II Van Kervinck wil parkeerruzie met buren boven tafel hebben 7 HOOGAARZEN STRAK IN DE LAK Strakker in de lak dan ooit tevoren, liggen de Andries Jacob, de Drie Gebroeders en de Alcyon gisteren net na de middag in de Binnenhaven. Als zaterdag de Sloebrug weer open kan, vertrekken ze naar hun 'zomerverblijf' bij de sluizen in Veere. Vrijwilligers hebben de hele winter gewerkt aan het onderhoud van de drie grootste schepen van de Stich ting Behoud Hoogaars (SBH). Voor het eerst in hun eigen loods aan de Jachthavenweg, direct aan het Ka naal door Walcheren. Die plek aan het kanaal is prachtig, maar de hoogaarzen moeten met een kraan te water worden gelaten in de Tweede Binnenhaven. Een grote helling direct voor de deur blijft voorlopig een wens. De nieuwe loods is zo groot dat de drie grootste schepen van SBH tegelijkertijd naar binnen kunnen voor hun winterbeurt. Er is ruimte voldoende om aan alle drie de vaartuigen tegelijkertijd te wer ken. Door corona mochten maar een beperkt aantal mensen tegelij kertijd de loods in. ,,We hebben deze winter vaak in ploegen ge werkt. En op die manier is er toch heel veel tijd in het onderhoud ge stoken. Ik denk dat er wel twee keer zoveel lagen hardhoutolie op de schepen zit dan in voorgaande jaren", onthult bestuurslid huis vesting Carel Flipse. De arbeidsomstandigheden zijn een stuk beter dan tussen 2014 en 2020. De Stichting Behoud Hoog aars had die jaren een zee van ruimte in de Machinefabriek. vooral varend personeel kunnen we momenteel goed gebruiken." Financiële armslag De stichting heeft na ingebruik name van de eigen loods wat meer financiële armslag. Bowmeester: ,,We kunnen ook particulieren van onze ruimte gebruik laten ma ken en daar huur voor vragen. We hebben geen winstoogmerk. Maar het is wel fijn als we - zeker nu in coronatijd - voor de aanschaf van benodigdheden voor het onder houd niet alleen van de vaartoch ten afhankelijk zijn." Een zeiler bouwt al een halfjaar zijn eigen schip in de loods en te gelijk met de Windroos werd dinsdag hoogaars Jetty in de loods 'afgemeerd'. Dat zorgt voor in komsten, die de wind in de zeilen van de hoogaarzen en ander va rend Zeeuws erfgoed moet hou den. ,,Maar het kon wel steenkoud zijn daar. De temperatuur in onze loods is een stuk aangenamer", zegt voorzitter Bart Bouwmeester. Nu de winterstalling annex werk plaats eigendom van de stichting zelf is, kan de loods ook het hele jaar worden gebruikt. Dat geeft de stichting de kans om ook de nieuwste aanwinst, hoogaars Windroos, voor onder houd binnen te halen. De Wind roos is het schip van Rinus Plats- chorre en zijn vrouw Karla Peijs, voormalig commissaris van de Ko ningin. Het paar zal het schip later dit jaar officieel overdragen. ,,Wel onder de voorwaarde dat het in 1926 in Gent gebouwde schip op de Zeeuwse wateren blijft varen", lacht Bouwmeester. De voorzitter voegt er ernstiger aan toe dat het niet helemaal van zelfsprekend is om zo'n prachtig schip als geschenk te aanvaarden. ,,We moeten de Windroos wel on derhouden en laten varen. Daar zijn veel vrijwilligers voor nodig, We hebben in ploegen gewerkt, daardoor konden we ondanks corona toch veel tijd in het onderhoud van de schepen steken De gemeente Veere verhoogde het tarief voor een seizoenskaart van 67,50 naar 150 euro. Daardoor moet er ook veel meer betaald worden voor de parkeerterrein langs de Veerse Gatdam en het Banjaard- strand, omdat Veere die Bevelandse terreinen beheert. De Noord-Beve- landse politici lieten in hun raad hun ongenoegen daarover horen. ,,Het is niet democratisch", meende Cor Quinten (PvdA). ,,Het is ab surd", vond Dirk Hage (VVD): ,,Onze gastvrijheid wordt hierdoor behoorlijk aangetast." En Mark Faasse (BEN) vergeleek de tarieven met andere buitenissige tolheffers: „Amsterdam is er niks bij." Om te voorkomen dat de Noord- Bevelanders die 150 euro ook daad werkelijk kwijt zijn, bedacht hun gemeente een oplossing. Wie een seizoenskaart koopt, krijgt voor honderd honderd euro aan zogehe ten GON-bonnen terug. Dat zijn waardebonnen die zijn uitgegeven door de Gezamenlijke Onderne mers Noord-Beveland (GON). Ook Marin van den Berge (VVD) heeft vragen over het betaald par- keren. Zij wil weten wanneer be zoekers van de zeedijk tussen Westkapelle en Domburg moeten betalen om daar hun auto neer te zetten. Dat geldt ook voor het Abra ham Calandplein in Westkapelle. Ook is ze benieuwd hoe de inwo ners geïnformeerd gaan worden. Ze wijst naar Zoutelande waar de in voeren van betaald parkeren voor 'ophef en verontwaardiging zorgt'. woensdag 17 maart 2021 Na winter op 't droge weer het water in René Hoonhorst Vlissingen Het vlaggenschip van de Stichting Behoud Hoogaars, de Andries Jacob (YE 36), plonst als eerste de Binnenhaven van Vlissingen in na de winterbeurt. FOTO BOAZ TIMMERMANS Het derde schip wordt net na de middag de Tweede Bin nenhaven in ge takeld. FOTO RENÉ HOONHORST -Carel Flipse, bestuurslid SBH Het Veerse raadslid Stijn van Kervinck (eigen lijst) wil alles te weten komen over de 'burenru zie' over het betaald parkeren tussen zijn gemeente en Noord- Beveland. Hij wil via een serie schriftelijke vragen helderheid krijgen over hoe de onderhande lingen gingen en waarom de beide partijen niet tot overeen stemming kwamen. Emile Calon Domburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39