Nederland bestelt nog massaal Tupperware Voldoende bereikt ZEELAND 3 INHAALSLAG Schaafsma is het schoolvoorbeeld van een vrouw die een klassiek mannenbolwerk penetreerde. Zes tien jaar terug begon ze als make laar. ,,Ik werkte bij zorgverzekeraar CZ als klantenadviseur, maar ik kon in dat werk mijn ei niet kwijt. Ik belandde vervolgens bij RE/MAX Centraal Makelaars. Ik vind huizen én mensen leuk, dus die baan leek me wel wat. Uiteinde lijk trok ik de stoute schoenen aan. Ik nam een bedrijfskrediet op en begon voor mezelf als ISM Make laars. Die vrijheid, zelf kunnen be palen hoe je te werk gaat, was een Ze dachten: ach gut, weer zo'n huisvrouw droom die uitkwam, al had ik nog geen papieren. Maar ja, in die tijd stonden er zoveel huizen te koop, je verdiende toch wel. Iedereen deed het toen zo. In de avonduren heb ik daarna wel de makelaarsopleiding gedaan." Minachting Aanvankelijk bekeken de heren makelaars haar met enige minach ting. ,,Ze waren niet blij met een nieuwkomer. En dan nog een vrouw. Ze dachten: ach gut, weer zo'n huisvrouw... Als vrouw moet je je extra bewijzen en zo nodig ste- vig uit de hoek komen. Inmiddels ben ik volledig geaccepteerd." Doorzettingsvermogen is de sleutel tot succes, of je nu man of vrouw bent, zegt Schaafsma. ,,Ik ben ook de financiële crisis doorge komen, terwijl ik toen tien keer de handdoek in de ring had kunnen gooien. Maar ik wilde niet opge ven." Dochter Dat houdt ze ook haar dochter Kay leigh Katsman (26) voor, met wie ze in 2019 het bedrijf Studio Mitt op richtte. Katsman studeerde af aan de St. Joost School of Art Design in Breda en behaalde ook haar mas- teropleiding in animatie. Zij is het creatieve brein dat illustraties ont werpt voor huisstijlen en geperso- naliseerde gebruiksartikelen, van mokken, mondkapjes tot muismat jes. Schaafsma: ,,Kayleigh beseft maar al te goed dat een eigen bedrijf keihard werken is. Je moet ook een beetje durven. Dat geef ik vrouwen bij deze mee. Weeg niet alles tot in den treure af, maar begin gewoon. En laat je adviseren door deskundi gen, bijvoorbeeld van Dockwize in Vlissingen." De Kok stuurt als manager één van de vier Zeeuwse Tupperwareteams aan. Zij wist al dat de belangstelling voor de kunststof producten groot was. Maar dat de liefde zó diep zit verbaast ook haar: ,,Het is gigantisch hoeveel bestellingen er zijn binnen gekomen. Als het aan de Nederlan ders, ligt beginnen we gisteren weer." Nederlandse klanten bestelden kort na de onheilstijding uit Ame rika massaal nog artikelen. ,,Er is in twee dagen tijd tien keer zoveel als normaal verkocht bij onze distribu teur! Ze krijgen het in Den Haag ge woon niet verwerkt", vertelt de Ka- pelse consulente. Zij legt uit dat er drie distributeurs zijn in Nederland. ,,Waar ik onder val is één van de grootste van Europa." Eigen voorraad De Kok probeert alle klanten nog zo goed mogelijk te helpen. Maar spul len bestellen kan zij helaas niet meer. ,,Ik probeer mensen nog te helpen uit mijn eigen voorraad. Zo- lang ik bepaalde artikelen nog heb, dan kan ik ze nog helpen. Als dat niet lukt, bel ik collega's op, die proberen Uiteraard willen we heel deze situatie niet, maar het is de harde waarheid zo ook nog van hun voorraad af te komen. Als ook dat niet lukt, moet ik mensen helaas teleurstellen. Dan houdt het echt op." En dat is nou precies wat De Kok niet wil: klanten teleurstellen. ,,Het is natuurlijk jammer dat je je klanten nee moet verkopen. Je kunt ze niet tevreden stellen. Uiteraard willen we heel deze situatie niet, maar het is de harde waarheid. Maar je wilt het zo graag positief afsluiten en dat lukt niet als j e klanten niet kunt hel pen. Dat maakt het dubbel zuur." Het doet de Kapelse nog steeds pijn dat het Amerikaanse bedrijf, dat al zeventig jaar actief was in ons land, zo plotseling heeft besloten om te stoppen in Nederland. Terwijl de collega's in buurlanden België en Duitsland gewoon door kunnen gaan met de verkoop van de artike len van Tupperware. ,,We kunnen klanten alleen nog naar de website verwijzen. Daar kunnen ze online bestellen en dan komen de spullen uit België of Duitsland." Al met al blijft De Kok met een flinke kater zitten. Dat ze gedwon gen moet stoppen met de verkoop van Tupperware vindt ze al ver- Als het aan de Nederlanders, ligt beginnen we gisteren weer schrikkelijk en nu kan ze ook nog eens haar klanten niet volledig te vreden stellen. ,,Ik zei dit weekend tegen mijn man: geef mij maar een fles wijn, want een kater heb ik toch al. Maar ik heb er nog geen slok van gedronken door alle drukte." dinsdag 9 maart 2021 moet je je extra bewijzen' Hl KLOOSTERZANDE Niets staat vrouwen die een bedrijf willen beginnen in de weg, vindt directeur Minouche den Doel- der van Den Doelder Recruit ment In Klooster- zande. „Ik denk dat we in Neder land vol- 3 doende hebben be reikt als het gaat om gelijke kan sen en rechten voor vrouwen. Ik zie dan ook weinig heil in exclu sieve ondernemersnetwerken voor vrouwen. Dat werkt diver siteit alleen maar tegen." Zelf heeft Den Doelder nooit enig obstakel ondervonden. ,,Ik ben vanuit loondienst voor me zelf begonnen. Ik denk dat je ondernemer wordt, omdat het in je bloed zit en je de capaciteiten bezit. Man of vrouw heeft daar weinig mee te maken. Vrouwen staan net zo goed hun manne tje." Imre Schaafsma en haar doch ter Kayleigh Katsman exploite ren samen hun bedrijf Studio Mitt. Schaafsma is daarnaast makelaar. foto cindy cats - Imre Schaafsma, makelaar De Zeeuwse Tupperwareconsu- lenten zijn de afgelopen tijd overspoeld met bestellingen. Sinds het Amerikaanse bedrijf bekend maakte per direct te stoppen in Nederland stroom den de orders binnen. ,,Onze distributeur heeft tien keer zo veel spullen verkocht", vertelt Margriet de Kok. Willem Adriaansens Kapelle - Margriet de Kok, manager - Margriet de Kok >v«.% v*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35