Wat zijn de groene ambities waard? IRENE VAN DEN BERG 14 1^ VLEESVERVANGERS MARKT Voor Nederlandse kiezers is 'klimaat en duurzaamheid' het op een na belangrijkste verkiezingsthema, blijkt uit onder zoek van opiniepeiler Ipsos. Het komt na gezondheidszorg, een thema waaraan tijdens de coronacri sis niet te ontkomen valt. Hulde voor de groene ambities van de Neder landse kiezer, maar wat zegt dit ei genlijk? de VVD, heeft haar klimaatplannen niet laten doorrekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving. Volgens een onafhankelijk onder zoeksbureau is dat omdat de partij haar eigen klimaatdoelen niet haalt. En nummer twee in de peilingen, de PVV, is simpelweg een klimaatont kenner. 'Het is een illusie dat de mens het klimaat wezenlijk zou kunnen beïnvloeden', staat in het verkiezingsprogramma van de PVV. GroenLinks, dat volgens het PBL juist het hoogst scoort op CO2-re- ductie, gaat volgens de peilingen ze tels verliezen. Maar ondertussen vin den we het klimaat allemaal reuze belangrijk. verklaren door het verschil tussen linkse en rechtse kiezers. PVV- en Forum-stemmers zullen waarschijn lijk niet ontkennen dat ze weinig op hebben met het klimaat. Ook de SGP- kiezer is niet bang voor de zondvloed. Maar voor VVD-stemmers ligt dat al weer anders. Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen zei meer dan 50 procent van hen klimaat een belang rijk thema te vinden. Onder CDA- stemmers was dat 54 procent. Oké, veel kiezers vinden het kli maat dus wel belangrijk. Alleen vin den ze andere dingen blijkbaar nog belangrijker. Neem de 50Plus-kiezer. In het verkiezingsprogramma van 50Plus staat dat de partij de wereld 'leefbaar wil houden voor huidige en toekomstige generaties'. Maar uit de Ipsos-enquête blijkt dat 50Plus- stemmers meer belang hechten aan hun eigen pensioenen en ouderen zorg. Als ik het even bot stel, vindt de gemiddelde 50Plus-stemmer zijn ei gen centjes dus belangrijker dan een leefbare aarde voor zijn kleinkinde ren. In hun verdediging: ik denk niet dat de meeste 50Plus-stemmers die af weging zo bewust maken. Ons stem gedrag is sowieso het resultaat van allerlei bewuste en onbewuste afwe gingen. Als je iemand vraagt op welke partij hij stemt en waarom, krijg je vaak een rationalisatie ach teraf. Ik stem op GroenLinks van wege het klimaat of ik stem 50Plus voor een betere ouderenzorg. Maar vaak ligt het veel banaler: je vindt de lijsttrekker wel een prettig persoon, je stemt wat je vrienden stemmen, of je bent geraakt door een uitspraak in een televisiedebat. daarin wordt het onderwerp duur zaamheid - dat natuurlijk niet alleen om klimaat gaat, maar bijvoorbeeld ook om biodiversiteit - vaak verengt tot voor of tegen biomassa, kernener gie of inkrimping van de veestapel. Leefbaarheid van de aarde lijkt te groot voor format Tweede Kamerverkiezingen De leefbaarheid van de aarde is zo'n groot thema, dat het maar moeilijk in een televisieformat te vangen valt. Het lijkt zelfs te groot voor het for mat van de Tweede Kamerverkiezin gen. En dus keuvelen we rustig door over een paar procentjes meer of minder pensioen, meer of minder blauw op straat en wel of geen boer- kaverbod. Als columnist hoor je geen stem advies te geven. Je mag deze column dus direct weer vergeten. Maar denk alsjeblieft wel even aan je kinderen of kleinkinderen, voordat je dat rode kruisje plaatst. JDE Peet's Prosus Vleesvervangers zijn de fase van idealistisch pionieren voorbij. Nederlandse producten zijn in trek en buitenlandse vegabedrijven trekken massaal naar Nederland, met geld, fabrieken en hoofdkantoren. In de bonus: vegetarische spare- ribs en vegakibbeling. In deze 'week zonder vlees' heeft super marktleider Albert Heijn zijn vegaschap in negenhonderd winkels 1 meter groter gemaakt. Dat is voortaan 5 meter breed, met plek genoeg voor de 160 vleesalternatie ven die AH nu biedt. Ook de Amsterdamse Weedburger - van zeewier - is deze week geland bij AH. ,,We zijn ooit begonnen met verkoop vanuit een zelf getimmerde bakfiets", zegt oprichter Mark Kuls- dom. ,,Nu liggen we overal in de Ap- pie. Dat is gewoon magisch. Vega is echt niet meer dat witte blok natte tofu. Als AH gas geeft, dan gaat er iets gebeuren." Hij ziet dit als een doorbraak, en niet alleen voor zijn bedrijf. ,,Toen we in 2013 begonnen, was het alle maal onwijs niche. Maar sinds 2016 gaat het hard. Ik voel me een wielren ner die de berg oprijdt, terwijl net voor de top het hele peloton over me heen raast.'' AH is niet de enige mastodont op drift. Deze week maakte rookworst pionier Unox bekend vol in te gaan zetten op vegetarische producten, en ook vleeskampioenen als Vion (Meat) en Van Loon (Blue Butcher) storten zich op vleesalternatieven. De verkoop van vegetarische pro ducten steeg volgens marktvorser IRI vorig jaar in Nederland met 32 pro cent, terwijl de vleesverkopen met 8 procent toenamen. Waren plant aardige vleesvervangers in 2005 nog goed voor een winkelomzet van 60 miljoen euro, in 2020 werd daarmee al 190 miljoen omgezet. Dat trekt wereldwijd aandacht. Het Britse Meatless Farm koos vorig jaar bewust voor de Amsterdamse Prin- zaterdag 13 maart 2021 ^0 @ivandenberg De grootste partij in de peilingen, Die tegenstrijdigheid is deels te Over die verkiezingsdebatten: Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O GO Jaarcijfers vie len eerder deze week niet in de smaak, maar koffiebedrijf herstelt zich. Ook herstel voor de bank die op 22 maart uit de AEX wordt gezet. Techinvesteerder heeft last van strenger toezicht door Chinese overheid op Tencent. Beddenbedrijf zit niet langer in de rode cijfers, maar keert geen dividend uit. a> E o Nederland is walhalla voor vega-industrie Herman Stil Amsterdam In 2020 werd in Nederland voor 190 miljoen euro aan plantaardige vleesvervangers omgezet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14