ticket voor achtste finales Verbale spelletjes, Verstappen doet daar niet aan mee 21 waarts ging. Hoewel aan de return tien zeges voorafgingen, kwam de thuisclub ook eens niet zelfverze kerd voor de dag. Lille drong aan, vooral over Ajax' linkerflank. Glijpartij Daar deed het doelpunt van Davy Klaassen weinig aan af. Mede door een glijpar tij van Sven Botman kon de schaduwspits zijn abonnement op ope ningstreffers verlen gen, door na een kwar tier tegen een fraaie vrije trap van Dusan Tadic aan te lopen. Op rozen? Niet bepaald, ook omdat Devyne Rensch een flitsende combinatie met Klaas- sen net niet te bekro- nen. Timothy Weah schoot eerder al rakelings naast. Ontsnappen deed Ajax ook toen Antony op slag van rust Renato Sanches in de rug liep. Net als eerder, bij een zetje van David Neres, wuifde William Col- lum de protesten weg. Dat deed de stoïcijnse Schotse arbiter in eerste instantie ook ver in de tweede helft, nadat Xeka (andermaal), Jo nathan Bamba, Weah en Sanches pogingen van af stand naast het doel zagen landen. Aan de overkant koos Ta dic, niet voor het eerst dit seizoen, laconiek voor de lob en zag Klaassen een poging met de borst, eveneens na voorbereidend werk van invaller Brian Brobbey, Lille- doelman Mike Maignan nog knap redden. Daarom was het extra pijn lijk dat Collum na een blik op het scherm alsnog naar de penaltystip wees, omdat hij de beuk die Lisan- dro Martmez aan invaller David uitdeelde, niet onbestraft kon laten. Yazici ramde raak, waarna Ajax in een fase met alle hens aan dek rijp leek voor een verlenging en een vroege aftocht uit de Europa League. Tot Neres het ticket voor de achtste finale, de 1,1 miljoen euro die daarmee gemoeid is, coëfficiën ten en de mogelijkheid op een nieuwe fraaie Europese campagne dus veiligstelde. het vaker. En zo ging het vaker. Bos- cagli, de uitblinker van de avond, passte makkelijk ballen door linies heen. Götze nam PSV bij de hand met zijn slimheid. Hij hield ook nog balbezit omringd door twee of drie tegenstanders. En Zahavi bleek niet aangeslagen door die eerste gemiste kans. Hij was het die PSV na 23 mi nuten op 1-0 bracht. Uit een corner van Thomas kopte hij raak. De tref fer was bijna een kopie van vorige week. En Zahavi drukte nóg een tweede keer op 'copy paste'. Vlak voor rust krulde hij een vrije trap net zo akelig precies in de kruising als laatst in de eredivisie tegen RKC. Vertrouwen Vooraf was Schmidt al vol vertrou wen. Hij geloofde in een stunt. En in de frisheid van spelers die hij af gelopen weekeinde in de competi tie had gespaard. Deed Olympiakos dan niks terug? Jawel. Ook de Grie ken waren een paar keer dicht bij een doelpunt. Hun gevaarlijkste speler was uitgerekend Bruma, de huurling van PSV. Zoals Malen zich op snelheid liet lanceren, zo deed Bruma dat ook. Na 50 minuten leidde dat tot een voorzet van de Portugees op middenvelder Ca- mara. Die zag zichzelf al voor 2-1 zorgen, maar zijn inzet ging op de paal. Eerder ontsnapte PSV ook bij een schot van Bruma zelf dat net naast ging. Met de veilige, maar kleine marge van 2-0 bleef in de tweede helft al les mogelijk. Op en neer golfde het spel. Rosario had zijn gebruikelijke momenten van onbegrijpelijk bal verlies, er gingen ballen op de lat en op de paal, maar het leek op PSV domweg weigerde te capituleren. De ploeg overleefde knap en scoort punten en aanzien in Europa. Net als Ajax. Wat een luxe voor Neder land. Mercedes versus Red Bull Racing, de strijd is verbaal alweer begon nen. Toto Wolff, teambaas van de Duitse grootmacht, probeerde on langs de wereld ervan te overtui gen dat Red Bull nu toch écht uit stekende papieren heeft voor de titel. Dat Mercedes al zeven jaar op rij ongeslagen is, vergat