Detailhandel wil opening winkels via rechter afdwingen 'Huishouden betaalt vaak te veel belasting' II ECONOMIE 15 Na de horeca, de kermisexploitan ten en de marktkooplieden maakt nu ook de detailhandel de gang naar de rechter om via een spoed procedure opening van alle win kels af te dwingen. ,,We kunnen niet anders. We hebben uitge breide protocollen om klanten veilig te laten winkelen, maar het kabinet wil niet naar ons luiste ren. Daarom deze stap'', zegt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. ,,We zijn al tien weken dicht en we verliezen elke week 700 mil joen euro aan omzet. Dat is opge teld 7 miljard. Dat is niet meer te doen. In de detailhandel werken 300.000 mensen. We verwachten de komende vier weken een ba nenverlies van 50.000. Onge kend'', aldusMeerman. Volgens Meerman gingen de winkels half december dicht met het oog op de feestdagen in com binatie met het hoge aantal be smettingen. ,,Maar de feestdagen zijn allang voorbij en de situatie in het land is niet langer zeer ernstig, maar ernstig. Tot nu blijkt uit geen enkel onderzoek dat mensen gevaar lopen in de winkels.'' INretail en andere brancheclubs lobbyen al weken bij het kabinet om de winkels onder voorwaar den weer open te stellen, tot nu toe zonder resultaat. ,,Click col lect en op afspraak winkelen hel pen wel een beetje, maar het is veel te weinig om voldoende om zet te maken. Nu al zijn duizen den banen verdwenen. Dan heb je het over de flexibele contracten. Als de situatie niet verandert, loopt dit aantal dus op tot 50.000. Het praten zonder tastbaar resul taat is wat ons betreft voorbij. We gaan opening juridisch proberen af te dwingen.'' Kentering Ook Meerman ervaart een kente ring in de maatschappij als het gaat om de strenge lock- downmaatregelen. ,,Ik ben tegen anarchie, maar ik vrees dat de geest uit de fles is. Dit is zowel economisch als sociaal gezien niet meer vol te houden.'' Winkeliers in de non-foodsec- tor hebben in januari te maken ge had met de sterkste neergang van hun verkopen in zeker zestien jaar. Ze verkochten in de eerste volle maand waarin de harde lock- down van kracht was, bijna 38 procent minder dan een jaar eer der, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat zijn 1,2 miljoen huishoudens. „Gemiddeld betalen ze 200 euro teveel'', zegt Jurgen de Vries, voor zitter van de BvB. Bij de meeste huishoudens gaat het om tientjes, maar soms betalen mensen dui zenden euro's meer dan nodig is. De fiscus maakt het de belas tingplichtige gemakkelijk met een vooraf ingevulde aangifte. ,,De meeste mensen gaan ervan uit dat die aangifte klopt, en controleren die niet'', zegt De Vries. Daarmee kunnen mensen zich tekort doen, want de fiscus rekent niet stan daard in het voordeel van de belas tingplichtige. Er zijn een aantal zaken die De Vries regelmatig ziet terugkeren. ,,Denk aan het verdelen van het vermogen in box 3. Nu gebeurt dat standaard fiftyfifty in de vooraf ingevulde aangifte. Maar door het vermogen anders te verdelen kun je belasting besparen.'' Dat geldt ook voor de verdeling van de be taalde hypotheekrente. Ook daar mee kunnen fiscale partners geld besparen. ,,Ook zien we dat mensen vaak vergeten toeslagen aan te vragen. Ze weten soms niet dat ze daarop recht hebben. Soms gaat het er ge woon om dat ze een vinkje verge ten aan te zetten. Als alleen staande ouderen niet aanvinken dat ze in aanmerking komen voor een extra heffingskorting op de AOW, scheelt dat hun 400 euro'', geeft De Vries als voorbeeld. Aangiftecheck De BvB heeft een online pro gramma om de belastingaangifte te controleren, de Aangiftecheck. „Belastingplichtigen moeten eerst aangifte doen bij de Belasting dienst. De Aangiftecheck contro leert die aangifte