AUTO
Deze nieuwe Hyundai moet twijfelaars over
De Hyundai Ioniq 5 moet mensen
overtuigen die de overstap naar elek
trisch rijden nog niet aandurfden. Hij
is ongekendruim en kan een caravan
tot 1600 kilo trekken. Bovendien is
zijn laadsnelheidopzienbarend: van
10 naar 80-procefit:in 18 minuten.
Hyundai Pony was de inspiratiebron
18
VRAAG ANTWOORD
Welke geheime
dienst rijdt met
zo'n kenteken?
Waarom geeft
Dacia slechts
zes jaar garantie
op plaatwerk?
Wat kan ik doen nu
Opel OnStar niet
meer werkt?
De nieuwe Hyundai Ioniq 5
lijkt op het eerste gezicht
vooral een mengeling van
SUV en MPV. Wat daarbij
ook meteen opvalt is zijn
extreme wielbasis van 3,10 meter. De
4,64 meter lange Ioniq overtreft hier
mee zelfs de grootste SUV in eigen
huis: de Santa Fe, waarvan de wielba
sis bijna 35 centimeter korter is. Het
leidt tot een ongekend ruim interi
eur, dat bovendien innovatief is afge
werkt met ecologisch verantwoorde
materialen.
Het thema 'living space' (leef
ruimte) is vooral herkenbaar in het
zogenoemde Universal Island: de
middenconsole die in lengterichting
14 centimeter verschuifbaar is. Door
dit Universal Island en de volledig
vlakke vloer waaronder het batterij
pakket is ondergebracht, biedt het in
terieur optimale bewegingsvrijheid.
Ook vernieuwend: als eerste auto van
Hyundai is de Ioniq 5 uitgerust met
een head-up-display met augmented
reality, waarmee de voorruit een
soort projectiescherm wordt.
De bagageruimte heeft, ongeacht
de gekozen uitvoering, een flinke
inhoud van 531 liter. Gooi je de
Vijf minuten
opladen zou
al genoeg
zijn voor 100
kilometer
extra rijbereik
achterbank plat, dan ontstaat een
laadruimte van maar liefst 1591 liter.
Onder de voorklep bevindt zich een
extra bagageruimte. Deze zogeheten
frunk heeft bij de achterwielaange-
dreven Ioniq 5 een inhoud van 57 li
ter en is bij de vierwielaangedreven
types 24 liter groot.
De dikte van de stoelen is met zo'n
30 procent gereduceerd, zodat de pas
sagiers achterin extra beenruimte
hebben. Voorin prijken elektrisch
verstelbare stoelen die in elke ge
wenste hoek te verstellen zijn. Ze ge
ven de inzittenden volgens Hyundai
'een gevoel van gewichtloosheid'
wanneer de rugleuning bijna geheel
achterover wordt gezet. Voorstoelen
met een ligstand dus: een kunstje dat
we al eerder zagen bij BMW en pre
ludeert op de komst van de zelfrij-
dende auto.
De Ioniq 5 is verrijkt met allerlei
actieve en passieve veiligheidssyste
men: deze Koreaan kan op de snel
weg zelfs semi-autonoom rijden
dankzij Highway Driving Assist 2.
Verder is de auto leverbaar met keus
uit maar liefst vier elektrische aan-
drijflijnen. Zo zijn er twee batterij
pakketten (58 en 73 kWh) en kun je
VRIJDAG 5 MAART 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik zag deze bestelbus met
kenteken 65-DMF-9. Norma
liter beginnen kentekens niet
met de letter D, en de letter M
komt al helemaal niet voor in
normale kentekenseries. Vol
gens de site van de RDW be
staat het kenteken niet. Am-
mehoela, ik heb er een foto
van! Welke geheime dienst
rijdt met deze kentekens?
—Aat Schilperoort
Dit is waarschijnlijk gewoon
een dienstauto van het Ministe
rie van Defensie. Het wagen
park daarvan heeft de letter
combinatie DM toegewezen
gekregen. Auto's van geheime
diensten, zoals de AIVD of
MIVD, hebben op het oog heel
normale kentekens. Al kun je
ook die (uiteraard) niet opvra
gen in het register van de RDW.
De meeste automerken geven
12 jaar plaatwerkgarantie,
zo ook Renault. Maar Dacia,
dat onder Renault valt, biedt
slechts 6 jaar. Waarom? Is het
plaatwerk van dit Roemeense
merk van mindere kwaliteit?
—Berrie Jansen
Een Dacia is goedkoper dan
een Renault, dus doet deze fa
brikant nóg meer zijn best om
kosten te besparen. Door min
der garantiejaren te bieden,
******■■- --*"■
verzekert de fabrikant zich
van minder garantiekosten.
Ik denk dus niet dat het plaat
werk tegenwoordig veel
slechter is dan bij Renault,
maar Dacia heeft er in het
verleden soms wel flinke pro
blemen mee gehad.
Wat kan ik doen nu de
OnStar-dienst in mijn Opel
Mokka X (2018) niet meer
werkt? En heeft dit ook
invloed op het navigatie
systeem? —Henk Stamkot
Nog altijd melden veel lezers
zich met klachten hierover. Het
opheffen van de dienst op 1
januari heeft alles te maken
met de verkoop van Opel door
General Motors aan PSA. Men
sen met relatief jonge Opels
kunnen nu ineens niet meer
vertrouwen op de automati
sche noodoproep naar hulp
diensten bij een ongeval. Aller
lei andere online toepassingen
werken ook niet meer.
Opel verkondigde eerst nog
dat er 'een alternatief' zou wor
den gezocht, maar dat kwam
er niet. Daarna is slechts en-
kele klanten een waardebon
van 150 euro aangeboden: dus
niet aan alle klanten. Overigens
kostte het systeem destijds bij
aanschaf een bedrag tot wel
500 euro. De ANWB begeleidt
nu twee gedupeerde klanten in
hun klacht bij de Geschillen
commissie Voertuigen. Mis
schien dat dit tot een oplossing
leidt. Een schrale troost is dat
het navigatiesysteem blijft wer
ken. Maar updates komen er
niet meer.
Ioniq 5:
elektrisch
rijden 2.0
ERIK KOUWENHOVEN
De eerste generatie
elektrische compacte
modellen, zoals de
Nissan Leaf en Renault
Zoe, oogde wat flets en
fantasieloos. Maar en
kele jaren geleden kwa
men meerdere autofa
brikanten tot de conclu-
sie dat ze meer emotie
konden oproepen door
terug te grijpen op mo
dellen van weleer. Zo
werd voor de Honda E
inspiratie opgedaan bij
de eerste generatie
Civic uit de jaren 70 en
grijpt de komende, elek-
trische Renault 5 ook
overduidelijk terug op
het verleden.
Hyundai past dit trucje
nu ook toe en liet zich bij
de Ioniq 5 inspireren
door de klassieke Hyun
dai Pony. Dat model was
bij zijn debuut in 1974 al
achterhaald, maar dank
zij de ingehuurde Itali
aanse ontwerper Gior-
getto Guigiaro was de
auto het aanzien best
waard. Juist dankzij z'n
retro-elementen is de
loniq 5 geen anoniem
stuk blik geworden.