Godzijdank
liet hij zich
nog een keer
verleiden
II
UITGELICHT
Groei van W Series moet stimulans zijn voor doorstroming
Nieuw dit jaar: de W Series in het
voorprogramma van de Formule 1.
Vrouwen krijgen alle kans, dat is de
boodschap. Maar is die oprecht?
SEBASTIAN VETTEL
Ging hij stoppen? Met pensi
oen op z'n 33ste? De vrees be
stond en iedereen kreeg alleen
bij de gedachte al een naar ge
voel. Want zo'n demasqué als
bij Ferrari, dat verdiende Sebas
tian Vettel niet als slotakkoord
van een spetterende carrière.
Een flitsstart bij Toro Rosso, de
jongste wereldkampioen ooit en
vier keer 's werelds beste bij Red
Bull Racing. In veruit de sterk
ste auto van het veld, ja. Maar
vier keer wereldkampioen word
je heus niet per ongeluk.
Na die gouden jaren trok hij
naar zijn droomformatie Fer
rari, maar daar bleef het oogsten
uit. Lag het aan Vettel? Aan de
stuurloze Italiaanse Scuderia?
Aan beiden? Dé verlosser na de
magere post-Schumi-jaren
In juli viert Vettel 'pas'
zijn 34ste verjaardag
en bij Aston Martin
gaat hij op zoek naar
zijn tweede jeugd
bleek hij niet. Charles Leclerc
kwam, Vettel besefte dat zijn
Ferrari-dagen geteld waren. De
scheiding onafwendbaar. De
Duitser flirtte met een bestaan
in de anonimiteit, thuis met
vrouw en kinderen. Die spot
lights kan hij missen, makkelij
ker dan wie ook in de paddock.
Vettel heeft Twitter en Insta-
gram nog niet eens ontdekt.
Maar godzijdank, hij liet zich
alsnog verleiden voor een
nieuw project. Lawrence Stroll
en Aston Martin hielden hem
een plan met potentie voor. Een
mooie groene auto, een iconisch
merk en een extreem ambiti
euze doelstelling. Binnen vijf
jaar wereldkampioen, dat willen
ze worden. Die vijfjaar hebben
ze ook wel nodig, de testdagen
draaiden alvast uit op een grote
teleurstelling voor de equipe in
het chique groen. Maar Vettel
heeft nog wel even. In juli viert
hij 'pas' zijn 34ste verjaardag en
bij de Britten gaat hij op zoek
naar zijn tweede jeugd. Waarom
ook niet? Weg uit de Italiaanse
slangenkuil oogt hij meteen
weer vijf jaar jonger.
wordt alles voor je betaald, eigen
geld meebrengen is niet nodig. In
die zin is dat zelfs een voordeel
voor vrouwen.''
Zijn er eigenlijk redenen
waarom vrouwen minder geschikt
zijn voor autosport? In principe
niet, zegt Amersfoort. Maar toch
ook weer wel. ,,In de juniorenklas-
ses is fysieke kracht belangrijk.
Daar heb je geen hulpmiddelen,
zoals in de Formule 1, je moet alles
zelf doen.'' In die zin moeten jonge
meiden harder werken om die
krachten te kunnen leveren. En er
is nog iets, zegt de teameigenaar
voorzichtig. ,,Dit is absoluut geen
waardeoordeel. Maar vrouwen zijn
in mijn ervaring emotioneler dan
mannen. Als het niet lukt, wordt
het soms toch een huilpartij. Dat is
wel eens lastig.''
Seksisme
Vijf jonge vrouwen reden er ooit
voor zijn renstal. Sophia Flörsch is
de bekendste. In 2018 was ze in Ma
cau betrokken bij een zware crash.
Ze werd er, ironisch genoeg, we
reldberoemd mee. De Duitse rijdt
niet meer voor Van Amersfoort,
maar is hét feministische geluid
van de autosport geworden. En
influencer bovendien, vorig jaar
verzamelde ze 7,4 miljoen likes op
Instagram.
Van Amersfoort: ,,Sophia meent
vaak te moeten verwoorden dat er
in de autosport sprake is van sek
sisme.'' Dat vrouwen worden te
gengewerkt, dat de W Series juist
een blokkade zijn in plaats van een
stimulans. ,,Dat is echt bullshit. Als
er een vrouw was geweest die
beter is dan Lewis Hamilton of een
andere huidige coureur, dan had
die allang in de Formule 1 gereden.
Dus hebben vrouwen meer kansen
nodig. Maar onderschat niet hoe
moeilijk het is om Formule 1-cou-
reur te worden. Het is de absolute
wereldtop, daar zijn er maar twin
tig van. Hele hordes mannen heb
ben het ook niet gehaald.''
Het is zelfs andersom: vanuit
commercieel oogpunt is het bij
zonder aantrekkelijk om de eerste
vrouw in de Formule 1 sinds Lella
Lombardi, die in 1975 en 1976
twaalf races reed, in je team te
hebben. Reken maar dat daar aan
dacht voor is. Uit recent onder
zoek blijkt bovendien dat 38 pro
cent van de ruim 500 miljoen kij
kers naar elke grand prix, vrouw
is. ,,Iedereen beseft: een vrouw in
de Formule 1 is kassa. Mensen blij
ven daarnaar zoeken. Maar ik
denk echt dat uiteindelijk talent
telt. Hoe fantastisch is het als je
daar bent aanbeland, dat het om
talent gaat?''
Frits van Amersfoort zit ruim 45
jaar in de autosport. Hij herkent
een uniek racetalent zodra dat in
één van zijn auto's stapt. Max Ver
stappen, Charles Leclerc, geen
greintje twijfel dat ze het zouden
gaan maken in de sport. Maar
vrouwelijk Formule 1-materiaal,
dat is Van Amersfoort (66) al die
tijd niet tegengekomen. ,,Een
kwestie van statistiek'', denkt de
teameigenaar. „Tegenover duizend
jongetjes die gaan racen, staan
twee meisjes. De spoeling is ge
woon dunner.''
Toch is het een kwestie van tijd
voordat er een vrouw doorstroomt
naar de Formule 1, denkt ook Van
Amersfoort. De oprichting in 2019
van een speciale raceklasse voor
vrouwen, de W Series, juichte hij
toe. Dat Beitske Visser en haar col
lega's dit seizoen bij acht grands
prix in het voorprogramma van de
Formule 1 staan geprogrammeerd,
hartstikke goed. ,,Hoe enthousias
meer je meisjes om coureur te
worden? Door een speciale klasse
voor dames te organiseren. Er
komt vanzelf iemand bovendrij
ven die goed genoeg is voor de For
mule 1.'' Alles wat je aandacht
geeft, groeit immers. ,,Kijk naar
vrouwenvoetbal. En in de W Series
ER KOMT
VANZELF
WEL EEN
VROUW
BOVENDRIJVEN
DIE GOED GENOEG IS
VOORDEFORMULE 1
dinsdag 23 maart 2021
GO
- Arjan Schouten
Het eindpodium van de W Series in 2019. Links nummer 2 Beitske Visser, naast haar Jamie Chadwick en Alice Powell. foto scs/hochzwei
'Iedereen beseft: een
vrouw in F1 is kassa'
- Frits van Amersfoort (66)
Rik Spekenbrink
De coureurs
gaan door de
eerste bocht
tijdens de W
Series-race op
de Duitse No-
risring in 2019.
FOTO SCS/HOCHZWEI