Grote vervoerders pleiten samen voor masterplan voor reizend Nederland
7
D66: Snel wet
reguleren wiet
Minimaal 3 miljard
euro per jaar
moet erbij voor het
wegennet, ov,
vervoershubs én voor
verkeersveiligheid en
kilometerheffing. Grote
vervoerders trekken
voor het eerst samen
op naar het kabinet.
,,Dat wij nu zo samen optrekken
als ANWB, RAI Vereniging, NS en
22 andere mobiliteitspartijen was
vijf jaar geleden echt ondenkbaar",
zegt ANWB-baas Frits van Brug
gen halverwege het video-inter
view. ,,Dan hadden we allemaal
voor eigen parochie gepreekt.'' De
tijden zijn echter veranderd: het
aantal inwoners in Nederland
groeit tot 2040 met ruim 1,5 miljoen
en er moeten op korte termijn een
miljoen woningen bij. ,,Het gaat
niet langer om alleen de auto, de
fiets, de bus of de trein'', zegt NS-
topvrouw Marjan Rintel. ,,Je moet
ze allemaal in verband zien.''
In het landsbelang hebben de be
langrijkste mobiliteitsspelers daar
om de handen ineengeslagen. ,,Hoe
woont, werkt, socialiseert en re-
creëert Nederland in 2040?'', zegt
Steven van Eijck, voorzitter van de
RAI Vereniging. ,,Die vraag hebben
we ons gesteld. We redeneren ver
volgens terug. Wat is er nu nodig,
welke vervoersstromen brengt dat
op gang?''
Het leidt tot een uitgebreid wen
senpakket dat minimaal 3 miljard
euro per jaar extra kost, becijfert de
Mobiliteitsalliantie, waarin ook re-
P&OK
gionale vervoerders als Arriva,
Transport en Logistiek Nederland,
de Fietsersbond en Bouwend Ne
derland zitten. Van Bruggen: ,,Dat
is niet buitenproportioneel, we zijn
dan een braaf gemiddeld westers
land.''
Uiteraard zijn er wensen voor
meer rijstroken of extra spoor, zoals
eindelijk een hsl-verbinding met
Duitsland. Opvallend is echter dat
de Mobiliteitsalliantie vooral kijkt
hoe het slimmer kan. Denk aan af-
Reiziger gaat per
fiets, bus, tram of
metro naar een hub
en stapt over in een
deelauto of de trein
spraken met onderwijsinstellingen
en werkgevers over flexibeler werk
en collegetijden. Rintel: ,,Zo voor
kom je files en overvolle treinen en
hoef je minder te investeren in het
opvangen van de piekbelasting.''
Veiliger
ANWB, NS en RAI pleiten daar
naast voor veel veiliger verkeer.
,,Het aantal verkeersdoden blijft
onverminderd hoog en het aantal
zwaargewonden (21.400 in 2019,
red.) neemt steeds dramatischer
vormen aan.''
Speerpunt is ook de komst van
grote verkeershubs in en buiten
steden, waar reizigers van vervoer
middel kunnen switchen. ,,Je gaat
per fiets, bus, tram of metro naar
zo'n hub en stapt over in een deel
auto of de trein'', aldus Rintel.
Voorwaarde is de komst van apps
waarmee reizigers hun reis van be
gin tot eind kunnen koppelen.
ACTIEPUNTEN
3. Pak knelpunten wegennet
aan, zoals de A8-A9, A58
en A10 Noord.
4. Hubs waar personen en
goederen kunnen wisselen
van vervoermiddel.
5. Verkeersveiligheid. Het
doel is nul verkeersdoden
in 2050.
6. Kilometerheffing: maakt
eerlijker kiezen vervoer
middel inzichtelijk.
7. Slimme vervoersapps:
plan makkelijk reis met
meerdere vervoermiddelen.
Bovendien moeten de klimaatdoe
len van Parijs worden gehaald. Dat
vergt grote investeringen in onder
meer laadpaleninfrastructuur. Van
Eijck (RAI): ,,Als we alle maatrege
len optellen, moet er echt een fiks
tandje bij.'' Betere autobelastingen
kunnen daarbij helpen. ,,Ons sys
teem met bijtelling, motorrijtui
gen- en andere belastingen is fail
liet'', stelt de voormalig staatssecre
taris van Financiën. ,,We moeten
naar betalen voor gebruik, zoals in
het ov. Zo kun je de kosten veel eer
lijker vergelijken.''
