WERK Waarom de kapper de prijs wel mag verhogen Bloemist Twee moeders over hun drukke baan als 18 Je brein op het werk Hoe kom je als vrouw in de top van het bedrijfsleven, waar de witte man nog altijd oververtegenwoordigd is? Directeuren én moeders Vera Kops van Lewis en Mei Ling Tan van House of Einstein vertellen over hun ervaringen. Wat doet een Deze column typ ik met een corona kapsel en de kans is groot dat je dit leest met een corona kapsel. Als kappers slim zijn, dacht ik, vragen ze aan de eerste stroom klanten van de komende twee weken de dubbele prijs. Marktwerking, nietwaar? Een grote vraag drijft de prijs op. Meteen aan de beurt? Dat is dan 100 euro! Toch moet je als ondernemer uitkijken met het zomaar verhogen van je prijzen, ont dekten psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky decennia terug. Zij waren be nieuwd hoe rationeel mensen blijven bij prijsverhogingen. Ze vertelden hen over een bouwmarkt die sneeuwschep pen verkocht voor 15 dollar. De dag na een grote sneeuwstorm hing er ineens een prijskaartje van 20 dollar aan. Wat vonden mensen hiervan? 82 procent vond het erg oneerlijk. We hebben allemaal een hekel aan verlies. Op het mo ment dat een bedrijf probeert rijk te worden over onze rug, en ons dus in feite een verlies aandoet, vinden we dit heel naar. Zó naar, dat we dit niet zomaar laten gebeuren. We nemen wraak, ontdekten Kah- neman en Tversky. Uit hun onderzoek bleek dat mensen als straf minder gingen kopen bij de winstmakende winkel. Gemiddeld kochten ze er 15 procent minder dan normaal, omgerekend zo'n 90 dollar. Zelfs als we zelf geen slacht offer zijn en alleen maar hóren dat een bedrijf iemand pootje heeft gelapt, doen we mee met de wraakactie. Wij mensen vinden het zo belangrijk dat de wereld eerlijk is; er zijn zelfs aanwijzingen dat op zo'n moment ons bestraffende gedrag de genotscentra in de hersenen stimuleert. Heerlijk, gerechtigheid! Kortom, misbruik maken van de situatie om er zelf rijker van te worden, dat kun je als ondernemer maar beter uit je hoofd laten. Toch zijn er situa ties waarin het geoorloofd is om je prijzen te verhogen. Mensen vinden het acceptabel dat wanneer een bedrijf verlieslijdend is, het ons ook een beetje verlies aandoet. De gemiddelde kapper zal flink geleden hebben onder de lock- down, dus je kan beredeneren dat klanten best te vermurwen zijn om extra te betalen. Maar hoeveel extra en geldt dat voor alle kappers en alle klanten? Het blijft een risicovolle gok. Wat vind je het leukst aan je werk? Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt ei Ling Tan (34) dacht lang dat mannen en vrouwen gelijk zijn. ,,Aan de TU Delft, waar ik studeerde, was het merendeel man. Toch had ik niet het idee dat er anders naar mij werd gekeken. Als vrouw had je net zo veel kansen, dacht ik. Later ben ik dat iets anders gaan zien.'' Sinds 2012 is ze ceo van House of Einstein, een bedrijf dat gepersonali- seerde kledingboxen voor mannen maakt. In 2019 begon ze Superflow, een start-up die software voor perso nal shopping creëert. „Regelmatig hadden mijn compagnon Jantien Herfst en ik een raar gevoel over gesprekken die we voerden met mogelijke investeerders. Jantien zei weleens: 'Ze nemen ons niet serieus omdat we vrouwen zijn.' Dat wuifde ik dan weg.'' Tot in 2019 de hashtag 'fundright' verscheen. ,,De initiators hadden onderzocht dat er een gigantisch gendergap was bij het ophalen van investeringen. Er werd veel meer geld gestoken in start-ups van mannelijke ondernemers. Ik ben er meer over gaan lezen en schrok me kapot.'' Vanaf dat moment kijkt Tan kriti scher naar de investeringsteams die ze treft. ,,Die bestaan meestal uit twaalf witte mannen van middelbare leeftijd. Zij doen het vast niet met opzet, maar kiezen er sneller voor om te investeren in mannen die op hen lijken. Wij troffen vaak heren die ons wilden helpen, terwijl we zelf onge looflijk veel weten van de combinatie tech en ondernemerschap. Wij wil len geen hulp, wij willen zakendoen! Uiteindelijk hebben we altijd inves teerders gevonden, maar daar hebben we extra hard voor moeten werken.'' Parttime prinsesjes Vera Kops (38) herkent het beeld van zo'n tafel vol witte mannen niet. 'Witte heren van middelbare leeftijd investeren sneller in mannen die op hen lijken' Als directeur van pr- en marketing bureau Lewis werkt ze naar eigen zeggen in een behoorlijk geëmanci peerde omgeving. ,,Ik ben hier ooit onderaan de ladder begonnen als account executive, maar kon al snel doorgroeien naar een leidinggevende positie. In deze branche maakt het volgens mij niet uit ofje man of vrouw bent.'' Niet overal is dat zo, ziet ze in haar netwerk. ,,Ik hoorde over een dame die solliciteerde op een functie in een retailbedrijf. Ze was veruit de beste kandidaat. De baan was fulltime, maar ze had een kind en wilde vier dagen werken. Om die reden werd ze afgewezen. Dat vind ik echt bijzon der anno 2021. Bij ons werken veel vrouwen vier dagen en ik neem ge rust zwangere dames aan. Ik zie juist dat moeders erg productief zijn, want ze zijn het gewend om meerdere ballen in de lucht te houden.'' Die discussie over fulltime versus parttime zou niet zo belangrijk moe ten zijn, vindt ook Ling Tan. ,,Als ik iemand hoor reppen over parttime prinsesjes, vind ik dat zo denigre rend. Die mensen hebben geen idee. Veel ouders worstelen om alles goed te regelen. De norm wordt nog steeds bepaald door workaholics, dat zou moeten veranderen. Er zitten mega- veel incapabele mensen in de top. Of je 32 of 40 uur werkt, zegt niets over je kwaliteiten als leidinggevende.'' Schuldgevoel Tegelijk zien beiden dat je voor die toppositie uren moet willen maken. ,,In mijn beginjaren heb ik er veel voor opgeofferd", zegt Kops. ,,Aan mijn werkgever wilde ik laten zien wat ik kon. Lange dagen maken hoorde daarbij. Dat vond ik niet erg, het paste bij mijn ambities. Wie de leiding wil, heeft vlieguren nodig. Ervaring doe je op door hard te werken.'' DONDERDAG 4 MAART 2021 GO Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedra gingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? SHARON KNÖBEL (27) is bloemist en heeft een eigen winkel in Broek op Langedijk. Wat houdt je functie in? ,,Ik maak en verkoop boeketten in de zaak die ik met mijn vader heb. Ook maak ik boeketten van zijdebloemen voor bijvoorbeeld bedrijven.'' ,,De ene keer maak ik snel een boeket in de winkel, dan weer sta ik in een kapsalon om een zijdeboeket te maken dat daar past.'' In samenwerking met Nationale Vacaturebank /u*.- 'Een topfunctie is niet simpel, maar levert je zo veel op' RIANNE VAN DER MOLEN - MEI LING TAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18