ticket voor achtste finales
Verbale spelletjes,
Verstappen doet
daar niet aan mee
21
waarts ging. Hoewel aan de return
tien zeges voorafgingen, kwam de
thuisclub ook eens niet zelfverze
kerd voor de dag. Lille drong aan,
vooral over Ajax' linkerflank.
Glijpartij
Daar deed het doelpunt van
Davy Klaassen weinig aan
af. Mede door een glijpar
tij van Sven Botman kon
de schaduwspits zijn
abonnement op ope
ningstreffers verlen
gen, door na een kwar
tier tegen een fraaie
vrije trap van Dusan
Tadic aan te lopen. Op
rozen? Niet bepaald,
ook omdat Devyne
Rensch een flitsende
combinatie met Klaas-
sen net niet te bekro-
nen. Timothy Weah schoot eerder
al rakelings naast. Ontsnappen
deed Ajax ook toen Antony op slag
van rust Renato Sanches in de rug
liep. Net als eerder, bij een zetje van
David Neres, wuifde William Col-
lum de protesten weg.
Dat deed de stoïcijnse Schotse
arbiter in eerste
instantie ook
ver in de
tweede helft,
nadat Xeka
(andermaal), Jo
nathan Bamba,
Weah en Sanches
pogingen van af
stand naast het doel
zagen landen. Aan
de overkant koos Ta
dic, niet voor het eerst dit
seizoen, laconiek voor de lob en zag
Klaassen een poging met de borst,
eveneens na voorbereidend werk
van invaller Brian Brobbey, Lille-
doelman Mike Maignan nog knap
redden. Daarom was het extra pijn
lijk dat Collum na een blik op het
scherm alsnog naar de penaltystip
wees, omdat hij de beuk die Lisan-
dro Martmez aan invaller David
uitdeelde, niet onbestraft kon laten.
Yazici ramde raak, waarna Ajax in
een fase met alle hens aan dek rijp
leek voor een verlenging en een
vroege aftocht uit de Europa
League. Tot Neres het ticket voor de
achtste finale, de 1,1 miljoen euro
die daarmee gemoeid is, coëfficiën
ten en de mogelijkheid op een
nieuwe fraaie Europese campagne
dus veiligstelde.
het vaker. En zo ging het vaker. Bos-
cagli, de uitblinker van de avond,
passte makkelijk ballen door linies
heen. Götze nam PSV bij de hand
met zijn slimheid. Hij hield ook nog
balbezit omringd door twee of drie
tegenstanders. En Zahavi bleek niet
aangeslagen door die eerste gemiste
kans. Hij was het die PSV na 23 mi
nuten op 1-0 bracht. Uit een corner
van Thomas kopte hij raak. De tref
fer was bijna een kopie van vorige
week. En Zahavi drukte nóg een
tweede keer op 'copy paste'. Vlak
voor rust krulde hij een vrije trap
net zo akelig precies in de kruising
als laatst in de eredivisie tegen
RKC.
Vertrouwen
Vooraf was Schmidt al vol vertrou
wen. Hij geloofde in een stunt. En
in de frisheid van spelers die hij af
gelopen weekeinde in de competi
tie had gespaard. Deed Olympiakos
dan niks terug? Jawel. Ook de Grie
ken waren een paar keer dicht bij
een doelpunt. Hun gevaarlijkste
speler was uitgerekend Bruma, de
huurling van PSV. Zoals Malen zich
op snelheid liet lanceren, zo deed
Bruma dat ook. Na 50 minuten
leidde dat tot een voorzet van de
Portugees op middenvelder Ca-
mara. Die zag zichzelf al voor 2-1
zorgen, maar zijn inzet ging op de
paal. Eerder ontsnapte PSV ook bij
een schot van Bruma zelf dat net
naast ging.
Met de veilige, maar kleine marge
van 2-0 bleef in de tweede helft al
les mogelijk. Op en neer golfde het
spel. Rosario had zijn gebruikelijke
momenten van onbegrijpelijk bal
verlies, er gingen ballen op de lat en
op de paal, maar het leek op PSV
domweg weigerde te capituleren.
De ploeg overleefde knap en scoort
punten en aanzien in Europa. Net
als Ajax. Wat een luxe voor Neder
land.
Mercedes versus Red Bull Racing,
de strijd is verbaal alweer begon
nen. Toto Wolff, teambaas van de
Duitse grootmacht, probeerde on
langs de wereld ervan te overtui
gen dat Red Bull nu toch écht uit
stekende papieren heeft voor de
titel. Dat Mercedes al zeven jaar op
rij ongeslagen is, vergat hij voor
het gemak even. Red Bull had im
mers eind vorig seizoen de beste
auto, dus ja.
