Amstelvrienden vormen nieuwe gelegenheidsband MEDIA CULTUUR 25 ,,Ik vind het mooi als een soundtrack met heel uitgesproken klanken een personage op zich wordt. Of als het de personages meer verdieping geeft. Phantom Thread (2017) met Daniel Day Lewis als een excentrieke kleer maker heeft heel barokke, haast klas sieke muziek. Maar de strijkers klin ken vaak net iets te hoog. Dat vertelt mij wat over hem als controlfreak. Het wordt een toevoeging aan iets wat nog niet op een andere manier aan de kijker wordt verteld." ,,Once Upon a Time in the West (1968) van Ennio Morricone, natuurlijk. Het verhaal wordt bijna verteld met de muziek, met bijvoorbeeld een har monica die klinkt als een soort men selijke schreeuw. En Hitchcocks Vertigo (1958) waarin componist Ber nard Herrmann als een van de eer sten begreep dat je niet hoeft te bege leiden wat je toch al op beeld ziet. Dus concentreert hij zich niet op de actie, maar op de paranoia van het hoofdpersonage." De Avonden, Süskind, De Nieuwe Wil dernis, De Dirigent ,,De Nieuwe Wildernis, omdat de denksprong van speelfilm naar na- tuurdocumentaire enorm was. Als filmcomponist ben je een manipula tor, je stuurt datgene wat een kijker dient te ervaren. Wanneer een ac trice het subtiel houdt, kunnen tra nen door de muziek toch heel identi ficeerbaar worden. Het probleem bij een natuurfilm: je wil een hertje niet laten huilen. Ik heb er weken mijn hoofd over gebroken: wat represen teert muziek in dit genre? Ik besloot elk seizoen zijn eigen notenmateriaal te geven: zo is de herfst droevig en de winter heel atonaal. De dieren karak teriseer ik meer met instrumenten. De stoere konikpaarden heb ik bij voorbeeld geschilderd met een groep trombones, dat geeft een mannelijk, bronzig soort klankkleur." ,,Ik vind dat je als componist niet op de voorgrond moet treden. Je moet je bijdrage leveren zonder dat het de aandacht wegtrekt van de beelden. Dat wordt soms verkeerd begrepen. Ik ben trots op De Avonden, maar er werden lelijke dingen over geschre ven in de pers. Ik zou Candlelight- muziek hebben geschreven waar Jan Vayne zich nog voor zou schamen. Gerard Reves hoofdpersoon is koud en cynisch van de buitenkant, maar een romanticus van binnen. Dat laat ste, wat je dus minder ziet, heb ik be licht met bijna katholieke mis-ach- tige muziek. Die contradictie is de kern van de film. Anders had ik zijn koelheid verdubbeld." ,,Camille Claudel (1988) over de leer linge en minnares van beeldhouwer Rodin. Componist Gabriel Yared schreef heel avontuurlijke muziek. Het geeft nuances aan het drama die niet in woorden zijn uit te drukken. Dat is wat filmmuziek kan doen: je kan het verbaal wel analyseren, maar je moet het voelen." kers, maar in plaats daarvan koos hij voor veel percussie met marimba en zelfs koebellen. Briljant vind ik dat. Zo krijgt de film over een man in een midlifecrisis ineens iets verontrus tends. Als je met muziek een extra dramaturgische lijn kan toevoegen, ben je een heel grote." Paradise Drifters, Take Me Somewhere Nice, Instinct ,,In de roadmovie Take Me Somewhere Nice (2019) over jongeren die in soms heel surrealistische situaties belan den, zou eerst géén originele muziek zitten. Achteraf werd dat toch gemist om hun emotionele reis te begelei den en te versterken. Het zoeken naar de juiste toon was een lang proces. Klassieke muziek in een modern jasje steken met synthesizers, zoals in de klassieker A Clockwork Orange (1971), ving de absurdistische toon, maar het werkte niet voor de band die we met de karakters moesten op bouwen. Een licht jazzgevoel met echte instrumenten zoals de contra bas - denk een beetje aan Twin