8
TWEEDE
KAMERVERKIEZINGEN
DOOR HET LANDVAN
DE LIJSTTREKKERS
Kerken zijn er in
overvloed in het
sterk protestantse
Katwijk. Toen
Esther Ouwehand
eind jaren 70 met
haar ouders naar de
nieuwbouwwijk
Rijnsoever verhuisde,
stond de kerk er al te
wachten.
De bouw is typisch eind
jaren 70, toen in heel
Nederland buiten de
oude woonkernen
nieuwe wijken versche
nen nog ver voordat in 1991 het
begrip Vinex zou ontstaan. Rijtjes
woningen op vaak doodlopende
woonerven aan smalle, slingerende
straten waar de auto's niet te hard
kunnen rijden. Huizen in verschil
lende stijlen, per wijk veranderend.
Groene parken en perken, met een
beetje geluk wat water. Een school,
een winkelcentrum.
En dan de straatnamen. Esther Ou
wehand kwam met haar broer, zus en
ouders terecht in een buurt waar de
straten Mars, Pallas, Uranus en Nep-
tunus heten. In de volgende buurt
luisteren ze naar de namen Pollux,
Castor en Orion. Iets meer richting
zee ligt een wijk waar de mensen
wonen aan Weegschaal, Boogschut
ter en Waterman. En bij het sport
park heten ze Krab, Kreeft en Koraal.
Welkom in Rijnsoever, ofwel
Katwijk-Noord, de wijk die naast
Katwijk aan Zee en Katwijk aan
de Rijn in de Hoornespolder
vanaf die jaren 70 de derde
grote woonkern van het
Zuid-Hollandse dorp zou
worden.
De huidige lijsttrekker
van de Partij voor de Dieren
(PvdD) was net 3 jaar; ze heeft
een foto waarop ze met broer en zus
poseert op het bouwfundament van
de nieuwe woning. Net als veel an
dere Katwijkers zochten haar ouders
op deze nieuw bebouwde noorde
lijke oever van de Oude Rijn de
ruimte, een groter huis, die er in het
oude dorp niet was. Zoals in heel
Nederland duizenden gezinnen met
kleine kinderen die stap zetten.
Anneke Vooijs en Gerrit Barn-
hoorn vormden ook zo'n gezin, met
drie zoons, in een straatje net achter
waar de Ouwehands woonden. ,,Ze
noemden dit de jampottenbuurt",
herinnert Anneke zich, ,,omdat ie
dereen die een huis had gekocht zo
zuinig moest leven vanwege de hoge
hypotheekrente." Die steeg tussen
1978 en 1982 naar meer dan 12 pro
cent, waardoor, zo ging toen het
spreekwoordelijke verhaal, de men
sen zich alleen maar jam als beleg op
brood konden permitteren.
Werden sinds de vroege
middeleeuwen veel dor
pen traditioneel rond de
kerk gebouwd, met een
toren die het omliggende
landschap domineerde en
een soort lokroep was voor
de omgeving, bij de bouw
van de naoorlogse wijken
in de 20ste eeuw speelde de
kerk die centrale rol
meestal niet meer. Behalve
in Katwijk.
Anneke Vooijs haalt een boekje
uit huis, Terug naar de Hoornes van de
lokale auteur Lies van Beelen, over de
transformatie van Katwijk-Noord.
'De Kerk in het midden', heet een
van de hoofdstukken. Er staat een
foto bij, eind jaren 60. Op deze noor
delijke oever van de Rijnmonding
zijn de eerste flats gebouwd, verder is
het land nog helemaal leeg, in af
wachting van de duizenden wonin
gen die er in Hoornes-Rijnsoever
zouden komen. Wel wordt er in het
weiland al een protestants gebeds
huis gebouwd, de Pniëlkerk.
'Toen de gemeente plannen ging
ontwerpen in de Hoornespolder
werd al snel de gedachte neergelegd
dat de Hervormde Gemeente niet
mocht achterblijven', schrijft Van
Beelen. Veel mensen hadden in die
tijd geen auto, en om voor de zon
dagsdienst met kleine kinderen
steeds helemaal naar een van de ker
ken in het oude dorp te lopen - dat
toen verder weg leek dan nu - zou de
kerkgang negatief kunnen beïnvloe
den. ,,De aanwezigheid van de kerk
heeft er toe bijgedragen dat ook de
nieuwbouwwijk altijd heel christe
lijk is gebleven", zegt bewoonster
Anneke Vooijs, zelf met haar man
een trouwe bezoeker van de Pniël-
kerk, op enkele minuten lopen.
PvdD-lijsttrekker Esther Ouwe
hand (44) laat geen mogelijkheid on-
benut om duidelijk te maken dat zij
in niets lijkt op de bewoners van haar
geboortedorp en -wijk. Ze heeft, tot
haar vertrek naar Leiden op haar
25ste, in Rijnsoever gewoond; haar
eerste eigen appartement na het
verlaten van het ouderlijk huis lag
er ook. Het bezoek eraan 'zal wel een
grappig contrast geven', zegt ze,
'want niemand leeft of denkt daar
als ik'. Gelovig is ze niet, en van vis -
de achternaam Ouwehand is bijna
synoniem voor de vishandel - moet
ze het als vegetariër ook niet hebben.
Kerks
Dus zou zij ook zeker geen lid zijn
van de All Together-groep uit haar
geboortewijk; jonge vrouwen van tot
een jaar of 40 die vele activiteiten
ontplooien om ook de mensen van
hun leeftijd bij de protestantse kerk
betrokken te houden. En zo is het
geloof in Rijnsoever net zo aanwezig
als in de oude dorpskernen van
Katwijk. Anneke Vooijs en Gerrit
Barnhoorn kennen de overtuigingen
van al hun buren uit de straat: ,,Dit
straatje is wel erg kerks." Ze wijzen
naar de deuren en benoemen de kerk
van elk van hen: ,,Die en die zijn van
de Herstelde Hervormde Kerk, best
wel streng."
Bij de laatste gemeenteraadsver
kiezingen was de SGP in dit deel van
Rijnsoever met voorsprong de groot
ste partij. Ook in heel Katwijk maakt
die partij (5 zetels) samen met CDA
(7 zetels) en ChristenUnie (5 zetels)
de dienst uit. De Partij voor de Die
ren kreeg er bij de laatste Tweede
Kamerverkiezingen 2,1 procent, iets
onder het landelijke gemiddelde.
In de aanloop naar de verkiezingen op 17 maart reist Edwin Winkels naar de geboorte
grond van lijsttrekkers. Waar komen ze vandaan? Hoe groeiden ze op? Een zoektocht
naar de wortels van 14 politieke kopstukken. Vandaag: Esther Ouwehand van de Partij
voor de Dieren. Zij groeide op in de Katwijkse nieuwbouwwijk Hoornes-Rijnsoever.
maandag 1 maart 2021
GO
Esther Ouwehand had niets
met de plek waar ze opgroeide
De wijk Rijnsoever
in Katwijk-Noord,
waar Esther Ouwe
hand, lijsttrekker van
de Partij voor de Die
ren, opgroeide.
FOTO'S EDWIN WINKELS
Katwijk
aan Zee
Een woonerf in Rijnsoever in
de typerende bouwstijl van veertig
jaar geleden.