Onhandigheid troef in elektrische Mazda 5,7 27 Test Er is een nieuw tijdperk aangebroken, lijkt Mazda met de MX-30 te willen zeggen. Niet alleen met zijn elektrische aandrij ving, maar ook met zijn onderscheidende design. Maar, zoals zo vaak zijn de ontwerpers in al hun creativiteit gestruikeld over de gebruiksvriende lijkheid. De zogenoemde 'sui cide doors' zijn daarvan het duidelijkste voor beeld: voor- en achter portieren die in verschil lende richtingen open zwaaien. Het kleinste, achterste zijdeurtje helpt mee aan de coupé-uit straling. Maar neem je passagiers mee, dan wordt het onhandig. Je moet eerst het achterste zijportier dicht doen voordat je het voorste zij portier kunt sluiten. De passagier achter de be stuurder kan met een knopje de voorstoel elek trisch naar voren schui ven, zodat hij iets meer uitstapruimte heeft, maar verder is de zit ruimte achterin vooral krap. En de bagageruimte is met 366 liter ook niet meer dan gemiddeld. Het interieur is verras send fraai afgewerkt. Maar sommige knopjes op het stuur zijn met een zonne- of leesbril lastig te zien, doordat de icoon tjes te weinig contraste ren met de achtergrond. En dan hebben we het nog niet over het aller grootste ongemak gehad: de reikwijdte van deze elektrische auto. Het re latief kleine batterijen- pakket is volgens Mazda een bewuste keus. Dat is immers goedkoper en lichter van gewicht. Maar in de praktijk kom je er niet verder dan 180 kilo meter mee. Officieel (volgens WLTP-norm) zou het 200 kilometer moeten zijn, maar dat is natuurlijk nog steeds veel te weinig. De Mazda is in z'n rij gedrag niet de snelste in zijn klasse, alhoewel vlot genoeg. De besturing werkt licht en precies en het onderstel reageert comfortabel genoeg op oneffenheden in de weg. De MX-30 dankt z'n rij- dynamiek natuurlijk ook aan het relatief lage ge wicht van amper 1600 kg. Dat is dan weer wel een pluspunt. selader die met 11 kW laadt. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de enkelfaselader in de huidige ZS. Aan een snellader zou het niveau in de accu's in 30 minuten van 20 naar 80 procent kunnen stijgen, maar een exacte DC-laadsnelheid meldt het merk nog niet. Stopcontact Met deze laadtechniek voldoet de Marvel R aan de huidige standaard die merken als VW ook bieden. Maar een rivaal als de Hyundai Ioniq 5 is alweer een stuk vooruitstrevender dankzij een boordnet dat op 800 in plaats van 400 volt draait. Dat zorgt voor véél kortere laadtijden onder weg. Maar die technologie is nog re latief duur en dat is nu precies wat MG niet wil zijn. Een handige gim mick in de MG is nog wel het externe stopcontact dat het mogelijk maakt om andere elektrische apparaten op te laden via de auto. Volgens Mike Belinfante, de Ne derlander die verantwoordelijk is voor de Europese communicatie van MG, blijft 'betaalbaarheid' een be langrijk aspect van het groeiende merk. ,,We willen moderne, veilige en duurzame auto's maken voor mensen die jong zijn of zich jong voelen. En ze moeten bereikbaar blij ven voor het grote publiek. Ik kan nu nog niet verklappen wat de Marvel R exact gaat kosten in Nederland, maar we willen uiteraard ook aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders.'' Daaruit kun je opmaken dat de prijs eerder in de buurt van de bijtel- lingsdrempel van 40.000 euro zit dan bij de ruwweg 60.000 euro die som- 'Ons eerste succes met de ZS EV was in diverse landen groter dan we verwachtten' mige concurrenten voor hun middel grote elektrische SUV's vragen. Stationwagon De tweede nieuwkomer van MG richt zich heel bewust op gezinnen en particulieren die een betaalbare, ruime elektrische auto willen scoren. Net na de zomer is deze MG5 Electric te koop: voor de verandering eens geen elektrische SUV, maar een mid delgrote stationwagon op batterijen! Wat de prijs ook wordt: je krijgt een 4,54 meter lang vijfdeurs model in de klasse van de Kia Ceed Sports- wagon en Volkswagen GolfVariant, met een flinke bagageruimte waarin ondanks het grote accupakket mini maal 578 en maximaal 1456 liter past. Ook hier stelt MG een rijbereik van zo'n 400 kilometer per laadbeurt en vergelijkbare laadtijden als bij de Marvel R in het vooruitzicht, terwijl de elektromotor goed is voor 184 pk (135 kW) vermogen. Dat is riant meer dan de gemid delde Nederlandse familie-station op dit moment levert, al blijft het trek gewicht wat achter bij diverse con currenten en modellen met een ben zine- of dieselmotor. De MG5 Elec tric kan 75 kilo op z'n dak dragen en mag niet meer dan 500 kilo aanhan gergewicht trekken, terwijl de Mar vel R 750 kilo aan kan. Hoe dan ook, met deze elektrische stationwagon heeft MG een heuse primeur, in elk geval als betaalbare gezinsauto. Want alleen Porsche pre senteerde deze maand een station wagon: de Taycan Cross Turismo. Maar die is peperduur en van een heel ander kaliber. De MG5 combineert een naar alle waarschijnlijkheid acceptabele aan schafprijs en lage gebruiks- en on derhoudskosten (want elektrisch) met veel praktisch inzetbare ruimte. En net als elke andere MG komt hij met een ruime garantietermijn van zeven jaar. Hoogstwaarschijnlijk zit het met de veiligheid ook wel goed, want de MG ZS scoorde eerder al de maximale vijf sterren in de EuroNCAP-bots- proef. GO VRIJDAG 19 MAART 2021 Mazda MX-30 (145 pk/107 kW), vanaf €33.140 De zijportieren van de MX-30 gaan in tegen gestelde richting open. fotos bart hoogveld De allereerste elektri sche Mazda zit boorde vol karakter. Zijn eigen wijsheid heeft voor- en nadelen. Dynamisch wegge drag. Relatief laag gewicht. Karakter in het design. Afwerking interi eur. Erg beperkte reikwijdte. Zeer on handig en krap voor pas sagiers achterin. Niet de snelste. Moeilijk doen terwijl het makkelijk kan: dat gevoel overheerst in de Mazda MX-30. De achterbank is lastig bereikbaar en de reikwijdte stelt teleur. Soms kun je maar beter niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden. - Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities - MATT LEI, MG EUROPE i_Ji

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 27