directeur J mim 'Ik verdien meer dan ooit, dankzij de overuren' 19 Hoeveel verdien je? €8500 Mei Ling Tan Vera Kops fcjrV- 'V, - - -** Ling Tan haalt ook energie uit de vele uren die ze werkt, maar worstelt weleens met de consequenties. ,,Ik werk fulltime en daardoor zie ik mijn kinderen van 2 en 4 soms weinig.'' Ze vindt het lastig om de juiste weg te vinden, al wordt ze gesteund door haar man. ,,Mijn moeder is kinder en jeugdpsychiater en is altijd voor haar carrière gegaan. Ze is een enorme inspiratiebron, maar ik heb haar als kind vaak gemist. Ik wil eigenlijk niet kiezen: een vrouw zijn die volledig voor haar carrière gaat of een aanwezige moeder zijn. Realis tisch gezien is het helaas onmogelijk om beide te zijn.'' 'Ik sta niet bij iedere training langs de kant. Dat is de consequentie van mijn keuze' Kops heeft minder last van dat schuldgevoel. ,,Mijn kinderen van 6 en 1 zijn altijd vrolijk. Ze zien me vaak genoeg, al ben ik niet overal bij. Dat geldt ook voor mijn man, die eveneens een drukke baan heeft. Wij staan niet bij iedere training langs de kant en zijn niet bij iedere viering op school. Daar voel ik me niet schuldig over, dat is de consequentie van onze keuze.'' Ouderwets Hoewel in het emancipatiebeleid wordt gestreefd naar meer vrouwen in de top van grote bedrijven, is er volgens Kops meer nodig dan bij voorbeeld een quotum. ,,Het Neder landse schoolsysteem is hopeloos ouderwets. Korte dagen, lang niet ie dere school heeft een continurooster en er worden willekeurig studieda gen ingelast. Bovendien is opvang duur. Daardoor leg je veel druk op werkende ouders. Het schoolsysteem is volledig ingericht op moeders die thuisblijven of parttime werken. Dat past toch niet in deze tijd? In andere landen, zoals in Frankrijk waar de lessen vaak tot 16.30 uur duren, is dat veel beter geregeld.'' Tegelijk begint de emancipatie bij de vrouwen zelf. Volgens Kops realiseert lang niet iedere vrouw zich hoeveel het kan opleveren om toch voor die carrière te gaan. ,,Een top functie in combinatie met jonge kin deren is echt niet makkelijk, maar mijn baan levert me zo veel energie op. Daar word ik een leukere vrouw én moeder van.'' Volgens haar moeten we dit onder werp blijven bespreken in de samen leving. ,,Zodat onze kinderen niet straks tegen hetzelfde aanlopen. Laatst zag ik trouwens een vrienden boekje liggen van mijn dochter van 6. Op de vraag 'wat wil je worden?', had ze geantwoord 'moeder'. Heel schat tig, maar ik hoop dat ze zich later realiseert dat er meer opties zijn.'' ,,Ik heb een basisloon van 2470 euro bruto per maand. Dat wordt aangevuld voor de overuren die ik maak, vaak met rond de 500 euro bruto. En ik heb recht op 'koffiegeld'. Dat betekent dat je langs de weg koffie kan kopen en naar de wc kan. Ik krijg gemiddeld 250 euro aan vergoedingen, maar moet altijd bijleggen. Ik krijg in totaal zo'n 2500 euro netto op m'n bankrekening gestort.'' ,,Op zich wel. Ik heb nog nooit zo veel verdiend als nu, maar dat komt door de overuren. Gelukkig slaap ik bijna altijd thuis.'' ,,Ik heb veel in de technische branche gewerkt, on der meer als monteur bij Ziggo. Maar óf het bedrijf ging over de kop óf de functie verviel. Het werd tijd voor vastigheid. Het jeukte al van jongs af aan.'' ,,Het rijbewijs kost zo'n 6000 euro. Met de huidige chauffeursnood kon ik dat over een periode van twee, drie jaar terugbetalen. Dat heb ik inmiddels gedaan. Ik ben blij met de vastigheid, maar moet er verschrikkelijk hard voor werken. Het is echt niet alleen maar zitten en je stuur vasthouden.'' ,,Onze cao is karig. Geen dertiende maand en zelfs m'n vervoerskosten worden niet betaald. Ook de jaarlijkse lesuren voor het bijhouden van m'n rij bewijs betaal ik zelf. Secundair zit er niet veel in.'' „Beperkt, het blijft ingekaderd volgens de cao. Ik ben twee keer van uitzendbureau gewisseld en daardoor kon ik er steeds een schaal bij snoepen.'' ,,Daar wordt weleens over gesproken, vooral omdat de cao-onderhandelingen al twee jaar stilliggen. In de transportbranche zijn de marges klein. Daarom zie je zo veel Polen rijden, die zijn goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.'' Verdient Bart genoeg? Stuur een mailtje: werk@dpgmedia.nl GO DONDERDAG 4 MAART 2021 itifl ■*w)i (j Ifömr* «5 - VERA KOPS Vandaag: Bart (39) werkt als vrachtwagen f /i VI chauffeur. Hij werkt gemiddeld 55 uur per week. 7 c Wat verdien je? c Ben je daar blij mee? c Wat deed je hiervoor? c Waarom ben je dan niet gelijk als vracht wagenchauffeur aan de slag gegaan? c Wat zijn je secundaire arbeidsvoorwaarden? c Heb je over je salaris onderhandeld? c Weet je wat je collega's verdienen? - Babette Rijkhoff Leeftijd: 39 Aantal jaar werkervaring: 2,5 Aantal werkzame uren per week: 40 (je kunt maar tot 40 uur invullen in de Salariswijzer, maar Bart werkt meestal zo'n 55 uur) Opleiding: mavo Functie: chauffeur in de Benelux Volgens de Salariswijzer is het gemiddelde salaris voor zijn functie 2482 euro bruto. ,,Ik had ook niks anders verwacht.''' O Hoe zit het met jouw salaris? nationalevacaturebank.nl/salariswijzer Meedoen met deze rubriek?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19