Race jij naar de overwinning?
Slim omgebouwd,
maar niet zo zuinig
7,9
19
Verslaat Audi
nu de Tesla
Model S?
Speel mee op pzc.nl/gp-spel
W4AK
kans op
W00|£
Test
goed is voor een top van 245 kilome
ter per uur, loopt de RS nog 5 km/u
harder.
Supersnelladen
Voor lange reizen ben je ook boven
gemiddeld goed uit met deze Audi,
dankzij vrij vooruitstrevende tech
nologie. Net als z'n zusje van Porsche
beschikt de e-Tron GT namelijk over
een elektrisch systeem dat draait op
800 volt, terwijl de meeste andere
e-modellen blijven steken bij 400
volt. Dat maakt het vooral mogelijk
om onderweg supersnel te laden: de
Audi kan tot 270 kilowatt DC-laden
aan, mits je een laadpunt vindt dat
die snelheid ook daadwerkelijk kan
leveren. Onder ideale omstandighe
den zou je hiermee in 5 minuten 100
kilometer extra rijbereik kunnen bij
laden, terwijl je in zo'n 23 minuten
weer op 80 procent van de acculading
zit. Het maakt de drempel om lange
elektrische roadtrips te maken ineens
veel lager.
Aan een standaard laadpaal laadt
de GT trouwens 'gewoon' met 11 kilo
watt, terwijl een 22 kW-lader optio
neel beschikbaar is. Die optie is het
overwegen waard, want het accupak
ket is met een inhoud van 93 kilo
wattuur (waarvan 85 daadwerkelijk
gebruikt wordt) zó groot dat het heel
wat uren kan duren voordat de accu
cellen weer helemaal vol zitten.
Aan de andere kant moet je, zo lang
je niet te veel overenthousiaste
sprintjes trekt, ruim 400 realistische
kilometers per volle acculading kun
nen halen. Als elektrische auto is
deze Audi dus meer dan goed inzet
baar, al is het jammer dat er meteen
minimaal 104.000 euro (of 146.000
euro voor de RS) wordt gevraagd
voor deze technologie, terwijl Hyun
dai binnenkort vergelijkbare elektro
techniek levert in de nieuwe Ioniq 5
voor minder dan de helft van die
prijs.
Minpunten
In vergelijking met de vrijwel even
grote Audi A7 Sportback laat de
e-Tron vooral op praktisch gebied
wel steken vallen. Waar de A7 een
grote vijfde deur heeft, biedt de GT
een kofferklepje met minder bagage
ruimte. Die wordt weliswaar aange
vuld met een extra ruimte onder de
voorste klep, maar daar kun je hoog
uit één boodschappentas kwijt.
De instap achterin is eveneens aan
de krappe kant, net als de ruimte die
je om je heen hebt zodra je eenmaal
op de achterbank zit. De lage daklijn
snoept centimeters van de hoofd
ruimte af. En hoewel Audi ter hoogte
van de voeten een verlaging in de bo
demplaat heeft gemaakt ('voetenga
rages'), houdt ook de beenruimte
niet over. Bovendien houdt de
breedte en vormgeving van de ach
terbankleuning geen rekening met
drie inzittenden.
Een ideale elektrische familieauto
is dit dus absoluut niet. Wie dat wil
kan altijd nog voor de 'gewone', hoge
e-Tron kiezen, maar het zou mooi
zijn als Audi op termijn een iets
praktischere variant van de e-Tron
GT zou introduceren. Zo vult Por
sche het gamma van de Taycan nu
ook aan met de Cross Turismo, een
soort stoere stationcar. Hoewel Audi
niets heeft bevestigd, zou een Sport-
back-versie misschien wel de ul
tieme e-Tron GT kunnen zijn.
Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee te spelen met
het GP-spel. Versla je vrienden en maak elke GP kans op mooie
prijzen. Pak jij de pole position?
