&ZONEN Dit najaar in het theater! BOCCALE k. A u birra 18 ECONOMIE Het voordeel van PZC (fORETTi We gaan aan het Italiaanse bier. Bierconcern Heineken lanceert vandaag groots Birra Moretti in Nederland. De brouwer wil daarmee de krimpende pilsmarkt weer laten groeien. Fris, zacht en 'het plakt een klein beetje aan de tong'. Het Italiaanse Birra Moretti, dat vanaf vandaag bij de Ne derlandse supers en slij ters ligt, is voor bierliefhebbers wat een goede pasta carbonara voor gas tronomen is. Als het aan bierconcern Heineken ligt, gaan we dit jaar mas saal aan de Moretti. De brouwer lan ceert de Italiaanse marktleider van daag bij Jumbo en Albert Heijn. „Ne derlanders associëren Italië met 'lek ker'', zegt Fleur Jansen, directeur re tail bij Heineken. Italiaans bier refe reert aan Italiaans eten, dat is toch de tweede keuken in Nederland.'' En dat scheelt weer in de marketing, alhoe wel Heineken daarmee fors uitpakt. ,,Dit wordt de grootste introductie sinds Heineken 0.0. We zijn in 2021 meer dan de helft van het jaar zicht baar op tv, print en online.'' Voordat corona de verkopen in de horeca torpedeerde, krabbelde de Nederlandse bierconsumptie beetje bij beetje op door de populariteit van speciaalbier. Maar dat verhult slechts dat in Nederland steeds minder pils wordt gedronken. Dat wil Heineken met Moretti veranderen. ,,In drie jaar tijd willen we in de top vijf van meest verkochte pils zitten.'' Trendbreuk Dat is een trendbreuk. De afgelopen jaren zetten brouwers als Heineken vooral in op speciaalbier. ,,Maar 70 procent van de Nederlandse bier markt is nog altijd pils'', zegt Jansen. ,,Naast ons eigen Heinekenpils zit daar nog geen echt kwalitatief alter natief bij. Die markt zie je in heel Eu ropa groeien, behalve in ons land.'' Heineken heeft, naast het huismerk VANAF VEILIG THEATER RESERVEER NU ALS EERSTE DE MOOISTE PLAATSEN Omdat je het verdient! EEK KONINKLIJKE MUSICAL Bestel nu op pzc.nl/DIANAENZONEN Diana Zonen, een koninklijke musical over een moeder die vecht voor het geluk van haar kinderen. Rivaliteit, schuld en romantiek, nergens zo meeslepend verteld als live in het theater. een trits 'wereldmerken' op stal, waarvan het Nederlandse Amstel er eentje is. De afgelopen jaren lan ceerde de brouwer er al een aantal groots in ons land, onder meer het van oorsprong Franse tequila- biertje Desperados en het Belgische gildebier Affligem. Dat gebeurde altijd vanuit de ho reca, stap voor stap. Zo werd Affligem in een periode van jaren voorzichtig naar de massa gebracht, onder meer met een exclusief genootschap met bekende Nederlanders. Despera dos werd eerst gepresenteerd als fes tivalbiertje voordat het in de regu liere horeca en uiteindelijk de super markten terecht kwam. Bij Birra Moretti gaat het - noodge dwongen - anders. ,,We bouwen nor maal eerst in de horeca aan zo'n merk, zodat de consument het leert kennen'', zegt Jansen. ,,De winkels volgen dan. Maar dat gaat met covid nu even niet.'' Retailers re ageerden volgens haar enthousiast toen bleek dat zij de kar mochten gaan trekken. ,,Dat Italiaanse sprak de retail heel erg aan, vooral in combi natie met Italiaans eten'', zegt Jan sen. „Retailers zien ook dat hier veel potentie in zit. Die merken ook dat pils het moeilijk heeft. In corona- tijd is dat echt veranderd. Die ver andering is blijvend. We zullen straks als cafés en restaurants open mogen weer een groot aan deel horeca zien. Maar de omslag naar thuisconsumptie is wel per manent.'' De introductie tekent ook een I omslag bij Heineken Nederland, dat tot 2020 zo'n dertig verschil lende biermerken in de lucht hield. Dat is nu terugge bracht naar een elftal, waarvan Birra Moretti er eentje wordt. Daardoor kan het concern veel ge- IL NDOVO ÉARRIVATO We bouwen normaal eerst in de horeca aan zo'n merk, zodat de consument het leert kennen richter inzetten op marketing en re clame. Jansen is niet bang dat de Itali anen straks marktaandeel afsnoepen van andere pilsen - die van het eigen concern voorop. „Dat risico is er al tijd. Maar met Birra Moretti spreken we een nieuw segment aan. De totale pilscategorie krijgt hierdoor een boost. We hebben met Heineken 0.0 ook nieuwe consumenten getrok ken." Duurzaam Ondanks de Italiaanse wortels wordt Moretti, dat al sinds 1996 in handen is van Hei neken, niet gebrou wen in het thuisland, maar bij dochter Al- ken-Maes in België. „En we gaan snel star ten met de productie in onze brouwerij in Zoeterwoude", aldus Jansen. „Het is niet duurzaam om al dat bier uit Italië naar Neder land te halen." Heineken houdt het voorals nog bij één variant. Opvallend genoeg komt er alleen voor de horeca meteen een alcoholvrije versie beschikbaar, terwijl de brouwer juist onlangs bekend maakte voor alle biermerken al tijd en overal een 0.0-kloon be schikbaar te willen hebben. ,,Die zal ook komen, maar we concentreren ons nu eerst op deze introductie.'' Als Moretti over drie jaar een succes blijkt, liggen meer vari anten van het merk - dat onder meer ook radlers en bockbieren biedt - op de plank, net als nu gebeurt met Desperados en Affligem. En voor het eerst verschijnt het nieuwe bier meteen in een krat. dinsdag 9 maart 2021 Heineken wil Nederland aan Italiaans biertje krijgen Herman Stil Amsterdam VOLGENS DE REGELS NAAR HET DIANA Pils heeft nog steeds een aan deel van 70 pro cent op de Ne derlandse bier markt. - Fleur Jansen, directeur retail

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18