de streep trekken
Schattig rugzakje,
maar veel te duur
m
H
8,3
19
Test
kiezen uit een configuratie met één
elektromotor (alleen achter) of twee
elektromotoren (voor en achter). Alle
versies halen een topsnelheid van 185
kilometer per uur.
Revolutionair in deze prijsklasse is
de laadsnelheid. Deze Hyundai kan
zich wat dat betreft meten met veel
duurdere elektrische auto's als de
Porsche Taycan of Audi E-tron. Voor
het opladen kun je terecht bij 400
volt- en 800 volt-laadinstallaties,
zonder dat daarvoor extra compo
nenten of adapters nodig zijn.
Met een snellader van 350 kW is de
Ioniq 5 volgens Hyundai in slechts 18
minuten op te laden van 10 tot 80
procent van de batterijcapaciteit. En
vijf minuten opladen zou al genoeg
zijn voor 100 kilometer extra rijbe-
reik. Daarmee komt het opladen al
veel dichter in de buurt van de tijd
die je kwijt bent aan het voltanken
van een benzine- of dieselauto.
Aanhanger
Goed nieuws voor caravanliefheb
bers: de Ioniq 5 mag een aanhanger
van maximaal 1600 kilogram trek
ken, afhankelijk van de gekozen accu
en aandrijflijn. Extra handig in dit
opzicht is dat de auto ook kan wor
den omgetoverd tot een soort 'opla
der op wielen'. Onderweg en op loca
tie kunnen elektrische apparaten -
bijvoorbeeld elektrische fietsen en
scooters, maar ook buitensport- of
campinguitrusting - van stroom
worden voorzien. Hiervoor zitten
aansluitingen aan de buitenkant en
bij de achterbank.
De instapversie heeft het kleinste
accupakket en een 170 pk sterke elek
tromotor op de achteras. Deze basis
versie zoemt al in 8,5 seconden naar
de 100 kilometer per uur. Wie het
kleinste accupakket combineert met
vierwielaandrijving, krijgt een 95 pk
sterke elektromotor op de vooras én
een 211 pk sterke unit op de achteras.
Deze gecombineerd 306 pk leve
rende versie schiet in 6,1 seconden
naar de 100 kilometer per uur. De al
lersnelste variant accelereert van 0
naar 100 km/uur in 5,2 seconden. De
actieradius van de Ioniq 5 is nog niet
officieel gemeten, maar die zal naar
verwachting tegen de 480 kilometer
zijn.
De eerste exemplaren van de Ioniq
5 worden deze zomer bij kopers af
geleverd. Nederland is samen met
Frankrijk, Duitsland, Noorwegen en
Groot-Brittannië een van de weinige
landen die een speciale introductie
versie krijgen met de naam Project
45, waarvan er slechts 3000 worden
gemaakt.
De prijs van deze uitvoering be
draagt 58.995 euro en hij heeft onder
meer een dak met zonnecellen (als
extra energiebron), het uitgebreide
head-up-display en 20-inch lichtme
talen velgen.
De prijzen van de goedkopere ver
sies van de Hyundai Ioniq 5 volgen in
een later stadium, maar nu al is dui
delijk dat deze nieuwe elektrische
auto het de Volkswagen ID.4 en Tesla
Model Y lastig gaat maken.
f/ y t
Fiat heeft de nieuwe
500e vanaf het begin
ontwikkeld als volledig
elektrische auto. Dat
levert een geslaagde en
eigenzinnige compacte
auto op, die eigenlijk de
helft zou moeten kosten.
De tijd dat kleine auto's
per definitie betaalbaar
zijn, ligt al een tijdje ach
ter ons. En als ze elek
trisch zijn, schrik je hele
maal van de prijs. Zo be
gint de nieuwe Fiat 500e
(met de e van elektrisch)
bij 24.900 euro, en dan
krijg je niet eens de ver
sie die je hebben wilt.
Om het instapmodel 'Ac
tion' nog enigszins be
taalbaar te houden, mon
teert Fiat namelijk min
der accu's in de bodem
(23,8 kWh) waarmee je
in theorie 180 kilometer
per lading haalt.
Bovendien krijg je een
minder sterke elektro
motor met 95 pk, terwijl
de overige versies het
schoppen tot 118 paar
denkrachten en beschik
ken over 42 kilowattuur
aan accu's. Daarmee be
looft Fiat een veel inzet
baarder rijbereik van 320
kilometer, wat in de
praktijk overigens eerder
op 260 km uitkomt. En
met die betere technolo
gie kost de 500e plots
klaps minimaal 28.600
euro.
De schattige Fiat heeft
handige, moderne tech
nologie. Zoals de Fiat
Co-Driver, een semi-
zelfstandige rijfunctie
waarmee hij het verloop
van de weg grotendeels
zelf volgt. Én hij verrast
met leuke details. Zo is
het geinig dat je de sky
line van z'n geboorte
plaats Turijn terugziet op
de plek waar je je smart-
phone draadloos kunt
opladen. Maar belangrij
ker is dat de 500e goed in
elkaar steekt, heel soepel
rijdt en dat zijn interieur
gemaakt is van mooie
materialen.
Prettig is ook hoe je
zonder zelf te remmen
door stadsverkeer kunt
rijden (doseer het
stroompedaal nauwkeu
rig en de afremmende
elektromotor doet de
rest), heel vlot sprintjes
kunt trekken als dat no
dig is, en dat grotere be
stuurders nu ook einde
lijk goed in dit moderne
Italiaanse rugzakje pas
sen. Dit is één van de
meest volwassen stads
auto's die je kunt kopen,
alleen jammer dat z'n
prijs minstens zo vol
groeid is.
GO VRIJDAG 5 MAART 2021
Tijd voor een pauze?
De voorstoelen kunnen
in de ligstand.
G Het interieur is super
strak en bijzonder ruim.
FOTO'S HYUNDAI
Fiat 500e (118 pk/ 87 kW), vanaf €24.900
Ook langere bestuurders kunnen uit de voeten
met de volgroeide 500e. fotos bart hoogveld
Een en al originali
teit. Prettig afge
stelde aandrijflijn.
Moderne (rijhulp-)syste-
men leverbaar.
Voorin ruim, ach
terin niet. Kleine ac
tieradius basisversie.
Hoge aanschafprijs.
Deze elektrische Fiat
rijdt vlot en ontspannend
en blijkt ook een heel
prettige stadsauto om in
onderweg te zijn. Voor
een auto van dit formaat
is z'n prijs aan de hoge
kant: dat is verklaarbaar
door de moderne tech
niek, maar het is ook z'n
grootste minpunt.
- Roland Tameling
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities