Een wietvriendelijke
wind, een goed idee?
Q
Meer vaste banen,
wie maakt dat waar?
D66 wil cannabis via
een sluiproute onder
staatstoezicht brengen
17
ló&M
W&M\ 33
Als je niet beter wist, dan zou je
denken dat er een wietvriende
lijke wind waait als het om soft
drugs gaat. Wie de situatie nu
niet kent: verkoop en bezit mag,
kweken niet. Die gedoogconstruc-
tie is een vreemde, dat vindt ieder
een. Maar of dat gaat veranderen?
Stap één is de zogenoemde
wietproef die het kabinet laat
doen. Cannabis wordt dit jaar in
tien steden gekweekt en verkocht
onder toezicht van de overheid.
Dat klinkt als het begin van een
wietvriendelijk tijdperk, zeker als
je bedenkt dat oppositiepartijen
SP, PvdA, GroenLinks, Partij voor
de Dieren, 50PLUS en Forum voor
Democratie instemden met de
proef. Let wel: schijn bedriegt.
Het experiment is iets dat vooral
D66 graag wilde en wat de andere
partijen uit het kabinet-Rutte III
voor lief namen om tot een regeer
akkoord te kunnen komen. Een
proef is het immers, waarbij par
tijen ook stiekem hopen dat deze
faalt. Zo staat in de wet: 'De expe
rimenten worden onafhankelijk
geëvalueerd'. En, daar komt-ie:
'Waarna het kabinet beziet wat
het te doen staat.' Dat is nogal een
open eindje. Toch denkt D66 een
sluiproute te hebben gevonden.
De partij heeft nog een wetsvoor
stel in de Eerste Kamer liggen om,
nog voordat de proef in 2025 is
afgerond, wiet onder staatstoe
zicht te brengen. Het voorstel ging
met hangen en wurgen al door de
Tweede Kamer en in de Eerste Ka
mer lonkt er een meerderheid
voor, mits JA21 (de afsplitsing van
Forum voor Democratie) instemt.
Dat is niet ondenkbaar, maar de
partij zei eerder wel de wietproef
voorlopig even te willen afwach
ten.
In de verkiezingsprogramma's is
steun te vinden voor zo'n libera
lere wietmarkt, maar de partijen
hebben nogal wat voorwaarden.
De VVD zegt bijvoorbeeld best
voor legale 'in- en verkoop' te zijn,
maar stelt een rijtje voorwaarden
waar bijna niet aan kan worden
voldaan. Zoals een 'succesvolle
aanpak' tegen de criminele markt.
Die helemaal uitbannen lijkt een
utopie. Het CDA is tegen en wil
liefst meer van de 537 coffeeshops
sluiten, de PVV en SGP zijn al
even tegen legalisering of regule
ring. Dan blijft er weliswaar een
kamp over van voorstanders
(GroenLinks, PvdA, SP, Denk, Par
tij voor de Dieren), maar zij lijken
straks in de minderheid in de Ka
mer. Tot zover softdrugs.
Als het gaat om harddrugs (zoals
cocaïne, MDMA, xtc, speed) is de
weerstand nog groter. D66, PvdA
en GroenLinks pleiten - in meer
en minder sterke mate - voor het
legaliseren van harddrugs, maar de
andere partijen kwamen in de dis
cussie doorlopend woorden te
kort om dat af te schieten. Neder
land zou een 'pilletjesparadijs'
worden (SGP), en de Zuidas in
Amsterdam zou een 'Snuifas' wor
den (CDA).
Het kabinet ziet dat een verdere
normalisering van drugs uitmon
den in een nog grotere drugs
markt. Die van de synthetische
drugs, becijfert de politie is nu al
18,9 miljard euro.
Na de coronacrisis kan niemand
er nog omheen: wie geen vaste
baan heeft, vangt bij economi
sche tegenwind de hardste klap
pen op. Oproepkrachten en men
sen met een tijdelijk contract vlo
gen er afgelopen jaar als eerste uit.
Veel zelfstandigen verloren op
drachten en zaten bij gebrek aan
buffers meteen op zwart zaad.
Vooral jongeren zijn de dupe.
Voor de politiek kwam de ravage
nauwelijks als een verrassing. Van
links tot rechts wordt inmiddels
erkend dat de flexibilisering van
de arbeidsmarkt is doorgeschoten.
De cijfers spreken boekdelen: in
2003 had driekwart van de wer
kenden nog een vast contract, vijf
tien jaar later was dat aandeel ge
zakt naar zes op de tien. Nederland
is daarmee de flexkampioen van
Europa, en dat is niet een titel om
per se trots op te zijn.
Er moeten meer vaste banen ko
men, luidt daarom de mantra in
veel verkiezingsprogramma's.
Maar hier wordt het meteen wel
verraderlijk: want is dan precies
een vast contract? In enge zin
wordt hier een contract voor on
bepaalde tijd mee bedoeld. Maar
voor veel mensen gaat het ook om
de bescherming die je met zo'n
GO ZATERDAG 13 MAART 2021
V'