Een Range Rover met drie cilinders 19 Test Een driecilindermotor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evo- que plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. De Evoque is ook nog ge woon met alleen een benzine- of dieselmotor leverbaar. Maar als plug-inhybride is hij schoner, zuiniger én goedkoper. De P300e, zo als deze combinatie van benzine- en elektromo tor in de Evoque wordt genoemd, is het aller- voordeligst in de prijs lijst. Daarbij profiteert hij ook nog van halvering van de wegenbelasting. En dat is zeer welkom, want deze auto weegt maar liefst 2157 kg. De Evoque heeft zo veel karakter in zijn de sign dat hij nog steeds één van de meest modi euze SUV's in de markt is. Knap, als je een auto zo tijdloos kan maken. Chique en comfortabel zijn ook in het interieur nog altijd belangrijke kenmerken van de Evo- que. Je zit er heerlijk in en ook op de achterbank hebben passagiers ge noeg ruimte. De bagage ruimte is met 472 liter eveneens dik in orde. Een 1,5 liter driecilin der benzinemotor klinkt misschien als armoedig voor een Range Rover, het merk dat luxe, com fort en prestaties hoog in het vaandel heeft staan. Maar deze Evoque rijdt overwegend als een echte Range Rover: soe pel en krachtig. Het rela tief lage verbruik (test- verbruik 1 op 13,5) en schonere uitlaatgas zijn daarbij een mooie bonus. En dat af en toe het mo torgeluid wat steviger doorklinkt in het interi eur is eigenlijk niet zo storend omdat het best sportief klinkt. Hij is standaard voorzien een fijn werkende achttraps- automaat. Alleen kan deze SUV in zijn weggedrag en bij het optrekken vanuit stilstand niet altijd zijn hoge gewicht verhullen. Maar hij ligt rotsvast op de weg en biedt meer dan voldoende veercom- fort. Dit is een fijne auto om mee onderweg te zijn. Ook op vakantie, want hij kan een aanha- ger tot 1600 kg trekken. - Niek Schenk nen van PSA - niet altijd perfect is. Ook begrijpt de Mokka niet alle stemcommando's even goed. Geluk kig handhaaft Opel fysieke knoppen voor belangrijke zaken zoals de air conditioning en de rijhulpsystemen: zodra je wat wilt aanpassen hoefje daarvoor niet eindeloos in de menu's te zoeken. Met weinig beenruimte op de ach terbank en een bagageruimte van 350 liter is de hippe Mokka niet de ruim ste auto die je in dit segment kunt kopen. Dat hoeft misschien ook niet, want voor mensen die meer spullen willen meenemen levert Opel de re cent vernieuwde Crossland. Die is stukken minder uitbundig vormge geven en niet verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn, maar wel rui mer en iets nuchterder zoals we dat van Opel gewend waren. De Mokka kies je voor z'n uiterlijk en z'n mo dernere 'vibe'. De elektromotor in de Mokka-e levert, net als in al die andere model len van Peugeot, Citroën en DS, een vermogen van 136 paardenkrachten (100 kW). Daarmee presteert hij prima, maar niet heel spectaculair. De motor voelt zich het prettigst bij lagere snelheden. Tot 80 kilometer per uur reageert de Mokka-e mooi vlot en soepel, maar wanneer je bo ven de 100 km/u wilt versnellen zijn de spierballen beduidend minder groot. Een concurrent als de Hyundai Kona Electric levert 204 pk (150 kW) en werkt die tussensprintjes veel ge makkelijker af. Een krachtiger elektro motor met een licht ondeugend randje zou ook prima bij deze Opel passen Het onderstel van de compacte cross over blijkt mooi stil, aangenaam soepel en strak genoeg om meer kracht op de voorwielen los te laten. Een krachtiger elektromotor met een licht ondeugend randje zou dan ook prima bij deze Opel passen. Maar die keus is er dus niet. De Mokka-e blijft nu wat braaf. Rijbereik Ook wat het accupakket betreft valt er niets te kiezen. In de buik van elke Mokka-e ligt 50 kilowattuur, waar mee je volgens de officiële cijfers (in ideale omstandigheden) 324 kilome ter per laadbeurt kunt halen. In de praktijk zal dat eerder op 250 kilome ter uitkomen, waarmee deze Opel hooguit in de middenmoot blijft hangen. Bij een Kia e-Soul, om maar eens een vergelijkbaar geprijsde concur rent te noemen, kun je kiezen voor een groter accupakket van 64 kWh dat ook onder winterse omstandig heden goed is voor een praktijkbe- reik van zo'n 350 tot 450 kilometer. Die inzetbaarheid mist de Opel, al kan de Mokka-e met 100 kW-ge- lijkstroom relatief snel laden. Wie liever een benzineversie van de Mokka rijdt, heeft meer keuze, al beperkt die zich tot twee versies van een 1,2-liter benzinemotor met 100 pk (75 kW, vanaf€25.400) of 130 pk (96 kW, vanaf€29.400). Een diesel motor staat ook op de lijst: voor mini maal 27.400 euro krijg je een 1,5-liter turbodiesel met 110 pk (81 kW). Met een vanafprijs van 33.399 euro is de Mokka-e verreweg de duurste van het stel, al is hij een stuk betaal baarder dan de Peugeot e-2008 en de DS3 Crossback E-Tense, die bij zo'n 38.000 euro beginnen. Opgelet: de voordeligste versies van de Mokka-e hebben een enkelfaselader aan boord waardoor je bij een openbare laad- paal met maximaal 7,4 kW laadt. Voor 1000 euro extra levert Opel een 3-faselader waarmee je wel met 11 ki lowatt kunt laden. Een tikkeltje flauw dat dit niet standaard is. Conclusie: Opels jongste voegt vooral extra flair toe aan wat we al kennen in de wereld van compacte, hoge auto's. Hij ziet er anders uit dan de rest en valt ook op allerlei manie ren aan je eigen smaak aan te passen, onder meer door gekleurde details aan de binnen- en buitenkant en een carrosserie in twee kleuren. Z'n tech niek mag dan volledig inwisselbaar zijn, met een beetje creativiteit is de nieuwe Opel Mokka alles behalve standaard. GO VRIJDAG 26 FEBRUARI 2021 Range Rover Evoque P300e (309 pk/227 kW), vanaf €56.380 De hybride-versie van de Evoque heeft standaard vierwielaandrijving. fotos bart hoogveld Relatief zuinig, schoon en voorde lig. Sierlijk, luxueus en comfortabel. Prettig ruim voor inzittenden én bagage. Hoog gewicht laat zich soms gelden. Niet altijd even stil. Groot verschil in theoretisch en praktijkverbruik. De Evoque plug- inhybride hoeft zich met zijn driecilinder motor niet te schamen. Dit is een echte Range Rover met alle kracht, comfort en luxe die je verwacht. Jammer dat de fabrikant het gewicht niet hele maal onder controle kreeg. HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities Kijk voor een videoverslag op de krantensite /auto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19