Peaks - bleek uiteindelijk het meest pas send.'' Je moet je bijdrage leveren zonder dat het de aandacht wegtrekt van de beelden Nee, het is geen toeval dat de voorlo pige samenstelling van The Strea mers grote gelijkenissen vertoont met de deelnemende artiesten aan de livestream van Vrienden van Amstel Live in januari. Die avond viel zo goed bij zowel de artiesten als het publiek, dat het bijna geen optie meer was om niet verder samen te werken. ,,Dat trof ons vooral de dagen erna: de hoeveelheid aan reacties'', zegt Guus Meeuwis (48). ,,Op straat, langs het voetbalveld, bij de slager, via de telefoon, het was niet normaal. En dat bleken we allemaal zo te voelen.'' De zanger sprak erover met collega's en zo ontstond het idee van The acteur Frank Lammers wierp zich spontaan op als manager van de band. De drie vormen in de filmpjes een soort Voice-jury waaraan alle ar tiesten zich voorstellen. ,,We hebben die dag zoveel lol gehad, het was ook allemaal niet vastgelegd in een script. Dat Thomas Acda bijvoorbeeld een PSV-shirt zou onthullen, wisten wij niet. Hij was bij Frank en mij daar mee wel meteen door, natuurlijk. En Diggy Dex zei: 'Ik heb nog nooit au ditie gedaan en ik weet dat dit alle maal voor de lol is, maar ik vind het oprecht spannend'.'' Achter de filmpjes met een knip oog schuilt een serieus initiatief. Voorlopig blijft het beperkt tot de livestream, maar wie weet wat er ver der uit voortvloeit. ,,We sluiten niks uit. Voor ons als artiesten is dit heel fijn, want wij zijn gruwelijk druk met dingen die niet doorgaan. We zijn constant in afwachting of we weer iets mogen doen voor publiek, dit is een fijn zekerheidje.'' Ik stuurde wat appjes rond en binnen vijf minuten had ik al veel toezeggingen Streamers, een band met artiesten als Maan, Typhoon, Kraantje Pap pie, Thomas Acda, Paul de Mun- nik, Diggy Dex en Davina Mi chelle. Op 20 maart verzorgen zij, aangevuld met meer artiesten, een livestream vanuit Theater Carré. ING, sponsor van het theater, betaalt voor de faciliteiten, de arties ten werken onbezoldigd mee. ,,Er is wel een fooienpot waar je vrijwillig iets in kunt achterlaten voor de makers'', zegt Meeuwis, ,,maar we vragen geen toegang voor de stream.'' Het kostte Meeuwis geen enkele moeite zijn collega's te enthousias meren. ,,Ik stuurde wat appjes rond en binnen vijf minuten had ik al veel toezeggingen. We zijn nu een week of twee verder, de ideeën blijven ko men in het Streamers-appgroepje.'' Collega Kraantje Pappie stond met Meeuwis aan de basis van het idee en vrijdag 5 maart 2021 Wat maakt een goede soundtrack? Welke soundtrack mag niet ont breken in de Top 50? BOB ZIMMERMAN Meest uitdagende klus? Wat maakt een goede soundtrack? Welke soundtrack mag niet ont breken in de Top 50? De Filmmuziek Top 50, vandaag tussen 12.00 en 18.00 uur, NPO Ra dio 4. ELLA VAN DER WOUDE Meest uitdagende klus? De favorieten van filmcomponisten: Cinema Paradiso, American Beauty, Once Upon a Time in the Westen Ca- mille Claudel. FOTO'S GETTY IMAGES EN IMDB 44 —Bob Zimmerman, componist Filmpjes waarin de ene na de an dere gearriveerde artiest een mys terieuze auditie doet voor Guus Meeuwis, Kraantje Pappie en Frank Lammers vlogen ons deze week om de oren. Vandaag onthult Meeuwis de toedracht: ze vormen een gelegenheidsband, The Strea mers. Alexander van Eenennaam Kaarten zijn verkrijgbaar via thelivestreamers.nl. The Streamers, met onder anderen Guus Meeuwis en Kraantje Pappie, geven op 20 maart een livestreamconcert vanuit Carré. foto roger neve —Guus Meeuwis, initiatiefnemer Guus Meeuwis. foto roger neve

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25