Bullshitbaan 0) \^m Blokker stapt in de foodmarkt met eigen koffie voor koffiecupmachine ECONOMIE 15 AAN HET WERK h Twijfel je weleens aan de zin van jouw baan? Heb jij dikwijls het gevoel dat je in een baan zit waar werkelijk niemand mee geholpen is? Dan ben jij de trotse eigenaar van een bullshitbaan, een baan die nergens voor dient en nergens aan bijdraagt. Sterker nog, het zou best kunnen dat je deze column leest, omdat je op je werk nu niets beters te doen hebt. In Nederland is 38 procent van de banen een bullshitbaan. Dat zeg ^k niet, dit is het aantal mensen dat zélf in onderzoek aangeeft dat hun baan zinloos is. Want dat is volgens de bedenker ervan, David Graeber, de definitie van een bullshitbaan: dat degene die hem heeft, zelf het nut van de baan betwist. Bullshitbanen zijn vaak kantoorbanen. Grae ber geeft in zijn boek voorbeelden van copy writers die stukken schreven voor tijdschriften die niet bleken te bestaan, een secretariaat op een instituut waar nooit iemand naartoe belde en strategisch medewerkers die jarenlang tij dens werktijd filosofie studeerden. Ik heb zelf vooral op de middelbare school bullshitvakantiebaantjes gehad. Zo werd ik ooit door een uitzendbureau ingehuurd om tafels en stoelen neer te zetten bij een evene ment waar niemand kwam opdagen. In het zelfde jaar bracht ik recla mefolders rond op een industrieterrein waar niemand woonde. Het was zomer, ik was 14 en ik wist niet beter. Boven dien kreeg ik er 2,16 euro per uur voor. Later is het lot van een bullshitbaan me bespaard gebleven, maar ik heb wel banen gehad met bullshitelementen. Zo zette ik bij een baantje op de universiteit handma tig cijfers van het ene computersysteem in het andere. Als psycholoog was ik een aanzienlijk deel van mijn tijd kwijt aan administratie van mijn uren, administratietijd die ik - u raadt het al - vervolgens weer mocht gaan administreren. Ook nu nog bestaat een deel van mijn werk uit het schrijven van rapporten, waarvan de ont vangers alleen de samenvatting zullen lezen. Het zou best kunnen dat je deze column leest, omdat je op je werk niets beters te doen hebt Een bullshitbaan is slecht voor je mentale gezondheid en bovendien vaak oersaai. Je raakt er gedemotiveerd en gedeprimeerd van. Het kan leiden tot een bore-out en andere vormen van ongeluk, zeker nu je ook nog eens de gezellig heid van kantoor moet missen. Maar, je bent dus beslist niet de enige. Het strekt wel tot aan beveling in deze tijd vast na te denken waar je werk zou kunnen vinden met een minder groot bullshitgehalte, of hoe je zelf meer betekenis aan je werk kunt geven, bijvoorbeeld door in de baas zijn tijd filosofie te gaan studeren. Staking bij Fokker en Damen LUCHTVAART Coronataks op Heathrow I M Het begon vorig jaar met een eigen koffiecupmachine. Nu gaat huishoudketen Blokker een stap verder en lanceert vier smaken koffie onder de eigen naam. Eigen voeding verkopen is volgens Blokker-ceo Jeanine Holscher een logische stap. Blokker-ceo Jeanine Holscher: ,,Voor ons is het een logische combi natie. Blokker en koffie horen eigenlijk al hon derd jaar bij elkaar. Zo lang verkopen we al ap paraten om koffie te zet ten. Vorig jaar brachten we onze koffiecupma chine op de markt. Mensen drinken door de coronacrisis ook veel meer koffie thuis. Van daar dat we een vol gende stap wilden zet ten en ook onze eigen koffiecups wilden ont wikkelen.'' ,,Klopt. We hebben lang gezocht en uiteindelijk een Nederlandse bran derij gevonden die onze koffie produceert. Een naam noem ik niet, maar deze branderij