II ECONOMIE 17 CRUISEVAKANTIE MSC GRANDIOSA De coronacrisis heeft de cruisesector zwaar getroffen, de enorme schepen liggen wereldwijd zo goed als allemaal stil. De MSC Grandiosa is nu het enige cruiseschip dat rondvaart op de Middellandse Zee. reld in totaal 32 miljoen mensen op cruisevakantie, 12 mil joen daarvan voeren over de Middellandse Zee. Van de tien belangrijkste cruisehavens lig gen er zes in Italië. Het land ver werkt de meeste passagiers, 40 procent van het totaal in het Middellandse Zee gebied. De sector is in Italië goed voor een omzet van 14 miljard dollar per jaar en geeft 120.000 mensen een baan. In 2020 verloor de sector 90 procent van de omzet. De herstart van de cruise sector is tot nu toe vooral een Italiaanse aangelegenheid. Op de Maltese hoofdstad La Valletta na, doet de Grandiosa alleen Italiaanse havens aan. „Voor de pandemie kwamen de passa giers uit veertig verschillende landen", zegt MSC baas Leo nardo Massa. „Nu is 75 procent Italiaan, de rest komt uit andere EU-landen." Troosteloos In deze tweede week van maart varen er zo'n 1500 vakantiegan gers mee op het immense schip, ongeveer een kwart van de totale capaciteit. De MSC Grandiosa oogt verlaten en, in weerwil van haar naam, een beetje trooste loos; het opgepoetste klatergoud valt in het niet bij de lege gangen en de overvloed aan personeel. De pianomuzak valt een beetje dood op de dikke tapijten. Alleen in het zwembad, de sportschool en de bar is leven. Terwijl buiten de regen op het dek klettert, zit Ralf uit Dortmund met twee vrienden aan zijn eerste biertje. „Dat er zo weinig mensen zijn, is eigenlijk wel een voordeel. Het is lekker rustig." Ralf is een van de wei nige niet-Italianen aan boord. Hij reed van Dortmund naar Genua en stapte daar op de Grandiosa. Inmiddels heeft hij al twee coronatests achter de rug, een om Italië binnen te komen en een in de haven. Voordat hij thuis is moet hij er nog twee doen. „Ik sta er niet om te sprin gen, maar ik wist dit van tevoren. Voor veel mensen is het mis schien een reden om niet te gaan, mij maakt het niet veel uit." kanen Carnival en Royal Carib bean zijn nog groter. „We creë ren een sociale bubbel voor een week, zodat mensen veilig op vakantie kunnen." Veiligheid is voor MSC de eer ste prioriteit en de regels aan boord zijn streng. Behalve een sneltest voor vertrek, krijgt iedereen halverwege de week nogmaals een test op Covid-19. Ook moet iedere passagier ver plicht een mondkapje op en een gps-armband om; iedere bewe ging legt MSC vast. Bij een positieve testuitslag, ook na het verblijf aan boord, wordt contact opgenomen met iedereen die in de buurt van die passagier is geweest. De excursies in de aanlegplaatsen zijn beperkt. Als een stad zich in lockdown bevindt, mag nie mand van boord. 'Ontsnappen' De beperkingen zijn voor de meeste passagiers geen pro bleem. „Dit is mijn vijfde cruise en ondanks corona voel ik mij veilig", vertelt Giuseppe uit Turijn. Hij zit met zijn vrouw Karin en hun tien maanden oude zoontje aan de koffie in een bar in het centrale deel van het schip. „Het is vooral een manier om aan de stress te ontsnappen, eventjes een inkijkje in een vorm van normaliteit." Giuseppe roemt ook de rust. Tijdens zijn vorige cruises stond hij vaak in de rij voor een restau rant, het zwembad of het theater. „Er is nu geen chaos aan boord. Ik hoef alleen maar na te denken over hoe laat ik naar het theater wil en waar ik wil eten." De MSC Grandiosa telt een casino, een sportschool, vijf zwemba den, zeven restaurants, verschil lende kroegen en een discotheek. En die zijn, ondanks de pande mie, allemaal open. Na een stop van vijf maanden vaart MSC sinds augustus 2020 met één schip op de Middel landse Zee. De andere achttien cruiseschepen van het bedrijf liggen stil, voor het merendeel in andere werelddelen. „In een half jaar tijd hebben we veertigdui zend passagiers mogen verwel komen op dit schip", vertelt di recteur Massa. „In 2019 hadden we drie miljoen passagiers we reldwijd, vooral Italianen." In 2019 gingen in de hele we- Rome De gigantische termi nal in de haven van Civitavecchia, net ten noorden van Rome, ziet er verla ten uit. Her en der wachten plukjes toeristen om aan boord te mogen van de MSC Grandiosa, een cruisereus van achttien verdiepingen en 2400 hutten, die plaats biedt aan zo'n zesdui zend passagiers. Met een medi sche vragenlijst in de hand staan de toeristen in de rij voor een coronasneltest. Elke passagier krijgt voor het aan boord gaan een wattenstaafje in de neus. Alleen een negatieve uitslag geeft recht op een weekje dobbe ren op de Middellandse Zee. „Dit is de enige manier om weer te varen", zegt Leonardo Massa, managing director van Italia MSC Crociere. MSC is de grootste cruisemaatschappij van Italië en de op twee na grootste van de wereld. Alleen de Ameri- We creëren een sociale bubbel voor een week, zodat mensen veilig op vakantie kunnen zaterdag 13 maart 2021 Streng coronaprotocol helpt cruiseschip naar zee Passagiers hebben aan boord van de Grandiosa alle ruimte. MSC houdt hun bewegingen over het schip wel continu bij. fotos angelo van schaik Angelo van Schaik - Leonardo Massa, MSC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17