Zonnepark bij Kruiningen krijgt zijn 'groene jas' later
7
ANTWERPEN AANPAK E17
De werken aan
de Ring van
Antwerpen zijn
een goed jaar aan
de gang. De
monsterklus ligt
lekker op schema,
mede 'dankzij'
corona.
W]
Nauwelijks waren de
werkzaamheden aan de
Ring van Antwerpen
begonnen of de corona-
pandemie sloeg toe. Maar de vrees
dat alles stil zou komen te liggen,
bleek ongegrond. ,,We konden
werken naar voren schuiven en
daardoor juist een vliegende start
maken", vertelt projectcommuni-
cator Roos Mariën. Omdat bijna
iedereen thuis bleef, was het veel
rustiger op de weg. Het kwam de
klus aan de E17 ten goede. „Nor
maal verdeel je dat soort werken
over twee zomers. Nu was het zo
rustig dat we het in drie maanden
konden doen", zegt technisch ma
nager Hans van der Poel.
140.000auto's per dag
Voor corona reden er dagelijks
140.000 automobilisten, waaron
der veel Zeeuws-Vlamingen over
de Ring. In tien jaar tijd moet een
van de drukste verkeersaders van
Europa daadwerkelijk rond zijn.
Door fly-overs te bouwen en tun
nels aan te leggen, moeten files in
de toekomst zo veel mogelijk ver
dwenen zijn. Net als de gevaarlijke
linkse opritten. De haven en het
centrum van 't Stad worden beter
bereikbaar.
Ideaal parkeren
En langzaam maar zeker zijn de
eerste contouren van die Ooster-
weelverbinding zichtbaar. De
grote P+R aan de Blancefloerlaan
is al ver klaar. Aan het begin van
de zomer is de bouw afgerond, zo
dat er vanaf begin volgend jaar da
gelijks 1500 auto's kunnen parke
ren.
Voor wie vanuit Zeeuws-Vlaande-
ren naar hartje Antwerpen wil, is
dat ideaal. Je parkeert, stapt in de
tram en in vijf minuten snuif je in
het centrum de geur van wafels
op.
Bouwkranen domineren
Rond Antwerpen-West voltrekt
zich een haast futuristisch tafereel.
Er worden twee grote fly-overs,
noem het enorme bruggen over
snelwegen, gebouwd. De ene is
350 meter lang, de ander een halve
kilometer. Eind 2020 zijn ze klaar,
mei 2023 gaan ze in gebruik. Het
zijn straks de verbindingen tussen
de E17 en E34. Nu staan de brug
gen nog in de stellingen. Bovenop
fly-over K04 heb je een machtig
uitzicht over alle werken. Bouw-
kranen domineren het beeld.
Spoorbruggen worden gebouwd.
Wegwerkers in gele jassen krioe
len door elkaar heen.
,,Wat je ook ziet, is dat die ge
vaarlijke linkse invoegstrook naar
de Kennedytunnel al weg is", wijst
projectleider Timothy Peleman
aan. Ook zijn de diepe bouwkui-
pen voor de pijlers van de fly-overs
duidelijk zichtbaar. Het duurt
twee maanden zo'n gevaarte te
bouwen. De piek van de werken is
pas aan het einde van het jaar. De
twee fly-overs zijn dan in volle op
bouw, de ruwbouw van drie
spoorwegbruggen in afwerkings
fase en een tunnel onder de toe
komstige E17 en de brug boven de
E17 in ruwbouwfase. Peleman:
,,We zijn nog wel even bezig."
Files vanuit Zeeland
Wie vanuit Zeeuws-Vlaanderen
de Ring van Antwerpen op moet,
moet vanaf april vier maanden
lang rekening houden met vertra
ging. Bij Sint-Anna wordt de ver
binding tussen de E17 en E34 aan
gepakt. ,,Als je vanuit Zeeland naar
het centrum moet, kun je het best
door de Kennedytunnel rijden",
aldus projectcommunicator Roos
Mariën. De werken bij Sint-Anna
zijn het volgende project in de
aanleg van de Oosterweelverbin-
ding. ,,We zijn al een goed stuk
onderweg", vindt technisch ma-
nager Hans van der Poel. ,,Het zijn
technisch grootschalige werken.
Bijvoorbeeld de sloop van het via
duct bij Merksem dat er aan zit te
komen. Dat is heel intensief
werk."
