LINDA AKKERMANS Kaag schrapt Qatar uit handelsmissie na uitspraak over WK n m Wa F 6 Expositie over Afrikaanse ontwerpers Column Ze zijn met veel, de sekswer- kers die hun benen vrijwil lig spreiden voor geld en er zelf nog lol aan beleven ook. Hele maal prima. Laat hen. Maar er is ook een andere kant en die kennen we allemaal. Een wereld van ge dwongen prostitutie, mensenhan del en geweld. Dat blijkt ook weer uit een nieuw onderzoek van het Cen trum tegen Kinderhandel en Mensenhandel. Daarin staat dat het klassieke beeld van seksuele uitbuiting deels achterhaald is. Daders zijn niet altijd loverboys die hun slachtoffers langzaam om hun vingers winden. Veel vaker gaat het ronselen hardvochtiger en de helft wordt al binnen een week gedwongen tot seks. gaan we trouwens stoppen met het woord loverboy? Zeg gewoon pooier of mensenhandelaar; met love heeft zo'n klootzak natuurlijk niets van doen.) De pooier van Iris werd uiteinde lijk veroordeeld. Einde verhaal? Nee, want wat Iris nog steeds dwarszit, is dat al die mannen, al die zogenaamd keurige mannen met een baan, hypotheek en gezin die overduidelijk door moeten hebben gehad dat de situatie niet deugde, hun eigen geilheid be langrijker vonden dan het recht. Al die mannen - het waren er honderden - keken bewust weg en weigerden deze misstand te melden. Want ze hadden toch betaald? Terwijl de sleutel om seksuele uitbuiting te stoppen voor een groot deel toch echt in de handen van dit soort hoerenlopers ligt. Zij vormen immers de afzetmarkt waar pooiers het van moeten heb ben. Een prostituee bezoeken? Prima. Maar bezoek er één die het vrijwillig doet, ook al hangt daar wellicht een hoger prijs kaartje aan. Pas dan ben je een echte vent. Een prostituee bezoeken? Prima. Maar bezoek er een die het vrijwillig doet Het land is stilzwijgend geschrapt uit het rijtje Golfstaten waaraan minister Sigrid Kaag voor Buiten landse Handel en Ontwikkelings samenwerking met Nederlandse ondernemers een digitaal bezoek zou brengen. Dat gebeurde nadat Kaag zich als D66-lijsttrekker had uitgesproken vóór een boycot van het WK voetbal in Qatar. Bedrijven kunnen nu van 22 maart tot 1 april alleen nog 'op han delsmissie' naar de Verenigde Ara bische Emiraten en Oman. Vorige week werd bekend dat de afgelo pen tien jaar zeker 6500 arbeidsmi granten in Qatar omkwamen die bouwden aan stadions voor het WK voetbal van 2022. Vorige week woensdag sloot Kaag zich bij NOS op 3 aan bij een oproep van CU-lijsttrekker Gert- Jan Segers om het WK in Qatar te boycotten. Op dat moment stond Qatar nog op de lijst van de digitale handelsmissie die ze zou leiden. Pas vrijdag werd besloten Qatar 'tijdelijk on hold te zetten', zegt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de handels missies organiseert. Volgens een woordvoerder van Kaag is Qatar nu geschrapt 'gezien de discussie in de Tweede Kamer'. Daar werd vorige week een motie van de SP aange nomen die stelt dat de koning en premier moeten wegblijven van het WK voetbal in Qatar, omdat het land zich schuldig maakt aan uitbuiting van buitenlandse arbei ders. ,,Er wordt later een nieuwe datum gepland.'' Dat de missie van de baan was, bleek in het programma Gamen met politici. Daarin speelde Roel Maal- derink met D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma een spelletje Fifa. Ge vraagd naar de handelsmissie, zei Sjoerdsma: ,,Die gaat niet door, kan ik je vertellen.'' 