Waar zijn de andere PSD-boten gebleven?
ZEELAND 3
REIS NAAR VLISSINGEN A
buitenkant wordt het zo goed mo
gelijk naar de oude staat terugge
bracht. Binnen gaan we de histori
sche elementen, zoals de salon eer
ste klasse, restaureren. Het is be
doeling dat het schip voor een groot
deel een bed breakfast wordt,
met daarnaast een tentoonstelling-
of museumfunctie en mogelijk wat
kleine horeca. Het liefst willen we
dat het in de Dokhaven komt te lig
gen, waar het 88 jaar geleden is ge
bouwd."
Het is een ideaal schip, vindt Van
Gelder. ,,We krijgen bijna dagelijks
de vraag: waarom haal je niet zo'n
dubbeldekker terug naar Neder
land? Maar dat zijn grote schoenen
dozen waar auto's en vrachtwagens
in kunnen. Dat valt niet te exploite
ren. Onze investeerders willen er
op termijn wel rendement uit ha
len. Dat is in dit geval prima te
doen. Bovendien is zo'n klassiek
schip historisch gezien ook veel
leuker dan een dubbeldekker, die
voor massavervoer is gebouwd."
Het schip zal 'binnen nu en een
maand' op eigen kracht vanuit
Scheveningen naar Vlissingen va
ren, verwacht Van Gelder. Het zal
waarschijnlijk meteen ook de laat
ste reis worden. ,,Er komen zoveel
kosten bij kijken om het varende te
houden. Dat is niet haalbaar. Bo
vendien kun je dan ook de authen
ticiteit niet helemaal terugbren
gen."
Besef groeit
Achttien jaar na het verdwijnen van
de veerboten merkt Van Gelder hoe
sterk het PSD-gevoel in Zeeland
nog altijd leeft. ,,Je hoort nog zo
vaak verhalen over de gezelligheid
aan boord, over de erwtensoep en
de broodjes kroket, ook al wordt dat
natuurlijk ontzettend geromanti
seerd. Na 2003 is helaas veel van de
PSD in recordtempo gesloopt. Het
belang ervan is altijd onderschat.
Nu zie je dat het besef groeit hoe
belangrijk die veerdiensten zijn ge
weest voor Zeeland.''
vrijdag 5 maart 2021
laatste PSD-dubbeldekkers,
de Prins Johan Friso (1997)
en de Koningin Beatrix
(1993), werden in 2013 ver
kocht aan Italië. Ze varen,
respectievelijk onder de
namen Acciarello en Tremes-
tieri, nog altijd als veerboot in
de Straat van Messina.
Ook de dubbeldekker Prin
ses Juliana (1986), die tus
sen Kruiningen en Perkpol-
der voer, werd in 2003 aan
Italië verkocht. Het schip
kreeg daar de naam Amedeo
Matacena en werd korte tijd
ingezet voor een veerdienst
op de Straat van Messina.
Die werd al snel opgeheven.
Het schip ligt al jaren aan de
kant en zal waarschijnlijk op
den duur naar de sloop gaan.
De Oosterschelde (1933),
een zusterschip van de Ko
ningin Emma, is enkele jaren
geleden opgeknapt en wordt
nu onder de naam Ooster-
Schelde gebruikt als horeca-
schip in het centrum van
Zwolle.
De oudste bewaarde PSD-
boot is de Zuidvliet (1914).
Deze kwam in 2006 in han
den van Stichting Museum
haven Zeeland in Zierikzee.
Na een grondige renovatie
ligt de Zuidvliet sinds 2016
weer als museumschip in
Zierikzee.
Rolf Bosboom
Tussen 1866 en 2003 heb
ben in totaal veertig schepen
de verschillende veerdien
sten van de PSD onderhou
den. Van de meeste schepen
is niets bewaard gebleven. Zij
zijn uiteindelijk bij de sloper
beland.
Voor zover bekend bestaan
er, behalve de Koningin
Emma, nog vijf schepen. De
A De Ko
ningin
Emma als
veerboot
bij Katse-
veer.
FOTO
PSDNET.NL
doen we het allemaal'