hij voor het gemak even. Red Bull had im mers eind vorig seizoen de beste auto, dus ja. Helmut Marko, topadviseur binnen de formatie van Max Ver stappen, moest er smakelijk om lachen. De 77-jarige Oostenrijker weet als geen ander hoe het spel letje werkt, als de auto's niet brul len. Hij is zelf ook niet vies van een beetje stoken en poken. Maar natuurlijk is er ook voor hem maar één team favoriet en dat blijft toch echt Mercedes. Het zijn de verbale twisten die horen bij deze periode waarin Onze winter was goed, alles was positief. Maar dat is elk jaar zo werkelijk nog geen zinnig woord te zeggen is, maar de buitenwe reld snakt naar elke flinter 'Fi- nieuws'. Dit jaar heeft misschien nog wel meer dan ooit wat peper nodig voor de start. Want verras de wereld maar eens, in het laatste jaar van de geldende technische reglementen, zonder grote wijzi gingen. Voor volgend seizoen zijn machtswisselingen best mogelijk, maar nu? Hooguit dat het veld nog wat dichter bijeen gekropen is, deze winter. Dus wordt er veel gepraat, bijzonder weinig gezegd. ,,Ik doe daar niet aan mee'', meldde Max Verstappen gisteren, over de verbale spelletjes. Op dit moment zou hij immers niet we ten wat hij moet voorspellen. ,,Ik heb geen idee, er valt nog geen peil op te trekken." Neem zijn eigen auto, de RB16B. Een doorontwikkelde versie van de RB16 van vorig jaar. Verstappen reed woensdag de eerste rondjes over het asfalt van Silverstone, maar voor een eerste oordeel is het nog veel te vroeg. Voelde prima, die eerste meters. Hij had ook niet anders verwacht. ,,We kunnen het nu heel lang hebben over die nieuwe auto, maar ik heb er letter lijk honderd kilometer mee gere den. Op demobanden, niet eens voluit met alles.'' Testdagen Eerst maar eens vol gas 'kilome ters maken' over twee weken, bij de drie testdagen in Bahrein. Dan praat hij verder. Op zijn wensen- lijstje voor 2021? Meer grip en meer vermogen. Het afzwaaiende Honda is natuurlijk bijzonder po sitief over de nieuwe motor. Maar volgens Verstappen is dat geen re den om alles nu 'op te hypen'. ,,Onze winter was goed, alles was positief. Maar dat is elk jaar zo.'' Het is pas eind februari, die heerlijk onbezorgde fase waarin alle teams nog kans op het kampi oenschap maken. Verstappen snakt er naar in zijn zevende F1- seizoen, Red Bull Racing ook. ,,Dus wat dat betreft zitten we op één lijn, maar we moeten het straks natuurlijk wel laten zien.'' In die RB16B dus. Geen volledig nieuwe wagen, meer een bijzon der uitgebreide update. Aan de vloer schijnt het meest te zijn ge sleuteld, maar wat er dan allemaal gewijzigd is? Die kaarten houdt de formatie wijselijk nog even tegen de borst. Red Bull Racing reed op Silverstone met de oude RB16 en de nieuwe RB16B, maar op al het beschikbaar gestelde beeldmateri aal was alleen die wagen van vorig jaar te zien. En die ene promo-foto van eerder in de week, gaf ook al amper details prijs. Speelt het team bewust nog even verstoppertje, of probeert het de concurrentie met straks slechts drie testdagen in Bahrein alvast op een dwaalspoor te zet ten? De tijd zal het leren. vrijdag 26 februari 2021 GO A Neres (rechts) viert zijn 2-1 met Alvarez, foto proshots M Zahavi's goals waren niet genoeg voor PSV. - FOTO PRO SHOTS Nog een maand tot het nieuwe Formule 1-seizoen, maar de pr- machine draait alweer. Er wordt gestookt, gehypet en verstop pertje gespeeld. ,,Maar er valt nog geen peil op te trekken.'' Arjan Schouten Rotterdam - Max Verstappen (23) Max Verstappen en zijn nieuwe helm. foto bruno press Neres knikt uit een voorzet van invaller Brobbey (l) binnen en bevrijdt Ajax. foto pro shots T 1 - Ju lift n'1 citnx

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21