AUTO
Eindelijk een elektrische stationwagon
26
Autofabrikanten haalden tot nu toe hun neus op voor een
elektrische stationwagon. Buiten Europa is daar immers
weinig vraag naar. Maar het Chinese MG komt ermee en
heeft nog veel meer ambitieuze plannen.
VRAAG ANTWOORD
Waarom heeft een
auto eigenlijk een
toerenteller?
In Groot-Brittannië
is bellen verboden
als je stilstaat
Waarom zijn
tunnels zo
slecht verlicht?
Marvel R
Vanaf mei al is de MG Marvel R le
verbaar: ook een SUV, maar met een
lengte van 4,67 meter een stuk groter
dan de bestaande ZS én de Volkswa
gen ID.4 (4,58 m). MG belooft een
handig interieur met veel been
ruimte, een vooruitstrevend dash
board met een enorm 19,4 inch aan-
raakscherm en een kofferbak waar
minimaal 357 en maximaal 1396 liter
aan bagage in past.
Wie kiest voor een Marvel R met
alleen achterwielaandrijving (twee
elektromotoren op de achteras) kan
nog eens 150 liter bagage in de neus
van de auto kwijt. Kies je voor vier-
wielaandrijving, met een derde mo
tor voor de voorwielen, dan trakteert
de MG je op een indrukwekkend
motorvermogen van maximaal 212
kilowatt (288 pk). Daarmee laat hij
voor een gezins-SUV indrukwek
kende prestaties zien: in 4,9 secon
den sprint de Marvel R van 0 naar
100 km/u en hij heeft een topsnel
heid van 200 km/u.
Belangrijker bij een elektrische
auto is het rijbereik: MG verklapt nog
niet hoe groot het accupakket is maar
spreekt nu over 'meer dan 400 kilo
meter' per laadbeurt, terwijl de auto
standaard is voorzien van
een driefa-
Vanuit het niets scoorde het
herboren automerk MG
vorig jaar een hit: de elek
trische ZS bood meer
waar voor minder geld
dan de concurrenten. Ineens zat je
voor amper 23.000 euro in een vrij
ruime, veilige en moderne, elektri
sche SUV. De 4000 euro overheids
subsidie op modellen zonder ver
brandingsmotor drukte de oorspron
kelijke, toch al scherpe prijs (€30.985)
behoorlijk. En de Nederlandse im
porteur van het merk (dealerorgani
satie Van Mossel) gaf daar nog eens
tijdelijk 4000 euro korting bovenop.
Op die manier wist MG vorig jaar
in Nederland 2180 auto's te verkopen.
Dat lijkt misschien een schijntje ver
geleken bij 44.747 nieuwe Volkswa
gens of 8966 Tesla's, maar MG was in
ons land ineens een groter automerk
dan Dacia, Jaguar of Honda.
MG heeft een rijke geschiedenis.
Het begon in 1924 als Morris Garages
in Longbridge, een wijk van de Britse
stad Birmingham, en werd vooral in
de jaren 60 en 70 beroemd met open
sportwagentjes.
Daarna raakte MG uit de gratie, zo
als zo veel Britse automerken. Maar
in 2007 bleek de merknaam uit de as
herrezen, als onderdeel van het
SAIC-concern in Sjanghai: de groot
ste autofabrikant van China.
Dat bedrijf heeft nu grote
plannen om Europa op
nieuw te veroveren, met
moderne, elektrische fa
milieauto's.
,,Ons eerste succes met
de ZS EV was in diverse
- landen groter dan we ver
wachtten", zegt Matt Lei,
directeur van MG Motors
Europe. ,,Dat versterkt
ons-idee dat het nu tijd
.is-morde-volgende
stap. We breiden niet
alleen uit met meer vestigingen
in Nederland en naar landen zoals
Duitsland, Spanje en Zweden, maar
dit jaar komen we ook met twee
nieuwe, elektrische modellen.''
VRIJDAG 19 MAART 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Elke auto wordt met een toe
renteller geleverd, maar wat
is eigenlijk het nut daarvan?
Ik rij al meer dan 50 jaar auto
en heb er nog nooit naar ge
keken.
—Wim van Huffelen
Sportieve rijders kijken ernaar
om bij een sprint zo ver moge
lijk door te trekken in de toeren
maar net niet in het rode (dus
schadelijke) toerengebied te
komen. Sommige caravanlief
hebbers kijken ernaar omdat
hun auto bij een bepaald toe
rental de maximale trekkracht
biedt. Ook zijn er mensen die
het toerental zo laag mogelijk
houden om zo zuinig mogelijk
te rijden. Maar u hebt gelijk:
steeds minder automobilisten
kijken ernaar. Daarom laten fa
brikanten hem in steeds meer
auto's achterwege. Vooral nu
de elektrische aandrijving in
opkomst is, want bij een elek
tromotor is de rol van de toe-
renteller feitelijk uitgespeeld.
Laatst stond in deze rubriek
dat je een telefoon wel mag
vasthouden als de auto stil
staat, zoals bij een rood ver
keerslicht. In het Britse tv-
programma Traffic Cops zag
ik dat de politie iemand be
keurde die dat deed. Het leek
mij nuttig om te melden dat
dit in het buitenland soms wel
verboden is.
—Dick van Kooten
Inderdaad: in Nederland mag
het, maar in Groot-Brittannië,
de VS en in meer andere lan
den is het verboden. Goed om
te weten als wij Nederlanders
straks weer in het buitenland
op reis gaan.
Chinese MG
lanceert twee
nieuwe auto's
Waarom is de verlichting in
tunnels zo levensgevaarlijk
gedimd? Afgelopen week
reed ik door de Kethel-, Bene
lux- en Drechttunnel: je
schrikt je rot als je zo'n don
ker gat in rijdt. Gebruik van
ledlampen zorgt toch al voor
besparing op de elektriciteits-
kosten? Waarom dan toch
nog dimmen? De nieuwe
Ketheltunnel was net na de
opening prima verlicht, maar
is nu ook veranderd in een
donker hol. —Frank Pronk
Rijkswaterstaat zoekt bij tun
nelverlichting een balans tus
sen verkeersveiligheid en ener
giebesparing. Bij de ingang van
een tunnel branden de lampen
bijvoorbeeld extra fel, zodat de
ogen, komend vanuit daglicht,
niet te veel hoeven te wennen.
En middenin de tunnel wordt
het licht juist gedimd, vanwege
de energiebesparing. Het is
dus vaak een compromis, al
zou ik persoonlijk altijd de ver
keersveiligheid voorop stellen.
MG brengt als
eerste automerk een
betaalbare elektrische
stationwagon op de
markt. De MG5 Elec
tric mag 75 kilo op z'n
dak dragen en 500
kilo trekken. fotos mg
ROLAND TAMELING