Grote vervoerders pleiten samen voor masterplan voor reizend Nederland 7 D66: Snel wet reguleren wiet Minimaal 3 miljard euro per jaar moet erbij voor het wegennet, ov, vervoershubs én voor verkeersveiligheid en kilometerheffing. Grote vervoerders trekken voor het eerst samen op naar het kabinet. ,,Dat wij nu zo samen optrekken als ANWB, RAI Vereniging, NS en 22 andere mobiliteitspartijen was vijf jaar geleden echt ondenkbaar", zegt ANWB-baas Frits van Brug gen halverwege het video-inter view. ,,Dan hadden we allemaal voor eigen parochie gepreekt.'' De tijden zijn echter veranderd: het aantal inwoners in Nederland groeit tot 2040 met ruim 1,5 miljoen en er moeten op korte termijn een miljoen woningen bij. ,,Het gaat niet langer om alleen de auto, de fiets, de bus of de trein'', zegt NS- topvrouw Marjan Rintel. ,,Je moet ze allemaal in verband zien.'' In het landsbelang hebben de be langrijkste mobiliteitsspelers daar om de handen ineengeslagen. ,,Hoe woont, werkt, socialiseert en re- creëert Nederland in 2040?'', zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. ,,Die vraag hebben we ons gesteld. We redeneren ver volgens terug. Wat is er nu nodig, welke vervoersstromen brengt dat op gang?'' Het leidt tot een uitgebreid wen senpakket dat minimaal 3 miljard euro per jaar extra kost, becijfert de Mobiliteitsalliantie, waarin ook re- P&OK gionale vervoerders als Arriva, Transport en Logistiek Nederland, de Fietsersbond en Bouwend Ne derland zitten. Van Bruggen: ,,Dat is niet buitenproportioneel, we zijn dan een braaf gemiddeld westers land.'' Uiteraard zijn er wensen voor meer rijstroken of extra spoor, zoals eindelijk een hsl-verbinding met Duitsland. Opvallend is echter dat de Mobiliteitsalliantie vooral kijkt hoe het slimmer kan. Denk aan af- Reiziger gaat per fiets, bus, tram of metro naar een hub en stapt over in een deelauto of de trein spraken met onderwijsinstellingen en werkgevers over flexibeler werk en collegetijden. Rintel: ,,Zo voor kom je files en overvolle treinen en hoef je minder te investeren in het opvangen van de piekbelasting.'' Veiliger ANWB, NS en RAI pleiten daar naast voor veel veiliger verkeer. ,,Het aantal verkeersdoden blijft onverminderd hoog en het aantal zwaargewonden (21.400 in 2019, red.) neemt steeds dramatischer vormen aan.'' Speerpunt is ook de komst van grote verkeershubs in en buiten steden, waar reizigers van vervoer middel kunnen switchen. ,,Je gaat per fiets, bus, tram of metro naar zo'n hub en stapt over in een deel auto of de trein'', aldus Rintel. Voorwaarde is de komst van apps waarmee reizigers hun reis van be gin tot eind kunnen koppelen. ACTIEPUNTEN 3. Pak knelpunten wegennet aan, zoals de A8-A9, A58 en A10 Noord. 4. Hubs waar personen en goederen kunnen wisselen van vervoermiddel. 5. Verkeersveiligheid. Het doel is nul verkeersdoden in 2050. 6. Kilometerheffing: maakt eerlijker kiezen vervoer middel inzichtelijk. 7. Slimme vervoersapps: plan makkelijk reis met meerdere vervoermiddelen. Bovendien moeten de klimaatdoe len van Parijs worden gehaald. Dat vergt grote investeringen in onder meer laadpaleninfrastructuur. Van Eijck (RAI): ,,Als we alle maatrege len optellen, moet er echt een fiks tandje bij.'' Betere autobelastingen kunnen daarbij helpen. ,,Ons sys teem met bijtelling, motorrijtui gen- en andere belastingen is fail liet'', stelt de voormalig staatssecre taris van Financiën. ,,We moeten naar betalen voor gebruik, zoals in het ov. Zo kun je de kosten veel eer lijker vergelijken.'' Druk Volgens ANWB-directeur Van Bruggen moeten politieke partijen niet de fout maken dat de mobili teitsbehoefte na