Horeca roept om perspectief Detailhandel wil regie van kabinet op winkelgebieden II ECONOMIE 25 Verwachting: 10 procent leegstand in2022 WOERDEN De nieuwe Tweede Kamer moet horecaonderne mers perspectief bieden en voor de volle 100 procent compense ren voor geleden schade als ge volg van de coronacrisis. Die op roep deed Dirk Beljaarts, direc teur van Koninklijke Horeca Ne derland (KHN), gisteren nog maals. Wat de brancheorganisatie be treft, kan de horeca met inacht neming van de coronavoor schriften gewoon veilig open. Ook vindt de directeur dat er veel beter geluisterd moet wor den naar de noden van de onder nemers. Volgens KHN hebben horecaondernemers sinds het begin van de crisis al zeker 5 mil jard euro aan eigen geld en mid delen in hun restaurants en cafés gestoken om de crisis te overle ven, terwijl de crisis niet aan de sector is toe te schrijven. De brancheorganisatie spande onlangs een kort geding aan te- Ondernemers staken volgens KHN 5 miljard aan eigen geld in overleven gen de staat, omdat ze volledige uitbetaling van de regeling om trent vaste lasten wil. In die zaak komt de rechter vandaag met een uitspraak. Daarnaast loopt er ook nog een bodemprocedure. Daar mee hoopt de horeca te achter halen waarop de maatregelen om het coronavirus terug te dringen, zoals de sluiting van de horeca, nu precies zijn gebaseerd. KHN vreest ook nog een reeks rechtszaken van ondernemers die huurkorting of andere rege lingen willen afdwingen. Ook hier is voor de politiek een rol weggelegd, meent Beljaarts. merken die er zijn, variëren van de Hema tot Zara, van Lego tot nijntje en van Victoria's Secret tot Jo Mo- niro. 90 procent van de ruimte is verhuurd, 85 procent nu ook echt open. Robèrt van Beckhoven - van Heel Holland Bakt - gaat er zijn ei gen bakkerswinkel beginnen. Die komt vlak bij het hart van de food- markt Fresh!, met een speciale keuken waarin tv-chefs Mil- juschka Witzenhausen en Hugo Kennis twee keer per maand een kookworkshop zullen gaan geven. Bij dit alles komen ook een enorm sportcafé, een bioscoop met tien zalen, de kaasspecialist, een vis boer, een slager, een toko, Primera, reisbureaus, opticiens, drie super markten en een Sneaker Store. De enorme ruimte van 117.000 vierkante meter valt door het uit gekiende ontwerp van toparchi tect Roberto Meyer en zijn team op z'n plek in Leidschendam. De buitenkant van het complex komt door de ronde vormen en de 'sluier' van witte kunststof over de gehele bovenkant van de pui ner gens massaal over. Binnen loop je door verschillende 'avenues' naar het spectaculaire middenplein. De gebruikte kleuren zijn ge dekt zwart en wit, en er zijn veel natuurlijke materialen gebruikt. Daardoor kunnen de winkels met hun eigen kleuren en presentatie schitteren. Overal komen ronde vormen terug, onder meer in het plafond van het middenplein met zicht op de hemel. Zelfs als die donkerblauw is en vol dreigende regenwolken, maakt dat niet uit; alles is overdekt. Troef De belangrijkste troef kunnen de vierduizend gratis parkeerplekken onder en bij de mall zijn. Nu de detailhandel in de binnenstad van Den Haag en elders aan de beade ming ligt door de coronacrisis, zou de Westfield Mall of the Nether lands de 'patiënt' hiermee het laat ste zetje kunnen geven. Van Twil- lert gelooft dat niet. ,,Den Haag zal na corona terugkomen als prach tige binnenstad en dat geldt ook voor andere steden. Deze mall heeft landelijk bereik. We hebben allemaal retail als fundament, maar bieden een andere beleving. Het is meer een alternatief dan een directe concurrent. ,,Dat is voor ons voldoende. Je ziet in het buitenland dat dit soort malls tussen de 12 en 15 miljoen be zoekers trekken. Onderzoeken wijzen ook uit dat mensen bereid zijn ervoor een uur in de auto te zitten. Dus ze komen misschien wat minder vaak, maar wel van verder weg. Zo krijg je nog steeds je aantallen bezoekers." Volgens Van Twillert is berekend dat de toevoerwegen