Daarvoor moet je de P8
Recharge hebben, die
niet meer dan een vari
ant is van de versies met
brandstofmotor. In de ar
chitectuur van die auto is
wel genoeg ruimte gecre-
eerd voor een groot accu
pakket (78 kWh, waar
van 75 bruikbaar). En on
der de 'motorkap' schuilt
hier een extra bagage
ruimte van 31 liter. De
zitruimte is gelijk geble
ven: ook deze XC40
blijkt een gebruiksvrien
delijke SUV.
Volvo belooft een ac
tieradius van 418 kilome
ter per laadbeurt, maar
met een gemiddeld test-
verbruik van 24,4 kWh
per 100 kilometer is zo'n
300 kilometer tussen
laadstops realistischer.
Zuiniger met energie zijn
concurrenten als de Tesla
Model Y en de Volkswa
gen ID.4, al komt dat
deels doordat de Volvo je
uitdaagt om het stroom-
pedaal wat dieper in te
drukken dan strikt nood
zakelijk. Dankzij twee
motoren (150 kilowatt
vermogen per stuk) rea
geert de P8 ronduit rap,
waardoor tussensprintjes
vermakelijk worden, on
danks het gewicht van
ruim 2100 kilo.
Naast een uitgebreide
rits aan veiligheidssyste
men, zoals een ietwat
wisselvallige rijstrook
assistent en overijverige
waarschuwingen voor
kruisend verkeer, over
tuigt de XC40 P8 met z'n
bedieningsgemak. Als
eerste model van Volvo
draait het bedieningssys-
teem op de Android-
technologie van Google
en dat werkt prettig,
mede omdat de auto
stemcommando's goed
begrijpt en snel uitvoert.
Daar kunnen de meeste,
zelf gecreëerde systemen
van autofabrikanten niet
aan tippen.
Wel jammer dat een op
maat gemaakte app voor
het gebruik van deze
elektrische XC40 ont
breekt. Volvo meldt dat
die nog in de maak is.
Het interieur is onver
minderd fraai en voor
een doorsnee gezin is de
zitruimte voldoende. In
zijn rijgedrag is hij soms
wel wat afstandelijk,
maar het gaat er in elk
geval lekker soepel aan
toe.
PC VRIJDAG 12 MAART 2021
bliksemsnel
De inmiddels negen
jaar oude Tesla Model
S kan nu wel inpak
ken, zou je zeggen.
Maar toch geeft die zich
niet zo gauw gewonnen.
Onlangs is hij opgefrist,
onder meer met een op
zienbarend 'vliegtuig-
stuur', dat niet langer
rond is. En er is een
nieuwe Plaid-versie ge-
introduceerd. Die levert
dankzij drie elektro
motoren een maximum
vermogen van 1115 pk
(820 kW), goed voor
0-100 km/u in 2,1 se
conde en een topsnel
heid van 322 km/u. Zelfs
voor deze sterkste ver
sie belooft Tesla een
(maximaal) bereik van
628 kilometer.
En dan is hij met zijn
prijs vanaf 139.990 euro
ook nog goedkoper dan
de Audi RS e-Tron GT
(146.000 euro).
Kijk op de site bij /auto
voor een videoverslag
Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric (408 pk/
300 kW), vanaf €55.495
De XC40 P8 rijdt soepel maar moet al na zo'n
300 km weer aan de laadpaal. foto's bart hoogveld
Vanaf 2030 levert
Volvo alleen nog volle
dig elektrische auto's,
maar op dit moment is
de XC40 het enige mo
del dat op stroom rijdt.
I— Ruim en handig. Uit
stekende prestaties.
Simpel te bedienen. Rijdt
zeer soepel.
Beperkt rijbereik.
Geen app beschik
baar. Prijzig in aanschaf.
Hoog voertuiggewicht.
De eerste volledig
elektrische Volvo is als
gezinsauto ruim genoeg
en het infotainment
werkt gebruiksvriende
lijk. Dat Volvo nog geen
app bij deze auto levert,
is een gemis. Andere te
genvallers zijn de prijs en
het beperkte rijbereik.
- Roland Tameling
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities