II Top vijf snelheidscontroles 9 Eén jaar 100 op de A58 Maandagmiddag, even na twaalven. Al op de oprit bij Goes-Zuid maakt de donkerblauwe Mercedes in de achteruitkijkspiegel een ongedul dige indruk. Zodra er ruimte is, trapt hij het gaspedaal diep in, stuurt direct naar de linkerbaan en verdwijnt binnen de kortste keren uit het zicht. Om de stikstofuitstoot te beper ken ging precies een jaar geleden de maximumsnelheid op snelwegen overdag omlaag naar 100 kilometer per uur. De Mercedes-rijder is niet de enige bestuurder die zich daar weinig van aantrekt, zo blijkt tij dens een rit van Goes naar Bergen op Zoom en terug. Het zijn vooral opvallend veel bedrijfsbussen en - wagens die, met naam en toenaam, niet zelden ver boven de limiet zit ten. Inmiddels aardig gewend Toch zijn het nog altijd uitschieters, die juist opvallen doordat het grootste deel van de weggebruikers in de buurt van de 100 blijft. Wat een jaar geleden nog als een slak kengang werd ervaren, blijkt in middels aardig gewend te zijn. Het rijdt ontspannen en, wat vaak ook een overweging is, het scheelt aan zienlijk in het brandstofverbruik. Lussen in het wegdek meten op verschillende plaatsen continu de snelheid. In de week vóór de nieuwe maximumsnelheid van kracht werd, was de gemiddelde snelheid van personenauto's op de A58 tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds nog 120 kilome ter per uur. Vorige week lag dat - af hankelijk van de locatie - rond de 107 kilometer per uur, zo blijkt uit gegevens van het Nationaal Data- portaal Wegverkeer. De cijfers laten ook zien dat de snelheid voorzichtig weer wat om hoog gaat. Na de invoering in maart 2020 werd het minst hard gereden, zo'n 2 kilometer per uur minder dan nu. In de maanden erna werd het gaspedaal steeds weer ietsjes Er staat regelmatig een radarbus op de bekende punten verder ingetrapt. Ook opvallend: tussen zes en zeven uur, zowel 's ochtends als 's avonds, ligt de snel heid vaak hoger dan in de andere uren waarin 100 het maximum is. Verveelvoudigd De politie controleert sinds het nieuwe snelheidsregime veel in tensiever. Flitsservice Zeeland meldde de afgelopen twaalf maan den 92 snelheidscontroles langs de A58. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er slechts 13. Tus sen medio maart 2018 en medio maart 2019 werden 29 controles doorgegeven. Politiewoordvoerder Mireille Aalders bevestigt dat er 'aanzienlijk meer' wordt gecontroleerd. ,,In de laatste jaren hadden we zoveel ver schillende maximumsnelheden op de A58, dat het niet te doen was om te controleren. Nu is het makkelij- ker geworden, want overdag is het overal 100. Daarom staat er regel matig een radarbus op de bekende punten. Die controleert meestal 300 tot 500 voertuigen per keer." Hoeveel mensen er het af gelopen jaar op die manier zijn be keurd, kan Aalders niet zeggen. Ook doet de politie af en toe korte lasercontroles, waarbij agen ten vooral de 'excessen' (extreme snelheidsovertredingen) eruit pikken. Op die manier werden vo rig jaar zeker 43 snelheidsduivels betrapt. In het jaar ervoor waren dat er slechts acht. LOCATIES BRIEVEN Kerncentrale Nu het Klimaatakkoord actueel is, hebben we plotseling een land vol kernenergiedeskundigen. De eer ste minister voorop met politieke volgers tot in Zeeland. Aan hun uitlatingen valt snel te merken dat ze diepe financiële zakken denken te hebben. Of ze een beetje op de hoogte zijn van de materie is wat anders. Onze eerste minister in ie der geval niet. Hij wilde de Gro ningers een groot plezier doen door er een kerncentrale te bou- wen. Hij weet blijkbaar niet dat er bij Koblenz een peperdure kern centrale gesloopt wordt, Mül- heim-KMich, die maar één jaar (1987-1988) gedraaid