de Voorde (85) stond midden in de samenleving
Gerard van
7
ANTWERPEN AANPAK E17
De werken aan
de Ring van
Antwerpen zijn
een goed jaar aan
de gang. De
monsterklus ligt
lekker op schema,
mede 'dankzij'
corona.
W]
Nauwelijks waren de
werkzaamheden aan de
Ring van Antwerpen
begonnen of de corona-
pandemie sloeg toe. Maar de vrees
dat alles stil zou komen te liggen,
bleek ongegrond. ,,We konden
werken naar voren schuiven en
daardoor juist een vliegende start
maken", vertelt projectcommuni-
cator Roos Mariën. Omdat bijna
iedereen thuis bleef, was het veel
rustiger op de weg. Het kwam de
klus aan de E17 ten goede. „Nor
maal verdeel je dat soort werken
over twee zomers. Nu was het zo
rustig dat we het in drie maanden
konden doen", zegt technisch ma
nager Hans van der Poel.
140.000auto's per dag
Voor corona reden er dagelijks
140.000 automobilisten, waaron
der veel Zeeuws-Vlamingen over
de Ring. In tien jaar tijd moet een
van de drukste verkeersaders van
Europa daadwerkelijk rond zijn.
Door fly-overs te bouwen en tun
nels aan te leggen, moeten files in
de toekomst zo veel mogelijk ver
dwenen zijn. Net als de gevaarlijke
linkse opritten. De haven en het
centrum van 't Stad worden beter
bereikbaar.
Ideaal parkeren
En langzaam maar zeker zijn de
eerste contouren van die Ooster-
weelverbinding zichtbaar. De
grote P+R aan de Blancefloerlaan
is al ver klaar. Aan het begin van
de zomer is de bouw afgerond, zo
dat er vanaf begin volgend jaar da
gelijks 1500 auto's kunnen parke
ren.
Voor wie vanuit Zeeuws-Vlaande-
ren naar hartje Antwerpen wil, is
dat ideaal. Je parkeert, stapt in de
tram en in vijf minuten snuif je in
het centrum de geur van wafels
op.
Bouwkranen domineren
Rond Antwerpen-West voltrekt
zich een haast futuristisch tafereel.
Er worden twee grote fly-overs,
noem het enorme bruggen over
snelwegen, gebouwd. De ene is
350 meter lang, de ander een halve
kilometer. Eind 2021 zijn ze klaar,
mei 2023 gaan ze in gebruik. Het
zijn straks de verbindingen tussen
de E17 en de E34. Nu staan de
bruggen nog in de stellingen. Bo
venop fly-over K04 heb je een
machtig uitzicht over alle werken.
Bouwkranen domineren het
beeld. Spoorbruggen worden ge
bouwd. Wegwerkers in gele jassen
krioelen door elkaar heen.
,,Wat je ook ziet, is dat die ge
vaarlijke linkse invoegstrook naar
de Kennedytunnel al weg is", wijst
projectleider Timothy Peleman
aan. Ook zijn de diepe bouwkui-
pen voor de pijlers van de fly-overs
duidelijk zichtbaar. Het duurt
twee maanden zo'n gevaarte te
bouwen. De piek van de werken is
pas aan het einde van het jaar. De
twee fly-overs zijn dan in volle op
bouw, de ruwbouw van drie
spoorwegbruggen in afwerkings
fase en een tunnel onder de toe
komstige E17 en de brug boven de
E17 in ruwbouwfase. Peleman:
,,We zijn nog wel even bezig."
Files vanuit Zeeland
Wie vanuit Zeeuws-Vlaanderen
de Ring van Antwerpen op moet,
moet vanaf april vier maanden
lang rekening houden met vertra
ging. Bij Sint-Anna wordt de ver
binding tussen de E17 en E34 aan
gepakt. ,,Als je vanuit Zeeland naar
het centrum moet, kun je het best
door de Kennedytunnel rijden",
aldus projectcommunicator Roos
Mariën. De werken bij Sint-Anna
zijn het volgende project in de
aanleg van de Oosterweelverbin-
ding. ,,We zijn al een goed stuk
onderweg", vindt technisch ma-
nager Hans van der Poel. ,,Het zijn
technisch grootschalige werken.
Bijvoorbeeld de sloop van het via
duct bij Merksem dat er aan zit te
komen. Dat is heel intensief
werk."
