m m NIEUWS 13 137 overwegen versneld aangepakt na ongeluk IP* l||§H Onbewaakte overwegen: 500 meter zicht vanaf 11 meter Veel onbewaakte overgangen op het Nederlandse spoor blijken gevaarlijker dan gedacht, doordat er vaak landbouwverkeer passeert. Dat volgt uit onderzoek van ProRail en NS. Een NS-sprinter van Zwolle naar Assen botste 22 mei vorig jaar te Hooghalen op een tractor met gronddumper, een kiepwagen met 15 ton zand. De bestuurder had de trein mede door het slechte weer niet opgemerkt en stond nog deels op de onbewaakte overweg. De 58- jarige machinist kon niet meer remmen, waarna hij met een snel heid van tussen de 127 en 131 km per uur recht de aanhanger in reed. Hij kwam daarbij om het leven. De hoofdconducteur, een meisje en een andere reiziger in de eerste wagon raakten wonderwel slechts lichtgewond, net als de bestuurder van de tractor. De ravage was enorm. Een gezamenlijk team van NS en ProRail deed maandenlang onder zoek naar de toedracht. De resulta ten werden gisteren gepresenteerd. Er is een minutieuze reconstructie gemaakt, inclusief animaties. De eerste conclusie luidt dat de machi nist niets te verwijten valt; hij han delde volgens het boekje. Landbouwverkeer Belangrijkste bevinding is dat Pro Rail jarenlang van een verkeerde aanname is uitgegaan bij het toe passen van de wettelijke veiligheidseisen voor onbewaakte overwegen. Want ook de boer valt waarschijnlijk weinig te verwij ten. Bestuurders van lange of zware voertuigen - in de praktijk meestal landbouwverkeer - rijden vaak langzamer over onbewaakte over wegen dan in de berekeningen is meegenomen en zijn daardoor be duidend meer tijd kwijt om de overweg over te komen (zie kader). Ook rijdt er veel meer zwaar land- bouwverkeer over onbewaakte overwegen dan gedacht, stellen de onderzoekers van ProRail en NS op basis van een inventarisatie. Naar aanleiding van het dodelijke ongeval is de onbewaakte overweg bij Hooghalen versneld gesloten. ProRail heeft nu daarnaast alle 277 niet actief bewaakte overwegen (NABO) op het Nederlandse spoor doorgelicht. Liefst 137 daarvan -109 van NS, de overige van regionale vervoerders als Arriva - lopen extra risico; hier rijden treinen harder 5iS MÉ 1 :®fïï dan 90 kilometer per uur en er pas seert vaker lang en/of zwaar ver keer dan bekend. NS heeft zelf ook een risicoanalyse gemaakt. De twee belangrijkste spelers op het spoor nemen direct maatrege len: bij 21 niet actief bewaakte over wegen moeten treinen hun snel heid terugbrengen tot 90 kilometer per uur, waarvan vier direct en de andere binnen twee weken. Passe rend verkeer krijgt zo meer tijd om over te steken. ProRail sluit zes ris kante onbewaakte overwegen met spoed, terwijl zwaar verkeer er tot die tijd niet meer overheen mag. Eén onbewaakte overweg wordt eind dit jaar gesloten. Voor de ove rige 109 risico-overgangen volgen snel tijdelijke maatregelen. Eén van de opties is het tijdelijk plaatsen van waarschuwingssignalen (licht en geluid). Momenteel voert Pro- REGELS Rail overleg met gemeenten, pro vincies en reizigersorganisaties over de invulling. Verder krijgen NS-treinen aan de voorkant een an dere kleur, die de zichtbaarheid moet verbeteren. Tot 2012 was daar een wettelijke richtlijn voor, maar die is vervallen. Ans Rietstra, directielid van Pro Rail stelt dat het onderzoek de spoorbeheerder met de neus op de feiten drukt. ,,De beste overweg is geen overweg, plat gezegd: we moeten van deze krengen af, zo snel mogelijk.'' NS-topvrouw Marjan Rintel stelt dat het grote aantal onbewaakte overwegen niet meer van deze tijd is. ,,Het Nederlandse spoor is het drukst bereden spoor ter wereld. De veiligheid van reizigers en ons personeel staat voorop. Wij willen dat ons personeel elke avond veilig We willen dat ons personeel elke avond