Intrigerende spionagefilm met Hitchcock-allure Urgente maar te elitaire docu over politiegeweld 15 Van Meegeren vertolkt met Wilders-kapsel THE LAST VERMEER zocht. Was hij een landverrader die heulde met de Duitsers of een genie dat elk meesterwerk kon naschilde ren Het aandeel van Piller wordt in de film merkwaardig aangedikt. Hij zou tijdens het proces tegen Van Meegeren als diens verdediger heb ben opgetreden. ,,In werkelijkheid was hij niet meer dan een getuige, die alleen op de eerste dag van het proces aan het woord kwam'', me moreert zijn dochter. ,,Hij vond Van Meegeren geen grote held, maar wel slim en vermakelijk.'' Toen Micky Piller via de media vernam dat haar vader een essentiële rol in The Last Vermeer zou krijgen, zocht zij contact met de producen ten, omdat zij begrepen had dat men een loopje met de waarheid ging ne men. Uit de eerste recensies uit 2019 maakte zij op dat haar vrees was be waarheid. ,,Ik heb contact gehad met de advocaat van de regisseur, Dan Friedkin, een voormalige autohande laar. Die beweerde dat het de artis tieke vrijheid van de makers was om dit verhaal op deze wijze te vertellen. Wat mij na het zien van de film enorm stoort, was dat aan het begin de tekst Based on a true story ver schijnt. Daar klopt dus niets van wat het verhaal van mijn ouders betreft.'' Het viel haar ook op dat de film wemelt van de onjuistheden. ,,Het in het openbaar standrechtelijk execu teren van verraders is volgens mij nooit gebeurd. Dat een assistente in Washington een kleurenfoto van een Vermeer ontdekt, is onmogelijk. Voor kunstreproducties werden tot ver na de oorlog zwart-witfoto's gebruikt.'' Samenvattend stelt Micky Piller vast: ,,De film bevat een verhaal dat ik ken, maar niet herken.'' Na de oorlog kreeg haar vader een Bronzen Kruis van de Nederlandse regering en de Britten maakten hem voor zijn verdiensten, onder meer voor het redden van vijfhonderd Britse soldaten na de mislukte opera tie Market Garden, Member of the British Empire. „Zonder de steun van zijn vrouw was dit allemaal niet mogelijk geweest. Dat zij in de film als een overspelige echtgenote wordt neergezet, is pijnlijk.'' Over het turbulente leven van meestervervalser Han van Meegeren zijn veel verhalen te vertellen. In 2016 deed re gisseur Rudolf van den Berg een poging met Een echte Ver meer, waarin Jeroen Spitzen berger niet al te overtuigend een tenenkrommende en ge kwelde vertolking van deze legende neerzette. In de Amerikaanse produc tie The Last Vermeer zet Guy Pearce een betere versie neer, hoewel het voor de kijker wel even wennen is aan het Geert Wilders-achtige kapsel waar mee de Australische acteur de hele tijd in beeld verschijnt. De film gaat over de laatste jaren van Van Meegeren, die als een landverrader veroor deeld dreigt te worden, omdat hij voor veel geld kunstwer ken aan de nazi's heeft ver kwanseld, met name aan nazitopman Hermann Go ring. Pas als blijkt dat het top stuk, Jezus en de overspelige vrouw, een door Van Meege ren geschilderde geniale imi tatie is van Vermeer, wordt de vervalser bijna een volksheld. Feitelijk klopt er weinig aan The Last Vermeer. Het is dui delijk aangedikt Hollywood- vermaak, met executies op straat van landverraders en potsierlijke personages die eerder in de komische serie 'Allo 'Allo thuishoren. Hoewel het proces aan het slot duidelijk het sterkste on derdeel van de film is, zal ook The Last Vermeer niet de ge schiedenis ingaan als de ultieme biografische filmkijk op het turbulente en meesle pende leven van Han van Meegeren. - Ab Zagt Six Minutes to Midnight Van de Tweede Wereldoorlog lijkt inmiddels elk detail verfilmd te zijn, maar een spionagefilm die zich in 1939 afspeelt op een chique kostschool voor Duitse meisjes, is toch een unicum. Het originele gegeven is door Andy Goddard verfilmd als een thriller die past bij het vroege werk van Alfred Hitchcock. Het verhaal gaat over waarheid, wantrouwen en waan zin als de verhoudingen tussen Engeland en nazi-Duitsland op scherp worden gezet na de inval in Polen. De meisjes, allen afkom stig uit rijke en invloedrijke Duitse families, lopen opeens ge vaar. Zij zijn potentiële gijzelaars, mocht de oorlog uitbreken. Een leraar (Eddie Izzard) die werkt bij de geheime dienst, wordt op de school gestationeerd om de opties te onderzoeken. Met het schoolhoofd (Judi Dench) is niets mis, maar de andere lerares (Carla Juri) heeft duidelijke nazi sympathieën, als zij in de les de Joodse medemens onder de loep neemt. Six Minutes to Midnight is niet altijd geloofwaardig, zeker het dramatische slot wringt. Maar de insteek van het gegeven - de kostschool heeft echt bestaan - is toch intrigerend genoeg om te blijven kijken. - Ab Zagt Un pays qui se tient sage Hoe staatsrechtelijk valide en ook filosofisch verdedigbaar is de macht van de overheid om kei hard in te grijpen bij demonstra ties? Op die vraag laat journalist en documentairemaker David Dufresne een panel aan mensen los. Aardige vondst: pas tijdens de aftiteling leren we wie zij zijn, om eventuele vooroordelen bij de kijker weg te nemen. Ze gaan met elkaar in debat terwijl op de ach tergrond de meest grove vormen van met telefoons gefilmd politie- geweld te zien is. De documentaire heeft met de toenemende onvrede over sociale ongelijkheid en de Gele Hesjes manifestaties in Frankrijk een ur gent onderwerp te pakken. Met zowel burgers als agenten aan het woord komt een waaier aan me ningen voorbij. Helaas bevat het panel ook een hoop stoffige aca demici die met dure analyses de toegankelijkheid ernstig in de weg zitten. - Gudo Tienhooven donderdag 4 maart 2021 GO Guy Pearce als Han van Meegeren in The Last Vermeer. foto sony Micky Piller, dochter van Joop Piller. DRAMA Regie: Dan Friedkin. Hoofd rollen: Claes Bang en Guy Pearce. Te zien op Pathé Thuis DRAMA Regie: Andy Goddard. Hoofdrol len: Eddie Izzard, Judi Dench en Carla Juri. Te zien op Pathé Thuis Judy Dench in Six Minutes to Midnight. foto lionsgate DOCUMENTAIRE Regie: David Dufresne Nu te zien op Picl. film over Neaerlanase meestervervalser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43