Ingewanden van
Michiel de Ruyter a
zijn terecht
Rekenkamer: bij gunnen van buslijnen was weinig aandacht voor reistijden
Verrekijker van
Slot Haamstede
is heel bijzonder
Alexander
van Keulen
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
De Zeeuwse zeeheld Michiel
de Ruyter overleed in 1676 op
een schip in de baai van
Syracuse op Sicilië. Zijn
lichaam werd aan boord van het
schip geconserveerd; zijn
ingewanden moesten aan land
worden begraven. Lange tijd
was onbekend waar ze
precies begraven lagen.
Tot nu. Dankzij
speurwerk van nazaat
Frits de Ruyter de
Wildt.
Het goede nieuws is dat volgens de
Rekenkamer 'de beoogde vervoers-
garantie tussen zeven uur 's och
tends en elf uur 's avonds wordt
waargemaakt'. Het fijnmazige net
werk van grote lijnbussen, buurt-
busjes en haltetaxi's zorgt dat ook
in de kleine dorpen buiten de
hoofdroutes openbaar vervoer be
schikbaar is. Bovendien is, tot co
rona, het aantal reizigers niet afge
nomen, zoals voor 2015 werd ver
wacht.
Maar bij het gunnen van de bus
lijnen in Zeeland is vijfjaar geleden
weinig aandacht geweest voor snel
heid. Hoe lang de reis van bijvoor
beeld Hulst naar Goes duurt, of van
Zierikzee naar Vlissingen, speelde
tijdens de onderhandelingen tus
sen provincie en de busmaatschap
pij 'geen expliciete rol van beteke
nis', schrijft de Rekenkamer. Alleen
bij het scholierenvervoer werden
concrete reistijden geformuleerd.
Overigens heeft het terugbrengen
van de reistijden inmiddels wel de
aandacht.
Pogingen om toeristen naar de
bus te lokken zijn mislukt. Dagjes
mensen willen ook de laatste kilo
meters tot aan het strand met de ei
gen auto afleggen. Drie ton subsidie
stak de provincie in het 'toeristen-
net', maar toch lukte het Connex-
xion niet om zonder verlies te wer
ken. Het is ook lastig, constateert de
Rekenkamer om toeristen te verlei
den hun auto te laten staan. De par
keertarieven in Zeeland zijn laag en
ook de files op een mooie dag
schrikken mensen niet af.
Gent
De Rekenkamer heeft uitgebreid
gekeken naar de vergeefse en wei-
felachtige pogingen om een goede
busverbinding met Gent op te zet
ten. Van een jaarronde, dagelijkse
verbinding met deze Vlaamse stad
De Rekenkamer
constateert ook dat
het lastig is om
toeristen te verleiden
hun auto te laten
staan
is het ook in deze periode niet ge
komen. Terwijl de belangstelling
van reizigers voor zo'n verbinding
'qua omvang vergelijkbaar is met
andere grensoverschrijdende ver
bindingen', aldus de Rekenkamer.
De andere verbindingen met buur-
regio's zijn Zierikzee-Rotterdam,
Breskens-Brugge en Hulst-Ant-
werpen-Breda.
Inmiddels staat een snelle bus
dienst van Rotterdam via Goes en
Terneuzen naar Gent zelfs in de
vervoersplannen van het Rijk tot
2040. Maar, herhaalt de Rekenka
mer, als de provincie Zeeland op
korte termijn een rechtstreekse bus
naar Gent wil, moet ze daarvoor
toch echt zelf extra geld opzijleg-
gen. Het gaat om tenminste een
half miljoen euro per jaar. Dit be
drag is niet te vinden binnen het
budget dat nu voor openbaar ver
voer in Zeeland beschikbaar is.
Kijker van rond 1700
duikt weer op
'Trainer zijn is een
ervaringsvak en je
moet wel vlieguren
maken' zeeland 12-13
A Standbeeld
van Michiel de
Ruyter in Vlis-
singen.
FOTO KOEN SUYK/ANP
I zaterdag 20 maart 2021
ZEELAND 4
Bus komt overal, maar hoe snel?
Iedereen in Zeeland kan met
het openbaar vervoer overal
komen, maar vraag niet hoe lang
je er soms over doet. Kort door
de bocht is dit een van conclu
sies na het onderzoek van de
Rekenkamer Zeeland naar de
busdienst van Connexxion in
Zeeland in de periode 2015
2020.
Theo Giele
Middelburg
ZEELAND 5