9 mWI Er mag geen bezoeker naar bin nen, maar toch richten heel wat musea hun zalen weer in. Uit hoop, moed of omdat een exposi tie simpelweg te belangrijk is. Voices of Fashion: black beauty, fa shion styles is daar een goed voorbeeld van. Eigenlijk zou de aftrap op 13 februari zijn, maar nu er nog geen zicht is op versoepe lende coronamaatregelen, wordt het verhaal over zwarte modeont werpers en modellen voorlopig verteld via de digitale weg. Niet met uitroeptekens en vingerwij zingen, maar vooral met vraagte kens. Dat beaamt ook modeactivist Janice Deul, die als cocurator be trokken was bij de tentoonstel ling. Deul: ,,Als je vluchtig door de zalen loopt, zie je in de eerste plaats prachtige couture, street- wear en kunst. Van een eigen in terpretatie van het westerse krijt- streeppak tot zwarte jurken en black hair. Ik word er blij van, want eindelijk krijgen de zwarte ontwerpers het podium dat zij verdienen.'' Schrijnend Maar neem je de tijd om ook het verhaal achter de kledingstukken te horen, dan stuit je wel op schrijnende onderwerpen als vooroordelen, stereotypering en plagiaat. ,,De mode-industrie is gestoeld op een neokoloniaal sys- teem, dat nog altijd doorwerkt in het heden.'' Een pittige stelling, maar Deul heeft zo haar argumenten. ,,Er zijn zó veel voorbeelden van on gelijkheid, machtsmisbruik en keihard racisme in de industrie. In de expositie ligt dat er niet dik bovenop, want het is vooral een viering. Maar soms denk ik wel: verdorie, wanneer gaat het kwartje vallen?'' De voorbeelden van onrecht zijn volgens Deul legio. ,,Om er een paar te noemen. Eén: zwarte modellen en modeontwerpers krijgen minder exposure, credits en vaak ook minder geld dan hun witte collega's. Twee: er wordt vaak gedacht dat er maar één Afrikaanse stijl is, terwijl het con tinent uit meer dan vijftig landen bestaat. Drie: wat denk je van alle plagiaat? In de zomercollectie van 2012 had Louis Vuitton de Masai- Mode-industrie is gestoeld op een neo- koloniaal systeem ruit in de spotlights gezet. Mis schien denk je nu: wat goed. Maar de bedenkers van de blauw-rode ruit, de Masai dus, kregen er geen cent voor. Stel je voor dat Louis Vuitton dat zou doen met de Bur- berry-ruit! Dat zou toch ondenk baar zijn?'' Deul vervolgt: ,,Of neem Stella McCartney. Zij kwam in 2017 met een collectie die was gebaseerd op de Ankara-print, een Afrikaanse wax-print. Alom vielen de mon den open van verbazing, want de getoonde creaties waren regel rechte kopieën van jurken die sinds jaar en dag worden gedra gen door zwarte vrouwen van een bepaalde leeftijd. Wereldwijd. Nooit werden ze als high fashion beschouwd. Integendeel. Maar toen een witte modeontwerper ze klakkeloos kopieerde en ver volgens liet dragen door witte modellen, vonden veel mensen ze opeens prachtig en fabuleus.'' Voor vol Het geeft volgens Deul aan dat de zwarte cultuur nog altijd niet voor vol wordt aangezien. Het zelfde geldt van oudsher voor zwarte modeontwerpers. Juist hun stem voert nu dan ook de bo ventoon in de tentoonstelling, in de hoop de modegeschiedenis te verrijken en credits te geven aan wie het toekomt. Ninke Bloemberg, de conserva tor mode bij het Centraal Mu seum, deelt die hoop. Bloemberg: ,,Met de tentoonstelling willen we graag dat mensen bewust worden van de 'witte blik' die ja renlang leidend is geweest in de mode. Zo noemen we de westerse modegrillen trends, terwijl we Afrikaanse invloeden omschrij ven als traditioneel. Bewust of onbewust bieden we met deze woordkeuze een podium aan uit sluiting en ongelijkheid. Ik hoop echt dat de modewereld van bin nenuit verandert.'' Ik moest meteen denken aan de Bossche Iris. Ook zij moest twee jaar lang elke dag seks hebben met alles en ieder een die re ageerde op de advertenties die haar pooier zette. (Wanneer woensdag 3 maart 2021 GO oeren oners De geplande virtuele handels missie naar Qatar, later deze maand, gaat niet door. Dat meldde Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma in het pro gramma Gamen met politici. Hanneke Keultjes Den Haag 4 Ui Beelden uit Voices of Fashion. Tegenwicht voor 'witte modeblik' Bestaat dé Afrikaanse mode? Nee, zo maakt de expositie van het Centraal Museum Utrecht duidelijk. Zwarte ontwerpers zijn niet in één hokje te vangen. Voices of Fashion is een viering van black beauty, talent en cul tuur, maar er worden ook kriti sche noten gekraakt. Over pla giaat, uitsluiting en vooroorde len. Josine Droogendijk Utrecht —Janice Deul, modeactivist en cocurator

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6