Amstelvrienden
vormen nieuwe
gelegenheidsband
MEDIA CULTUUR 25
,,Ik vind het mooi als een soundtrack
met heel uitgesproken klanken een
personage op zich wordt. Of als het
de personages meer verdieping geeft.
Phantom Thread (2017) met Daniel
Day Lewis als een excentrieke kleer
maker heeft heel barokke, haast klas
sieke muziek. Maar de strijkers klin
ken vaak net iets te hoog. Dat vertelt
mij wat over hem als controlfreak.
Het wordt een toevoeging aan iets
wat nog niet op een andere manier
aan de kijker wordt verteld."
,,Once Upon a Time in the West (1968)
van Ennio Morricone, natuurlijk. Het
verhaal wordt bijna verteld met de
muziek, met bijvoorbeeld een har
monica die klinkt als een soort men
selijke schreeuw. En Hitchcocks
Vertigo (1958) waarin componist Ber
nard Herrmann als een van de eer
sten begreep dat je niet hoeft te bege
leiden wat je toch al op beeld ziet.
Dus concentreert hij zich niet op de
actie, maar op de paranoia van het
hoofdpersonage."
De Avonden, Süskind, De Nieuwe Wil
dernis, De Dirigent
,,De Nieuwe Wildernis, omdat de
denksprong van speelfilm naar na-
tuurdocumentaire enorm was. Als
filmcomponist ben je een manipula
tor, je stuurt datgene wat een kijker
dient te ervaren. Wanneer een ac
trice het subtiel houdt, kunnen tra
nen door de muziek toch heel identi
ficeerbaar worden. Het probleem bij
een natuurfilm: je wil een hertje niet
laten huilen. Ik heb er weken mijn
hoofd over gebroken: wat represen
teert muziek in dit genre? Ik besloot
elk seizoen zijn eigen notenmateriaal
te geven: zo is de herfst droevig en de
winter heel atonaal. De dieren karak
teriseer ik meer met instrumenten.
De stoere konikpaarden heb ik bij
voorbeeld geschilderd met een groep
trombones, dat geeft een mannelijk,
bronzig soort klankkleur."
,,Ik vind dat je als componist niet op
de voorgrond moet treden. Je moet je
bijdrage leveren zonder dat het de
aandacht wegtrekt van de beelden.
Dat wordt soms verkeerd begrepen.
Ik ben trots op De Avonden, maar er
werden lelijke dingen over geschre
ven in de pers. Ik zou Candlelight-
muziek hebben geschreven waar Jan
Vayne zich nog voor zou schamen.
Gerard Reves hoofdpersoon is koud
en cynisch van de buitenkant, maar
een romanticus van binnen. Dat laat
ste, wat je dus minder ziet, heb ik be
licht met bijna katholieke mis-ach-
tige muziek. Die contradictie is de
kern van de film. Anders had ik zijn
koelheid verdubbeld."
,,Camille Claudel (1988) over de leer
linge en minnares van beeldhouwer
Rodin. Componist Gabriel Yared
schreef heel avontuurlijke muziek.
Het geeft nuances aan het drama die
niet in woorden zijn uit te drukken.
Dat is wat filmmuziek kan doen: je
kan het verbaal wel analyseren, maar
je moet het voelen."
kers, maar in plaats daarvan koos hij
voor veel percussie met marimba en
zelfs koebellen. Briljant vind ik dat.
Zo krijgt de film over een man in een
midlifecrisis ineens iets verontrus
tends. Als je met muziek een extra
dramaturgische lijn kan toevoegen,
ben je een heel grote."
Paradise Drifters, Take Me Somewhere
Nice, Instinct
,,In de roadmovie Take Me Somewhere
Nice (2019) over jongeren die in soms
heel surrealistische situaties belan
den, zou eerst géén originele muziek
zitten. Achteraf werd dat toch gemist
om hun emotionele reis te begelei
den en te versterken. Het zoeken naar
de juiste toon was een lang proces.
Klassieke muziek in een modern
jasje steken met synthesizers, zoals in
de klassieker A Clockwork Orange
(1971), ving de absurdistische toon,
maar het werkte niet voor de band
die we met de karakters moesten op
bouwen. Een licht jazzgevoel met
echte instrumenten zoals de contra
bas - denk een beetje aan Twin Peaks
- bleek uiteindelijk het meest pas
send.''