Moeite waard
Omleidingen, tijdelijke wegen en
vertraging voor weggebruikers
zijn niet te voorkomen. Maar uit
eindelijk is het 't waard. Neem nu
de Scheldetunnel, waarvan de eer
ste voorbereidende werkzaamhe-
den zijn gestart. Als die klaar is,
rijd je vanuit Zeeuws-Vlaanderen
in één ruk naar 't Eilandje. De tun
nel is het alternatief van de Konij
nenpijp waar je nu doorheen moet
om het centrum te bereiken.
Er staat nog veel meer op stapel.
Belangrijk voor de dorpen in de
buurt is de aanleg van geluidswal
len en grote fietspaden. De werken
op de Linkeroever moeten in 2025
klaar zijn. Vijfjaar later is de ge
hele Oosterweelverbinding aange
legd.
Gerard van de Voorde over
leed afgelopen zondag, op
bijna 86-jarige leeftijd. De
Hulstenaar stond midden in de sa
menleving: hij was jarenlang wet
houder van de gemeente Hulst en
voorzitter van voetbalvereniging
HVV'24.
Gerard van de Voorde was lange
tijd een vertrouwd gezicht in de
Hulster politiek. Van 1977 tot 1998
was hij wethouder voor het CDA
in de gemeente Hulst en maakte al
sinds 1964 deel uit van de gemeen
teraad. Het gemeentebestuur van
Hulst en de CDA-fractie denken
terug aan Van de Voorde als een
rustig, gedreven, deskundig man
en een toegewijd bestuurder.
De geboren Clingenaar was ook
toegewijd aan de Hulster voetbal
vereniging HVV'24. Sinds eind ja
ren tachtig ging Van de Voorde
wekelijks als voetbalsupporter
mee naar de wedstrijden van het
eerste elftal, schrijft de voetbalver
eniging in een in memoriam. De
supporter werd voorzitter. Maar
liefst zestien jaar, van 1994 tot
2010, stond hij aan het roer van de
club. Het bestuur van HVV '24
herinnert hem als een aimabele en
geliefde man die in zijn jaren als
voorzitter heel wat bewerkstel
ligde.
Hij maakte zich sterk voor een
tribune op het hoofdveld, was ac
tief betrokken bij de inzameling
van oud papier en hielp zo'n vijf
tien jaar geleden eigenhandig mee
om tegelpaden rond de sportvel-
den te leggen. Bij zijn afscheid in
2010 werd hij benoemd tot ere
voorzitter.
Vanwege al zijn verdiensten en
inzet, werd hij benoemd tot Rid
der in de Orde van Oranje-Nassau.
Gerard van de Voorde werd gebo
ren op 18 maart 1935 en zou deze
donderdag 86 jaar zijn geworden.
Er wordt vrijdag afscheid van hem
genomen in besloten familiekring.
Merksem
ERPEN
pwijndrecht
Berchem
Werken aan
de Ring van
Antwerpen
woensdag 17 maart 2021
Vliegende start voor nieuwe Ring
Verkeer rijdt
al onder de fly
overs door.
FOTO CAMILE
SCHELSTRAETE
Bob Maes
Antwerpen
Sophie Stockman
Hulst
Deurne
Linkeroever. Vernieuwde snelwegen en heraan-
gelegde knooppunten laten het Oosterweel-tracé
via de Scheldetunnel aansluiten op de E34 naar
Knokke, de E17 naar Gent en de Kennedytunnel. Er
komen ook heel wat extra fietsverbindingen.
De Scheldetunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie
rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker
van zes meter breed voor fietsers en voetgangers.
Ter hoogte van het kerkje van Oosterweel komt het
Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar
de haven en het noorden van de stad. Het punt
verbindt de Scheldetunnel met de kanaaltunnels.
De kanaaltunnels verbinden het Oosterweel
knooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers
starten aan het Amerikadok en lopen onder het
Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in
een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.
R1 Noord. Om de kanaaltunnels aan te sluiten op
de Antwerpse Ring, verdwijnt het viaduct van
Merksem. De Ring komt er in een sleuf, en in
tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaal-
laan in Merksem en het Schijnpoort aan het
Sportpaleis. Aan het voormalige containerpark van
Borgerhout komen nieuwe op- en afritten in alle
rijrichtingen.