heeft. Reden: men had er niet aan gedacht dat het daar, net zoals in Groningen, een aardbevingsgebied is. Te ge vaarlijk voor kerncentrales. Poli tiek foutje bedankt; bouwkosten toen 3,5 miljard euro - sloopkosten nu geraamd op 1 miljard euro. J. W. Minderhout, Vlissingen Kerncentrale (2) In Zeeland wil men een kerncen trale (krant 4 maart), maar is dat een goed idee? Op dit moment worden zonne-enenergie en windmolens door vele subsidie- vormen gestimuleerd. Het gevolg is, dat de energieprijs lager is dan de feitelijke productiekosten van de kernenergiecentrale. Zeeland heeft die centrale gebouwd om de stroomkosten voor de alumini- umfabriek van Pechiney laag te houden. Daardoor kreeg de indu strialisatie van Zeeland een boost. Vele jaren later weigerde het Rijk Pechiney te helpen en daardoor verloor Zeeland een basisindustrie voor aluminium. De Damco fa briek in Delftzijl werd wél gehol pen en is nu nog steeds een pro ductie-eenheid voor aluminium in Nederland. Het Rijk stelde ook de eis, dat de kerncentrale in over heidshanden moest zijn en blij ven. Elke Zeeuw betaalt al jaren voor deze verliesgevende centrale en dat is oneerlijk. Wim Bartels, Arnemuiden Werkstraf 'Automobilist krijgt 240 uur werkstraf voor veroorzaken onge luk' (krant 6 maart). De veroorza ker bleek- bewezen! - stomdron ken te zijn en heeft het slachtoffer alleen achter gelaten. Ik vraag me af of er nog één land in Europa, VS, Australië/ Nieuw Zeeland zou zijn waar zo'n crimineel verkeersge drag alleen wordt bestraft met werkstraf en rijverbod voor enige tijd, waar blijkens veel krantenbe richten, zich niemand aan houdt vanwege de geringe kans op con trole. Wat moet een slachtoffer hier nu van denken en wat gaat hiervan uit ter voorkoming van soortgelijk gedrag? Jan Goudswaard, Vlissingen Mist Maikel Harte woont graag in Zee land, maar hij ergert zich aan het lawaai van de misthoorns, dat vanaf de Westerschelde tot in zijn sponde doordringt (krant 6 maart) Is dat nou echt nodig, vraagt hij zich af. Ja, sterker nog: het moet! Die plicht tot het geven van geluidssignalen bij beperkt zicht, is duidelijk vastgelegd in de 'Internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op Zee' en in het 'Scheepvaartregle ment Westerschelde artikel 35'. Waarom? Om aanvaringen te voorkomen en voor onze veilig heid. Dat had hij als actief jurist, gewoon even op kunnen zoeken. Dus ergernis (hoe vaak per jaar?) is misplaatst. Als opa en als oud- loods zeg ik altijd: Wanneer de toeter zich laat horen, stop dan pluggen in je oren! Lekker in ge streepte pyjama, zonder klom pen, onder de wol. Henk Krutwagen, Terneuzen dinsdag 16 maart 2021 Politie controleert nu veel vaker Sinds een jaar mogen we over dag niet harder dan 100 op de A58. Het leek toen een slakken gang. Toch houdt het grootste deel zich er nog altijd redelijk aan. En voor wie geen bood schap heeft aan de nieuwe snel heidslimiet: de politie contro leert tegenwoordig veel vaker dan voorheen. Rolf Bosboom Goes De A58 ter hoogte van Kloe- tinge. foto rolf bosboom -Mireille Aalders, woordvoerder van de politie De snelheidscontroles zijn vaak op dezelfde locaties. Op deze plekken op de A58 werd sinds maart 2020 volgens Flitsservice Zee land het vaakst gecontroleerd: 1. Bij viaduct Rilland, richting Bergen op Zoom 2. Bij viaduct Kapelle (Schoorse Oudedijk), richting Bergen op Zoom 3. Bij parkeerplaats 't Scheld, richting Vlissingen 4. Bij parkeerplaats Het Rak, richting Bergen op Zoom 5. Bij Shell-tankstation Arnemuiden, richting Bergen op Zoom U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Edisonweg 37e 4382 NV Vlissingen 08801-30210

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 41