MEDIA CULTUUR 29 lijke stoel. Allen gedistingeerd ge kleed, de haartjes keurig in model, ze zijn scherp én ontspannen. ,,Dit programma is dan ook een feestje'', vervolgt Perridon. ,,Hier komen de meest uiteenlopende ideeën langs. Er is zo veel vindingrijkheid. Zeker in deze klotetijd met al dat negativisme is dit programma een opbeurend en fris uitstapje.'' Perridon wordt een beetje gezien als de Johan Derksen van het stel: de Rotterdammer zegt wat hij denkt en vindt. En daagt graag uit. ,,De chemie tussen ons is goed, ik mag die andere vier graag. Maar als ik die deal zelf kan pakken, dan doe ik het.'' Die chemie en strijd zijn duidelijk als de ondernemers opkomen in de studio, die is omgetoverd tot een knusse huiskamer. Links een stenen muur, op de vloer een groot tapijt. De pitchers voelen zich er comfortabel, zoals Junion en Roland, die een op lossing hebben voor voedselverspil- ling: visolie van restafval en koekjes van bladerdeegresten. En dan de zeven studenten van de TU Delft die een datingplatform heb ben ontwikkeld. Ze zijn zo overtuigd van hun plan, dat ze zijn gestopt met hun studie. Topinvesteerder Pieter Schoen, steevast met zijn notitie boekje in de hand, vouwt de wenk brauwen in een zorgelijke frons. Moeten zij niet eerst hun bul halen? ,,Welnee'', countert presentator Jort Kelder, die het stokje overnam van Sander Schimmelpenninck. ,,Zucker- berg, Gates en Jobs zijn toch ook nooit afgestudeerd?'' Kelder presenteerde het pro gramma ook al in 2007 en 2008, toen nog voor de KRO, met in de stoelen Annemarie van Gaal, Arjen de Ko ning, Henk Keilman, Willem Sijthoff en Jan Pieter Melchior. ,,Toen sloeg het niet aan'', vertelt Kelder. ,,Zaten we op de maandagavond op Neder land 3. Nogal een verschil met de terugkeer vorig seizoen na Boer Zoekt om alsnog met de bedenkers in zee. ,,We hebben nu een verkooppunt in Amerika met vijfhonderd winkels'', vertelt de modetycoon die goed be grijpt dat Dragons' Den zo aanslaat. ,,Het is herkenbaar. Je hebt allemaal weleens een idee waarbij je denkt: goh, daar moet ik iets mee doen. Nou, hier doen ze dat dus.'' Plessen zorgde voor een bijzondere traditie tussen de Dragons: ieder moet tijdens een draaidag een onge bruikelijke lunch organiseren. Zij zorgde voor een McDonald's-taart met kaviaar. ,,Hartstikke leuk, die gekkigheid'', grijnst Perridon. ,,Kijk, ik heb één spreuk: we zijn langer dood dan we leven, dus laten we er in hemelsnaam van genieten. Maar denk nou niet dat we hier een beetje decadent zitten te doen. Dragons' Den is geen grapje. We hebben dit seizoen niet voor niets met z'n vijven bijna 10 miljoen geïnvesteerd.'' Een ton Tom en Casper, twee studenten van begin twintig uit Amsterdam, treffen het. Hun ideeën over het herverdelen van kantoorruimte worden omarmd door een Dragon die een ton neerlegt. Met blosjes op de wangen worden de twee gefêteerd door Jort Kelder die een fles champagne voor hen in petto heeft. Sabreren, zeggen ze stoer, dat kunnen ze zelf. Maar als de feest- drank eenmaal in de glazen bruist, bekennen ze toch dat de pitch 'best spannend' was. „Daardoor gingen we sneller praten.'' Kelder glimlacht. ,,Is dit een stu dentengrap of een plan, jongens? Niet aan een dure leaseauto besteden of een pandje huren, hoor. Ga er wat moois van maken.'' Als ze weg zijn, zegt Kelder: ,,Dit soort mannetjes gaat onze welvaart maken. Ik ben wel een beetje ver baasd. Moet je je voorstellen. Je bent 21 en iemand zegt: je krijgt een ton. Best veel geld.'' niveau van de pitches enorm omhoog- gegaan en zijn de bedragen vertienvoudigd.'' Bidbox Ondertussen heeft Youssra, een vrouw in een djellaba, spullen uit gestald. Een kapstok, kleding en een kist. ,,Een bidbox'', vertelt ze enthousiast. ,,Moslims bidden vijf keer per dag, maar hebben vaak niet de gelegenheid op hun werk. Deze kist kunnen ze overal mee naartoe nemen en alles zit er in.'' De camera's draaien naar de Dragons, hun commentaar wordt geregistreerd. De ondernemer en straks ook de kijker vragen zich af: doet-ie of doet-ie het niet? Jacco Keyzer, eindredacteur van Vincent TV - de producent van het pro gramma - laat weten dat de belang stelling van de ondernemers toe neemt. ,,140 hebben zich aangemeld. dertig komen er op televisie. De be langrijkste thema's dit jaar waren duurzaamheid en gezondheid.'' Keyzer zit achter apparatuur met schermen en knopjes. In de studio, waar iedereen mondkapjes draagt en voortdurend wordt getest op corona, legt Michel Perridon zijn arm op de leuning. De camera zoemt gretig in op het fonkelende horloge om zijn pols. Pracht en praal of niet, de Rot terdammer raakt vooral in vervoe ring van de verhalen. ,,Vorig jaar stonden hier een broer en zus met Parfumado, een bedrijfje dat elke maand een ander parfummetje op stuurt. Voor een abonnement van 15 euro. Zo'n gaaf concept. Wilde je appelgeur, dan kreeg je die. Fred van Leer doet hun sociale media. Loopt als de brandweer.'' Het glas heffen op televisie bete kent niet altijd een deal, benadrukt Josselien Meijs, creative director van Vincent TV. ,,Na het jawoord van de investeerder gaan wij ertussenuit. Dan komt er nog een boekenon derzoek. Alle cijfers moeten kloppen. Wereldwijd (het programma is door de jaren heen in 43 landen uitgezonden, red.) gaat 60 procent van de investeringen door. In Nederland zijn elf van de zeventien investeringen van vorig jaar overeind gebleven.'' Zoals die van Nikkie Plessen in LOYYO, een bedrijfje dat een spaar systeem bij aankopen uitdacht zon der pas, app, download of hardware. De pitch haalde de uitzending niet, maar Plessen ging buiten de camera's Vrouw op NPO 1. Dat had een lead-in van drie miljoen kijkers. Sinds dien is het woensdag 3 maart 2021 Dragons' Den, vanaf morgen elke don derdag om 21.30 uur bij WNL op NPO 1. Presentator Jort Kelder tussen de Dragons, vlnr: Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris, Won Yip en Michel Perridon. FOTO'S ANNEMIEKE VAN DER TOGT Youssra pre senteert de bid- box, Tom en Cas per zijn slim met kantoorruimte. FOTO'S THE POSTHOUSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29