Onhandigheid troef
in elektrische Mazda
5,7
27
Test
Er is een nieuw tijdperk
aangebroken, lijkt Mazda
met de MX-30 te willen
zeggen. Niet alleen met
zijn elektrische aandrij
ving, maar ook met zijn
onderscheidende design.
Maar, zoals zo vaak zijn
de ontwerpers in al hun
creativiteit gestruikeld
over de gebruiksvriende
lijkheid.
De zogenoemde 'sui
cide doors' zijn daarvan
het duidelijkste voor
beeld: voor- en achter
portieren die in verschil
lende richtingen open
zwaaien. Het kleinste,
achterste zijdeurtje helpt
mee aan de coupé-uit
straling. Maar neem je
passagiers mee, dan
wordt het onhandig. Je
moet eerst het achterste
zijportier dicht doen
voordat je het voorste zij
portier kunt sluiten. De
passagier achter de be
stuurder kan met een
knopje de voorstoel elek
trisch naar voren schui
ven, zodat hij iets meer
uitstapruimte heeft,
maar verder is de zit
ruimte achterin vooral
krap. En de bagageruimte
is met 366 liter ook niet
meer dan gemiddeld.
Het interieur is verras
send fraai afgewerkt.
Maar sommige knopjes
op het stuur zijn met een
zonne- of leesbril lastig
te zien, doordat de icoon
tjes te weinig contraste
ren met de achtergrond.
En dan hebben we het
nog niet over het aller
grootste ongemak gehad:
de reikwijdte van deze
elektrische auto. Het re
latief kleine batterijen-
pakket is volgens Mazda
een bewuste keus. Dat is
immers goedkoper en
lichter van gewicht. Maar
in de praktijk kom je er
niet verder dan 180 kilo
meter mee. Officieel
(volgens WLTP-norm)
zou het 200 kilometer
moeten zijn, maar dat is
natuurlijk nog steeds
veel te weinig.
De Mazda is in z'n rij
gedrag niet de snelste in
zijn klasse, alhoewel vlot
genoeg. De besturing
werkt licht en precies en
het onderstel reageert
comfortabel genoeg op
oneffenheden in de weg.
De MX-30 dankt z'n rij-
dynamiek natuurlijk ook
aan het relatief lage ge
wicht van amper 1600 kg.
Dat is dan weer wel een
pluspunt.
selader die met 11 kW laadt. Dat is
een flinke verbetering ten opzichte
van de enkelfaselader in de huidige
ZS. Aan een snellader zou het niveau
in de accu's in 30 minuten van 20
naar 80 procent kunnen stijgen, maar
een exacte DC-laadsnelheid meldt
het merk nog niet.
Stopcontact
Met deze laadtechniek voldoet de
Marvel R aan de huidige standaard
die merken als VW ook bieden. Maar
een rivaal als de Hyundai Ioniq 5 is
alweer een stuk vooruitstrevender
dankzij een boordnet dat op 800 in
plaats van 400 volt draait. Dat zorgt
voor véél kortere laadtijden onder
weg. Maar die technologie is nog re
latief duur en dat is nu precies wat
MG niet wil zijn. Een handige gim
mick in de MG is nog wel het externe
stopcontact dat het mogelijk maakt
om andere elektrische apparaten op
te laden via de auto.
Volgens Mike Belinfante, de Ne
derlander die verantwoordelijk is
voor de Europese communicatie van
MG, blijft 'betaalbaarheid' een be
langrijk aspect van het groeiende
merk. ,,We willen moderne, veilige
en duurzame auto's maken voor
mensen die jong zijn of zich jong
voelen. En ze moeten bereikbaar blij
ven voor het grote publiek. Ik kan nu
nog niet verklappen wat de Marvel R
exact gaat kosten in Nederland, maar
we willen uiteraard ook aantrekkelijk
zijn voor zakelijke rijders.''
Daaruit kun je opmaken dat de
prijs eerder in de buurt van de bijtel-
lingsdrempel van 40.000 euro zit dan
bij de ruwweg 60.000 euro die som-
'Ons eerste succes
met de ZS EV was in
diverse landen groter
dan we verwachtten'
mige concurrenten voor hun middel
grote elektrische SUV's vragen.
Stationwagon
De tweede nieuwkomer van MG
richt zich heel bewust op gezinnen
en particulieren die een betaalbare,
ruime elektrische auto willen scoren.
Net na de zomer is deze MG5 Electric
te koop: voor de verandering eens
geen elektrische SUV, maar een mid
delgrote stationwagon op batterijen!
Wat de prijs ook wordt: je krijgt
een 4,54 meter lang vijfdeurs model
in de klasse van de Kia Ceed Sports-
wagon en Volkswagen GolfVariant,
met een flinke bagageruimte waarin
ondanks het grote accupakket mini
maal 578 en maximaal 1456 liter past.
Ook hier stelt MG een rijbereik van
zo'n 400 kilometer per laadbeurt en
vergelijkbare laadtijden als bij de
Marvel R in het vooruitzicht, terwijl
de elektromotor goed is voor 184 pk
(135 kW) vermogen.
Dat is riant meer dan de gemid
delde Nederlandse familie-station op
dit moment levert, al blijft het trek
gewicht wat achter bij diverse con
currenten en modellen met een ben
zine- of dieselmotor. De MG5 Elec
tric kan 75 kilo op z'n dak dragen en
mag niet meer dan 500 kilo aanhan
gergewicht trekken, terwijl de Mar
vel R 750 kilo aan kan.
Hoe dan ook, met deze elektrische
stationwagon heeft MG een heuse
primeur, in elk geval als betaalbare
gezinsauto. Want alleen Porsche pre
senteerde deze maand een station
wagon: de Taycan Cross Turismo.
Maar die is peperduur en van een
heel ander kaliber.
De MG5 combineert een naar alle
waarschijnlijkheid acceptabele aan
schafprijs en lage gebruiks- en on
derhoudskosten (want elektrisch)
met veel praktisch inzetbare
ruimte. En net als elke andere
MG komt hij met een ruime
garantietermijn van zeven
jaar. Hoogstwaarschijnlijk
zit het met de veiligheid
ook wel goed, want de
MG ZS scoorde eerder
al de maximale vijf
sterren in de
EuroNCAP-bots-
proef.
GO VRIJDAG 19 MAART 2021
Mazda MX-30 (145 pk/107 kW), vanaf €33.140
De zijportieren van de MX-30 gaan in tegen
gestelde richting open. fotos bart hoogveld
De allereerste elektri
sche Mazda zit boorde
vol karakter. Zijn eigen
wijsheid heeft voor- en
nadelen.
Dynamisch wegge
drag. Relatief laag
gewicht. Karakter in het
design. Afwerking interi
eur.
Erg beperkte
reikwijdte. Zeer on
handig en krap voor pas
sagiers achterin. Niet de
snelste.
Moeilijk doen terwijl het
makkelijk kan: dat gevoel
overheerst in de Mazda
MX-30. De achterbank is
lastig bereikbaar en de
reikwijdte stelt teleur.
Soms kun je maar beter
niet proberen het wiel
opnieuw uit te vinden.
- Niek Schenk
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
- MATT LEI, MG EUROPE
i_Ji