J1 ZEELAND 11 Pak de handschoen op. Zet Zeeland op de kaart in een toekomst die ruimte en duurzaamheid brengt. Rijksbouwmeester Floris Alkemade ziet kansen voor het deltagebied in een snel veranderende wereld. Verzet tegen 'Zeeuwse' windmolens bij Ossendrecht contemplatie, de tijdloze concentratie, het werkte. Hij leerde dat gemakzucht een belem mering kan zijn voor het bereiken van wat je echt wil. Die levenswijsheid is niet moeilijk toe te passen op onze huidige samenleving. Het kost moeite om afscheid te nemen van luxe en gemak. Hij noemt een voorbeeld: er wordt hard gewerkt aan steeds slimmere auto's, en wat blijkt nu? De echte revolutie ligt in het inzicht dat we met veel minder reizen toe kunnen, zo dat onze infrastructuur er heel anders uit kan komen te zien. Nog een voorbeeld: duurzame landbouw in plaats van uitputting van de grond. Het is mo gelijk. Maar daarvoor is wel ruimte nodig. Op dat gebied liggen er volgens Alkemade volop kansen voor Zeeland: ,,Want die provincie heeft de ruimte om de voedselproductie circu lair te maken. Zilte teelt, landbouw die bij draagt aan biodiversiteit, wind op zee, energie en voedsel, het kan zonder landschap op te of feren. Daarmee worden ook betekenisvolle vormen van ecotoerisme mogelijk. Denk aan milieubewuste jongeren uit Duitsland, die zou je juist in Zeeland goed kunnen ontvangen." Koesteren Zo'n benadering past in zijn visie dat we open ruimte in Nederland moeten koesteren. Zelfs de Randstad heeft wat hij noemt 'een open sys teem', stad afgewisseld met platteland: „Verge leken met verstedelijkte gebieden in het bui tenland is dat uniek. Probeer die ruimte en die kwaliteit van leven maar eens te vinden in me tropolen als Londen of Parijs." Het College van Rijksadviseurs, waarvan Alkemade voorzitter is, stelt voor een minister van Ruimte te benoe men, die de regie neemt als het gaat om de grote thema's als klimaatverandering, woning bouw, hervorming van de landbouw, energie transitie. Het pleidooi voor open ruimte valt samen met de steeds luider klinkende roep om wo ningbouw. Dat lijkt een probleem. Een miljoen woningen zijn er de komende tien tot vijftien jaar nodig. Geef ons de weilanden, zegt de bouwsector. Alkemade: ,,Dat lijkt een legitiem verhaal. Maar als je goed kijkt, zie je een totaal andere vraag opdoemen dan nu wordt ge schetst. Nu al bestaat bijna 40 procent van onze bevolking uit éénpersoonshuishoudens. We Als er meer deelauto's komen, kunnen parkeerplaatsen gebruikt worden voor woningbouw moeten rekenen op een verdere toestroom van buitenlandse kenniswerkers. Wat ook speelt, is dat de echte grijze golf er nog aan moet komen. Die ontwikkelingen vragen om andere ant woorden in de bouwsector. De opgave is veel meer om de bestaande 7,8 miljoen woningen flexibeler te maken. Dat kan met houtbouw, daarmee vallen bestaande woonwijken gemid deld 10 procent te verdichten. Hout als bouw materiaal is milieuvriendelijk: beton zorgt we reldwijd voor 10 procent van de CO2-uitstoot, in hout wordt CO2 opgeslagen. Hout is licht en is geschikt voor het prefabriceren van onderde len of zelfs hele woningen. Woonwijken zijn nu nog ingericht op de dominantie van auto verkeer. Als er meer deelauto's komen, kunnen parkeerplaatsen gebruikt worden voor wo ningbouw. Onze steden zullen er leuker en groener van worden." Ruimte is niet de enige troef van Zeeland. De rijksbouwmeester verbaast zich over het ver schil tussen Brabant en Zeeland. De regio Eindhoven heeft zich met tal van nieuwe be drijvigheid en initiatieven ontwikkeld tot een 'mainport' naast Schiphol en de haven van Rotterdam. Waarom komt er niet meer bedrij vigheid in Zeeland van de grond? Is het een kwestie van zand en klei, vraagt hij zich af: ,,Misschien speelt de religie een rol, katholie ken gaan iets vlotter om met opgelegde beper kingen dan protestanten. Dat is een kwestie van ondernemerschap. Je