LINDA AKKERMANS
Kaag schrapt Qatar
uit handelsmissie na
uitspraak over WK
n
m
Wa
F
6
Expositie over Afrikaanse ontwerpers
Column
Ze zijn met veel, de sekswer-
kers die hun benen vrijwil
lig spreiden voor geld en er
zelf nog lol aan beleven ook. Hele
maal prima. Laat hen. Maar er is
ook een andere kant en die kennen
we allemaal. Een wereld van ge
dwongen prostitutie, mensenhan
del en geweld.
Dat blijkt ook weer uit een
nieuw onderzoek van het Cen
trum tegen Kinderhandel en
Mensenhandel. Daarin staat dat
het klassieke beeld van seksuele
uitbuiting deels achterhaald is.
Daders zijn niet altijd loverboys
die hun slachtoffers langzaam om
hun vingers winden.
Veel vaker gaat het ronselen
hardvochtiger en de helft wordt al
binnen een week gedwongen tot
seks.
gaan we trouwens stoppen met
het woord loverboy? Zeg gewoon
pooier of mensenhandelaar; met
love heeft zo'n klootzak natuurlijk
niets van doen.)
De pooier van Iris werd uiteinde
lijk veroordeeld. Einde verhaal?
Nee, want wat Iris nog steeds
dwarszit, is dat al die mannen, al
die zogenaamd keurige mannen
met een baan, hypotheek en gezin
die overduidelijk door moeten
hebben gehad dat de situatie niet
deugde, hun eigen geilheid be
langrijker vonden dan het recht.
Al die mannen - het waren er
honderden - keken bewust weg
en weigerden deze misstand te
melden. Want ze hadden toch
betaald?
Terwijl de sleutel om seksuele
uitbuiting te stoppen voor een
groot deel toch echt in de handen
van dit soort hoerenlopers ligt.
Zij vormen immers de afzetmarkt
waar pooiers het van moeten heb
ben. Een prostituee bezoeken?
Prima. Maar bezoek er één die
het vrijwillig doet, ook al hangt
daar wellicht een hoger prijs
kaartje aan. Pas dan ben je een
echte vent.
Een prostituee
bezoeken? Prima.
Maar bezoek er een
die het vrijwillig doet
Het land is stilzwijgend geschrapt
uit het rijtje Golfstaten waaraan
minister Sigrid Kaag voor Buiten
landse Handel en Ontwikkelings
samenwerking met Nederlandse
ondernemers een digitaal bezoek
zou brengen. Dat gebeurde nadat
Kaag zich als D66-lijsttrekker had
uitgesproken vóór een boycot van
het WK voetbal in Qatar.
Bedrijven kunnen nu van 22
maart tot 1 april alleen nog 'op han
delsmissie' naar de Verenigde Ara
bische Emiraten en Oman. Vorige
week werd bekend dat de afgelo
pen tien jaar zeker 6500 arbeidsmi
granten in Qatar omkwamen die
bouwden aan stadions voor het
WK voetbal van 2022.
Vorige week woensdag sloot
Kaag zich bij NOS op 3 aan bij een
oproep van CU-lijsttrekker Gert-
Jan Segers om het WK in Qatar te
boycotten. Op dat moment stond
Qatar nog op de lijst van de digitale
handelsmissie die ze zou leiden.
Pas vrijdag werd besloten Qatar
'tijdelijk on hold te zetten', zegt de
Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO), die de handels
missies organiseert. Volgens een
woordvoerder van Kaag is Qatar nu
geschrapt 'gezien de discussie in de
Tweede Kamer'. Daar werd vorige
week een motie van de SP aange
nomen die stelt dat de koning en
premier moeten wegblijven van
het WK voetbal in Qatar, omdat
het land zich schuldig maakt aan
uitbuiting van buitenlandse arbei
ders. ,,Er wordt later een nieuwe
datum gepland.''
Dat de missie van de baan was,
bleek in het programma Gamen met
politici. Daarin speelde Roel Maal-
derink met D66-Kamerlid Sjoerd
Sjoerdsma een spelletje Fifa. Ge
vraagd naar de handelsmissie, zei
Sjoerdsma: ,,Die gaat niet door, kan
ik je vertellen.''
9
mWI
Er mag geen bezoeker naar bin
nen, maar toch richten heel wat
musea hun zalen weer in. Uit
hoop, moed of omdat een exposi
tie simpelweg te belangrijk is.
Voices of Fashion: black beauty, fa
shion styles is daar een goed
voorbeeld van. Eigenlijk zou de
aftrap op 13 februari zijn, maar nu
er nog geen zicht is op versoepe
lende coronamaatregelen, wordt
het verhaal over zwarte modeont
werpers en modellen voorlopig
verteld via de digitale weg. Niet
met uitroeptekens en vingerwij
zingen, maar vooral met vraagte
kens.
