EUWS 11 Het feit dat de vrouwen het misbruik vaak niet aan hun man vertelden en terug ble ven komen, zegt genoeg. De kinderwens was zo vurig, dat de moeders het over zich heen hebben moeten laten gaan. Karbaat heeft misbruik gemaakt van zijn macht over vrouwen die in een ex treem afhankelijke positie zaten. Aan de andere kant hebben de moeders dankzij hem een gigantisch geschenk gekregen: een kind dat ze zo graag wilden. Ik probeer mijn eigen oordeel over Karbaat uit te schakelen. Ik wil laten zien hoe de perspectieven verschillen tussen de ouders, donorkinderen en donoren. Ik heb ondervonden hoezeer één man zoveel levens op zo'n heftige wijze kan beïnvloeden. Tijdens de voorvertoning kwamen de moeders erachter dat ze niet de enige wa ren die misbruikt waren. Daardoor voel den ze zich gesteund. Ze willen met hun verhaal bewustzijn creëren en af van het geheim dat ze zo lang hebben moeten dragen. De tijd is ook veranderd. Door de metoo-beweging durven slachtoffers zich te uiten. Loyaal Ik vind het interessant dat sommige do norkinderen loyaal aan hem zijn. Ik ben bij meerdere groepsbijeenkomsten ge weest. Ze ervoeren een gevoel van thuis komen, terwijl ze elkaar nog nooit eerder hadden gezien. Zo sterk is die biologische lijn. Dat vind ik bijzonder. Het is ook moeilijk om een kern van je 'zijn' af te wijzen. Ik heb Karbaat (hij overleed in 2017, red.) nooit geïnterviewd of ontmoet. Dat hij foto's opvroeg van de pasgeboren do norkinderen geeft aan dat hij wist waar hij mee bezig was. Het is aannemelijk dat hij een keer moest 'invallen' toen er gebrek was aan vers donorzaad. Die grens is daarna steeds vager geworden. Hij heeft ook nooit kun nen vermoeden dat er later dna-testen zouden zijn en al die donorkinderen el kaar zouden vinden. Dekmantel Er zijn meer artsen geweest die hun eigen zaad gebruikten. En er zullen meer artsen bij komen. De anonimiteit van donoren is voor hen een geweldige dekmantel ge weest om te doen wat ze deden. Karbaats familieleden wilden niet mee werken, op een wettige zoon en nicht na. Ik ben zelfs naar zijn huis gegaan, waar zijn weduwe woont, met bloemen, kaar ten en brieven. Ik vind het jammer dat ik in de documentaire niet meer familiele den heb die hem enkel verdedigen. Als filmmaker is het fijn dat het verhaal Karbaat zich de afgelopen jaren bleef ont wikkelen. Als mens vond ik het heel hef tig om te weten dat sommige onthullin gen pijn doen bij de kinderen. Ik voelde een journalistieke verantwoordelijkheid om dat te delen, maar ik heb er ook slape loze nachten van gehad. Het is voor zijn kinderen niet leuk om achter nog meer nare dingen van hun bio logische vader te moeten komen en het beeld nog verder bij te stellen. Maar het overheersende gevoel is dat ze heel blij zijn met de serie en die gaan gebruiken als document voor nieuwe halfbroers en -zussen, omdat dit hun hele verhaal is. Dat is een prachtig compliment.'' mijn volle broer is, maar dat heeft onze band niet veranderd. Ons contact is goed, maar is nooit heel hecht geweest. We heb ben veel inniger en leuk contact met onze halfbroers en -zussen. Die zie ik een paar keer per jaar. In onze appgroep, die soms ontploft met honder den berichten, wordt alles gedeeld: lief en leed, ergernissen, flauwe humor. De posi- tiviteit vanuit de groep overwint al het negatieve. Dat is een stukje karakter dat we allemaal hebben: het glas is halfvol.'' Miriam Guttmann (26), filmregisseur, deed vier jaar onderzoek naar Karbaat e beerput is groter dan ik aan vankelijk dacht. Jan Karbaat was een man met meerdere gezich ten. Heel betrouwbaar, hartelijk, vriende lijk, een vaderfiguur. Maar ook een ge wiekste zakenman die zelf vier gezinnen had en misbruik heeft gemaakt van vrou wen die zwanger wilden worden. Tijdens mijn research stuitte ik op ver halen over seksueel misbruik. In een na gebouwde kliniek liet ik moeders hun er varingen en trauma's opnieuw beleven. De meesten vonden dat heftig. Specifieke elementen, zoals de eendenbek, behan- deltafel en het bureaulampje, brachten hen terug naar die tijd. Die attributen hadden zo'n sterke lading dat ze zelfs op een nagebouwde plek herinneringen op riepen. licht die ik nog niet eerder had gehoord: de aanranding of zelfs bijna verkrachting, waarover een aantal moeders vertelt. Kwalijk genomen Later bleek dat mijn broer en ik van een andere donor zijn, terwijl Karbaat mijn ouders dezelfde donor had beloofd. Dat heeft mijn vader hem heel kwalijk geno men. Ik vind het jammer dat mijn broer niet Wegwuiven Dat er dingen in zijn kliniek gebeurden die niet binnen de norm vallen, zoals de seksueel getinte grapjes, wisten we al wel. Dat kan je nog wegwuiven als: 'ach dat was in die tijd, een beetje humor moet toch kunnen'. Maar hij ging echt te ver. Tegelijkertijd hadden de vrouwen zo'n sterke kinderwens dat ze ondanks alles naar de kliniek bleven komen. Mijn beeld over Karbaat is veelzijdiger geworden. Ik hoop dat ik absoluut niet op hem lijk wat betreft het 'metoo'-gedeelte. Hij had ook een hoop mooie dingen. Hij was een intelligente, charismatische man. We delen de liefde voor de natuur. Ik vind het leuk als ik dat soort eigenschappen bij mezelf zie. Zelf hoorde ik op mijn 34ste pas dat ik donorkind ben. Mijn ouders wilden het op mijn 18de vertellen, maar anderhalf jaar daarvoor overleed mijn moeder bij een verkeersongeluk. Mijn vader dacht: als ik het nu vertel heeft hij straks het idee dat hij ook nog een vader verliest. DONORKIND zaterdag 27 februari 2021 Het Zaad van Karbaat is te zien op 1, 8 en 15 maart, 20.30 uur bij de VPRO op NPO2. FOTO MARCO OKHUIZEN FOTO JAN DE GROEN De vele nazaten van Jan Karbaat (foto onder) vertonen veel overeen komsten, zoals brede handen met korte vingers, het knijpen van de ogen en de manier van bewegen. BEELDEN UIT HET ZAAD VAN KARBAAT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11