ziet in mijn omge ving zo veel start-ups. Ja, ook drugslabs, de an dere kant van de medaille. Kijk eens naar de haven van Rotterdam, waar nu nog 80 procent uit brandstofhandel bestaat. Dat verandert binnen nu en twintig jaar drastisch. Er komen allerlei stromen op gang van recyclemateria- len. Ook daarin zou Zeeland een rol kunnen spelen." Prachtig centraal In een schetsje laat hij zien hoe centraal Zee land ligt. Tussen Rotterdam en Antwerpen, maar ook tussen Londen en het Ruhrgebied. Afstanden spelen steeds minder een rol. Zelf rijdt hij regelmatig 's ochtends naar Antwer pen, stapt daar op de Thalys en doet om half tien de deur open van zijn kantoor in Parijs. Hij zegt: „Zeeland is geen Twente, Overijssel of Groningen, want het ligt echt prachtig centraal tussen stedelijke gebieden. Uit die ligging moet profijt te halen zijn. In mijn omgeving zie je veel start-ups op het platteland in leegstaande schuren. Dat kan in Zeeland ook. Daarbij moet niet te veel op de rijksoverheid worden gere kend. Den Haag hield te lang vast aan het mainport-beleid met Schiphol, Rotterdam en nu ook Eindhoven. De vernieuwing die we nu nodig hebben, komt ook niet van de Zuidas van Amsterdam, waar de bankiers zitten. Het is te vroeg om alle effecten te doorgronden, maar er is een herontdekking van Nederland aan de gang. Dat is interessant. Zeker voor Zeeland." Wethouder Jeffrey van Agtmaal stelt dat de gemeente Reimers- waal het bevoegd gezag is omdat veertien van de negentien ZE BRA-molens op Zeeuwse bo dem zijn voorzien. ,,We zitten in een spagaat. Ik adviseer Rei- merswaal wel deze vergadering terug te kijken en de tempera tuur te voelen", zei hij in een verhitte opinieraad Ruimte. In het ZE-BRA-plan van Eneco, coöperatie Zeeuwind en het Woensdrechtse maatschap Lindewind zouden eerst alle molens bij Rilland komen, tegen de gemeentegrens. Om de open polder niet aan te tasten, volgde overleg. Vijf molens op Woens- drechtse bodem zouden het uit zicht sparen en bijdragen aan de eigen energiedoelen. Lusten en lasten ,,U wilde niet dat Zeeland de lus ten en wij de lasten kregen", zei Bert Zwiers van Benegora. ,,Maar nu komen er vijf molens op onze grond in een dubbele rij. En nog twee turbines oostelijk van de A4 bij Ossendrecht ook. Wij gaan hiertegen alles uit de kast halen." Just Jansz van Windstil Os- sendrecht vreest voor geluids overlast, slagschaduw en nachte lijk licht. ,,Vijf megaturbines van 160 meter met 200 meter tip- hoogte, meer dan de Euromast. En dichterbij dan windpark Ka beljauwbeek. Al viel dat tegen, toen tekenden we geen protest aan. Maar dit gaat te ver." Volgens Eneco is schuiven met locaties lastig door de radar van vliegbasis Woensdrecht. ,,Pro- bleem is dat Eneco het plan in dient bij Reimerswaal, dat als bevoegd gezag beslist. Al loopt dat overleg prettig, wij mogen slechts adviseren. In juni kun nen we bedenkingen indienen", aldus Van Agtmaal. ,,Het voelt niet goed dat we hier niks over te zeggen heb ben", vonden Manus Bolders (VVD), Arjan Buijsen (ABZ) en Thierry de Heer (D66). Zij willen af van de twee molens ten oosten van de A4. ,,Geef dat signaal nu al af bij Reimers- waal." 'Bijna crimineel' Eddy van Wezel (CDA) pleitte voor inspraak, maar sprak zich nog niet uit tegen de oostelijke molens in 'dit zachte plan'. ,,Het is al knap hard", vond Ludo Bol ders (AKT). ,,Wij zijn sowieso tegen windmolens, maar hoe ze deze vijf plannen is bijna crimi neel. Niet voor onze energie, maar voor hun centen." donderdag 11 maart 2021 GO 'Zeeland heeft ruimte voor de toekomst' - Floris Alkemade Vrezend voor overlast en na- tuurschade roepen inwoners en milieuclubs op tot verzet tegen vijf megaturbines van windpark ZE-BRA die bij Os sendrecht staan gepland. De gefrustreerde Woens- drechtse raad heeft er amper iets over te zeggen. Peter de Brie Ossendrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39