directeur
J
mim
'Ik verdien meer
dan ooit, dankzij
de overuren'
19
Hoeveel verdien je?
€8500
Mei Ling Tan
Vera Kops
fcjrV-
'V, - - -**
Ling Tan haalt ook energie uit de vele
uren die ze werkt, maar worstelt
weleens met de consequenties. ,,Ik
werk fulltime en daardoor zie ik mijn
kinderen van 2 en 4 soms weinig.''
Ze vindt het lastig om de juiste weg
te vinden, al wordt ze gesteund door
haar man. ,,Mijn moeder is kinder
en jeugdpsychiater en is altijd voor
haar carrière gegaan. Ze is een
enorme inspiratiebron, maar ik heb
haar als kind vaak gemist. Ik wil
eigenlijk niet kiezen: een vrouw zijn
die volledig voor haar carrière gaat of
een aanwezige moeder zijn. Realis
tisch gezien is het helaas onmogelijk
om beide te zijn.''
'Ik sta niet bij iedere
training langs de kant.
Dat is de consequentie
van mijn keuze'
Kops heeft minder last van dat
schuldgevoel. ,,Mijn kinderen van 6
en 1 zijn altijd vrolijk. Ze zien me
vaak genoeg, al ben ik niet overal bij.
Dat geldt ook voor mijn man, die
eveneens een drukke baan heeft. Wij
staan niet bij iedere training langs de
kant en zijn niet bij iedere viering op
school. Daar voel ik me niet schuldig
over, dat is de consequentie van onze
keuze.''
Ouderwets
Hoewel in het emancipatiebeleid
wordt gestreefd naar meer vrouwen
in de top van grote bedrijven, is er
volgens Kops meer nodig dan bij
voorbeeld een quotum. ,,Het Neder
landse schoolsysteem is hopeloos
ouderwets. Korte dagen, lang niet ie
dere school heeft een continurooster
en er worden willekeurig studieda
gen ingelast. Bovendien is opvang
duur. Daardoor leg je veel druk op
werkende ouders. Het schoolsysteem
is volledig ingericht op moeders die
thuisblijven of parttime werken. Dat
past toch niet in deze tijd? In andere
landen, zoals in Frankrijk waar de
lessen vaak tot 16.30 uur duren, is dat
veel beter geregeld.''
Tegelijk begint de emancipatie
bij de vrouwen zelf. Volgens Kops
realiseert lang niet iedere vrouw zich
hoeveel het kan opleveren om toch
voor die carrière te gaan. ,,Een top
functie in combinatie met jonge kin
deren is echt niet makkelijk, maar
mijn baan levert me zo veel energie
op. Daar word ik een leukere vrouw
én moeder van.''
Volgens haar moeten we dit onder
werp blijven bespreken in de samen
leving. ,,Zodat onze kinderen niet
straks tegen hetzelfde aanlopen.
Laatst zag ik trouwens een vrienden
boekje liggen van mijn dochter van 6.
Op de vraag 'wat wil je worden?', had
ze geantwoord 'moeder'. Heel schat
tig, maar ik hoop dat ze zich later
realiseert dat er meer opties zijn.''
,,Ik heb een basisloon van 2470 euro bruto per
maand. Dat wordt aangevuld voor de overuren die
ik maak, vaak met rond de 500 euro bruto. En ik
heb recht op 'koffiegeld'. Dat betekent dat je langs
de weg koffie kan kopen en naar de wc kan. Ik krijg
gemiddeld 250 euro aan vergoedingen, maar moet
altijd bijleggen. Ik krijg in totaal zo'n 2500 euro
netto op m'n bankrekening gestort.''
,,Op zich wel. Ik heb nog nooit zo veel verdiend als
nu, maar dat komt door de overuren. Gelukkig
slaap ik bijna altijd thuis.''
,,Ik heb veel in de technische branche gewerkt, on
der meer als monteur bij Ziggo. Maar óf het bedrijf
ging over de kop óf de functie verviel. Het werd
tijd voor vastigheid. Het jeukte al van jongs af aan.''
,,Het rijbewijs kost zo'n 6000 euro. Met de huidige
chauffeursnood kon ik dat over een periode van
twee, drie jaar terugbetalen. Dat heb ik inmiddels
gedaan. Ik ben blij met de vastigheid, maar moet er
verschrikkelijk hard voor werken. Het is echt niet
alleen maar zitten en je stuur vasthouden.''
,,Onze cao is karig. Geen dertiende maand en zelfs
m'n vervoerskosten worden niet betaald. Ook de
jaarlijkse lesuren voor het bijhouden van m'n rij
bewijs betaal ik zelf. Secundair zit er niet veel in.''
„Beperkt, het blijft ingekaderd volgens de cao. Ik
ben twee keer van uitzendbureau gewisseld en
daardoor kon ik er steeds een schaal bij snoepen.''
,,Daar wordt weleens over gesproken, vooral omdat
de cao-onderhandelingen al twee jaar stilliggen. In
de transportbranche zijn de marges klein. Daarom
zie je zo veel Polen rijden, die zijn goedkoper dan
Nederlandse chauffeurs.''
Verdient Bart genoeg?
Stuur een mailtje:
werk@dpgmedia.nl
GO DONDERDAG 4 MAART 2021
itifl
■*w)i
(j Ifömr*
«5
- VERA KOPS
Vandaag: Bart (39)
werkt als vrachtwagen
f /i VI
chauffeur. Hij werkt
gemiddeld 55 uur per
week.
7
c Wat verdien je?
c Ben je daar blij mee?
c Wat deed je hiervoor?
c Waarom ben je dan niet gelijk als vracht
wagenchauffeur aan de slag gegaan?
c Wat zijn je secundaire arbeidsvoorwaarden?
c Heb je over je salaris onderhandeld?
c Weet je wat je collega's verdienen?
- Babette Rijkhoff
Leeftijd: 39
Aantal jaar werkervaring: 2,5
Aantal werkzame uren per week: 40 (je kunt maar
tot 40 uur invullen in de Salariswijzer, maar Bart
werkt meestal zo'n 55 uur)
Opleiding: mavo
Functie: chauffeur in de Benelux
Volgens de Salariswijzer is het gemiddelde salaris
voor zijn functie 2482 euro bruto. ,,Ik had ook niks
anders verwacht.'''
O
Hoe zit het met jouw salaris?
nationalevacaturebank.nl/salariswijzer
Meedoen met deze rubriek?