AUTO Deze nieuwe Hyundai moet twijfelaars over De Hyundai Ioniq 5 moet mensen overtuigen die de overstap naar elek trisch rijden nog niet aandurfden. Hij is ongekendruim en kan een caravan tot 1600 kilo trekken. Bovendien is zijn laadsnelheidopzienbarend: van 10 naar 80-procefit:in 18 minuten. Hyundai Pony was de inspiratiebron 18 VRAAG ANTWOORD Welke geheime dienst rijdt met zo'n kenteken? Waarom geeft Dacia slechts zes jaar garantie op plaatwerk? Wat kan ik doen nu Opel OnStar niet meer werkt? De nieuwe Hyundai Ioniq 5 lijkt op het eerste gezicht vooral een mengeling van SUV en MPV. Wat daarbij ook meteen opvalt is zijn extreme wielbasis van 3,10 meter. De 4,64 meter lange Ioniq overtreft hier mee zelfs de grootste SUV in eigen huis: de Santa Fe, waarvan de wielba sis bijna 35 centimeter korter is. Het leidt tot een ongekend ruim interi eur, dat bovendien innovatief is afge werkt met ecologisch verantwoorde materialen. Het thema 'living space' (leef ruimte) is vooral herkenbaar in het zogenoemde Universal Island: de middenconsole die in lengterichting 14 centimeter verschuifbaar is. Door dit Universal Island en de volledig vlakke vloer waaronder het batterij pakket is ondergebracht, biedt het in terieur optimale bewegingsvrijheid. Ook vernieuwend: als eerste auto van Hyundai is de Ioniq 5 uitgerust met een head-up-display met augmented reality, waarmee de voorruit een soort projectiescherm wordt. De bagageruimte heeft, ongeacht de gekozen uitvoering, een flinke inhoud van 531 liter. Gooi je de Vijf minuten opladen zou al genoeg zijn voor 100 kilometer extra rijbereik achterbank plat, dan ontstaat een laadruimte van maar liefst 1591 liter. Onder de voorklep bevindt zich een extra bagageruimte. Deze zogeheten frunk heeft bij de achterwielaange- dreven Ioniq 5 een inhoud van 57 li ter en is bij de vierwielaangedreven types 24 liter groot. De dikte van de stoelen is met zo'n 30 procent gereduceerd, zodat de pas sagiers achterin extra beenruimte hebben. Voorin prijken elektrisch verstelbare stoelen die in elke ge wenste hoek te verstellen zijn. Ze ge ven de inzittenden volgens Hyundai 'een gevoel van gewichtloosheid' wanneer de rugleuning bijna geheel achterover wordt gezet. Voorstoelen met een ligstand dus: een kunstje dat we al eerder zagen bij BMW en pre ludeert op de komst van de zelfrij- dende auto. De Ioniq 5 is verrijkt met allerlei actieve en passieve veiligheidssyste men: deze Koreaan kan op de snel weg zelfs semi-autonoom rijden dankzij Highway Driving Assist 2. Verder is de auto leverbaar met keus uit maar liefst vier elektrische aan- drijflijnen. Zo zijn er twee batterij pakketten (58 en 73 kWh) en kun je VRIJDAG 5 MAART 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik zag deze bestelbus met kenteken 65-DMF-9. Norma liter beginnen kentekens niet met de letter D, en de letter M komt al helemaal niet voor in normale kentekenseries. Vol gens de site van de RDW be staat het kenteken niet. Am- mehoela, ik heb er een foto van! Welke geheime dienst rijdt met deze kentekens? —Aat Schilperoort Dit is waarschijnlijk gewoon een dienstauto van het Ministe rie van Defensie. Het wagen park daarvan heeft de letter combinatie DM toegewezen gekregen. Auto's van geheime diensten, zoals de AIVD of MIVD, hebben op het oog heel normale kentekens. Al kun je ook die (uiteraard) niet opvra gen in het register van de RDW. De meeste automerken geven 12 jaar plaatwerkgarantie, zo ook Renault. Maar Dacia, dat onder Renault valt, biedt slechts 6 jaar. Waarom? Is het plaatwerk van dit Roemeense merk van mindere kwaliteit? —Berrie Jansen Een Dacia is goedkoper dan een Renault, dus doet deze fa brikant nóg meer zijn best om kosten te besparen. Door min der garantiejaren te bieden, ******■■- --*"■ verzekert de fabrikant zich van minder garantiekosten. Ik denk dus niet dat het plaat werk tegenwoordig veel slechter is dan bij Renault, maar Dacia heeft er in het verleden soms wel flinke pro blemen mee gehad. Wat kan ik doen nu de OnStar-dienst in mijn Opel Mokka X (2018) niet meer werkt? En heeft dit ook invloed op het navigatie systeem? —Henk Stamkot Nog altijd melden veel lezers zich met klachten hierover. Het opheffen van de dienst op 1 januari heeft alles te maken met de verkoop van Opel door General Motors aan PSA. Men sen met relatief jonge Opels kunnen nu ineens niet meer vertrouwen op de automati sche noodoproep naar hulp diensten bij een ongeval. Aller lei andere online toepassingen werken ook niet meer. Opel verkondigde eerst nog dat er 'een alternatief' zou wor den gezocht, maar dat kwam er niet. Daarna is slechts en- kele klanten een waardebon van 150 euro aangeboden: dus niet aan alle klanten. Overigens kostte het systeem destijds bij aanschaf een bedrag tot wel 500 euro. De ANWB begeleidt nu twee gedupeerde klanten in hun klacht bij de Geschillen commissie Voertuigen. Mis schien dat dit tot een oplossing leidt. Een schrale troost is dat het navigatiesysteem blijft wer ken. Maar updates komen er niet meer. Ioniq 5: elektrisch rijden 2.0 ERIK KOUWENHOVEN De eerste generatie elektrische compacte modellen, zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe, oogde wat flets en fantasieloos. Maar en kele jaren geleden kwa men meerdere autofa brikanten tot de conclu- sie dat ze meer emotie konden oproepen door terug te grijpen op mo dellen van weleer. Zo werd voor de Honda E inspiratie opgedaan bij de eerste generatie Civic uit de jaren 70 en grijpt de komende, elek- trische Renault 5 ook overduidelijk terug op het verleden. Hyundai past dit trucje nu ook toe en liet zich bij de Ioniq 5 inspireren door de klassieke Hyun dai Pony. Dat model was bij zijn debuut in 1974 al achterhaald, maar dank zij de ingehuurde Itali aanse ontwerper Gior- getto Guigiaro was de auto het aanzien best waard. Juist dankzij z'n retro-elementen is de loniq 5 geen anoniem stuk blik geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18