II
Top vijf snelheidscontroles
9
Eén jaar 100 op de A58
Maandagmiddag, even na twaalven.
Al op de oprit bij Goes-Zuid maakt
de donkerblauwe Mercedes in de
achteruitkijkspiegel een ongedul
dige indruk. Zodra er ruimte is,
trapt hij het gaspedaal diep in,
stuurt direct naar de linkerbaan en
verdwijnt binnen de kortste keren
uit het zicht.
Om de stikstofuitstoot te beper
ken ging precies een jaar geleden de
maximumsnelheid op snelwegen
overdag omlaag naar 100 kilometer
per uur. De Mercedes-rijder is niet
de enige bestuurder die zich daar
weinig van aantrekt, zo blijkt tij
dens een rit van Goes naar Bergen
op Zoom en terug. Het zijn vooral
opvallend veel bedrijfsbussen en -
wagens die, met naam en toenaam,
niet zelden ver boven de limiet zit
ten.
Inmiddels aardig gewend
Toch zijn het nog altijd uitschieters,
die juist opvallen doordat het
grootste deel van de weggebruikers
in de buurt van de 100 blijft. Wat
een jaar geleden nog als een slak
kengang werd ervaren, blijkt in
middels aardig gewend te zijn. Het
rijdt ontspannen en, wat vaak ook
een overweging is, het scheelt aan
zienlijk in het brandstofverbruik.
Lussen in het wegdek meten op
verschillende plaatsen continu de
snelheid. In de week vóór de
nieuwe maximumsnelheid van
kracht werd, was de gemiddelde
snelheid van personenauto's op de
A58 tussen zes uur 's ochtends en
zeven uur 's avonds nog 120 kilome
ter per uur. Vorige week lag dat - af
hankelijk van de locatie - rond de
107 kilometer per uur, zo blijkt uit
gegevens van het Nationaal Data-
portaal Wegverkeer.
De cijfers laten ook zien dat de
snelheid voorzichtig weer wat om
hoog gaat. Na de invoering in maart
2020 werd het minst hard gereden,
zo'n 2 kilometer per uur minder
dan nu. In de maanden erna werd
het gaspedaal steeds weer ietsjes
Er staat regelmatig
een radarbus op de
bekende punten
verder ingetrapt. Ook opvallend:
tussen zes en zeven uur, zowel 's
ochtends als 's avonds, ligt de snel
heid vaak hoger dan in de andere
uren waarin 100 het maximum is.
Verveelvoudigd
De politie controleert sinds het
nieuwe snelheidsregime veel in
tensiever. Flitsservice Zeeland
meldde de afgelopen twaalf maan
den 92 snelheidscontroles langs de
A58. In dezelfde periode een jaar
eerder waren dat er slechts 13. Tus
sen medio maart 2018 en medio
maart 2019 werden 29 controles
doorgegeven.
Politiewoordvoerder Mireille
Aalders bevestigt dat er 'aanzienlijk
meer' wordt gecontroleerd. ,,In de
laatste jaren hadden we zoveel ver
schillende maximumsnelheden op
de A58, dat het niet te doen was om
te controleren. Nu is het makkelij-
ker geworden, want overdag is het
overal 100. Daarom staat er regel
matig een radarbus op de bekende
punten. Die controleert meestal
300 tot 500 voertuigen per
keer." Hoeveel mensen er het af
gelopen jaar op die manier zijn be
keurd, kan Aalders niet zeggen.
Ook doet de politie af en toe
korte lasercontroles, waarbij agen
ten vooral de 'excessen' (extreme
snelheidsovertredingen) eruit
pikken. Op die manier werden vo
rig jaar zeker 43 snelheidsduivels
betrapt. In het jaar ervoor waren
dat er slechts acht.
LOCATIES
BRIEVEN
Kerncentrale
Nu het Klimaatakkoord actueel is,
hebben we plotseling een land vol
kernenergiedeskundigen. De eer
ste minister voorop met politieke
volgers tot in Zeeland. Aan hun
uitlatingen valt snel te merken dat
ze diepe financiële zakken denken
te hebben. Of ze een beetje op de
hoogte zijn van de materie is wat
anders. Onze eerste minister in ie
der geval niet. Hij wilde de Gro
ningers een groot plezier doen
door er een kerncentrale te bou-
wen. Hij weet blijkbaar niet dat er
bij Koblenz een peperdure kern
centrale gesloopt wordt, Mül-
heim-KMich, die maar één jaar
(1987-1988) gedraaid heeft. Reden:
men had er niet aan gedacht dat
het daar, net zoals in Groningen,
een aardbevingsgebied is. Te ge
vaarlijk voor kerncentrales. Poli
tiek foutje bedankt; bouwkosten
toen 3,5 miljard euro - sloopkosten
nu geraamd op 1 miljard euro.
