de Voorde (85) stond midden in de samenleving Gerard van 7 ANTWERPEN AANPAK E17 De werken aan de Ring van Antwerpen zijn een goed jaar aan de gang. De monsterklus ligt lekker op schema, mede 'dankzij' corona. W] Nauwelijks waren de werkzaamheden aan de Ring van Antwerpen begonnen of de corona- pandemie sloeg toe. Maar de vrees dat alles stil zou komen te liggen, bleek ongegrond. ,,We konden werken naar voren schuiven en daardoor juist een vliegende start maken", vertelt projectcommuni- cator Roos Mariën. Omdat bijna iedereen thuis bleef, was het veel rustiger op de weg. Het kwam de klus aan de E17 ten goede. „Nor maal verdeel je dat soort werken over twee zomers. Nu was het zo rustig dat we het in drie maanden konden doen", zegt technisch ma nager Hans van der Poel. 140.000auto's per dag Voor corona reden er dagelijks 140.000 automobilisten, waaron der veel Zeeuws-Vlamingen over de Ring. In tien jaar tijd moet een van de drukste verkeersaders van Europa daadwerkelijk rond zijn. Door fly-overs te bouwen en tun nels aan te leggen, moeten files in de toekomst zo veel mogelijk ver dwenen zijn. Net als de gevaarlijke linkse opritten. De haven en het centrum van 't Stad worden beter bereikbaar. Ideaal parkeren En langzaam maar zeker zijn de eerste contouren van die Ooster- weelverbinding zichtbaar. De grote P+R aan de Blancefloerlaan is al ver klaar. Aan het begin van de zomer is de bouw afgerond, zo dat er vanaf begin volgend jaar da gelijks 1500 auto's kunnen parke ren. Voor wie vanuit Zeeuws-Vlaande- ren naar hartje Antwerpen wil, is dat ideaal. Je parkeert, stapt in de tram en in vijf minuten snuif je in het centrum de geur van wafels op. Bouwkranen domineren Rond Antwerpen-West voltrekt zich een haast futuristisch tafereel. Er worden twee grote fly-overs, noem het enorme bruggen over snelwegen, gebouwd. De ene is 350 meter lang, de ander een halve kilometer. Eind 2021 zijn ze klaar, mei 2023 gaan ze in gebruik. Het zijn straks de verbindingen tussen de E17 en de E34. Nu staan de bruggen nog in de stellingen. Bo venop fly-over K04 heb je een machtig uitzicht over alle werken. Bouwkranen domineren het beeld. Spoorbruggen worden ge bouwd. Wegwerkers in gele jassen krioelen door elkaar heen. ,,Wat je ook ziet, is dat die ge vaarlijke linkse invoegstrook naar de Kennedytunnel al weg is", wijst projectleider Timothy Peleman aan. Ook zijn de diepe bouwkui- pen voor de pijlers van de fly-overs duidelijk zichtbaar. Het duurt twee maanden zo'n gevaarte te bouwen. De piek van de werken is pas aan het einde van het jaar. De twee fly-overs zijn dan in volle op bouw, de ruwbouw van drie spoorwegbruggen in afwerkings fase en een tunnel onder de toe komstige E17 en de brug boven de E17 in ruwbouwfase. Peleman: ,,We zijn nog wel even bezig." Files vanuit Zeeland Wie vanuit Zeeuws-Vlaanderen de Ring van Antwerpen op moet, moet vanaf april vier maanden lang rekening houden met vertra ging. Bij Sint-Anna wordt de ver binding tussen de E17 en E34 aan gepakt. ,,Als je vanuit Zeeland naar het centrum moet, kun je het best door de Kennedytunnel rijden", aldus projectcommunicator Roos Mariën. De werken bij Sint-Anna zijn het volgende project in de aanleg van de Oosterweelverbin- ding. ,,We zijn al een goed stuk onderweg", vindt technisch ma- nager Hans van der Poel. ,,Het zijn technisch grootschalige werken. Bijvoorbeeld de sloop van het via duct bij Merksem dat er aan zit te komen. Dat is heel intensief werk." Moeite waard Omleidingen, tijdelijke wegen en