Verwerking van groene stroom wordt een probleem ECONOMIE 17 Rechts wil in de auto, links neemt trein of fiets Netwerk raakt overbelast ZOEKEN NAAR DE GOEDE KOERS pore vliegen kan efficiënter. Maar er zijn ook nadelen aan dat praten tegen een schermpje. Ik denk dat het grootste deel van de mensen elkaar weer wil ontmoeten.'' JA21 heeft een handvol snel wegen in het partijprogramma staan waar de doorstroming ver beterd moet worden. ,,Meer asfalt betekent niet dat je tegen natuur bent en andersom ook niet. Links en rechts staan hier tegen over elkaar. Een valse tegenstelling als je het mij vraagt. Ik ben ervoor dat mensen die op weg zijn, er ook op tijd kunnen zijn en ik hou niet van files. Dat is economisch een grote kostenpost. Maar ik hou ook van groen en ik ben ook voor groen als compensatie als ergens asfalt komt en voor oplossingen om wegen verdiept of ondertun- neld aan te leggen, maar we kunnen Nederland niet stilzetten. Voor onze bedrijvigheid moeten we voor goede verbindingen zorgen. Met de trein kun je niet iedereen overal heen brengen. Als je niet in de grote stad woont, is de auto een heel belangrijk vervoermiddel. Het is linkse reto riek om te zeggen: de auto is passé.'' WAT VINDT DE REST? In 2020, zo meldde het CBS giste ren, werd in Nederland ruim een kwart van alle elektriciteit opge wekt uit hernieuwbare bronnen (wind, zon, water en biomassa); dat was een groei van 40 procent vergeleken met 2019. In totaal werd er 31,1 miljard kWh groene stroom opgewekt. De groei komt vanwege nieuwe windturbines op zee, maar ook doordat er meer zonneparken op land bijkomen. Netbeheerder Enexis heeft er de handen vol aan, meldde het bedrijf gisteren bij de presenta tie van de jaarcij fers. Dikke nieuwe kabels en nieuwe zwaarder uitge voerde tussen stations zijn no dig om al die energie op de juiste plek te krijgen. En de energietransitie in Nederland is nog maar net be gonnen. Vorig jaar werd bijvoorbeeld voor 70,8 miljard kWh elektriciteit uit aard gas opgewekt en dat zal de ko mende decennia allemaal omge zet worden in groene stroom. Enexis pleit ervoor om nieuwe zonneparken en windturbines daar te plaatsen waar de elektrici teit ook wordt verbruikt. Ook zou den de aansluitingen van grote parken geknepen moeten worden. Geen kabels aanleggen om alle zonne-energie van die spaarzame zomerse dagen met zestien uur fel zonlicht te kunnen transporteren, maar bescheidener aansluitingen die meer zijn afgestemd op de ge middelde productie. ,,Als we het systeem zo efficiënt mogelijk in richten, dan zou ons dat de ko mende vijf tot tien jaar maximaal 660 miljoen euro kunnen bespa ren. En de andere netbeheerders in Nederland kunnen ook derge lijke bedragen besparen'', zegt chief transitions officer Jeroen Sanders. ,,Het is heel goed dat er zoveel duurzame energie wordt aangesloten. Maar de druk op onze netten neemt toe. Het moet maat schappelijk betaalbaar blijven.'' Sanders stelt dat in de toekomst het 'overschot' aan groene energie moet worden omgezet in water stof om het te kunnen gebruiken voor windstille en grijze dagen. Waterstof kan eventueel ook ge bruikt worden als vervanger van aardgas in huishoudens. ,,Bij de verduurzaming van de industrie zal waterstof over vijf jaar al een rol spelen. Bij de verwarming van huizen kan waterstof mogelijk over tien jaar ingezet worden.'' Er hangt een stevig prijskaartje aan de energietransitie. Het Plan bureau voor de Leefomgeving meldde deze winter al dat de elek triciteitsrekening van Nederlan ders gaat stijgen om de ambities op het gebied van duurzame ener gie waar te maken. Om de sterk stijgende hoeveelheid stroom die zonnepanelen en windmolens opwekken te transporteren, voor ziet beheerder Ten- neT de komende negen jaar tussen de 7,8 en 8,7 miljard aan extra investe ringen in het lan delijke hoogspan ningsnet. En de regionale netbeheerders zo als Enexis en Ste- din zijn naar schat ting ook nog eens 2,4 miljard euro kwijt om hun net ten op sterkte te krijgen. Volgens het PBL kan de energierekening daardoor 5 procent per jaar stijgen. Enexis waarschuwt dat de pro blemen zo groot worden dat ze niet met geld alleen zijn op te los sen. In het verzorgingsgebied van Enexis, dat klanten in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Bra bant en Limburg op het gas- en elektranet aansluit, steeg het to tale vermogen van alle duurzame opwekinstallaties in 2020 met 60 procent ten opzichte van het voor gaande jaar. Projectontwikkelaars Het probleem is dat projectont wikkelaars sneller grote zonne- parken kunnen realiseren dan dat het net kan worden uitgebreid. Onder andere in Limburg en Bra bant dreigt het net deze toename niet meer aan te kunnen, waar door netbeheerders daar tijdelijk geen grote opwekkers van energie meer kunnen aansluiten. Volgens de netbeheerder moet de rijksoverheid een sterkere rol gaan spelen dan nu het geval is. Omdat netbeheerders zelf geen voorrang mogen geven bij het aansluiten van bijvoorbeeld de in dustrie, huishoudens of zonne- parken, wil Enexis dat Den Haag die keuzes maakt. N v - mvm. vrijdag 5 maart 2021 GO Ook hier is er een duidelijke scheiding tussen linkse en rechtse partijen. De VVD wil extra investeren in wegen, maar ook in ov en fietspaden. Trans port en logistiek zijn volgens de liberalen te belangrijk voor Ne derland en de Nederlandse eco nomie om dat niet te doen. De PVV ziet de auto als het belang rijkste vervoermiddel voor veel mensen en wil doorgaan met de aanleg van nieuwe wegen. Ook FvD staat al klaar met de asfalt- machines. Het CDA wijst in het programma op het belang van goede wegverbindingen en be looft knelpunten aan te pakken. D66 wil vooral investeren in nieuwe spoorlijnen, tramverbin dingen en gebruik van fiets, e- scooters en deelauto's. Want als dat niet gebeurt, zal Nederland ondanks het thuiswerken weer dichtslibben. GroenLinks wil vol inzetten op fiets en ov: ,,We leg gen geen nieuwe autowegen aan, want meer asfalt leidt alleen maar tot meer files.'' En de SP is eveneens duidelijk over mobiliteit: ,,We gaan investeren in het open baar vervoer, ten koste van as falt.'' Nog nooit produceerde Neder land zoveel elektriciteit uit zon en wind als in 2020. De netbe heerders vrezen dat de kosten om al die elektriciteit te ver werken de pan uitrijzen. Ton Voermans Den Bosch FOTO MARCELLE DAVIDSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17