Dat beaamt ook modeactivist
Janice Deul, die als cocurator be
trokken was bij de tentoonstel
ling. Deul: ,,Als je vluchtig door
de zalen loopt, zie je in de eerste
plaats prachtige couture, street-
wear en kunst. Van een eigen in
terpretatie van het westerse krijt-
streeppak tot zwarte jurken en
black hair. Ik word er blij van,
want eindelijk krijgen de zwarte
ontwerpers het podium dat zij
verdienen.''
Schrijnend
Maar neem je de tijd om ook het
verhaal achter de kledingstukken
te horen, dan stuit je wel op
schrijnende onderwerpen als
vooroordelen, stereotypering en
plagiaat. ,,De mode-industrie is
gestoeld op een neokoloniaal sys-
teem, dat nog altijd doorwerkt in
het heden.''
Een pittige stelling, maar Deul
heeft zo haar argumenten. ,,Er
zijn zó veel voorbeelden van on
gelijkheid, machtsmisbruik en
keihard racisme in de industrie.
In de expositie ligt dat er niet dik
bovenop, want het is vooral een
viering. Maar soms denk ik wel:
verdorie, wanneer gaat het
kwartje vallen?''
De voorbeelden van onrecht
zijn volgens Deul legio. ,,Om er
een paar te noemen. Eén: zwarte
modellen en modeontwerpers
krijgen minder exposure, credits
en vaak ook minder geld dan hun
witte collega's. Twee: er wordt
vaak gedacht dat er maar één
Afrikaanse stijl is, terwijl het con
tinent uit meer dan vijftig landen
bestaat. Drie: wat denk je van alle
plagiaat? In de zomercollectie van
2012 had Louis Vuitton de Masai-
Mode-industrie is
gestoeld op een neo-
koloniaal systeem
ruit in de spotlights gezet. Mis
schien denk je nu: wat goed. Maar
de bedenkers van de blauw-rode
ruit, de Masai dus, kregen er geen
cent voor. Stel je voor dat Louis
Vuitton dat zou doen met de Bur-
berry-ruit! Dat zou toch ondenk
baar zijn?''
Deul vervolgt: ,,Of neem Stella
McCartney. Zij kwam in 2017 met
een collectie die was gebaseerd op
de Ankara-print, een Afrikaanse
wax-print. Alom vielen de mon
den open van verbazing, want de
getoonde creaties waren regel
rechte kopieën van jurken die
sinds jaar en dag worden gedra
gen door zwarte vrouwen van een
bepaalde leeftijd. Wereldwijd.
Nooit werden ze als high fashion
beschouwd. Integendeel. Maar
toen een witte modeontwerper
ze klakkeloos kopieerde en ver
volgens liet dragen door witte
modellen, vonden veel mensen ze
opeens prachtig en fabuleus.''
Voor vol
Het geeft volgens Deul aan dat de
zwarte cultuur nog altijd niet
voor vol wordt aangezien. Het
zelfde geldt van oudsher voor
zwarte modeontwerpers. Juist
hun stem voert nu dan ook de bo
ventoon in de tentoonstelling, in
de hoop de modegeschiedenis te
verrijken en credits te geven aan
wie het toekomt.
Ninke Bloemberg, de conserva
tor mode bij het Centraal Mu
seum, deelt die hoop. Bloemberg:
,,Met de tentoonstelling willen
we graag dat mensen bewust
worden van de 'witte blik' die ja
renlang leidend is geweest in de
mode. Zo noemen we de westerse
modegrillen trends, terwijl we
Afrikaanse invloeden omschrij
ven als traditioneel. Bewust of
onbewust bieden we met deze
woordkeuze een podium aan uit
sluiting en ongelijkheid. Ik hoop
echt dat de modewereld van bin
nenuit verandert.''
Ik moest meteen denken aan de
Bossche Iris. Ook zij moest twee
jaar lang elke dag
seks hebben met
alles en ieder
een die re
ageerde op de
advertenties
die haar
pooier zette.
(Wanneer
woensdag 3 maart 2021
GO
oeren oners
De geplande virtuele handels
missie naar Qatar, later deze
maand, gaat niet door. Dat
meldde Tweede Kamerlid
Sjoerd Sjoerdsma in het pro
gramma Gamen met politici.
Hanneke Keultjes
Den Haag
4
Ui
Beelden uit Voices of Fashion.
Tegenwicht voor
'witte modeblik'
Bestaat dé Afrikaanse mode?
Nee, zo maakt de expositie van
het Centraal Museum Utrecht
duidelijk. Zwarte ontwerpers
zijn niet in één hokje te vangen.
Voices of Fashion is een viering
van black beauty, talent en cul
tuur, maar er worden ook kriti
sche noten gekraakt. Over pla
giaat, uitsluiting en vooroorde
len.
Josine Droogendijk
Utrecht
—Janice Deul, modeactivist
en cocurator