die aantallen be zoekers aankunnen. Daar zijn ook al verkeersaanpassingen in meege nomen voor over een paar jaar. Volgens branchevereniging INre- tail dreigt ondanks de steun voor duizenden ondernemers met een winkelpand een persoonlijk fail lissement. Meer dan de helft van de door INretail ondervraagde winkelondernemers zegt per soonlijk aansprakelijk te zijn. De brancheclub noemt de uitkomsten van de ledenpeiling alarmerend. Ruim de helft van de onderne mers gebruikt inmiddels eigen spaargeld om te kunnen overleven omdat coronamaatregelen ge zonde bedrijfsvoering onmogelijk Het gevaar is dat winkelstraten veranderen in gatenkazen maken, constateert INretail. Zo spreken ondernemers pensioenre serves aan, laten ze levensverzeke ringen en lijfrentepolissen uitke ren, sluiten ze persoonlijke lenin gen af bij commerciële aanbieders en nemen ze extra hypotheken op woon- en winkelpanden. De organisatie roept het kabinet en banken opnieuw op hulp te bieden door de winkels te herope nen en door meer coulance te to nen bij financieringsverzoeken. Ook wil INretail zo snel mogelijk uitbetaling van geld uit regelingen die nog steeds niet of niet voor 100 procent zijn uitgekeerd en waarop ondernemers wel recht hebben. Om te voorkomen dat doodse centra ontstaan, is het volgens Slob zaak dat er verantwoord wordt omgegaan met de krimp van het aantal vierkante meters winkel ruimte. ,,Vastgoedeigenaren zien, zeker in de Randstad, een enorme vraag naar woningen. Dat levert nu meer geld op dan winkelvast goed, dus de transformatie naar woningbouw zal in snel tempo doorgaan. Het gevaar ligt op de loer dat winkelstraten veranderen in gatenkazen. Dus in plaats van compacte winkelgebieden, ont staan gebieden met her en der een winkel, afgewisseld met wonin gen. Dat is niet aantrekkelijk voor het winkelend publiek. Winkelen heeft ook een belangrijke sociale functie. Daarom moeten er op het gebied van ruimtelijke ordening duidelijke richtlijnen vanuit Den Haag komen om gatenkaasscena- rio's te voorkomen'', stelt Slob. 'Te veel oppervlak' Ook directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel zegt dat winkeliers, mede doordat consumenten meer via internet- winkelen, nu te veel oppervlak hebben. Die ruimte kan wat hem betreft ook worden gebruikt voor woningen. ,,We moeten met el kaar keuzes maken over hoe Ne derland ingericht moet worden, en daarbij is centrale regie noodza kelijk. Werk aan de winkel dus voor het nog te vormen kabinet.'' De gemiddelde leegstand in win kelstraten was op 1 maart 7,5 pro cent, ongeveer hetzelfde als een jaar geleden. „Ondanks langdurige sluitingen, sterk dalende bezoe kersaantallen en een enorme toe name van internetaankopen heeft de markt zich - in ieder geval qua leegstand - in de Covidcrisis rede lijk staande gehouden'', zegt Gert- jan Slob, directeur van onder zoeksbureau Locatus. Maar het lijkt een stilte voor de storm. ,,De steunmaatregelen van de overheid werken. Daarnaast is er sprake van uitstel van belasting betaling en soms ook huurbetalin gen. Veel ondernemers hebben in geteerd op hun reserves en er hoeft straks maar iets te gebeuren en ze vallen alsnog om. De verwachting is dan ook dat de leegstand in de winkelstraten verder zal oplopen, zeker tot 10 procent in 2022. Maar dat is waarschijnlijk nog te opti mistisch. Daarom is het zaak dat de overheid qua financiële steun voorlopig een vinger aan de pols houdt. Anders krijgen we echt een kaalslag'', aldus Slob. vrijdag 19 maart 2021 GO en. FOTO ANP shopper - Gertjan Slob, Locatus Den Haag Om spooksteden te voorko men, is het volgens retailorga- nisaties als de Raad Neder landse Detailhandel en Locatus van belang dat het nieuwe kabi net de regie pakt en actief gaat meedenken over het herinrich- ten van centrumgebieden. Sanne Schelfaut In winkelstraten in Eindhoven staan veel panden te huur. foto jean pierre reijnen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25