MEDIA CULTUUR 29 'mm-. magazine.nl/lente ét'4- VI Tijd om alles te lezen over tuinen, buiten wonen, gezond leven en het ultieme lentegevoel. op=op maar zo niet: dan kijken we verder.'' Ook opvallend: de kinderen voelen de stevige verantwoordelijkheid flink op hun schouders en stellen kritische en technische vragen. ,,Het jongste kind dat meedoet aan dit pro gramma, van 9, vraagt op een bepaald moment doodserieus aan de make laar: en deze muur, is dit een draag- muur? Dat vond ik wel een hoogte punt, hoor. Ze stellen ook vragen over het onderhoud, het schilder werk, de tuin en de buurt. Bellen soms ook bij buren aan om vragen te stellen. Dat viel me echt op.'' Zelf trok Ter Braak op haar 14de de wijde wereld in vanuit Twente, voor een carrière als fotomodel. ,,Dus mijn puberteit was niet normaal en is geen referentiekader. Maar natuurlijk kijk ik wel naar al die (pre)pubers die ik voor dit programma ontmoet heb, hoe zij doen, denken en handelen. Tja, dat staat mij allemaal nog te wachten de komende jaren. Ik vind ze heel eerlijk en humoristisch. En ze zijn heel loyaal naar hun ouders en tegelijk behoorlijk egocentrisch. Dat is wel een bijzondere combinatie.'' Gulden middenweg ,,Ook mooi: in één geval willen de ouders graag verhuizen om de kinde ren tegemoet te komen. Zij zitten op een talentschool, blinken uit in dan sen en voetbal, en moeten elke dag anderhalf uur met de bus om op school te komen. De ouders willen voor die kinderen graag dichter bij die school wonen, maar wat blijkt: de kinderen vinden het prima om anderhalf uur in de bus te zitten en lekker filmpjes te kijken op hun tele foons.'' Kinderen zijn tegelijk loyaal aan hun ouders én behoorlijk egocentrisch En dan is er nog het samengestelde gezin, waarvan de vrouw in Hoofd dorp woont en de man in Delft. ,,De kinderen besluiten de gulden mid denweg te kiezen en een huis te zoe ken tussen deze twee plaatsen in. Maar daardoor moet wel iedereen aarden in een nieuwe plaats.'' Verreweg het spannendste mo ment is als de ouders het (zwartge lakte) koopcontract ondertekenen en gefeliciteerd worden met de aankoop van een huis dat ze nog nooit gezien hebben. Ter Braak: ,,En daarna toeren we langs de huizen die de kinderen bezichtigden, zonder te verklappen welk huis ze hebben gekozen. Die re acties van die ouders leveren écht leuke tv op.'' Tussendoor steken Ter Braak en haar kijkers nog wat op over de hui zenmarkt in heel Nederland. ,,De meeste gezinnen die meedoen heb ben een budget van 3 tot 4 ton. Wat koop je daarvoor in pakweg Arnhem? Of Alphen aan den Rijn? Is dat heel anders dan in de regio rond Tilburg?'' Zelf heeft ze voorlopig geen ver huisplannen meer. ,,Terwijl ik dit programma maakte zijn Floris (Ter Braaks echtgenoot, red.), de kinderen en ik vanuit Amsterdam naar het Gooi verhuisd, weer naar een op- knaphuis. Dat vinden we leuk, dat is ook een passie. Maar ik denk dat we - tegen de tijd dat onze jongens pubers zijn - weer ergens anders wonen. Voor ons is dat heel normaal en ik denk dat James en Valentijn ook niet beter weten dan dat we in beweging zijn.'' riBelfe jjsi Nu verkrijgbaar in de winkel of bestel op dinsdag 23 maart 2021 PC SBS-presentator Leonie ter Braak: ,,De reactie van de ouders op de huizen levert écht goede tv op.'' fotos william rutten 44 -Leonie ter Braak m Kinderen kopen een huis, morgen 20.30 uur, SBS6 Het is lente! .Tuintf bloemgeluk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29