©NDERNEMER Kaaswinkel scoort extra klanten via chat Corona-proof schoenen passen Gratis haal- en breng- service voor fietsen deondernemer.nl Corona-lockdown te lijf met digitalisering, veerkracht en klantgerichtheid In de campagne #LokaalMaakthetVerschil worden inspirerende vernieuwers door Visa en De Ondernemer in de spot light gezet. Deze ondernemers laten zien hoe innovatief en veer krachtig lokale bedrijven in Nederland kunnen zijn. De ondernemers blinken uit op vlakken als innovatie, creativiteit, klantgericht heid en digitalisering. De lokale ondernemers zetten digitale middelen vaak op een slimme en laagdrempelige manier in om hun klanten te (blijven) hereiken. Klantgerichtheid is hij digitalisering de belangrijkste drijfveer. „Lokale ondernemers hebben als geen ander de drive om in nauw contact te blijven staan met hun klanten. Moet de winkel dicht of is de klant terughoudend met winkelbezoeken? Dan zorgen we dat de klant online kan hestellen en betalen", zegt directeur Gerard van den Broek van De Ondernemer. Businessmodel vernieuwen De bedrijven laten nog maar eens zien hoe veerkrachtig lokale ondernemers zijn. Belangrijke les is volgens Van den Broek dat het essentiëler is dan ooit om je businessmodel kritisch tegen het licht te houden. „De lokale ondernemers laten dat zien. Zelfs al ben je een honderd jaar oud schoenenbedrijf, ga niet berusten maar blijf constant op zoek naar vernieuwing. De concurrentie, waaronder grote techbedrijven, zit immers ook niet stil. Maar grote bedrijven missen één belangrijke troef: de persoonlijke klantrelatie. Als je het persoonlijke klantcontact met digitale toepassingen weet te verhinden, heb je de toekomst." Nu klanten terughoudender zqn om naar de winkel te komen, gaat Deli It's uit Hoofddorp naar de klanten toe. Ondernemers Ingrid en Bruno van Es brengen de delicatessen thuis. Er kan besteld worden via chat en een webshop is in de maak. Bij Deli K's kunnen klanten via chat, mail en telefoon bestellen. Ingrid en Bruno leiden de klant indien gewenst virtueel rond door de winkel of sturen productvideo's. Zo biedt het echtpaar persoonlijke service zonder dat de klant langs hoeft te komen. Aan het eind van de dag leveren ze de delicatessen persoonlijk af in Hoofddorp. „In plaats van direct naar huis te rijden, nemen we de toeristische route langs onze klanten", zegt Ingrid. Bestelnummer op winkelruit Om de klanten van de bezorgmogelijkheden op de hoogte te brengen, hebben Ingrid en Bruno het bestelnummer groot op hun winkelruit gezet. Op de website is een extra pagina toegevoegd met knoppen om te hestellen via chat, telefoon en mail. Klanten weten de zaak vooral via chat te vinden: „Ik krijg zelfs om half twaalf 's avonds berichtjes: welke smaken cannoli heb je?" lacht Ingrid. Via de bezorg- service leert het ondernemerspaar de klanten ook beter kennen. „Als je thuis bezorgt, zie je hoe mensen wonen en wat hun smaak is. Dat nemen we mee in het aanbod." Het is sinds de coronaperiode extra druk bij Deli K's. Dat komt volgens Ingrid omdat de bezorgservice aanslaat, maar ook doordat restaurants moesten sluiten. „Mensen kunnen niet uit eten en bestellen bij ons een avondje genieten. Kaasfondue is hijvoorbeeld populair." Bereik vergroten Ingrid en Bruno willen nog meer klanten van buiten de regio bereiken. Een webshop is in de maak. „We zijn bezig om de webwinkel in te vullen met goede foto's en de mogelijkheid om online te betalen, onder andere met Visa." Ook gaan ze nog na hoe ze hun Franse kazen het beste kunnen verzenden. „We zijn op zoek naar een goede koelverpakking." Ondernemer Jeffrey van Mourfk is in de coronaperiode zwaar op de proef gesteld, maar liet zich niet uit het veld slaan. Tegengif voor de corona-angst onder klanten en lockdowns van de overheid? Een flinke dosis veerkracht, creativiteit en inventiviteit. Schoenenwinkel J. van Mourik Zn. is al ruim honderd jaar