werkt veel voor de ho reca en levert prima kwaliteit. Dick de Kock, oprichter van Coffee Company en koffieken- ner, selecteerde vier smaken voor ons, waar onder een decafé. De koffie zit in cups die van aluminium zijn ge maakt. We gebruiken geen plastic. Ze zijn 100 procent recyclebaar. We vragen onze klanten de cupjes in een speciale zak - die krijgen ze van ons - te verzamelen en in de winkel in te leve ren. Ze kunnen ook kof- fiecups van andere mer ken brengen. Het verza melde aluminium wordt verkocht. Waarna de opbrengst naar een goed doel gaat, in dit ge val The (zero) Hunger Project.'' ,,Dat wilden we voorko men. Premiumkoffie moet voor een groot pu bliek toegankelijk zijn. De 'smaken' zijn ver pakt in dozen van twin tig cups. De prijs be draagt 2,49 euro per Premiumkoffie moet voor een groot publiek toegankelijk zijn doos. Die lage prijs kun nen we vragen, doordat we een grote speler zijn en veel tegelijk kunnen inkopen. Ja, we houden minder marge over dan onze collega's, maar dat hebben we er graag voor over.'' ,,Het is niet onze bedoe ling de foodmarkt te veroveren, maar het is niet uitgesloten dat we dit meer gaan doen. Binnenkort zullen we nog een product intro duceren. Het moet aan sluiten bij wat wij ver kopen, zoals apparaten om mee te koken of bakken. Het is een aan vulling op ons assorti ment. Meer kan ik er nog niet over zeggen.'' ,,Zeker, we doen mee, ook al is het niet ideaal. Na de sluiting van de fysieke winkels intro duceerden we eind vo rig jaar eerst onze Blok ker-Express, waarbij we de onlinebestellingen zelf bij de klanten thuis brachten. Een paar we ken geleden zijn we overgestapt op 'bel en bestel', en dat combine ren we vanaf 3 maart met 'boek en bezoek'. Ik sta versteld van de flexi biliteit van onze vijfdui zend medewerkers, want het is een partij geregel, alleen al met de logistiek. Als je me half december had gezegd dat we tot half maart dicht zouden blijven, had ik een rolberoerte gekregen. Ondertussen is het echt vijf voor twaalf en ik doe een moreel appel op het ka binet om alle winkels te openen. Dat kan echt op een veilige manier. We hebben onze mensen tot nu toe binnenboord weten te houden en dat wil ik zo houden. Blok ker gaat dit overleven, maar dan moet er wel snel een einde komen aan deze situatie.'' maandag 1 maart 2021 GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: zinloze banen Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). ACTIE METAAL Medewerkers in de metaalsector geven de esta fettestaking vanaf woensdag een vervolg bij onder meer scheepsbouwer Damen en Fok ker. De actie duurt voor het eerst 48 uur in plaats van 24. Het is de ze vende week waarin werkne mers het werk neerleggen voor betere arbeids voorwaarden. De Londense luchthaven Heathrow gaat vertrekkende passagiers 8,90 pond (11,50 euro) extra in rekening brengen. De nieuwe 'corona taks' is een po ging de kosten te dekken. Heath row is zwaar ge troffen door de coronapandemie. De luchthaven is afhankelijk van langeafstands- vluchten en die markt is inge stort. o Sanne Schelfaut Amsterdam Waarom lanceert Blok ker een eigen koff ie- merk? Het zijn dus cupjes en geen pakken filterkof- fie? Blokkerkoffe komt in cups. FOTO BLOKKER Koff ecups zijn be hoorlijk prijzig. -Jeanine Holscher, ceo Blokker Het is voor eerst dat Blokker food verkoopt. Smaakt dit naar meer? De lockdown treft de vierhonderd Blokker winkels hard. Kunnen klanten vanaf woens dag bij jullie terecht voor winkelen op af spraak?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15