J. W. Minderhout, Vlissingen
Kerncentrale (2)
In Zeeland wil men een kerncen
trale (krant 4 maart), maar is dat
een goed idee? Op dit moment
worden zonne-enenergie en
windmolens door vele subsidie-
vormen gestimuleerd. Het gevolg
is, dat de energieprijs lager is dan
de feitelijke productiekosten van
de kernenergiecentrale. Zeeland
heeft die centrale gebouwd om de
stroomkosten voor de alumini-
umfabriek van Pechiney laag te
houden. Daardoor kreeg de indu
strialisatie van Zeeland een boost.
Vele jaren later weigerde het Rijk
Pechiney te helpen en daardoor
verloor Zeeland een basisindustrie
voor aluminium. De Damco fa
briek in Delftzijl werd wél gehol
pen en is nu nog steeds een pro
ductie-eenheid voor aluminium
in Nederland. Het Rijk stelde ook
de eis, dat de kerncentrale in over
heidshanden moest zijn en blij
ven. Elke Zeeuw betaalt al jaren
voor deze verliesgevende centrale
en dat is oneerlijk.
Wim Bartels, Arnemuiden
Werkstraf
'Automobilist krijgt 240 uur
werkstraf voor veroorzaken onge
luk' (krant 6 maart). De veroorza
ker bleek- bewezen! - stomdron
ken te zijn en heeft het slachtoffer
alleen achter gelaten. Ik vraag me
af of er nog één land in Europa, VS,
Australië/ Nieuw Zeeland zou zijn
waar zo'n crimineel verkeersge
drag alleen wordt bestraft met
werkstraf en rijverbod voor enige
tijd, waar blijkens veel krantenbe
richten, zich niemand aan houdt
vanwege de geringe kans op con
trole. Wat moet een slachtoffer
hier nu van denken en wat gaat
hiervan uit ter voorkoming van
soortgelijk gedrag?
Jan Goudswaard, Vlissingen
Mist
Maikel Harte woont graag in Zee
land, maar hij ergert zich aan het
lawaai van de misthoorns, dat
vanaf de Westerschelde tot in zijn
sponde doordringt (krant 6
maart) Is dat nou echt nodig,
vraagt hij zich af. Ja, sterker nog:
het moet! Die plicht tot het geven
van geluidssignalen bij beperkt
zicht, is duidelijk vastgelegd in
de 'Internationale bepalingen ter
voorkoming van aanvaringen op
Zee' en in het 'Scheepvaartregle
ment Westerschelde artikel 35'.
Waarom? Om aanvaringen te
voorkomen en voor onze veilig
heid. Dat had hij als actief jurist,
gewoon even op kunnen zoeken.
Dus ergernis (hoe vaak per jaar?)
is misplaatst. Als opa en als oud-
loods zeg ik altijd: Wanneer de
toeter zich laat horen, stop dan
pluggen in je oren! Lekker in ge
streepte pyjama, zonder klom
pen, onder de wol.
Henk Krutwagen, Terneuzen
dinsdag 16 maart 2021
Politie controleert nu veel vaker
Sinds een jaar mogen we over
dag niet harder dan 100 op de
A58. Het leek toen een slakken
gang. Toch houdt het grootste
deel zich er nog altijd redelijk
aan. En voor wie geen bood
schap heeft aan de nieuwe snel
heidslimiet: de politie contro
leert tegenwoordig veel vaker
dan voorheen.
Rolf Bosboom
Goes
De A58 ter hoogte van Kloe-
tinge. foto rolf bosboom
-Mireille Aalders, woordvoerder
van de politie
De snelheidscontroles zijn vaak op dezelfde locaties. Op deze
plekken op de A58 werd sinds maart 2020 volgens Flitsservice Zee
land het vaakst gecontroleerd:
1. Bij viaduct Rilland, richting Bergen op Zoom
2. Bij viaduct Kapelle (Schoorse Oudedijk), richting Bergen op Zoom
3. Bij parkeerplaats 't Scheld, richting Vlissingen
4. Bij parkeerplaats Het Rak, richting Bergen op Zoom
5. Bij Shell-tankstation Arnemuiden, richting Bergen op Zoom
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Edisonweg 37e
4382 NV Vlissingen
08801-30210