baanbrekend, ook tijdens de lockdown. Het bedrijf kwam met een corona-proof pasbank - „als eerste schoenenbedrijf van Nederland." De klant steekt zijn voet onder een perspex scherm door, waarop de medewerker de schoen aantrekt. Zo blijft de service die de klant gewend is, zonder extra besmettingsrisico. Toen de zaak moest sluiten, gingen de passchermen mee naar de klant voor een persoonlijke passervice. Sinds de ver soepeling van de maatregelen is Van Mourik overgegaan op click collect en bezoek op afspraak in de winkel. Klanten kunnen een tijdslot boeken vanaf tien minuten, maar een half of heel uur winkelen mag ook. „Er is geen koopverplichting, want als je op een normale winkeldag binnenloopt, is die er ook niet", voegt Van Mourik toe. Blijf altijd vernieuwen De ondernemer had al een webshop en biedt nu dus ook click collect aan. De website is aangepast vanwege de nieuwe services. Er wordt nog gewerkt aan de toevoeging van een chatfunctie. Voor de marketing heeft Van Mourik onder andere nieuwsbrieven en social media ingezet om de klanten van nieuwe services op de hoogte te brengen. Bovendien heeft hij de media benaderd. „Wij wisten al vrij vroeg dat click collect het ging worden. Toen heb ben we een boetiek ingericht en foto's naar de media gestuurd om te laten zien dat we er klaar voor waren. Al gauw stonden er tv-zenders voor de deur." Advies van de schoenenondernemer? Ook al besta je honderd jaar, blijf altijd vernieuwen. „Mijn overgrootvader had als één van de eersten een auto voor het ophalen en leveren van schoenen. Nu nog omarmen we vernieuwing met de webshop en thuisbezorgen. Hou altijd je huidige business kritisch tegen het licht en kijk waar je kunt verbeteren." Niet afwachten, maar demarreren! Dat is de menta liteit van Willem de Koning van King Bike Studio uit Heemstede. De Koning gooide het roer om en kwam met een digitaal afsprakensysteem en gratis haal- en brengservice voor zijn fietsreparatiebedrijf. Klanten kunnen op de website van King Bike Studio een afspraak inplannen en aangeven wat er scheelt aan hun racefiets, mountainbike of gravelbike. De Koning haalt de fiets op en brengt hem gerepareerd terug. Gratis. King Bike Studio speelt in op de behoefte van een groep klanten die terughoudender is geworden met winkelbezoeken sinds de pandemie. De Koning had al een haal- en brengservice, maar alleen voor reparaties boven 200 euro. Die ondergrens werd geschrapt. Bovendien implementeerde hij een online tool voor het inplannen van reparaties. „De mogelijkheid om thuis je fiets in te plannen is klantvriendelijk en vermindert fysiek klant contact." De Koning voert 's ochtends de reparaties uit en doet 's middags het bezorgen en afhalen van de fietsen. „Dat werkt perfect: gezien het vele thuiswerken is er altijd wel iemand thuis bij de klant." Bij tegenslag niet afwachten Of hij de haal- en brengservice voortzet? „Zolang de coronamaatregelen van kracht zijn, blijft het gratis. Daarna overweeg ik terug te gaan naar gratis haal- en brengservice vanaf 200 euro. Of ik moet kijken of ik iemand kan inhuren. Het halen en brengen kost veel tijd. In de lente wordt het druk en ben ik al gauw de hele werkdag bezig met reparaties." Het advies dat hij ondernemers wil geven: ga bij tegenslag niet afwachten, maar probeer snel te anticiperen. „Moetje winkel dicht? Probeer via een webshop of social media te verkopen. Een vriendin heeft een kledingzaak. Zij heeft een concept bedacht waarbij ze kleding aantrekt en laat zien via social media. Aankopen komt ze zelf bij de klant thuisbrengen. Hoe actiever je als ondernemer bent, hoe meer je verkoopt" volg ons op nsaooi Hoezo crisis? Lokaal maakt het verschil Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Visa. Meer tips lezen over digitaal groeien? Kijk op visa.nl tekst BRAM DE VRIND foto's MARCO BAKKER Dit is een uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 22