Race jij naar de overwinning? Slim omgebouwd, maar niet zo zuinig 7,9 19 Verslaat Audi nu de Tesla Model S? Speel mee op pzc.nl/gp-spel W4AK kans op W00|£ Test goed is voor een top van 245 kilome ter per uur, loopt de RS nog 5 km/u harder. Supersnelladen Voor lange reizen ben je ook boven gemiddeld goed uit met deze Audi, dankzij vrij vooruitstrevende tech nologie. Net als z'n zusje van Porsche beschikt de e-Tron GT namelijk over een elektrisch systeem dat draait op 800 volt, terwijl de meeste andere e-modellen blijven steken bij 400 volt. Dat maakt het vooral mogelijk om onderweg supersnel te laden: de Audi kan tot 270 kilowatt DC-laden aan, mits je een laadpunt vindt dat die snelheid ook daadwerkelijk kan leveren. Onder ideale omstandighe den zou je hiermee in 5 minuten 100 kilometer extra rijbereik kunnen bij laden, terwijl je in zo'n 23 minuten weer op 80 procent van de acculading zit. Het maakt de drempel om lange elektrische roadtrips te maken ineens veel lager. Aan een standaard laadpaal laadt de GT trouwens 'gewoon' met 11 kilo watt, terwijl een 22 kW-lader optio neel beschikbaar is. Die optie is het overwegen waard, want het accupak ket is met een inhoud van 93 kilo wattuur (waarvan 85 daadwerkelijk gebruikt wordt) zó groot dat het heel wat uren kan duren voordat de accu cellen weer helemaal vol zitten. Aan de andere kant moet je, zo lang je niet te veel overenthousiaste sprintjes trekt, ruim 400 realistische kilometers per volle acculading kun nen halen. Als elektrische auto is deze Audi dus meer dan goed inzet baar, al is het jammer dat er meteen minimaal 104.000 euro (of 146.000 euro voor de RS) wordt gevraagd voor deze technologie, terwijl Hyun dai binnenkort vergelijkbare elektro techniek levert in de nieuwe Ioniq 5 voor minder dan de helft van die prijs. Minpunten In vergelijking met de vrijwel even grote Audi A7 Sportback laat de e-Tron vooral op praktisch gebied wel steken vallen. Waar de A7 een grote vijfde deur heeft, biedt de GT een kofferklepje met minder bagage ruimte. Die wordt weliswaar aange vuld met een extra ruimte onder de voorste klep, maar daar kun je hoog uit één boodschappentas kwijt. De instap achterin is eveneens aan de krappe kant, net als de ruimte die je om je heen hebt zodra je eenmaal op de achterbank zit. De lage daklijn snoept centimeters van de hoofd ruimte af. En hoewel Audi ter hoogte van de voeten een verlaging in de bo demplaat heeft gemaakt ('voetenga rages'), houdt ook de beenruimte niet over. Bovendien houdt de breedte en vormgeving van de ach terbankleuning geen rekening met drie inzittenden. Een ideale elektrische familieauto is dit dus absoluut niet. Wie dat wil kan altijd nog voor de 'gewone', hoge e-Tron kiezen, maar het zou mooi zijn als Audi op termijn een iets praktischere variant van de e-Tron GT zou introduceren. Zo vult Por sche het gamma van de Taycan nu ook aan met de Cross Turismo, een soort stoere stationcar. Hoewel Audi niets heeft bevestigd, zou een Sport- back-versie misschien wel de ul tieme e-Tron GT kunnen zijn. Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee te spelen met het GP-spel. Versla je vrienden en maak elke GP kans op mooie prijzen. Pak jij de pole position? Daarvoor moet je de P8 Recharge hebben, die niet meer dan een vari ant is van de versies met brandstofmotor. In de ar chitectuur van die auto is wel genoeg ruimte gecre- eerd voor een groot accu pakket (78 kWh, waar van 75 bruikbaar). En on der de 'motorkap' schuilt hier een extra bagage ruimte van 31 liter. De zitruimte is gelijk geble ven: ook deze XC40 blijkt een gebruiksvrien delijke SUV. Volvo belooft een ac tieradius van 418 kilome ter per laadbeurt, maar met een gemiddeld test- verbruik van 24,4 kWh per 100 kilometer is zo'n 300 kilometer tussen laadstops realistischer. Zuiniger met energie zijn concurrenten als de Tesla Model Y en de Volkswa gen ID.4, al komt dat deels doordat de Volvo je uitdaagt om het stroom- pedaal wat dieper in te drukken dan strikt nood zakelijk. Dankzij twee motoren (150 kilowatt vermogen per stuk) rea geert de P8 ronduit rap, waardoor tussensprintjes vermakelijk worden, on danks het gewicht van ruim 2100 kilo. Naast een uitgebreide rits aan veiligheidssyste men, zoals een ietwat wisselvallige rijstrook assistent en overijverige waarschuwingen voor kruisend verkeer, over tuigt de XC40 P8 met z'n bedieningsgemak. Als eerste model van Volvo draait het bedieningssys- teem op de Android- technologie van Google en dat werkt prettig, mede omdat de auto stemcommando's goed begrijpt en snel uitvoert. Daar kunnen de meeste, zelf gecreëerde systemen van autofabrikanten niet aan tippen. Wel jammer dat een op maat gemaakte app voor het gebruik van deze elektrische XC40 ont breekt. Volvo meldt dat die nog in de maak is. Het interieur is onver minderd fraai en voor een doorsnee gezin is de zitruimte voldoende. In zijn rijgedrag is hij soms wel wat afstandelijk, maar het gaat er in elk geval lekker soepel aan toe. PC VRIJDAG 12 MAART 2021 bliksemsnel De inmiddels negen jaar oude Tesla Model S kan nu wel inpak ken, zou je zeggen. Maar toch geeft die zich niet zo gauw gewonnen. Onlangs is hij opgefrist, onder meer met een op zienbarend 'vliegtuig- stuur', dat niet langer rond is. En er is een nieuwe Plaid-versie ge- introduceerd. Die levert dankzij drie elektro motoren een maximum vermogen van 1115 pk (820 kW), goed voor 0-100 km/u in 2,1 se conde en een topsnel heid van 322 km/u. Zelfs voor deze sterkste ver sie belooft Tesla een (maximaal) bereik van 628 kilometer. En dan is hij met zijn prijs vanaf 139.990 euro ook nog goedkoper dan de Audi RS e-Tron GT (146.000 euro). Kijk op de site bij /auto voor een videoverslag Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric (408 pk/ 300 kW), vanaf €55.495 De XC40 P8 rijdt soepel maar moet al na zo'n 300 km weer aan de laadpaal. foto's bart hoogveld Vanaf 2030 levert Volvo alleen nog volle dig elektrische auto's, maar op dit moment is de XC40 het enige mo del dat op stroom rijdt. I— Ruim en handig. Uit stekende prestaties. Simpel te bedienen. Rijdt zeer soepel. Beperkt rijbereik. Geen app beschik baar. Prijzig in aanschaf. Hoog voertuiggewicht. De eerste volledig elektrische Volvo is als gezinsauto ruim genoeg en het infotainment werkt gebruiksvriende lijk. Dat Volvo nog geen app bij deze auto levert, is een gemis. Andere te genvallers zijn de prijs en het beperkte rijbereik. - Roland Tameling Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19