Zo gezien Wijzigt een nieuw kabinet de agenda voor 2033? Ziekte, verdriet, de auto die niet start: dan zijn we er voor elkaar De sleutel voor de kwesties tolvrije tunnel en langer openhouden kerncentrale ligt in Den Haag De verkiezingsuitslag is een domper voor degenen die hopen op een tolvrije Westerscheldetunnel. De werknemers van de kerncentrale Borssele, daarentegen, zetten voorzichtig de champagne koud. ze er in 1984 kwamen wonen, was het een bouwval. Ted: ,,Er groei den boompjes in huis, er was geen stromend water, er was één stop contact." Bianca: ,,We hadden sneeuw op zolder." Ze hebben het verbouwd en aan de achterkant uitgebouwd. Hun verhuizing heeft een voor geschiedenis. Ze woonden vlakbij het centrum in Den Haag. Begin jaren tachtig stonden ze gereed om op hun zeilschip No Nukes - geen kernraketten - een wereldreis te gaan maken. Ted: ,,Toen kregen we onverwacht te horen dat we ouders zouden worden van Gijs, onze oudste zoon. Dat veranderde de plannen. In het AD zagen we een huisje te koop staan in Tholen. De makelaar wees ons op Bots hoofd, dit huisje. Ik werkte voor de Raad voor de Kinderbescherming in Den Haag en maakte daar een hoop ellende mee. We wisten dat de stad niet geschikt was om er kinderen op te voeden. Botshoofd leek een geschikt toevluchtsoord. Gijs was tien maanden oud. Later kregen we nog een tweede zoon, Jochem. Jarenlang reed ik heen en weer naar mijn werk in Den Haag, op eigen kosten. Vrijheid is duur, zeggen ze weleens." Tot de aanleg van de Oesterdam in de jaren tachtig was er eb en vloed achter de dijk van Bots hoofd. Daar kwamen de stromen uit het Volkerak en de Ooster- schelde elkaar tegen - botsten op elkaar. Dat zou de naam van de buurtschap verklaren. Er hangen maritieme schilderijen in het huis van Ted, op kasten staan zelfge bouwde modellen van oude zeil schepen. Hij zegt: ,,Ik ben van mijn zestiende tot vierentwintig ste zeeman geweest op de grote vaart. Dan houd je een band met de zee. Toen het water hier nog zout was, lag er zeewier op de dijk. Mooi was dat." Veilig ,,Het is een veilige omgeving", zegt Bianca. Ted: ,,Ik zou niet weten waar we anders kunnen en willen wonen. Het is een goed lopende gemeenschap. Ziekte, verdriet, de auto die niet start: dan zijn we er voor elkaar." De temperatuur is er nu niet naar. Maar als de zon schijnt, zit ten de inwoners van Boshoofd al gauw buiten op een bankje voor hun huis. Gezellig, kom erbij, een glaasje. 's Zomers wordt er een zwembad opgezet voor een koele plons. Met oud en nieuw komen ze samen in een tent. De vuurton die nog steeds aan de rand van de weg staat, is vast onderdeel van de feestelijke jaarwisseling. Laadschopmachinist Marco Hommel (1976) is klaar voor ver trek naar zijn werk in Sluiskil. Hij woont sinds 2010 op nummer 17. Geboren en getogen in Oud-Vos- semeer leerde hij de charme van het buitenleven van zijn opa die een loonbedrijf had: ,,Ik zou nooit meer terug willen naar een dorp. Al die straten vol auto's, al die mensen. Nee, ik verhuis nog één keer, tussen zes planken." ERNST JAN ROZENDAAL 2033 is een belangrijke stip op de Zeeuwse horizon. Er is afgespro ken dat op 14 maart van dat jaar de Westerscheldetunnel tolvrij wordt en op 31 december moet de kern centrale Borssele stoppen. Aan beide afspraken wordt al geruime tijd gemorreld. Elke politieke par tij in Zeeland wil inmiddels dat de tunnel zo snel mogelijk gratis wordt, al slooft de een zich daar harder voor uit dan de ander. En een meerderheid van de Zeeuwse politiek wil dat de kerncentrale langer