AUTO e-Tron GT is Audi's antwoord op de Tesla Model S Oogstrelende vormgeving, veel karakter en op en top sportief: de Tesla Model S heeft het pad geplaveid voor de elektrische auto. Hij maakte elektrisch rijden sexy. Audi komt nu met het antwoord op dit succes: de e-Tron GT. HN 18 Net je rijbewijs, meteen in een snelle auto? Wat betekenen die bordjes met snelheden op een vrachtauto? auto. Omdat je gewicht niet kunt zien, is het in sommige landen verplicht om achterop de vracht auto aan te geven welke limiet er voor het betref fende voertuig geldt. Trucks die vaak in meer dere landen komen, heb ben meerdere bordjes. Kentekens geheime diensten zijn wel op te vragen oewel hij fluisterstil door de straten van Leersum rolt, kijken voorbijgangers toch keer op keer op zodra deze nieuwerwetse sport wagen langsrijdt. Met z'n lage carros serie, sportieve proporties en impo sante voorkant had dit in theorie een nieuwe Audi R8 kunnen zijn, maar met die sportieveling heeft deze eTron GT niets van doen. Dit is een sportcoupé van een nieuwe genera tie: met vier deuren in plaats van twee, en zónder brandstofmotor. Dit is een grand tourer met een vleugje Star Wars: zeker met de witte kleur van de testauto lijkt het wel alsof er een Stormtrooper je dorp komt binnengereden. Zo klinkt hij ook een beetj e, want Audi heeft voor de nieuwe e-Tron GT een aantal spe ciale 'soundtracks' ontwikkeld als vervanging van het gebruikelijke mo torgeluid. Die klanken kun je aan- of uitzet ten via het 'Drive Select'-menu op het dashboard, maar verwacht er vooral niet te veel van. Wie hoopt op een zwoele brul die doet denken aan de karaktervolle vijf-, acht- of tienci linders waar Audi beroemd mee is geworden, komt van een stille kermis thuis. Zelfs in de meest heftige stand klinkt er hooguit een iets donkerder zoemend geluid, dat buiten vreemd genoeg harder te horen is dan van achter het stuur. Mede door dat 'motorgeluid' kun je zien dat dit een heel nieuw type Audi is: de e-Tron draagt weliswaar dezelf- de naam als de bestaande elektrische SUV van het merk, maar hij tapt uit een heel ander vaatje. Onderhuids deelt hij zijn techniek met de al even aansprekende Porsche Taycan, en dat zegt veel. De toevoeging GT (Grand Tourer) geeft dan ook aan dat dit een model is voor mensen die een spor tief getinte auto zoeken die toch comfortabel genoeg is om lange rei zen te maken. Razendsnel Wat dat sportieve randje betreft zit het wel goed: elke e-Tron GT is bo vengemiddeld krachtig en snel. Voor alsnog is er keuze uit twee versies, beide voorzien van intelligente vier- wielaandrijving. De 'minst sterke' variant levert al 476 pk (350 kW) aan vermogen. Tijdens een korte 'over- boost', een soort kickdown waarmee je beide elektromotoren volop aan spreekt, kun je dat vermogen even la ten pieken op 530 pk (390 kW). Als dat niet genoeg is, levert Audi ook meteen een versie die de toevoe ging RS krijgt: die heeft een sterkere elektromotor tussen de achterwielen, goed voor een systeemvermogen van maximaal 646 pk (475 kW). Dat levert twee bliksemsnelle elek trische auto's op: de 'normale' GT sprint in 4,1 seconde van 0 naar 100 kilometer per uur, terwijl de RS daar slechts 3,3 tellen voor nodig heeft. De Audi raffelt zijn sprintjes af zonder noemenswaardig spektakel: je hoort immers geen heftig geluid, en er zijn dankzij de quattro-vierwielaandrij- ving ook geen banden die wanhopig zoeken naar tractie. Maar trek een paar keer flink op en je voelt al snel aan je evenwichtsorganen dat het on gemerkt enorm hard gaat. Even een dotje stroom en je vliegt ervandoor. In snel genomen bochten voel je wel dat dit een heel zware auto is, met 'dank' aan het grote accupakket in de vloer. Na het insturen heeft de auto even een moment nodig om z'n balans te vinden, maar daarna is dit een sportieve Audi in de beste zin van het woord. Zeker als je op snel heid een bocht uitkomt, blijkt hoe verrassend nauwkeurig de besturing is. De elektronica denkt razendsnel na en zorgt ervoor dat je vol controle door kunt naar de volgende bocht. De topsnelheid is trouwens even eens indrukwekkend, in ieder geval voor auto's op batterijen: waar de GT VRAAG ANTWOORD VRIJDAG 12 MAART 2021 PC Voor jonge mensen die net hun motorrijbewijs hebben gehaald geldt dat de motorfiets slechts een beperkt ver mogen mag hebben. Waarom geldt dat niet voor jonge mensen die net hun autorijbewijs hebben? Vreemd dat die in een auto mogen stap pen met 200 pk of meer. —Rob van Dongen Daar hebt u een punt. Bij de politie moet je een aparte rijopleiding volgen om in auto's met veel ver mogen te mogen rijden. Maar voor burgers geldt een dergelijke eis gek genoeg niet. Zolang ie dereen zich aan de snel heidslimieten houdt, is er natuurlijk weinig risico. Maar het probleem is dat dat in de praktijk niet ge beurt. Ik zie soms achterop vrachtauto's bordjes met 50, 60, 70, 80 of 90. Wat betekenen die bordjes? —Ad Paulissen Als het gaat om snel heidslimieten voor vracht auto's is de eenheid in de Europese Unie ver te zoeken. Bovendien zijn de limieten in sommige lan den afhankelijk van het gewicht van de vracht- m In deze rubriek stond vo rige week een foto van een bestelbus waarvan de kentekengegevens niet waren op te vragen. Dat was dus een bus van Defensie. De kentekens van geheime diensten zijn tegenwoordig wel opvraagbaar bij de RDW. Dat was eerst niet het geval, maar dat leverde problemen op: het boe- vengilde kon 'stillen' eenvoudig ontmaskeren, juist doordat hun nor maal ogende kentekens niet opvraagbaar waren bij de RDW. Daarom is dat later gewijzigd. —J. Verweij (kenteken.tv) Dank voor deze uitleg. Ook Co van der Horst, hoofd Bureau Materiële Wegwaardigheid van het ministerie van Defensie reageerde. 'Alle reeksen met DM (voorheen wer den de reeksen KL/KM/ KN/LM etc. gebruikt) zijn in het kentekenregister van de RDW gereser veerd voor het ministerie van Defensie, maar niet op te vragen.' ROLAND TAMELING Deze Audi is Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18