Je moet je
bijdrage
leveren
zonder dat
het de
aandacht
wegtrekt van
de beelden
Nee, het is geen toeval dat de voorlo
pige samenstelling van The Strea
mers grote gelijkenissen vertoont
met de deelnemende artiesten aan de
livestream van Vrienden van Amstel
Live in januari. Die avond viel zo goed
bij zowel de artiesten als het publiek,
dat het bijna geen optie meer was om
niet verder samen te werken.
,,Dat trof ons vooral de dagen erna:
de hoeveelheid aan reacties'', zegt
Guus Meeuwis (48). ,,Op straat, langs
het voetbalveld, bij de slager, via de
telefoon, het was niet normaal. En
dat bleken we allemaal zo te voelen.''
De zanger sprak erover met collega's
en zo ontstond het idee van The
acteur Frank Lammers wierp zich
spontaan op als manager van de
band. De drie vormen in de filmpjes
een soort Voice-jury waaraan alle ar
tiesten zich voorstellen. ,,We hebben
die dag zoveel lol gehad, het was ook
allemaal niet vastgelegd in een script.
Dat Thomas Acda bijvoorbeeld een
PSV-shirt zou onthullen, wisten wij
niet. Hij was bij Frank en mij daar
mee wel meteen door, natuurlijk. En
Diggy Dex zei: 'Ik heb nog nooit au
ditie gedaan en ik weet dat dit alle
maal voor de lol is, maar ik vind het
oprecht spannend'.''
Achter de filmpjes met een knip
oog schuilt een serieus initiatief.
Voorlopig blijft het beperkt tot de
livestream, maar wie weet wat er ver
der uit voortvloeit. ,,We sluiten niks
uit. Voor ons als artiesten is dit heel
fijn, want wij zijn gruwelijk druk
met dingen die niet doorgaan. We
zijn constant in afwachting of we
weer iets mogen doen voor publiek,
dit is een fijn zekerheidje.''
Ik stuurde wat appjes
rond en binnen vijf
minuten had ik al veel
toezeggingen
Streamers, een band met artiesten
als Maan, Typhoon, Kraantje Pap
pie, Thomas Acda, Paul de Mun-
nik, Diggy Dex en Davina Mi
chelle.
Op 20 maart verzorgen zij,
aangevuld met meer artiesten,
een livestream vanuit Theater
Carré. ING, sponsor van het theater,
betaalt voor de faciliteiten, de arties
ten werken onbezoldigd mee. ,,Er is
wel een fooienpot waar je vrijwillig
iets in kunt achterlaten voor de
makers'', zegt Meeuwis, ,,maar we
vragen geen toegang voor de
stream.''
Het kostte Meeuwis geen enkele
moeite zijn collega's te enthousias
meren. ,,Ik stuurde wat appjes rond
en binnen vijf minuten had ik al veel
toezeggingen. We zijn nu een week
of twee verder, de ideeën blijven ko
men in het Streamers-appgroepje.''
Collega Kraantje Pappie stond met
Meeuwis aan de basis van het idee en
vrijdag 5 maart 2021
Wat maakt een goede soundtrack?
Welke soundtrack mag niet ont
breken in de Top 50?
BOB ZIMMERMAN
Meest uitdagende klus?
Wat maakt een goede soundtrack?
Welke soundtrack mag niet ont
breken in de Top 50?
De Filmmuziek Top 50, vandaag
tussen 12.00 en 18.00 uur, NPO Ra
dio 4.
ELLA VAN DER WOUDE
Meest uitdagende klus?
De favorieten van
filmcomponisten:
Cinema Paradiso,
American Beauty,
Once Upon a Time
in the Westen Ca-
mille Claudel.
FOTO'S GETTY IMAGES EN
IMDB
44
—Bob Zimmerman,
componist
Filmpjes waarin de ene na de an
dere gearriveerde artiest een mys
terieuze auditie doet voor Guus
Meeuwis, Kraantje Pappie en
Frank Lammers vlogen ons deze
week om de oren. Vandaag onthult
Meeuwis de toedracht: ze vormen
een gelegenheidsband, The Strea
mers.
Alexander van Eenennaam
Kaarten zijn verkrijgbaar via
thelivestreamers.nl.
The Streamers, met onder anderen Guus Meeuwis en Kraantje Pappie,
geven op 20 maart een livestreamconcert vanuit Carré. foto roger neve
—Guus Meeuwis, initiatiefnemer
Guus Meeuwis. foto roger neve