Laadplein transferium is opmaat tot meer
SCHOUWEN-DUIVELAND 5
SPAR BURGH-HAAMSTEDE
Het is nu nog een
puinbak, maar oh...
wat wordt het mooi.
In een voormalige
schuur aan de
Kloosterweg 87 in
Burgh-Haamstede
opent vrijdag 23 april
een gloednieuwe
supermarkt de
deuren. De Spar, die
weg moest uit de
Noordstraat, is terug.
I n hoe. De voormalige
koeienstal, waar de
laatste decennia een
campingwinkel in
I huisde, wordt centime
ter voor centimeter onder handen
genomen. De oude balken blijven
behouden en geven de supermarkt
een landelijke uitstraling. ,,Dit
wordt wel een van de mooiste
winkels die we hebben", verwacht
eigenaar Koen van Grootel.
Vijfjaar lang was de Spar geves
tigd aan de Noordstraat, tot Van
Grootel en zijn team te horen kre
gen dat de super begin dit jaar het
pand moest verlaten. Op de oude
stek komt, zo werd onlangs be
kend, een Aldi. Voor Van Grootel
en regiomanager Marjolijn Theijs
sen stond van meet af aan vast dat
ze 'hun' Spar elders in de omge
ving zouden onderbrengen. Dus
gingen ze direct op zoek.
,,We hebben een drive om in
deze buurt te blijven. Er wonen
hier veel oudere mensen die hech
ten aan het persoonlijke contact
bij ons in de winkel. Hier kunnen
ze nog een praatje maken", zegt
Theijssen. Ook weet ze uit erva
ring dat lang niet iedereen inter
net heeft of het wil gebruiken om
bestellingen te plaatsen.
,,Ik vind het belangrijk dat me
vrouw De Jonge ons 's ochtends
kan bellen voor een halfje bruin en
een pakje boter. Wij hebben als
Spar nog altijd een sociale func
tie." En we bieden werkgelegen
heid in de buurt, vult Van Grootel
aan. ,,Er werkt hier een fantastisch
team. Die mensen kunnen nu ook
gewoon door."
Angst voor concurrentie van de
Aldi hebben de twee niet. En ook
Wij kunnen niet meer
in een 'gewone'
supermarkt werken
het plan dat er ligt om de Albert
Heijn over een paar jaar te verkas
sen van Burgh naar Haamstede
weerhoudt ze er niet van hun ei
gen plannen uit te voeren. ,,We
gaan uit van onze eigen kracht en
we houden wel van een uitda
ging."
De nieuwe Spar ligt niet meer
midden in het dorp maar wel te
midden van campings, aan een
weg waar veel strandgangers en
fietsers passeren. Er is straks alle
ruimte om voor de deur te parke
ren. Het assortiment wordt afge
stemd op de behoefte ter plekke.
,,We verkopen straks veel verse
producten: verse maaltijdsalades,
belegde broodjes, pizza's en ge
koelde dranken. Maar ook ca
deautjes, speelgoed en camping-
gas." Een allround gemakswinkel,
zoals Van Grootel en Theijssen de
nieuwe Spar typeren.
Van Grootel heeft 13 Spar-super-
markten in Zeeland en directe
omgeving in bezit. Die zijn stuk
voor-stuk gevestigd in drukke re
creatiegebieden. ,,We kunnen niet
meer in een 'gewone' supermarkt
werken. Bij ons is elke dag anders.
Wat dat betreft zijn we nu eigen
lijk weer terug op de plek waar we
horen", zegt Van Grootel. Theijs-
sen: ,,Die drukte. De voortdurende
uitdaging van het op- en het af-
schalen. Dat vinden wij heerlijk
om te doen."
Renesse is, na Vrouwenpolder, het
tweede laadplein dat Agri Snellaad
in Zeeland realiseert. Voor elek
trisch rijdende strandbezoekers die
van ver komen is zo'n plein essen
tieel, weet manager fuel charge
Roel Clement van Agri Snellaad.
,,We zochten een plek waar we
konden clusteren. Want als je maar
twee palen plaatst op een strand-
parking dan zitten die op een
mooie dag al om 10 uur vol. Nu bied
je écht wat aan."
Vanaf het transferium loop je zo
Renesse in. Of je vertrekt naar het
strand. Er is nu volop onderzoek
gaande naar het beter en duurza
mer maken van zowel transferium
zelf als van het natransport. Deze
zomer worden met camera's kente
kens geregistreerd. Om meer zicht
te krijgen op nationaliteiten die het
Renesser parkeerterrein aandoen,
hoe lang ze er blijven en hoe vaak ze
de megaparking bezoeken.
,,Wat wil de reiziger precies? En is
die bezoeker nog steeds dezelfde
bezoeker als waar het transferium
tig jaar geleden voor is aangelegd?",
zet coördinator Nathalie Goedhart
van het mobiliteitsplatform SD Op
Weg enkele vragen op een rij.
Toentertijd ging het louter om
toeristen, die in grote bussen vol
naar het strand werden vervoerd.
Tegenwoordig gaat het meer om
vraaggestuurd vervoer, geeft wet
houder Ankie Smit aan. ,,Een bel-
busje bijvoorbeeld, dat gekoppeld is
aan een app. Zodat je de bus ook
kunt volgen en weet hoelang je nog
moet wachten. De vraag is hoe we
kunnen doorontwikkelen. Dat gaat
zowel om het toeristisch vervoer
vanaf 2021 als, in bredere zin, om
het mobiliteitsknooppunt zelf."
Vervoersbedrijf Van Oeveren
verzorgt (vorig jaar en dit jaar) het
natransport. Dat gebeurt voor zover
mogelijk met duurzaam vervoer en
slimme oplossingen. Zo worden in
de zomervakantie de schoolbusjes
uit Zonnemaire in Renesse ingezet.
Het streven is om tot een toekomst-
bestendig en zo duurzaam moge
lijke mobiliteitshub te komen.
Een plek waar verschillende ver
voersstromen samenkomen mét
een grote plus, licht Goedhart toe.
,,Dat kan gaan om allerlei soorten
voorzieningen. Zoals verblijfsfunc-
ties, bijzondere vormen van ver
voer of bijvoorbeeld pakketklui-
zen." Na de zomer wordt een ad
viesrapport aan de gemeenteraad
gepresenteerd.
maandag 22 maart 2021
SD
'Dit wordt een van de mooiste winkels'
Esme Soesman
Burgh-Haamstede
Eigenaar Koen van Grootel en Spar-regiomanager Marjolijn Theijssen in de schuur aan de Kloosterweg 87 in Burgh-Haamstede die hele
maal gestript wordt en opnieuw opgebouwd. foto sandra schimmelpennink
-Koen van Grootel over zijn
winkels in recreatiegebieden
Het transferium in Renesse is
een laadplein rijker. Konden
voorheen 4 auto's opladen, nu is
er plek voor 24 elektrische
auto's op hetzelfde moment. Er
wordt hard gewerkt aan de ver
dere ontwikkeling van het trans
ferium tot duurzame 'mobili-
teitshub'.
Esme Soesman
Renesse
Terwijl
de eige
naar op
laadt op
het
strand,
doet de
auto dat
op het
laadplein.
FOTO ESME
•reepppr,