veilig naar huis kan naar huis kan.'' De spoorwegen zijn ook kritisch op zichzelf. Te lang is de problematiek van onveilige overwegen volledig bij ProRail ge legd. Inmiddels is er een gezamen lijke taskforce ingesteld om het spoor veiliger te maken. ProRail neemt naar aanleiding van het onderzoek nog meer maat regelen of onderzoekt die. Zo wor den onbewaakte overwegen voort aan door Flitsmeister aangegeven. Onderzocht wordt verder of de overwegen in de systemen van de RDW worden opgenomen. Bij het plannen van zwaar transport wordt een onbewaakte overweg dan weergegeven op de digitale route kaart. Verder moet er een pilot ko men waarin omwonenden in een app te zien krijgen in welk tijdslot een trein langsraast. ProRail wil verder een wettelijke aanwijsbe- voegdheid krijgen, zodat het bij ge vaarlijke situaties sneller kan ingrij pen. Doordat onbewaakte overwe gen vaak op het terrein van particu lieren liggen, kan dat nu niet. Hoeveel het opheffen of veiliger maken van de 137 overwegen kost, wordt nu in kaart gebracht. Het gaat algauw om tientallen miljoenen euro's. Wat ProRail en NS betreft, komen kabinet, gemeenten en pro vincies mede over de brug. Die hoop is realistisch, want de proble matiek rond de onbewaakte spoor wegen staat al jaren op de kaart. Zwitserland Op dit moment loopt er al een pro gramma om 180 gevaarlijke onbe waakte overwegen uiterlijk in 2023 op te heffen. Staatssecretaris Stien- tje van Veldhoven (D66) trok daar 112,5 miljoen euro voor uit. Eerder reserveerde het kabinet er ook al 80 miljoen voor. Afgelopen jaar zijn er 67 NABO's verdwenen, dit jaar ver dwijnen er nog eens ruim dertig. Zo heeft ProRail afspraken gemaakt om alle acht onbewaakte overgan gen in het Gelderse Lochem op te heffen. In Hof van Twente verdwij nen zelfs dertien NABO's. ProRail beklemtoont dat het veiliger maken van overwegen tijd kost. In Zwit serland worden in een 20-jarig re novatietraject ongeveer 2600 over wegen aangepakt. Hoe gevaarlijk de overwegen zijn, bleek zondagmiddag weer, toen een maaltijdbezorger van Spare Rib Express uit Hengelo op een onbe waakte overweg in Zenderen door een trein werd gegrepen. De bezor ger was nota bene besteld door een van de twee NS-toezichthouders die de overweg tussen zes uur 's ochtends en tien uur 's avonds in de gaten hielden, omdat de overweg door ProRail als een van de 137 extra gevaarlijke overwegen was aange merkt. donderdag 11 maart 2021 GO ProRail: we moeten zo snel mogelijk van die krengen af David Bremmer Utrecht v.:j ..'to vfrV M Een ver keersregelaar tussen Hilver sum en Hol landse Rading. Prorail/NS is vanaf een bijna-ongeluk in Hooghalen verkeersregel aars gaan in zetten. Eerder overleed bij Hooghalen een machinist bij een bot sing. FOTO CASPAR HUURDEMAN A De ravage na een botsing tussen een trein en een auto in Hille- gom in sep tember vorig jaar. fotomichel VAN BERGEN Verkeer dat een onbewaakte overweg nadert, moet vanaf 11 meter van het spoor een halve kilometer vrij zicht heb ben aan beide kanten van het spoor, zo schrijft de wet voor. Bij een trein die 140 kilometer per uur rijdt, hebben weggebrui kers dan 13 seconden de tijd om de overweg te passeren. Dat is de tijd die een trein nodig heeft om 500 meter te overbruggen. Voor de meeste voertuigen is dat voldoende. Probleem is echter dat zwaar of lang verkeer meer tijd nodig heeft dan verondersteld, zeker op onverharde wegen. Een bot sing is in bepaalde gevallen on vermijdelijk, zelfs als de machi nist het gevaar op tijd onderkent en uit alle macht remt. Wat verder niet helpt is, dat na derend verkeer niet altijd al vanaf 11 meter van de overweg vrij zicht heeft. Op nogal wat overwegen belemmert weelde rige begroeiing dit. - Marjan Rintel, NS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13