de streep trekken Schattig rugzakje, maar veel te duur m H 8,3 19 Test kiezen uit een configuratie met één elektromotor (alleen achter) of twee elektromotoren (voor en achter). Alle versies halen een topsnelheid van 185 kilometer per uur. Revolutionair in deze prijsklasse is de laadsnelheid. Deze Hyundai kan zich wat dat betreft meten met veel duurdere elektrische auto's als de Porsche Taycan of Audi E-tron. Voor het opladen kun je terecht bij 400 volt- en 800 volt-laadinstallaties, zonder dat daarvoor extra compo nenten of adapters nodig zijn. Met een snellader van 350 kW is de Ioniq 5 volgens Hyundai in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. En vijf minuten opladen zou al genoeg zijn voor 100 kilometer extra rijbe- reik. Daarmee komt het opladen al veel dichter in de buurt van de tijd die je kwijt bent aan het voltanken van een benzine- of dieselauto. Aanhanger Goed nieuws voor caravanliefheb bers: de Ioniq 5 mag een aanhanger van maximaal 1600 kilogram trek ken, afhankelijk van de gekozen accu en aandrijflijn. Extra handig in dit opzicht is dat de auto ook kan wor den omgetoverd tot een soort 'opla der op wielen'. Onderweg en op loca tie kunnen elektrische apparaten - bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, maar ook buitensport- of campinguitrusting - van stroom worden voorzien. Hiervoor zitten aansluitingen aan de buitenkant en bij de achterbank. De instapversie heeft het kleinste accupakket en een 170 pk sterke elek tromotor op de achteras. Deze basis versie zoemt al in 8,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. Wie het kleinste accupakket combineert met vierwielaandrijving, krijgt een 95 pk sterke elektromotor op de vooras én een 211 pk sterke unit op de achteras. Deze gecombineerd 306 pk leve rende versie schiet in 6,1 seconden naar de 100 kilometer per uur. De al lersnelste variant accelereert van 0 naar 100 km/uur in 5,2 seconden. De actieradius van de Ioniq 5 is nog niet officieel gemeten, maar die zal naar verwachting tegen de 480 kilometer zijn. De eerste exemplaren van de Ioniq 5 worden deze zomer bij kopers af geleverd. Nederland is samen met Frankrijk, Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië een van de weinige landen die een speciale introductie versie krijgen met de naam Project 45, waarvan er slechts 3000 worden gemaakt. De prijs van deze uitvoering be draagt 58.995 euro en hij heeft onder meer een dak met zonnecellen (als extra energiebron), het uitgebreide head-up-display en 20-inch lichtme talen velgen. De prijzen van de goedkopere ver sies van de Hyundai Ioniq 5 volgen in een later stadium, maar nu al is dui delijk dat deze nieuwe elektrische auto het de Volkswagen ID.4 en Tesla Model Y lastig gaat maken. f/ y t Fiat heeft de nieuwe 500e vanaf het begin ontwikkeld als volledig elektrische auto. Dat levert een geslaagde en eigenzinnige compacte auto op, die eigenlijk de helft zou moeten kosten. De tijd dat kleine auto's per definitie betaalbaar zijn, ligt al een tijdje ach ter ons. En als ze elek trisch zijn, schrik je hele maal van de prijs. Zo be gint de nieuwe Fiat 500e (met de e van elektrisch) bij 24.900 euro, en dan krijg je niet eens de ver sie die je hebben wilt. Om het instapmodel 'Ac tion' nog enigszins be taalbaar te houden, mon teert Fiat namelijk min der accu's in de bodem (23,8 kWh) waarmee je in theorie 180 kilometer per lading haalt. Bovendien krijg je een minder sterke elektro motor met 95 pk, terwijl de overige versies het schoppen tot 118 paar denkrachten en beschik ken over 42 kilowattuur aan accu's. Daarmee be looft Fiat een veel inzet baarder rijbereik van 320 kilometer, wat in de praktijk overigens eerder op 260 km uitkomt. En met die betere technolo gie kost de 500e plots klaps minimaal 28.600 euro. De schattige Fiat heeft handige, moderne tech nologie. Zoals de Fiat Co-Driver, een semi- zelfstandige rijfunctie waarmee hij het verloop van de weg grotendeels zelf volgt. Én hij verrast met leuke details. Zo is het geinig dat je de sky line van z'n geboorte plaats Turijn terugziet op de plek waar je je smart- phone draadloos kunt opladen. Maar belangrij ker is dat de 500e goed in elkaar steekt, heel soepel rijdt en dat zijn interieur gemaakt is van mooie materialen. Prettig is ook hoe je zonder zelf te remmen door stadsverkeer kunt rijden (doseer het stroompedaal nauwkeu rig en de afremmende elektromotor doet de rest), heel vlot sprintjes kunt trekken als dat no dig is, en dat grotere be stuurders nu ook einde lijk goed in dit moderne Italiaanse rugzakje pas sen. Dit is één van de meest volwassen stads auto's die je kunt kopen, alleen jammer dat z'n prijs minstens zo vol groeid is. GO VRIJDAG 5 MAART 2021 Tijd voor een pauze? De voorstoelen kunnen in de ligstand. G Het interieur is super strak en bijzonder ruim. FOTO'S HYUNDAI Fiat 500e (118 pk/ 87 kW), vanaf €24.900 Ook langere bestuurders kunnen uit de voeten met de volgroeide 500e. fotos bart hoogveld Een en al originali teit. Prettig afge stelde aandrijflijn. Moderne (rijhulp-)syste- men leverbaar. Voorin ruim, ach terin niet. Kleine ac tieradius basisversie. Hoge aanschafprijs. Deze elektrische Fiat rijdt vlot en ontspannend en blijkt ook een heel prettige stadsauto om in onderweg te zijn. Voor een auto van dit formaat is z'n prijs aan de hoge kant: dat is verklaarbaar door de moderne tech niek, maar het is ook z'n grootste minpunt. - Roland Tameling HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19