Ingewanden van Michiel de Ruyter a zijn terecht Rekenkamer: bij gunnen van buslijnen was weinig aandacht voor reistijden Verrekijker van Slot Haamstede is heel bijzonder Alexander van Keulen I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl De Zeeuwse zeeheld Michiel de Ruyter overleed in 1676 op een schip in de baai van Syracuse op Sicilië. Zijn lichaam werd aan boord van het schip geconserveerd; zijn ingewanden moesten aan land worden begraven. Lange tijd was onbekend waar ze precies begraven lagen. Tot nu. Dankzij speurwerk van nazaat Frits de Ruyter de Wildt. Het goede nieuws is dat volgens de Rekenkamer 'de beoogde vervoers- garantie tussen zeven uur 's och tends en elf uur 's avonds wordt waargemaakt'. Het fijnmazige net werk van grote lijnbussen, buurt- busjes en haltetaxi's zorgt dat ook in de kleine dorpen buiten de hoofdroutes openbaar vervoer be schikbaar is. Bovendien is, tot co rona, het aantal reizigers niet afge nomen, zoals voor 2015 werd ver wacht. Maar bij het gunnen van de bus lijnen in Zeeland is vijfjaar geleden weinig aandacht geweest voor snel heid. Hoe lang de reis van bijvoor beeld Hulst naar Goes duurt, of van Zierikzee naar Vlissingen, speelde tijdens de onderhandelingen tus sen provincie en de busmaatschap pij 'geen expliciete rol van beteke nis', schrijft de Rekenkamer. Alleen bij het scholierenvervoer werden concrete reistijden geformuleerd. Overigens heeft het terugbrengen van de reistijden inmiddels wel de aandacht. Pogingen om toeristen naar de bus te lokken zijn mislukt. Dagjes mensen willen ook de laatste kilo meters tot aan het strand met de ei gen auto afleggen. Drie ton subsidie stak de provincie in het 'toeristen- net', maar toch lukte het Connex- xion niet om zonder verlies te wer ken. Het is ook lastig, constateert de Rekenkamer om toeristen te verlei den hun auto te laten staan. De par keertarieven in Zeeland zijn laag en ook de files op een mooie dag schrikken mensen niet af. Gent De Rekenkamer heeft uitgebreid gekeken naar de vergeefse en wei- felachtige pogingen om een goede busverbinding met Gent op te zet ten. Van een jaarronde, dagelijkse verbinding met deze Vlaamse stad De Rekenkamer constateert ook dat het lastig is om toeristen te verleiden hun auto te laten staan is het ook in deze periode niet ge komen. Terwijl de belangstelling van reizigers voor zo'n verbinding 'qua omvang vergelijkbaar is met andere grensoverschrijdende ver bindingen', aldus de Rekenkamer. De andere verbindingen met buur- regio's zijn Zierikzee-Rotterdam, Breskens-Brugge en Hulst-Ant- werpen-Breda. Inmiddels staat een snelle bus dienst van Rotterdam via Goes en Terneuzen naar Gent zelfs in de vervoersplannen van het Rijk tot 2040. Maar, herhaalt de Rekenka mer, als de provincie Zeeland op korte termijn een rechtstreekse bus naar Gent wil, moet ze daarvoor toch echt zelf extra geld opzijleg- gen. Het gaat om tenminste een half miljoen euro per jaar. Dit be drag is niet te vinden binnen het budget dat nu voor openbaar ver voer in Zeeland beschikbaar is. Kijker van rond 1700 duikt weer op 'Trainer zijn is een ervaringsvak en je moet wel vlieguren maken' zeeland 12-13 A Standbeeld van Michiel de Ruyter in Vlis- singen. FOTO KOEN SUYK/ANP I zaterdag 20 maart 2021 ZEELAND 4 Bus komt overal, maar hoe snel? Iedereen in Zeeland kan met het openbaar vervoer overal komen, maar vraag niet hoe lang je er soms over doet. Kort door de bocht is dit een van conclu sies na het onderzoek van de Rekenkamer Zeeland naar de busdienst van Connexxion in Zeeland in de periode 2015 2020. Theo Giele Middelburg ZEELAND 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29