corona zal afne men. ,,Ja, er zijn weinig files, maar de wegen blijven flink druk. Onze wegenwacht is bijna 100 procent bezet. Na corona keren veel mensen terug op de weg, in de trein en de bus.'' Van Eijck wijst erop dat veel investeringen zichzelf terugverdie nen. ,,Alleen het aantal verkeers ongevallen kost de maatschappij al 18 miljard euro per jaar.'' De Mobi liteitsalliantie rekent al met al op een luisterend oor in politiek Den Haag. ,,Veel partijen leggen in hun verkiezingsprogramma's al de link tussen mobiliteit en terreinen zoals woningbouw. Aandacht voor het klimaat is er ook. Een inzicht dat ik wel mis is dat we naar hubs toe moeten.'' NS-topvrouw Rintel roept een nieuw kabinet op 'groot' te durven denken. ,,Toon een beetje lef en ambitie. Dat is lastig in een crisis, maar nu moeten we telkens kijken of er ergens nog een potje geld is. Laten we een masterplan maken dat Nederland naar een hoger ni veau tilt.'' D66 voert de druk op om gere guleerde wietteelt mogelijk te maken. Nu JA21 en FvD over het voorstel willen debatteren, kan het initiatiefvoorstel voor regule ring van softdrugs een meerder heid halen. D66-Kamerlid Vera Bergkamp zet daarom haar initia- tiefwet door om, nog voordat een proef is gedaan met staatswiet, het wietbeleid in ons land om te gooien. Eerder werd juist onder druk van D66 een wietproef be gonnen, maar dat gaat Bergkamp te langzaam. Het kabinet stemde ermee in om in tien gemeenten cannabis onder toezicht van de staat te laten kweken en verko pen. Bergkamp wil echter meer tempo en verwijst naar de burge meesters die het graag willen en enquêtes die tonen dat een meer derheid van de Nederlandse be volking voor legalisering is. Verbod op club van 'haatzaaiers' 4,5 jaar cel voor Keith Bakker Leger Myanmar doodt betogers Aardbeving in Griekenland Een krachtige aardbe ving heeft centraal Griekenland getroffen. De beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag 10 kilometer onder de aardkorst in een ge bied op zo'n 325 kilometer ten noord westen van Athene. Er zou nog geen grote schade in het be- vingsgebied zijn. Uit angst voor naschok ken vluchtten mensen wel hun huizen uit. donderdag 4 maart 2021 GO Lef en miljarden nodig als we ergens willen komen David Bremmer Rotterdam ERRYMASTERS L' Het reisverkeer wordt na corona alleen maar drukker, waarschuwt de Mobiliteitsalliantie. foto anp - Marjan Rintel, topvrouw NS 1. Een minder drukke spits door flexibeler werk- en schooltijden. 2. Meer ov en betere fiets- infrastructuur geeft lucht aan steden en biedt woon- kansen in de regio. DEN HAAG Vera Bergkamp, Kamerlid voor D66. foto anp PARIJS De Franse regering heeft de extreem rechtse beweging Génération identitaire (Identiteitsgeneratie) verboden. Volgens mi nister van Binnenland se Zaken Gérald Dar- manin zet de bewe ging aan tot 'discrimi natie, haat en geweld' en is de maat vol. De groepering keert zich bijzonder fel tegen il legale immigranten. Van hen zijn er in Frankrijk naar schat ting zo'n 900.000. AMSTERDAM Ex-verslavingsgoeroe Keith Bakker is ver oordeeld tot 4,5 jaar cel voor verkrachting van een minderjarig meisje dat hij hielp met haar eetstoornis. Bakker (60) noemt de straf 'middeleeuws'. MYINGYAN Bij protesten van bur gers tegen de leger- coup in Myanmar zijn gisteren zeker dertien doden gevallen. Dat melden lokale media. Het leger treedt hard op om de protesten de kop in te drukken. In de stad Myingyan stonden betogers met geïmproviseerde schilden tegenover ordetroepen, die met traangas, rubberen kogels en met scherp zouden hebben ge schoten. ATHENE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7