Druk
Volgens ANWB-directeur Van
Bruggen moeten politieke partijen
niet de fout maken dat de mobili
teitsbehoefte na corona zal afne
men. ,,Ja, er zijn weinig files, maar
de wegen blijven flink druk. Onze
wegenwacht is bijna 100 procent
bezet. Na corona keren veel mensen
terug op de weg, in de trein en de
bus.''
Van Eijck wijst erop dat veel
investeringen zichzelf terugverdie
nen. ,,Alleen het aantal verkeers
ongevallen kost de maatschappij al
18 miljard euro per jaar.'' De Mobi
liteitsalliantie rekent al met al op
een luisterend oor in politiek Den
Haag. ,,Veel partijen leggen in hun
verkiezingsprogramma's al de link
tussen mobiliteit en terreinen zoals
woningbouw. Aandacht voor het
klimaat is er ook. Een inzicht dat ik
wel mis is dat we naar hubs toe
moeten.''
NS-topvrouw Rintel roept een
nieuw kabinet op 'groot' te durven
denken. ,,Toon een beetje lef en
ambitie. Dat is lastig in een crisis,
maar nu moeten we telkens kijken
of er ergens nog een potje geld is.
Laten we een masterplan maken
dat Nederland naar een hoger ni
veau tilt.''
D66 voert de druk op om gere
guleerde wietteelt mogelijk te
maken. Nu JA21 en FvD over het
voorstel willen debatteren, kan
het initiatiefvoorstel voor regule
ring van softdrugs een meerder
heid halen. D66-Kamerlid Vera
Bergkamp zet daarom haar initia-
tiefwet door om, nog voordat een
proef is gedaan met staatswiet,
het wietbeleid in ons land om te
gooien. Eerder werd juist onder
druk van D66 een wietproef be
gonnen, maar dat gaat Bergkamp
te langzaam. Het kabinet stemde
ermee in om in tien gemeenten
cannabis onder toezicht van de
staat te laten kweken en verko
pen. Bergkamp wil echter meer
tempo en verwijst naar de burge
meesters die het graag willen en
enquêtes die tonen dat een meer
derheid van de Nederlandse be
volking voor legalisering is.
Verbod op club
van 'haatzaaiers'
4,5 jaar cel voor
Keith Bakker
Leger Myanmar
doodt betogers
Aardbeving in
Griekenland
Een krachtige aardbe
ving heeft centraal
Griekenland getroffen.
De beving had een
kracht van 6,3 op de
schaal van Richter.
Het epicentrum lag
10 kilometer onder de
aardkorst in een ge
bied op zo'n 325
kilometer ten noord
westen van Athene.
Er zou nog geen grote
schade in het be-
vingsgebied zijn. Uit
angst voor naschok
ken vluchtten mensen
wel hun huizen uit.
donderdag 4 maart 2021
GO
Lef en miljarden nodig als
we ergens willen komen
David Bremmer
Rotterdam
ERRYMASTERS
L'
Het reisverkeer wordt na corona alleen maar drukker, waarschuwt de Mobiliteitsalliantie. foto anp
- Marjan Rintel, topvrouw NS
1. Een minder drukke spits
door flexibeler werk- en
schooltijden.
2. Meer ov en betere fiets-
infrastructuur geeft lucht
aan steden en biedt woon-
kansen in de regio.
DEN HAAG
Vera Bergkamp, Kamerlid
voor D66. foto anp
PARIJS
De Franse regering
heeft de extreem
rechtse beweging
Génération identitaire
(Identiteitsgeneratie)
verboden. Volgens mi
nister van Binnenland
se Zaken Gérald Dar-
manin zet de bewe
ging aan tot 'discrimi
natie, haat en geweld'
en is de maat vol. De
groepering keert zich
bijzonder fel tegen il
legale immigranten.
Van hen zijn er in
Frankrijk naar schat
ting zo'n 900.000.
AMSTERDAM
Ex-verslavingsgoeroe
Keith Bakker is ver
oordeeld tot 4,5 jaar
cel voor verkrachting
van een minderjarig
meisje dat hij hielp
met haar eetstoornis.
Bakker (60) noemt de
straf 'middeleeuws'.
MYINGYAN
Bij protesten van bur
gers tegen de leger-
coup in Myanmar zijn
gisteren zeker dertien
doden gevallen. Dat
melden lokale media.
Het leger treedt hard
op om de protesten
de kop in te drukken.
In de stad Myingyan
stonden betogers met
geïmproviseerde
schilden tegenover
ordetroepen, die met
traangas, rubberen
kogels en met scherp
zouden hebben ge
schoten.
ATHENE