vertraging voor weggebruikers zijn niet te voorkomen. Maar uit eindelijk is het 't waard. Neem nu de Scheldetunnel, waarvan de eer ste voorbereidende werkzaamhe- den zijn gestart. Als die klaar is, rijd je vanuit Zeeuws-Vlaanderen in één ruk naar 't Eilandje. De tun nel is het alternatief van de Konij nenpijp waar je nu doorheen moet om het centrum te bereiken. Er staat nog veel meer op stapel. Belangrijk voor de dorpen in de buurt is de aanleg van geluidswal len en grote fietspaden. De werken op de Linkeroever moeten in 2025 klaar zijn. Vijfjaar later is de ge hele Oosterweelverbinding aange legd. Gerard van de Voorde over leed afgelopen zondag, op bijna 86-jarige leeftijd. De Hulstenaar stond midden in de sa menleving: hij was jarenlang wet houder van de gemeente Hulst en voorzitter van voetbalvereniging HVV'24. Gerard van de Voorde was lange tijd een vertrouwd gezicht in de Hulster politiek. Van 1977 tot 1998 was hij wethouder voor het CDA in de gemeente Hulst en maakte al sinds 1964 deel uit van de gemeen teraad. Het gemeentebestuur van Hulst en de CDA-fractie denken terug aan Van de Voorde als een rustig, gedreven, deskundig man en een toegewijd bestuurder. De geboren Clingenaar was ook toegewijd aan de Hulster voetbal vereniging HVV'24. Sinds eind ja ren tachtig ging Van de Voorde wekelijks als voetbalsupporter mee naar de wedstrijden van het eerste elftal, schrijft de voetbalver eniging in een in memoriam. De supporter werd voorzitter. Maar liefst zestien jaar, van 1994 tot 2010, stond hij aan het roer van de club. Het bestuur van HVV '24 herinnert hem als een aimabele en geliefde man die in zijn jaren als voorzitter heel wat bewerkstel ligde. Hij maakte zich sterk voor een tribune op het hoofdveld, was ac tief betrokken bij de inzameling van oud papier en hielp zo'n vijf tien jaar geleden eigenhandig mee om tegelpaden rond de sportvel- den te leggen. Bij zijn afscheid in 2010 werd hij benoemd tot ere voorzitter. Vanwege al zijn verdiensten en inzet, werd hij benoemd tot Rid der in de Orde van Oranje-Nassau. Gerard van de Voorde werd gebo ren op 18 maart 1935 en zou deze donderdag 86 jaar zijn geworden. Er wordt vrijdag afscheid van hem genomen in besloten familiekring. Merksem ERPEN pwijndrecht Berchem Werken aan de Ring van Antwerpen woensdag 17 maart 2021 Vliegende start voor nieuwe Ring Verkeer rijdt al onder de fly overs door. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Bob Maes Antwerpen Sophie Stockman Hulst Deurne Linkeroever. Vernieuwde snelwegen en heraan- gelegde knooppunten laten het Oosterweel-tracé via de Scheldetunnel aansluiten op de E34 naar Knokke, de E17 naar Gent en de Kennedytunnel. Er komen ook heel wat extra fietsverbindingen. De Scheldetunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker van zes meter breed voor fietsers en voetgangers. Ter hoogte van het kerkje van Oosterweel komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het punt verbindt de Scheldetunnel met de kanaaltunnels. De kanaaltunnels verbinden het Oosterweel knooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring. R1 Noord. Om de kanaaltunnels aan te sluiten op de Antwerpse Ring, verdwijnt het viaduct van Merksem. De Ring komt er in een sleuf, en in tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaal- laan in Merksem en het Schijnpoort aan het Sportpaleis. Aan het voormalige containerpark van Borgerhout komen nieuwe op- en afritten in alle rijrichtingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 54