Godzijdank liet hij zich nog een keer verleiden II UITGELICHT Groei van W Series moet stimulans zijn voor doorstroming Nieuw dit jaar: de W Series in het voorprogramma van de Formule 1. Vrouwen krijgen alle kans, dat is de boodschap. Maar is die oprecht? SEBASTIAN VETTEL Ging hij stoppen? Met pensi oen op z'n 33ste? De vrees be stond en iedereen kreeg alleen bij de gedachte al een naar ge voel. Want zo'n demasqué als bij Ferrari, dat verdiende Sebas tian Vettel niet als slotakkoord van een spetterende carrière. Een flitsstart bij Toro Rosso, de jongste wereldkampioen ooit en vier keer 's werelds beste bij Red Bull Racing. In veruit de sterk ste auto van het veld, ja. Maar vier keer wereldkampioen word je heus niet per ongeluk. Na die gouden jaren trok hij naar zijn droomformatie Fer rari, maar daar bleef het oogsten uit. Lag het aan Vettel? Aan de stuurloze Italiaanse Scuderia? Aan beiden? Dé verlosser na de magere post-Schumi-jaren In juli viert Vettel 'pas' zijn 34ste verjaardag en bij Aston Martin gaat hij op zoek naar zijn tweede jeugd bleek hij niet. Charles Leclerc kwam, Vettel besefte dat zijn Ferrari-dagen geteld waren. De scheiding onafwendbaar. De Duitser flirtte met een bestaan in de anonimiteit, thuis met vrouw en kinderen. Die spot lights kan hij missen, makkelij ker dan wie ook in de paddock. Vettel heeft Twitter en Insta- gram nog niet eens ontdekt. Maar godzijdank, hij liet zich alsnog verleiden voor een nieuw project. Lawrence Stroll en Aston Martin hielden hem een plan met potentie voor. Een mooie groene auto, een iconisch merk en een extreem ambiti euze doelstelling. Binnen vijf jaar wereldkampioen, dat willen ze worden. Die vijfjaar hebben ze ook wel nodig, de testdagen draaiden alvast uit op een grote teleurstelling voor de equipe in het chique groen. Maar Vettel heeft nog wel even. In juli viert hij 'pas' zijn 34ste verjaardag en bij de Britten gaat hij op zoek naar zijn tweede jeugd. Waarom ook niet? Weg uit de Italiaanse slangenkuil oogt hij meteen weer vijf jaar jonger. wordt alles voor je betaald, eigen geld meebrengen is niet nodig. In die zin is dat zelfs een voordeel voor vrouwen.'' Zijn er eigenlijk redenen waarom vrouwen minder geschikt zijn voor autosport? In principe niet, zegt Amersfoort. Maar toch ook weer wel. ,,In de juniorenklas- ses is fysieke kracht belangrijk. Daar heb je geen hulpmiddelen, zoals in de Formule 1, je moet alles zelf doen.'' In die zin moeten jonge meiden harder werken om die krachten te kunnen leveren. En er is nog iets, zegt de teameigenaar voorzichtig. ,,Dit is absoluut geen waardeoordeel. Maar vrouwen zijn in mijn ervaring emotioneler dan mannen. Als het niet lukt, wordt het soms toch een huilpartij. Dat is wel eens lastig.'' Seksisme Vijf jonge vrouwen reden er ooit voor zijn renstal. Sophia Flörsch is de bekendste. In 2018 was ze in Ma cau betrokken bij een zware crash. Ze werd er, ironisch genoeg, we reldberoemd mee. De Duitse rijdt niet meer voor Van Amersfoort, maar is hét feministische geluid van de autosport geworden. En influencer bovendien, vorig jaar verzamelde ze 7,4 miljoen likes op Instagram. Van Amersfoort: ,,Sophia meent vaak te moeten verwoorden dat er in de autosport sprake is van sek sisme.'' Dat vrouwen worden te gengewerkt, dat de W Series juist een blokkade zijn in plaats van een stimulans. ,,Dat is echt bullshit. Als er een vrouw was geweest die beter is dan Lewis Hamilton of een andere huidige coureur, dan had die allang in de Formule 1 gereden. Dus hebben vrouwen meer kansen nodig. Maar onderschat niet hoe moeilijk het is om Formule 1-cou- reur te worden. Het is de absolute wereldtop, daar zijn er maar twin tig van. Hele hordes mannen heb ben het ook niet gehaald.'' Het is zelfs andersom: vanuit commercieel oogpunt is het bij zonder aantrekkelijk om de eerste vrouw in de Formule 1 sinds Lella Lombardi, die in 1975 en 1976 twaalf races reed, in je team te hebben. Reken maar dat daar aan dacht voor is. Uit recent onder zoek blijkt bovendien dat 38 pro cent van de ruim 500 miljoen kij kers naar elke grand prix, vrouw is. ,,Iedereen beseft: een vrouw in de Formule 1 is kassa. Mensen blij ven daarnaar zoeken. Maar ik denk echt dat uiteindelijk talent telt. Hoe fantastisch is het als je daar bent aanbeland, dat het om talent gaat?'' Frits van Amersfoort zit ruim 45 jaar in de autosport. Hij herkent een uniek racetalent zodra dat in één van zijn auto's stapt. Max Ver stappen, Charles Leclerc, geen greintje twijfel dat ze het zouden gaan maken in de sport. Maar vrouwelijk Formule 1-materiaal, dat is Van Amersfoort (66) al die tijd niet tegengekomen. ,,Een kwestie van statistiek'', denkt de teameigenaar. „Tegenover duizend jongetjes die gaan racen, staan twee meisjes. De spoeling is ge woon dunner.'' Toch is het een kwestie van tijd voordat er een vrouw doorstroomt naar de Formule 1, denkt ook Van Amersfoort. De oprichting in 2019 van een speciale raceklasse voor vrouwen, de W Series, juichte hij toe. Dat Beitske Visser en haar col lega's dit seizoen bij acht grands prix in het voorprogramma van de Formule 1 staan geprogrammeerd, hartstikke goed. ,,Hoe enthousias meer je meisjes om coureur te worden? Door een speciale klasse voor dames te organiseren. Er komt vanzelf iemand bovendrij ven die goed genoeg is voor de For mule 1.'' Alles wat je aandacht geeft, groeit immers. ,,Kijk naar vrouwenvoetbal. En in de W Series ER KOMT VANZELF WEL EEN VROUW BOVENDRIJVEN DIE GOED GENOEG IS VOORDEFORMULE 1 dinsdag 23 maart 2021 GO - Arjan Schouten Het eindpodium van de W Series in 2019. Links nummer 2 Beitske Visser, naast haar Jamie Chadwick en Alice Powell. foto scs/hochzwei 'Iedereen beseft: een vrouw in F1 is kassa' - Frits van Amersfoort (66) Rik Spekenbrink De coureurs gaan door de eerste bocht tijdens de W Series-race op de Duitse No- risring in 2019. FOTO SCS/HOCHZWEI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 52