AUTO Eindelijk een elektrische stationwagon 26 Autofabrikanten haalden tot nu toe hun neus op voor een elektrische stationwagon. Buiten Europa is daar immers weinig vraag naar. Maar het Chinese MG komt ermee en heeft nog veel meer ambitieuze plannen. VRAAG ANTWOORD Waarom heeft een auto eigenlijk een toerenteller? In Groot-Brittannië is bellen verboden als je stilstaat Waarom zijn tunnels zo slecht verlicht? Marvel R Vanaf mei al is de MG Marvel R le verbaar: ook een SUV, maar met een lengte van 4,67 meter een stuk groter dan de bestaande ZS én de Volkswa gen ID.4 (4,58 m). MG belooft een handig interieur met veel been ruimte, een vooruitstrevend dash board met een enorm 19,4 inch aan- raakscherm en een kofferbak waar minimaal 357 en maximaal 1396 liter aan bagage in past. Wie kiest voor een Marvel R met alleen achterwielaandrijving (twee elektromotoren op de achteras) kan nog eens 150 liter bagage in de neus van de auto kwijt. Kies je voor vier- wielaandrijving, met een derde mo tor voor de voorwielen, dan trakteert de MG je op een indrukwekkend motorvermogen van maximaal 212 kilowatt (288 pk). Daarmee laat hij voor een gezins-SUV indrukwek kende prestaties zien: in 4,9 secon den sprint de Marvel R van 0 naar 100 km/u en hij heeft een topsnel heid van 200 km/u. Belangrijker bij een elektrische auto is het rijbereik: MG verklapt nog niet hoe groot het accupakket is maar spreekt nu over 'meer dan 400 kilo meter' per laadbeurt, terwijl de auto standaard is voorzien van een driefa- Vanuit het niets scoorde het herboren automerk MG vorig jaar een hit: de elek trische ZS bood meer waar voor minder geld dan de concurrenten. Ineens zat je voor amper 23.000 euro in een vrij ruime, veilige en moderne, elektri sche SUV. De 4000 euro overheids subsidie op modellen zonder ver brandingsmotor drukte de oorspron kelijke, toch al scherpe prijs (€30.985) behoorlijk. En de Nederlandse im porteur van het merk (dealerorgani satie Van Mossel) gaf daar nog eens tijdelijk 4000 euro korting bovenop. Op die manier wist MG vorig jaar in Nederland 2180 auto's te verkopen. Dat lijkt misschien een schijntje ver geleken bij 44.747 nieuwe Volkswa gens of 8966 Tesla's, maar MG was in ons land ineens een groter automerk dan Dacia, Jaguar of Honda. MG heeft een rijke geschiedenis. Het begon in 1924 als Morris Garages in Longbridge, een wijk van de Britse stad Birmingham, en werd vooral in de jaren 60 en 70 beroemd met open sportwagentjes. Daarna raakte MG uit de gratie, zo als zo veel Britse automerken. Maar in 2007 bleek de merknaam uit de as herrezen, als onderdeel van het SAIC-concern in Sjanghai: de groot ste autofabrikant van China. Dat bedrijf heeft nu grote plannen om Europa op nieuw te veroveren, met moderne, elektrische fa milieauto's. ,,Ons eerste succes met de ZS EV was in diverse - landen groter dan we ver wachtten", zegt Matt Lei, directeur van MG Motors Europe. ,,Dat versterkt ons-idee dat het nu tijd .is-morde-volgende stap. We breiden niet alleen uit met meer vestigingen in Nederland en naar landen zoals Duitsland, Spanje en Zweden, maar dit jaar komen we ook met twee nieuwe, elektrische modellen.'' VRIJDAG 19 MAART 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Elke auto wordt met een toe renteller geleverd, maar wat is eigenlijk het nut daarvan? Ik rij al meer dan 50 jaar auto en heb er nog nooit naar ge keken. —Wim van Huffelen Sportieve rijders kijken ernaar om bij een sprint zo ver moge lijk door te trekken in de toeren maar net niet in het rode (dus schadelijke) toerengebied te komen. Sommige caravanlief hebbers kijken ernaar omdat hun auto bij een bepaald toe rental de maximale trekkracht biedt. Ook zijn er mensen die het toerental zo laag mogelijk houden om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar u hebt gelijk: steeds minder automobilisten kijken ernaar. Daarom laten fa brikanten hem in steeds meer auto's achterwege. Vooral nu de elektrische aandrijving in opkomst is, want bij een elek tromotor is de rol van de toe- renteller feitelijk uitgespeeld. Laatst stond in deze rubriek dat je een telefoon wel mag vasthouden als de auto stil staat, zoals bij een rood ver keerslicht. In het Britse tv- programma Traffic Cops zag ik dat de politie iemand be keurde die dat deed. Het leek mij nuttig om te melden dat dit in het buitenland soms wel verboden is. —Dick van Kooten Inderdaad: in Nederland mag het, maar in Groot-Brittannië, de VS en in meer andere lan den is het verboden. Goed om te weten als wij Nederlanders straks weer in het buitenland op reis gaan. Chinese MG lanceert twee nieuwe auto's Waarom is de verlichting in tunnels zo levensgevaarlijk gedimd? Afgelopen week reed ik door de Kethel-, Bene lux- en Drechttunnel: je schrikt je rot als je zo'n don ker gat in rijdt. Gebruik van ledlampen zorgt toch al voor besparing op de elektriciteits- kosten? Waarom dan toch nog dimmen? De nieuwe Ketheltunnel was net na de opening prima verlicht, maar is nu ook veranderd in een donker hol. —Frank Pronk Rijkswaterstaat zoekt bij tun nelverlichting een balans tus sen verkeersveiligheid en ener giebesparing. Bij de ingang van een tunnel branden de lampen bijvoorbeeld extra fel, zodat de ogen, komend vanuit daglicht, niet te veel hoeven te wennen. En middenin de tunnel wordt het licht juist gedimd, vanwege de energiebesparing. Het is dus vaak een compromis, al zou ik persoonlijk altijd de ver keersveiligheid voorop stellen. MG brengt als eerste automerk een betaalbare elektrische stationwagon op de markt. De MG5 Elec tric mag 75 kilo op z'n dak dragen en 500 kilo trekken. fotos mg ROLAND TAMELING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 26