AUTO
e-Tron GT is Audi's antwoord op de Tesla Model S
Oogstrelende
vormgeving, veel
karakter en op en
top sportief: de
Tesla Model S heeft
het pad geplaveid
voor de elektrische
auto. Hij maakte
elektrisch rijden
sexy. Audi komt nu
met het antwoord
op dit succes: de
e-Tron GT.
HN
18
Net je rijbewijs,
meteen in een
snelle auto?
Wat betekenen
die bordjes met
snelheden op
een vrachtauto?
auto. Omdat je gewicht
niet kunt zien, is het in
sommige landen verplicht
om achterop de vracht
auto aan te geven welke
limiet er voor het betref
fende voertuig geldt.
Trucks die vaak in meer
dere landen komen, heb
ben meerdere bordjes.
Kentekens
geheime
diensten zijn
wel op te vragen
oewel hij fluisterstil door
de straten van Leersum
rolt, kijken voorbijgangers
toch keer op keer op zodra
deze nieuwerwetse sport
wagen langsrijdt. Met z'n lage carros
serie, sportieve proporties en impo
sante voorkant had dit in theorie een
nieuwe Audi R8 kunnen zijn, maar
met die sportieveling heeft deze
eTron GT niets van doen. Dit is een
sportcoupé van een nieuwe genera
tie: met vier deuren in plaats van
twee, en zónder brandstofmotor.
Dit is een grand tourer met een
vleugje Star Wars: zeker met de witte
kleur van de testauto lijkt het wel
alsof er een Stormtrooper je dorp
komt binnengereden. Zo klinkt hij
ook een beetj e, want Audi heeft voor
de nieuwe e-Tron GT een aantal spe
ciale 'soundtracks' ontwikkeld als
vervanging van het gebruikelijke mo
torgeluid.
Die klanken kun je aan- of uitzet
ten via het 'Drive Select'-menu op
het dashboard, maar verwacht er
vooral niet te veel van. Wie hoopt op
een zwoele brul die doet denken aan
de karaktervolle vijf-, acht- of tienci
linders waar Audi beroemd mee is
geworden, komt van een stille kermis
thuis. Zelfs in de meest heftige stand
klinkt er hooguit een iets donkerder
zoemend geluid, dat buiten vreemd
genoeg harder te horen is dan van
achter het stuur.
Mede door dat 'motorgeluid' kun je
zien dat dit een heel nieuw type Audi
is: de e-Tron draagt weliswaar dezelf-
de naam als de bestaande elektrische
SUV van het merk, maar hij tapt uit
een heel ander vaatje. Onderhuids
deelt hij zijn techniek met de al even
aansprekende Porsche Taycan, en dat
zegt veel. De toevoeging GT (Grand
Tourer) geeft dan ook aan dat dit een
model is voor mensen die een spor
tief getinte auto zoeken die toch
comfortabel genoeg is om lange rei
zen te maken.
Razendsnel
Wat dat sportieve randje betreft zit
het wel goed: elke e-Tron GT is bo
vengemiddeld krachtig en snel. Voor
alsnog is er keuze uit twee versies,
beide voorzien van intelligente vier-
wielaandrijving. De 'minst sterke'
variant levert al 476 pk (350 kW) aan
vermogen. Tijdens een korte 'over-
boost', een soort kickdown waarmee
je beide elektromotoren volop aan
spreekt, kun je dat vermogen even la
ten pieken op 530 pk (390 kW).
Als dat niet genoeg is, levert Audi
ook meteen een versie die de toevoe
ging RS krijgt: die heeft een sterkere
elektromotor tussen de achterwielen,
goed voor een systeemvermogen van
maximaal 646 pk (475 kW).
Dat levert twee bliksemsnelle elek
trische auto's op: de 'normale' GT
sprint in 4,1 seconde van 0 naar 100
kilometer per uur, terwijl de RS daar
slechts 3,3 tellen voor nodig heeft. De
Audi raffelt zijn sprintjes af zonder
noemenswaardig spektakel: je hoort
immers geen heftig geluid, en er zijn
dankzij de quattro-vierwielaandrij-
ving ook geen banden die wanhopig
zoeken naar tractie. Maar trek een
paar keer flink op en je voelt al snel
aan je evenwichtsorganen dat het on
gemerkt enorm hard gaat. Even een
dotje stroom en je vliegt ervandoor.
In snel genomen bochten voel je
wel dat dit een heel zware auto is,
met 'dank' aan het grote accupakket
in de vloer. Na het insturen heeft de
auto even een moment nodig om z'n
balans te vinden, maar daarna is dit
een sportieve Audi in de beste zin
van het woord. Zeker als je op snel
heid een bocht uitkomt, blijkt hoe
verrassend nauwkeurig de besturing
is. De elektronica denkt razendsnel
na en zorgt ervoor dat je vol controle
door kunt naar de volgende bocht.
De topsnelheid is trouwens even
eens indrukwekkend, in ieder geval
voor auto's op batterijen: waar de GT
VRAAG ANTWOORD
VRIJDAG 12 MAART 2021 PC
Voor jonge mensen die
net hun motorrijbewijs
hebben gehaald geldt
dat de motorfiets
slechts een beperkt ver
mogen mag hebben.
Waarom geldt dat niet
voor jonge mensen die
net hun autorijbewijs
hebben? Vreemd dat die
in een auto mogen stap
pen met 200 pk of meer.
—Rob van Dongen
Daar hebt u een punt. Bij
de politie moet je een
aparte rijopleiding volgen
om in auto's met veel ver
mogen te mogen rijden.
Maar voor burgers geldt
een dergelijke eis gek
genoeg niet. Zolang ie
dereen zich aan de snel
heidslimieten houdt, is er
natuurlijk weinig risico.
Maar het probleem is dat
dat in de praktijk niet ge
beurt.
Ik zie soms achterop
vrachtauto's bordjes
met 50, 60, 70, 80 of
90. Wat betekenen die
bordjes?
—Ad Paulissen
Als het gaat om snel
heidslimieten voor vracht
auto's is de eenheid in de
Europese Unie ver te
zoeken. Bovendien zijn de
limieten in sommige lan
den afhankelijk van het
gewicht van de vracht-
m
In deze rubriek stond vo
rige week een foto van
een bestelbus waarvan
de kentekengegevens
niet waren op te vragen.
Dat was dus een bus van
Defensie. De kentekens
van geheime diensten
zijn tegenwoordig wel
opvraagbaar bij de RDW.
Dat was eerst niet het
geval, maar dat leverde
problemen op: het boe-
vengilde kon 'stillen'
eenvoudig ontmaskeren,
juist doordat hun nor
maal ogende kentekens
niet opvraagbaar waren
bij de RDW. Daarom is
dat later gewijzigd.
—J. Verweij (kenteken.tv)
Dank voor deze uitleg.
Ook Co van der Horst,
hoofd Bureau Materiële
Wegwaardigheid van het
ministerie van Defensie
reageerde. 'Alle reeksen
met DM (voorheen wer
den de reeksen KL/KM/
KN/LM etc. gebruikt) zijn
in het kentekenregister
van de RDW gereser
veerd voor het ministerie
van Defensie, maar niet
op te vragen.'
ROLAND TAMELING
Deze Audi is
Autospecialist Niek Schenk
beantwoordt lezersvragen.
Mail naar auto@dpgmedia.nl