Moeite waard
Omleidingen, tijdelijke wegen en
vertraging voor weggebruikers
zijn niet te voorkomen. Maar uit
eindelijk is het 't waard. Neem nu
de Scheldetunnel, waarvan de eer
ste voorbereidende werkzaamhe-
den zijn gestart. Als die klaar is,
rijd je vanuit Zeeuws-Vlaanderen
in één ruk naar 't Eilandje. De tun
nel is het alternatief van de Konij
nenpijp waar je nu doorheen moet
om het centrum te bereiken.
Er staat nog veel meer op stapel.
Belangrijk voor de dorpen in de
buurt is de aanleg van geluidswal
len en grote fietspaden. De werken
op de Linkeroever moeten in 2025
klaar zijn. Vijfjaar later is de ge
hele Oosterweelverbinding aange
legd.
De bomen en struiken die straks
het zicht op het nieuwe zonnepark
bij Kruiningen deels moeten ont
nemen mogen een half jaar later
worden aangeplant.
Het zonnepark tussen de Zand
dijk en de Vlakebrug bij Kruinin-
gen is een plan van fritesfabrikant
Lamb Weston/Meijer en uiengi-
gant Wiskerke Onions. De ge
meenteraad van Reimerswaal
stemde er twee jaar geleden mee in.
Doorslaggevend argument was dat
de twee grote bedrijven zo hun pro
ductie konden verduurzamen. Bo
vendien waren de raadsleden ge
charmeerd van het idee dat het park
zou worden ingepakt met veel
groen en dat er ook regenwater
werd opgevangen. Onlangs hebben
de bedrijven laten weten dat het
niet lukt om, zoals afgesproken, het
groen uiterlijk dit voorjaar te plan
ten. ,,Het was enorm nat. Dan is het
planten bijna gedoemd te misluk
ken. Vandaar dat we ze tot het eind
van het jaar geven om alles onder
goede omstandigheden te kunnen
planten", legt wethouder Dirk Ver
burg uit. Volgens de initiatiefne-
mers kan de opgewekte stroom ook
niet rechtstreeks met een kabel
naar de fabrieken aan de andere
kant van de Zanddijk worden ver
voerd. Zowel technisch, juridisch
als financieel zou dit onhaalbaar
zijn. In plaats daarvan gaat de elek
triciteit straks naar het landelijk
net. De bedrijven mogen van de ge
meente nu met certificaten aanto
nen dat ze duurzame stroom ge-
bruiken. De raad had in mei 2019
bedongen dat de panelen na 20 jaar
het veld moesten ruimen. Tegen die
tijd zouden er wellicht technieken
zijn die minder grote aanslag heb
ben op het landschap. Maar nu zon-
neparken bij Rilland een vergun
ning voor 25 jaar hebben gekregen,
vindt het college dat ook de panelen
bij Kruiningen minimaal vijf langer
mogen blijven liggen.
Merksem
ERPEN
pwijndrecht
Berchem
Werken aan
de Ring van
Antwerpen
woensdag 17 maart 2021
Vliegende start voor nieuwe Ring
Verkeer rijdt
al onder de fly
overs door.
FOTO CAMILE
SCHELSTRAETE
Bob Maes
Antwerpen
Joeri Wisse
Kruiningen
Deurne
Linkeroever. Vernieuwde snelwegen en heraan-
gelegde knooppunten laten het Oosterweel-tracé
via de Scheldetunnel aansluiten op de E34 naar
Knokke, de E17 naar Gent en de Kennedytunnel. Er
komen ook heel wat extra fietsverbindingen.
De Scheldetunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie
rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker
van zes meter breed voor fietsers en voetgangers.
Ter hoogte van het kerkje van Oosterweel komt het
Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar
de haven en het noorden van de stad. Het punt
verbindt de Scheldetunnel met de kanaaltunnels.
De kanaaltunnels verbinden het Oosterweel
knooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers
starten aan het Amerikadok en lopen onder het
Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in
een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.
R1 Noord. Om de kanaaltunnels aan te sluiten op
de Antwerpse Ring, verdwijnt het viaduct van
Merksem. De Ring komt er in een sleuf, en in
tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaal-
laan in Merksem en het Schijnpoort aan het
Sportpaleis. Aan het voormalige containerpark van
Borgerhout komen nieuwe op- en afritten in alle
rijrichtingen.