II Nike kortte eerst nog atletes rond zwangerschap, maar komt nu met ode 21 Nike eert in een nieuwe reclame alle sportende moeders. Mooi, maar ook pijnlijk, omdat het merk tot voor kort zwangere atletes financieel liet vallen. Moeders en Tokio-gangers Lobke Berkhout en Sanne Keizer zien de tijden veranderen. „Ik denk datje dit moet zien", schrijft zesvoudig olympisch kampioene Allyson Felix op Twitter, waar ze de ode van Nike deelt. „Het herinnert moeders dat ze atleten zijn. Het viert moeders. Het spreekt de waarheid. Het is krachtig. Het is briljante mar keting. Ik sta achter elke woord." Tot zover de lofzang van een van de meest geprezen Amerikaanse atle tes. Felix, inmiddels 35 jaar en nog al tijd actief, was tijdens haar meest succesvolle jaren een van de bestbe- taalde boegbeelden van Nike. Tot ze vlak na haar bevalling te horen kreeg dat haar sponsorinkomsten met 70 procent zouden worden terugge bracht. De topsprinter sprak zich daar in 2019 fel tegen uit, beëindigde de samenwerking met Nike en ging de barricaden op. Nike bleek volgens haar een ijs koud bedrijf dat haar sporters geen moederschapsverlof toekende en atleet-moeders structureel minder betaalde. Felix had succes: Nike paste de voorwaarden in contracten met vrouwelijke sporters aan. Andere merken zoals Brooke volgden. Felix noemde het haar grootste overwinning ooit, maar zegt na de onlangs verschenen Nike-reclame: ,,Deze advertentie is mooi en doet pijn. Mijn ervaring en die van vele anderen dwong Nike om atletes te Ik geloof niet dat het in 2013 gangbaar was om topsporter en moeder te zijn. Misschien was het zelfs een beetje een taboe Contractbreuk Huisje-boompje-beestje In 2013 stopte Keizer. Het was tijd voor huisje-boompje-beestje. ,,En dan is het sowieso einde topsportcar rière. Dacht ik. Ik geloof niet dat het iets gangbaars was om als moeder topsport te bedrijven. Mis schien zelfs een beetje een ta boe. Ik stond er in elk geval niet bij stil dat combineren van topsport en het moeder schap een optie was." Maar na het op de wereld zet ten van tweeling Puk en Kees begon het weer te kriebe len, in 2016. Met succes maakte Keizer haar ren tree. Met Madelein Meppelink bereidt ze zich nu voor op de Olympische Spelen in Tokio. „En de verhalen groeien nu. Ik denk dat er in de toekomst steeds meer topsportende moeders te zien zijn. Het blijft pittig, met veel lange en verre trips, maar ik wil een inspi ratie zijn voor mijn kinderen, hen meegeven dat het belangrijk is dat je je hart volgt." De laatste jaren zijn er steeds meer voorbeelden van moeders in de top sport. Tennissters Kim Clijsters en Serena Williams, sprintkoninginnen Felix en Shelly-Ann Fraser-Pryce en in eigen land handbalster Estavana Polman. Zij inspireren, weet Lobke Berkhout (40). Nederlands succesvolste zeilster met twee olympische medailles en vijf wereldtitels ging in 2012 met zeil- pensioen en kreeg een dochter. Met Belle, inmiddels 7 jaar, keek ze in 2018 in Den Haag naar het EK beach- volleybal, waar ze Keizer met haar tweeling op het podium de Euro pese titel zag vieren. „Fuck, dacht ik. Dat is echt een mooie inspiratie om aan je kind mee te geven", zegt Berkhout. Na een telefoontje van Afro- dite Zegers pakte ze de topsport weer op. Afge lopen weekend zeilden zij naar zilver op het WK, dromend van goud op weg naar de Spelen in Tokio. Berkhout noemt de stap van Nike en de andere merken, ge forceerd door Felix, 'heel mooi en baan brekend'. Tegelijker tijd is ze realistisch. „Toen ik in 2018 weer in gesprek ging met de bond werden er wel vragen gesteld: hoe zie je het voor je, je bent toch ver van huis.wat gebeurt er als je dochter steunen rond hun moederschap, maar als ik naar deze reclame kijk, zie ik niets terug van die strijd die nodig was om op dit punt te komen." Beachvolleybalster Sanne Keizer (36) noemt het een veelzeggende re clame met een mooie boodschap. Ze vindt het moeilijk over de voorge schiedenis te oordelen. ,,Het kan dat Nike heeft gedacht: als je moeder wordt, stopt het topsportleven. Dat is heel kort door de bocht, maar dat is de kennis die ik vroeger ook had." zaterdag 20 maart 2021 'Moeders kunnen nog altijd de beste van de wereld zijn' Pim Bijl Rotterdam Zeilster Lobke Berk hout en beachvolley- balster Sanne Keizer combineren topsport met het moederschap. Links Berkhout met haar dochter Belle, rechts Keizer met tweeling Puk en Kees. FOTO'S INSTAGRAM - Sanne Keizer (36) ziek wordt? Dat neem ik ze niet kwa lijk en vind ik ook logisch als je een topsportovereenkomst aangaat." Kritische vragen mogen gesteld worden, zegt ze. „Ieder persoon is weer anders, en bij de een zal de combinatie wel werken en bij de an der niet. Ik snap ook: er gaat veel geld in om, er wordt een investering ge daan. Is het dat wel waard? Het is be langrijk dat er van beide kanten heel eerlijk en kritisch naar wordt geke ken. Maar door de succesvolle verha len denk ik wel dat de mogelijkheden voor meer partijen duidelijk wor den", geeft Berkhout aan. Dat denkt ook Keizer. Toch zou een zwangerschap voor haar contract breuk blijken. En dat begrijpt ze. ,,In mijn sponsorovereenkomst past niet een periode van negen maanden geen topsport bedrijven en niet in de publiciteit staan. Wij hebben een olympische droom. Maar het gaat óók om de omstandigheden. Als een vrouw per ongeluk zwanger raakt, is het meteen weer een heel ander ver haal." Na de controverse van twee jaar ge leden zet Nike de sportende moeders nu in het zonnetje. Felix hoopt dat het bedrijf de daad ook bij het woord voegt. Berkhout bekijkt het van de positieve kant. ,,Ik denk dat dit soort stappen echt iets is van de afgelopen jaren. Van origine was je een jonge atlete en stopte je op het moment dat je andere dingen ging doen. Maar in middels hebben meerdere atleten wereldwijd bewezen dat moeders het beste uit zichzelf kunnen halen. Ster ker nog, moeders kunnen nog altijd de beste van de wereld zijn." Allyson Felix. De ode van Nike. VIDEOSTILL NIKE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21