blijft doordraaien. De sleutel voor beide kwesties ligt in Den Haag. De vraag is dus: hoe bepalend zijn de verkiezingen van afgelopen woensdag voor wat in 2033 in Zeeland gaat gebeuren? Als VVD, D66 en CDA alle drie deel gaan uitmaken van het nieuwe kabinet - wat voor de hand ligt - is dat slecht nieuws voor de gebruikers van de Westerschelde- tunnel en goed nieuws voor de werknemers van EPZ, de exploi tant van de kerncentrale. Voor D66 is de invoering van re keningrijden hét moment om de tol af te schaffen, maar VVD en CDA staan niet te trappelen om een kilometerheffing in te voeren. Versneld aflossen dan? ,,Als ik nu zeg 'wij maken die tunnel tolvrij', geef ik wel even 450 miljoen euro uit", zei minister-president Mark Rutte onlangs in een interview met deze krant. Met het oog op de economische crisis die het gevolg is van de coronapandemie leek hem dat niet verantwoord. Het CDA houdt zich op de vlakte. De partij wil met de Zeeuwen in gesprek over een haalbare oplos sing. Dat is allemaal weinig bemoedi gend. Een sprankje hoop schuilt in onderzoeken waaraan de bureaus Ecorys en Rebel de laatste hand leggen. Het ene bureau bekijkt wat het afschaffen van de tol kost en hoe dat kan worden betaald, het andere wat het effect van een gra tis tunnel is op de leefbaarheid en de economie van Zeeland. Wie weet valt de rekening lager uit dan het bedrag dat Rutte noemt. Het provinciebestuur sluit dat niet uit en de stichting Zeeland Tolvrij twijfelt er niet eens aan. Als de re gionale economie er ook nog eens door opbloeit, kan het tolvrij ma ken van de tunnel een middel zijn om Zeeland te helpen herstellen van de coronacrisis. Vallen de uitkomsten van de rapporten tegen, dan helpt er geen moedertjelief aan. Een vierde coa litiepartij brengt VVD, D66 en VVD echt niet op andere gedach ten. Ook de PvdA niet, al beweerde kandidaat-Kamerlid Barbara Oo- men onlangs dat de tol een breek punt is bij de formatie. De kans dat bij de kerncentrale een streep gaat door het jaartal 2033 is veel groter. Dan hebben we het niet over eerder, maar over la ter. VVD en CDA willen niet al leen de huidige centrale in Bors- sele langer openhouden, maar er het liefst nog één of twee naast zetten. Anders haalt Nederland de in Parijs afgesproken klimaatdoe len niet, denken zij. Volgens D66 heb je daar kernenergie niet voor nodig, maar anders dan een paar jaar geleden is de partij van Sigrid Kaag niet meer mordicus tegen. Een nieuwe kerncentrale helpen bouwen gaat een stapje te ver, maar een bestaande niet afbreken - mits hij veilig is - lijkt geen be zwaar. Daarvoor is wel de hulp van Zeeland nodig. De gemeenten en de provincie zijn aandeelhouders van energiebedrijf PZEM, dat voor 70 procent eigenaar is van EPZ. Die aandelen PZEM leveren Zee land niks op, omdat het energiebe drijf moet voorkomen dat de kern centrale met verlies draait. Als Den Haag wil dat dat ding langer open blijft, moet Den Haag Zee land ook maar van die molensteen om haar nek bevrijden, vinden provincie en gemeenten. Zou Zeeland niet twee vliegen in één klap kunnen slaan door beide dossiers met einddatum 2033 op de kaft aan elkaar te kop pelen? Twee rekeningen neerleg gen bij het kabinet is kansloos. Maar als het Rijk voortaan garant staat voor de kerncentrale, kan Zeeland met het geld dat zij nu misloopt meebetalen aan een tol vrije tunnel. Voor wat hoort wat. Êspr m I Ted Witteman Kijk op de site bij /video GO ZATERDAG 20 MAART 2021 SintMaartensdijk c Scherpenisse Botshoofd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 57