dan op een paar honderd punten. Binnen enkele seconden kan het programma ver tellen hoeveel belasting je kunt besparen.'' De gecontroleerde aangifte kan de belastingplichtige dan op nieuw indienen als een aange paste aangifte. ,,Dat kan tot het moment dat een aangifte defini tief is. Dat duurt meestal een paar maanden, dus je hebt ruim de tijd om een aangepaste aangifte te doen.'' We kunnen straks niet zeggen 'oké, en nu zijn we er weer allemaal, én door' leiding door de coronacrisis te lood sen. En dat is zeker slim, zegt de hoogleraar. ,,Het kan helpen burn- outklachten en sociale afstomping bij medewerkers te voorkomen.'' Daarnaast ziet hij dat sommige be drijven de coronatijd aangrijpen om zich te profileren als goed werk gever, zoals T-Mobile doet. Hij ver moedt dat deze bedrijven daarvan ook na de coronatijd profijt kunnen hebben. Niet alleen blijkt uit onder zoeken dat bedrijven die investeren in mensen, op lange termijn succes voller zijn dan bedrijven die dat on voldoende doen, maar ook maakt dat die bedrijven aantrekkelijker om voor te werken. Arbeidsmarkt ,,Voor de coronatijd hadden we te maken met een krapte op de arbeids markt, en die krapte zal ongetwijfeld terugkomen. Zeker millennials hech ten veel waarde aan betrokkenheid. Ze vinden het belangrijk dat ze kun nen meedenken en serieus worden genomen. Zij zullen absoluut kijken naar hoe bedrijven in crisistijd zijn omgegaan met hun personeel.'' HR-directeur Bekkers van T-Mo- bile verwacht in elk geval de ko mende jaren nog veel mensen hard nodig te zullen hebben. ,,En'', zo voegt ze er trots aan toe, ,,we hebben geen mensen ontslagen vanwege de coronacrisis, ook geen uitzendkrach ten.'' Prioriteit Bekkers beaamt dat het voor een tele- combedrijf gemakkelijker zal zijn nu te investeren in zijn mensen dan voor een bedrijf dat hard geraakt wordt door corona. ,,Tegelijkertijd'', zo zegt ze, ,,zijn wij ooit begonnen als chal lenger, om de telecommarkt op te schudden. Nu zijn we een challenger als het gaat om medewerkers. Ons personeel heeft bij ons de hoogste prioriteit, op nummer twee staat de vitale infrastructuur, en op de derde plek de gezondheid van het bedrijf.'' Is T-Mobile hierin een uitzonde ring? Hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de Universiteit Til burg denkt dat meer bedrijven nu al les uit de kast halen om hun mede werkers met extra aandacht en bege- den we voor ons retailpersoneel nog een livestreamoptreden van Typ hoon.'' Die afleiding is volgens Bekkers zeer welkom, zeker de laatste tijd. Waar vorig jaar het aantal ziekmel dingen amper steeg, loopt het korte ziekteverzuim de laatste tijd lang zaam op. Vooral door de sluiting van scholen en het gebrek aan een stip op de horizon groeit de psychische druk, merkt ze. ,,Ik hoor van mensen dat zij het echt uitzichtloos beginnen te vinden. Nog even en we zitten al weer bijna een jaar thuis. Vandaar dat wij ook zeggen 'laten we vooral een feestje maken van de terugkeer'.'' zaterdag 27 februari 2021 GO Brancheorganisatie INretail eist via een kort geding dat de winkels zo snel mogelijk weer - helemaal - opengaan. INretail heeft gisteren de dagvaarding daarvoor de deur uitgedaan en verwacht dat de rechter de zaak volgende week behan delt. Sanne Schelfaut Zeist Vanaf overmorgen kunnen mensen weer hun belasting aangifte indienen. Een beetje tijd daaraan besteden kan al snel lonen, want een op de vijf huishoudens betaalt te veel be lasting, zegt de Bond voor Be lastingbetalers (BvB). Peet Vogels Den Haag Saskia Bekkers in het vrolijk aangeklede atrium van het T-Mo- bile-kantoor in Den Haag. FOTO MARCO DE SWART - Saskia Bekkers, HR-directeur bij T-Mobile

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15