II
Van Kervinck wil parkeerruzie met buren boven tafel hebben
7
HOOGAARZEN STRAK IN DE LAK
Strakker in de lak
dan ooit tevoren,
liggen de Andries
Jacob, de Drie
Gebroeders en de
Alcyon gisteren net
na de middag in de
Binnenhaven. Als
zaterdag de
Sloebrug weer
open kan,
vertrekken ze naar
hun 'zomerverblijf'
bij de sluizen in
Veere.
Vrijwilligers hebben de
hele winter gewerkt
aan het onderhoud
van de drie grootste
schepen van de Stich
ting Behoud Hoogaars (SBH). Voor
het eerst in hun eigen loods aan de
Jachthavenweg, direct aan het Ka
naal door Walcheren. Die plek aan
het kanaal is prachtig, maar de
hoogaarzen moeten met een kraan
te water worden gelaten in de
Tweede Binnenhaven. Een grote
helling direct voor de deur blijft
voorlopig een wens.
De nieuwe loods is zo groot dat
de drie grootste schepen van SBH
tegelijkertijd naar binnen kunnen
voor hun winterbeurt. Er is ruimte
voldoende om aan alle drie de
vaartuigen tegelijkertijd te wer
ken. Door corona mochten maar
een beperkt aantal mensen tegelij
kertijd de loods in. ,,We hebben
deze winter vaak in ploegen ge
werkt. En op die manier is er toch
heel veel tijd in het onderhoud ge
stoken. Ik denk dat er wel twee
keer zoveel lagen hardhoutolie op
de schepen zit dan in voorgaande
jaren", onthult bestuurslid huis
vesting Carel Flipse.
De arbeidsomstandigheden zijn
een stuk beter dan tussen 2014 en
2020. De Stichting Behoud Hoog
aars had die jaren een zee van
ruimte in de Machinefabriek.
vooral varend personeel kunnen
we momenteel goed gebruiken."
Financiële armslag
De stichting heeft na ingebruik
name van de eigen loods wat meer
financiële armslag. Bowmeester:
,,We kunnen ook particulieren
van onze ruimte gebruik laten ma
ken en daar huur voor vragen. We
hebben geen winstoogmerk. Maar
het is wel fijn als we - zeker nu in
coronatijd - voor de aanschaf van
benodigdheden voor het onder
houd niet alleen van de vaartoch
ten afhankelijk zijn."
Een zeiler bouwt al een halfjaar
zijn eigen schip in de loods en te
gelijk met de Windroos werd
dinsdag hoogaars Jetty in de loods
'afgemeerd'. Dat zorgt voor in
komsten, die de wind in de zeilen
van de hoogaarzen en ander va
rend Zeeuws erfgoed moet hou
den.
,,Maar het kon wel steenkoud zijn
daar. De temperatuur in onze
loods is een stuk aangenamer",
zegt voorzitter Bart Bouwmeester.
Nu de winterstalling annex werk
plaats eigendom van de stichting
zelf is, kan de loods ook het hele
jaar worden gebruikt.
Dat geeft de stichting de kans
om ook de nieuwste aanwinst,
hoogaars Windroos, voor onder
houd binnen te halen. De Wind
roos is het schip van Rinus Plats-
chorre en zijn vrouw Karla Peijs,
voormalig commissaris van de Ko
ningin. Het paar zal het schip later
dit jaar officieel overdragen. ,,Wel
onder de voorwaarde dat het in
1926 in Gent gebouwde schip op
de Zeeuwse wateren blijft varen",
lacht Bouwmeester.
De voorzitter voegt er ernstiger
aan toe dat het niet helemaal van
zelfsprekend is om zo'n prachtig
schip als geschenk te aanvaarden.
,,We moeten de Windroos wel on
derhouden en laten varen. Daar
zijn veel vrijwilligers voor nodig,
We hebben in ploegen
gewerkt, daardoor
konden we ondanks
corona toch veel tijd
in het onderhoud van
de schepen steken
De gemeente Veere verhoogde het
tarief voor een seizoenskaart van
67,50 naar 150 euro. Daardoor moet
er ook veel meer betaald worden
voor de parkeerterrein langs de
Veerse Gatdam en het Banjaard-
strand, omdat Veere die Bevelandse
terreinen beheert. De Noord-Beve-
landse politici lieten in hun raad
hun ongenoegen daarover horen.
,,Het is niet democratisch", meende
Cor Quinten (PvdA). ,,Het is ab
surd", vond Dirk Hage (VVD):
,,Onze gastvrijheid wordt hierdoor
behoorlijk aangetast." En Mark
Faasse (BEN) vergeleek de tarieven
met andere buitenissige tolheffers:
„Amsterdam is er niks bij."
Om te voorkomen dat de Noord-
Bevelanders die 150 euro ook daad
werkelijk kwijt zijn, bedacht hun
gemeente een oplossing. Wie een
seizoenskaart koopt, krijgt voor
honderd honderd euro aan zogehe
ten GON-bonnen terug. Dat zijn
waardebonnen die zijn uitgegeven
door de Gezamenlijke Onderne
mers Noord-Beveland (GON).
Ook Marin van den Berge (VVD)
heeft vragen over het betaald par-
keren. Zij wil weten wanneer be
zoekers van de zeedijk tussen
Westkapelle en Domburg moeten
betalen om daar hun auto neer te
zetten. Dat geldt ook voor het Abra
ham Calandplein in Westkapelle.
Ook is ze benieuwd hoe de inwo
ners geïnformeerd gaan worden. Ze
wijst naar Zoutelande waar de in
voeren van betaald parkeren voor
'ophef en verontwaardiging zorgt'.
woensdag 17 maart 2021
Na winter op 't droge weer het water in
René Hoonhorst
Vlissingen
Het vlaggenschip van de
Stichting Behoud Hoogaars, de
Andries Jacob (YE 36), plonst
als eerste de Binnenhaven van
Vlissingen in na de winterbeurt.
FOTO BOAZ TIMMERMANS
Het derde
schip wordt net
na de middag
de Tweede Bin
nenhaven in ge
takeld. FOTO RENÉ
HOONHORST
-Carel Flipse, bestuurslid SBH
Het Veerse raadslid Stijn van
Kervinck (eigen lijst) wil alles te
weten komen over de 'burenru
zie' over het betaald parkeren
tussen zijn gemeente en Noord-
Beveland. Hij wil via een serie
schriftelijke vragen helderheid
krijgen over hoe de onderhande
lingen gingen en waarom de
beide partijen niet tot overeen
stemming kwamen.
Emile Calon
Domburg