©NDERNEMER 'Zonder crisis ton in de plus, nu 120.000 euro in de min' Verwacht het onverwachte (tcsa» Het Groeicollege: Voor ondernemers met groeiambitie ©NDERNEMER KIEST 'Huurbaas wilde niet eens praten over lagere huur' hetGROEICOLLEGE Frank Loois had een succesvol eetcafé, maar zit nu diep in de schulden Om horecaondernemers met een schuldpositie een gezicht te geven, is Frank Loois (43) van eetcafé Gulle Graef in Hilversum niet te beroerd om met de billen bloot te gaan. Zijn huidige schuld door de coronacrisis: 120.000 euro. ,,Ik hoop op een generieke regeling." Loois ként ze, ondernemers die privéspaarrekeningen moesten leegplunderen of geld moesten bijlenen bij ouders of vrienden, om koste wat kost de huur en andere vaste lasten te kunnen betalen. ,,Ook ik heb mij in allerlei bochten moeten wringen om het hoofd boven water te houden en de tent draaiende te kunnen houden. Omdat ik een eenmanszaak heb, ben ik kwetsbaar en lopen mijn gezin en ik een extra groot risico." Overleg met schuldeisers Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen heeft Loois, tevens voorzitter van KHN Hilversum, schulden moeten maken bij diverse partijen: Belasting dienst, leveranciers, bank en huurbaas. ,,Ik raad iedere ondernemer aan om altijd met je schuldeisers - vooral met je huurbaas - in overleg te gaan. Wanneer de coronacrisis voorbij is en wij weer normaal draaien, hoop ik op een generieke regeling van de overheid. Hoe? Dat een deel van alle schulden wordt kwijtgescholden en dat je de rest mag terugbetalen in pakweg tien jaar. We zitten met zovelen in hetzelfde schuitje. Ik kan niet geloven dat de Belastingdienst ons straks allemaal omver trekt." Pijn verdelen Toen zijn eetcafé - met 190 zitplaatsen binnen en evenveel buiten - in maart vorig jaar moest sluiten, zocht Loois direct contact met de eigenaar van het pand. ,,Ik heb voorgesteld om de pijn te verdelen. Mijn idee was een deel van de huur te blijven betalen. En als we weer open zouden gaan, een omzet-gerelateerde huurprijs betalen. Daar kwamen we niet uit." De huurachterstand bedraagt op dit moment zo'n 50.000 euro. De huurbaas heeft hem voor de rechter gesleept en geëist dat Loois zijn pand wegens huur achterstand moet ontruimen. ,,De zaak loopt nog, maar ik vind het heel erg dat de verhuurder zich zo heeft opgesteld." Loois draait er niet omheen: sinds het uitbreken van de crisis heeft hij naast de huurachterstand een schuld bij de Belastingdienst (loonbelasting) van circa 70.000 euro. De schuld is inclusief NOW en TVL. „Zonder crisis stond ik 100.000 euro in de plus, met crisis 120.000 euro in de min. Dat zijn de kille cijfers." Verdienmodel voor horeca Loois pleit voor een maximaal aantal gas ten per aantal vierkante meter. Zijn inzet als afdelingsvoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland in deze crisis wordt gewaardeerd. In januari ontving hij uit handen van burgemeester Broertjes de gemeentespeld. ,,In deze tijd hoef je niet na te denken over concurrentiepositie", zegt Loois. ,,Laten we samen optrekken en plannen maken, samen een vuist maken. Laten we er voor zorgen dat we er met zijn allen uitkomen." deondernemer.nl Als ik dat had geweten! Had dat dan gezegd! In welke con text je zulke zinnen ook hoort, grote kans dat ze voortkomen uit verwachtings-mismatch. Het goede nieuws is: deze on plezierige gesprekken zijn te voorkomen! Hoe? Verwachtingsmanagement is het toverwoord. Maar de magie werkt pas als je de tijd neemt om jouw verwachtingen duidelijk uit te spreken én bereid bent om ze bij te stellen als daar goede reden toe is. Openstaan voor het onver wachtse dus. In ondernemerschap is momentum allesbepalend. Dus als ik een mooie kans voorbij zie komen, dan vormt zich direct een plaatje in mijn hoofd. Zó gaan we het doen. Go, go, go! Maar hoe helder ik dat plaatje ook voor me zie, mijn collega's kunnen niet in mijn hoofd kijken. Tegengeluiden Hiermee is het startschot gegeven voor verwachtingsmanagement fase 1: tot in detail beschrijven hoe ik het voor me zie. Een stap waar bij je uit enthousiasme - of haast - snel te kort door de bocht kunt gaan. Pas als je 100 procent zeker weet dat het voor anderen duidelijk is wat jij voor ogen hebt, is het tijd voor de volgende fase: je openstellen voor andermans verwachtingen. Hoewel het fijn is als iedereen direct laaiend enthousiast is, zijn het juist de kritische tegengeluiden die in deze fase van onschatbare waarde zijn. De tijd die je aan de voorkant investeert om samen tot een 'strijdplan' te komen, betaalt zich achteraf uit. Het goed door lopen van fase 2 leidt namelijk tot draagvlak. Mensen voelen zich gezien en gehoord, zelfs als ze het niet eens zijn met het oorspron kelijke plan. En dat ga je voelen: de passie groeit en het verantwoor delijkheidsgevoel net zo. Check wel direct of iedereen wel is meege komen en of er nog iets nodig is om de route te vervolgen. Corona-routekaart Ontbreekt de routekaart, dan zijn de gevolgen onmiskenbaar. Kijk maar om je heen in coronatijd. De steeds luider wordende tegen geluiden zijn (deels) te wijten aan het gevoel van niet gehoord worden en het ontbreken van perspectief. Hoe kun je in een situatie die voor iedereen onbekend terrein is toch verwachtingen managen? Simpel. Doelen stellen, verwachtingen managen en checkpoints inbou wen. Zet stippen op de horizon die realistisch zijn. Bijvoorbeeld door concrete acties te verbinden aan de hoogte van het reproduc tiegetal. In Duitsland hebben veel deelstaten zo'n duidelijke route kaart. De tegengeluiden zijn er een stuk minder dan in Nederland. Duidelijkheid en doelen zorgen voor draagvlak. Dus zelfs in coronatijd zou het dan mogelijk moeten zijn om verwachtingen beter te managen. Maar ja, dat is slechts mijn verwachting. volg ons op nraoo m Het realiseren van groei is de sleutel tot succesvol ondernemen, zeker nu. Voor ondernemers die de volgende stap willen zetten hebben De Ondernemer, nlgroeit en Erasmus Centre for Entrepreneurship Het Groeicollege ontwikkeld. Een op maat gesneden programma voor on dernemers met groeiambitie. Wat is toch het geheim van Coolblue, Picnic en Takeaway.com? Wij gaan in op de theorie én praktijk. En vooral, hoe jij die lessen kunt toepassen in jouw bedrijf! Zet jouw bedrijf in de groeistand via een praktisch programma Acht thematische modules bestaande uit online hoor- en werkcolleges Doelgericht aan de slag met jouw groeiplan Aan de slag met de groei van jouw bedrijf? Meld je dan aan op hetgroeicollege.nl. We starten 19 april. Ben erbij! Er is plek voor maar 100 ondernemers. Kijk voor meer informatie en aanmelden op hetgroeicollege.nl vanuit Ondernemershuis Den Haag, woensdag 17 maart, 10.00 tot 14.00 uur op New Business Radio i^ONL {^j§^ ©NDERNEMER Marco Aarnink is ceo van Print.com. De volledige versie van deze column is te lezen op deondernemer.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19