrum van een merk. Aerodynamica, efficiëntie, materialen, hybride, smeringen. Al die kennis komt van pas bij de ontwikkeling van een nieuwe personenauto.'' „Vroeger had je zo'n pinnetje om van bin nenuit de spiegels te stellen. Dat was al heel wat. Nu herkennen som mige auto's wie er in zit en gaat dat automatisch. Maar er moeten ook massagestoelen in. En een De impact van een botsing met 50 kilome ter per uur is, voor u en uw auto, veel kleiner dan pakweg tien jaar gele den. Parallel daaraan: Ro- main Grosjean had de megacrash in Bah rein onlangs ook niet dinsdag 23 maart 2021 GO In het jaar van zijn terugkeer blaast Fernando Alonso eind juli 40 kaarsjes uit. Kimi Raikkönen viert in oktober zelfs zijn 42ste verjaardag. Lang geen unicum, de Monegask Louis Chiron reed in 1955 op z'n 55ste nog in Monaco. Luigi Fagioli (Ita) won in 1951 nog op z'n 53ste. En de Argentijn Juan- Manuel Fangio werd in 1957 op zijn 46ste nog kampioen. Drie rookies dit jaar in de Formule 1. Mick 'zoon van' Schumacher en de Russische badboy Nikita Mazepin behoe ven amper introductie. De derde is het Japanse toptalent Yuki Tsunoda, bij Alpha Tauri het oogappeltje van Honda. Als Formule 2-kampioen van 2019 lag er gek genoeg geen Formule 1-aanbod op Nyck de Vries te wachten. De coureur uit Sneek vond een prima stoel in de Formule E, bij Mercedes. Afgelopen winter kwam promotie. Net als Stoffel Vandoorne is de Nederlander nu ook F1-reservecoureur. Hoeveel Formule 1 zit er in uw auto? Rik Spekenbrink De nieuwe Aston Mar tin AMR21 waarmee Sebastian Vettel en Lance Stroll gaan rijden. FOTO AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 54