Helmut Marko, topadviseur
binnen de formatie van Max Ver
stappen, moest er smakelijk om
lachen. De 77-jarige Oostenrijker
weet als geen ander hoe het spel
letje werkt, als de auto's niet brul
len. Hij is zelf ook niet vies van
een beetje stoken en poken. Maar
natuurlijk is er ook voor hem maar
één team favoriet en dat blijft toch
echt Mercedes.
Het zijn de verbale twisten die
horen bij deze periode waarin
Onze winter was
goed, alles was
positief. Maar dat is
elk jaar zo
werkelijk nog geen zinnig woord
te zeggen is, maar de buitenwe
reld snakt naar elke flinter 'Fi-
nieuws'. Dit jaar heeft misschien
nog wel meer dan ooit wat peper
nodig voor de start. Want verras
de wereld maar eens, in het laatste
jaar van de geldende technische
reglementen, zonder grote wijzi
gingen. Voor volgend seizoen zijn
machtswisselingen best mogelijk,
maar nu? Hooguit dat het veld nog
wat dichter bijeen gekropen is,
deze winter. Dus wordt er veel
gepraat, bijzonder weinig gezegd.
,,Ik doe daar niet aan mee'',
meldde Max Verstappen gisteren,
over de verbale spelletjes. Op dit
moment zou hij immers niet we
ten wat hij moet voorspellen. ,,Ik
heb geen idee, er valt nog geen
peil op te trekken."
Neem zijn eigen auto, de RB16B.
Een doorontwikkelde versie van
de RB16 van vorig jaar. Verstappen
reed woensdag de eerste rondjes
over het asfalt van Silverstone,
maar voor een eerste oordeel is het
nog veel te vroeg. Voelde prima,
die eerste meters. Hij had ook niet
anders verwacht. ,,We kunnen het
nu heel lang hebben over die
nieuwe auto, maar ik heb er letter
lijk honderd kilometer mee gere
den. Op demobanden, niet eens
voluit met alles.''
Testdagen
Eerst maar eens vol gas 'kilome
ters maken' over twee weken, bij
de drie testdagen in Bahrein. Dan
praat hij verder. Op zijn wensen-
lijstje voor 2021? Meer grip en
meer vermogen. Het afzwaaiende
Honda is natuurlijk bijzonder po
sitief over de nieuwe motor. Maar
volgens Verstappen is dat geen re
den om alles nu 'op te hypen'.
,,Onze winter was goed, alles was
positief. Maar dat is elk jaar zo.''
Het is pas eind februari, die
heerlijk onbezorgde fase waarin
alle teams nog kans op het kampi
oenschap maken. Verstappen
snakt er naar in zijn zevende F1-
seizoen, Red Bull Racing ook.
,,Dus wat dat betreft zitten we op
één lijn, maar we moeten het
straks natuurlijk wel laten zien.''
In die RB16B dus. Geen volledig
nieuwe wagen, meer een bijzon
der uitgebreide update. Aan de
vloer schijnt het meest te zijn ge
sleuteld, maar wat er dan allemaal
gewijzigd is? Die kaarten houdt de
formatie wijselijk nog even tegen
de borst. Red Bull Racing reed op
Silverstone met de oude RB16 en
de nieuwe RB16B, maar op al het
beschikbaar gestelde beeldmateri
aal was alleen die wagen van vorig
jaar te zien. En die ene promo-foto
van eerder in de week, gaf ook al
amper details prijs.
Speelt het team bewust nog
even verstoppertje, of probeert
het de concurrentie met straks
slechts drie testdagen in Bahrein
alvast op een dwaalspoor te zet
ten? De tijd zal het leren.
vrijdag 26 februari 2021
GO
A Neres (rechts) viert zijn 2-1 met Alvarez, foto proshots
M Zahavi's
goals waren
niet genoeg
voor PSV.
- FOTO PRO SHOTS
Nog een maand tot het nieuwe
Formule 1-seizoen, maar de pr-
machine draait alweer. Er wordt
gestookt, gehypet en verstop
pertje gespeeld. ,,Maar er valt
nog geen peil op te trekken.''
Arjan Schouten
Rotterdam
- Max Verstappen (23)
Max Verstappen en zijn nieuwe helm. foto bruno press
Neres knikt uit een voorzet
van invaller Brobbey (l) binnen
en bevrijdt Ajax. foto pro shots
T 1 - Ju lift n'1
citnx