Waar zijn de andere PSD-boten gebleven? ZEELAND 3 REIS NAAR VLISSINGEN A buitenkant wordt het zo goed mo gelijk naar de oude staat terugge bracht. Binnen gaan we de histori sche elementen, zoals de salon eer ste klasse, restaureren. Het is be doeling dat het schip voor een groot deel een bed breakfast wordt, met daarnaast een tentoonstelling- of museumfunctie en mogelijk wat kleine horeca. Het liefst willen we dat het in de Dokhaven komt te lig gen, waar het 88 jaar geleden is ge bouwd." Het is een ideaal schip, vindt Van Gelder. ,,We krijgen bijna dagelijks de vraag: waarom haal je niet zo'n dubbeldekker terug naar Neder land? Maar dat zijn grote schoenen dozen waar auto's en vrachtwagens in kunnen. Dat valt niet te exploite ren. Onze investeerders willen er op termijn wel rendement uit ha len. Dat is in dit geval prima te doen. Bovendien is zo'n klassiek schip historisch gezien ook veel leuker dan een dubbeldekker, die voor massavervoer is gebouwd." Het schip zal 'binnen nu en een maand' op eigen kracht vanuit Scheveningen naar Vlissingen va ren, verwacht Van Gelder. Het zal waarschijnlijk meteen ook de laat ste reis worden. ,,Er komen zoveel kosten bij kijken om het varende te houden. Dat is niet haalbaar. Bo vendien kun je dan ook de authen ticiteit niet helemaal terugbren gen." Besef groeit Achttien jaar na het verdwijnen van de veerboten merkt Van Gelder hoe sterk het PSD-gevoel in Zeeland nog altijd leeft. ,,Je hoort nog zo vaak verhalen over de gezelligheid aan boord, over de erwtensoep en de broodjes kroket, ook al wordt dat natuurlijk ontzettend geromanti seerd. Na 2003 is helaas veel van de PSD in recordtempo gesloopt. Het belang ervan is altijd onderschat. Nu zie je dat het besef groeit hoe belangrijk die veerdiensten zijn ge weest voor Zeeland.'' vrijdag 5 maart 2021 laatste PSD-dubbeldekkers, de Prins Johan Friso (1997) en de Koningin Beatrix (1993), werden in 2013 ver kocht aan Italië. Ze varen, respectievelijk onder de namen Acciarello en Tremes- tieri, nog altijd als veerboot in de Straat van Messina. Ook de dubbeldekker Prin ses Juliana (1986), die tus sen Kruiningen en Perkpol- der voer, werd in 2003 aan Italië verkocht. Het schip kreeg daar de naam Amedeo Matacena en werd korte tijd ingezet voor een veerdienst op de Straat van Messina. Die werd al snel opgeheven. Het schip ligt al jaren aan de kant en zal waarschijnlijk op den duur naar de sloop gaan. De Oosterschelde (1933), een zusterschip van de Ko ningin Emma, is enkele jaren geleden opgeknapt en wordt nu onder de naam Ooster- Schelde gebruikt als horeca- schip in het centrum van Zwolle. De oudste bewaarde PSD- boot is de Zuidvliet (1914). Deze kwam in 2006 in han den van Stichting Museum haven Zeeland in Zierikzee. Na een grondige renovatie ligt de Zuidvliet sinds 2016 weer als museumschip in Zierikzee. Rolf Bosboom Tussen 1866 en 2003 heb ben in totaal veertig schepen de verschillende veerdien sten van de PSD onderhou den. Van de meeste schepen is niets bewaard gebleven. Zij zijn uiteindelijk bij de sloper beland. Voor zover bekend bestaan er, behalve de Koningin Emma, nog vijf schepen. De A De Ko ningin Emma als veerboot bij Katse- veer. FOTO PSDNET.NL doen we het allemaal'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 31