Een Range Rover
met drie cilinders
19
Test
Een driecilindermotor
in een Range Rover?
Enkele jaren geleden
zou dat ondenkbaar zijn
geweest. Maar de Evo-
que plug-inhybride
maakt korte metten
met alle vooroordelen.
De Evoque is ook nog ge
woon met alleen een
benzine- of dieselmotor
leverbaar. Maar als
plug-inhybride is hij
schoner, zuiniger én
goedkoper. De P300e, zo
als deze combinatie van
benzine- en elektromo
tor in de Evoque wordt
genoemd, is het aller-
voordeligst in de prijs
lijst. Daarbij profiteert
hij ook nog van halvering
van de wegenbelasting.
En dat is zeer welkom,
want deze auto weegt
maar liefst 2157 kg.
De Evoque heeft zo
veel karakter in zijn de
sign dat hij nog steeds
één van de meest modi
euze SUV's in de markt
is. Knap, als je een auto
zo tijdloos kan maken.
Chique en comfortabel
zijn ook in het interieur
nog altijd belangrijke
kenmerken van de Evo-
que. Je zit er heerlijk in
en ook op de achterbank
hebben passagiers ge
noeg ruimte. De bagage
ruimte is met 472 liter
eveneens dik in orde.
Een 1,5 liter driecilin
der benzinemotor klinkt
misschien als armoedig
voor een Range Rover,
het merk dat luxe, com
fort en prestaties hoog in
het vaandel heeft staan.
Maar deze Evoque rijdt
overwegend als een
echte Range Rover: soe
pel en krachtig. Het rela
tief lage verbruik (test-
verbruik 1 op 13,5) en
schonere uitlaatgas zijn
daarbij een mooie bonus.
En dat af en toe het mo
torgeluid wat steviger
doorklinkt in het interi
eur is eigenlijk niet zo
storend omdat het best
sportief klinkt. Hij is
standaard voorzien een
fijn werkende achttraps-
automaat.
Alleen kan deze SUV
in zijn weggedrag en bij
het optrekken vanuit
stilstand niet altijd zijn
hoge gewicht verhullen.
Maar hij ligt rotsvast op
de weg en biedt meer
dan voldoende veercom-
fort. Dit is een fijne auto
om mee onderweg te
zijn. Ook op vakantie,
want hij kan een aanha-
ger tot 1600 kg trekken.
- Niek Schenk
nen van PSA - niet altijd perfect is.
Ook begrijpt de Mokka niet alle
stemcommando's even goed. Geluk
kig handhaaft Opel fysieke knoppen
voor belangrijke zaken zoals de air
conditioning en de rijhulpsystemen:
zodra je wat wilt aanpassen hoefje
daarvoor niet eindeloos in de menu's
te zoeken.
Met weinig beenruimte op de ach
terbank en een bagageruimte van 350
liter is de hippe Mokka niet de ruim
ste auto die je in dit segment kunt
kopen. Dat hoeft misschien ook niet,
want voor mensen die meer spullen
willen meenemen levert Opel de re
cent vernieuwde Crossland. Die is
stukken minder uitbundig vormge
geven en niet verkrijgbaar met een
elektrische aandrijflijn, maar wel rui
mer en iets nuchterder zoals we dat
van Opel gewend waren. De Mokka
kies je voor z'n uiterlijk en z'n mo
dernere 'vibe'.
De elektromotor in de Mokka-e
levert, net als in al die andere model
len van Peugeot, Citroën en DS, een
vermogen van 136 paardenkrachten
(100 kW). Daarmee presteert hij
prima, maar niet heel spectaculair.
De motor voelt zich het prettigst bij
lagere snelheden. Tot 80 kilometer
per uur reageert de Mokka-e mooi
vlot en soepel, maar wanneer je bo
ven de 100 km/u wilt versnellen zijn
de spierballen beduidend minder
groot. Een concurrent als de Hyundai
Kona Electric levert 204 pk (150 kW)
en werkt die tussensprintjes veel ge
makkelijker af.
Een krachtiger elektro
motor met een licht
ondeugend randje
zou ook prima bij
deze Opel passen
Het onderstel van de compacte cross
over blijkt mooi stil, aangenaam
soepel en strak genoeg om meer
kracht op de voorwielen los te laten.
Een krachtiger elektromotor met een
licht ondeugend randje zou dan ook
prima bij deze Opel passen. Maar die
keus is er dus niet. De Mokka-e blijft
nu wat braaf.
Rijbereik
Ook wat het accupakket betreft valt
er niets te kiezen. In de buik van elke
Mokka-e ligt 50 kilowattuur, waar
mee je volgens de officiële cijfers (in
ideale omstandigheden) 324 kilome
ter per laadbeurt kunt halen. In de
praktijk zal dat eerder op 250 kilome
ter uitkomen, waarmee deze Opel
hooguit in de middenmoot blijft
hangen.
Bij een Kia e-Soul, om maar eens
een vergelijkbaar geprijsde concur
rent te noemen, kun je kiezen voor
een groter accupakket van 64 kWh
dat ook onder winterse omstandig
heden goed is voor een praktijkbe-
reik van zo'n 350 tot 450 kilometer.
Die inzetbaarheid mist de Opel, al
kan de Mokka-e met 100 kW-ge-
lijkstroom relatief snel laden.
Wie liever een benzineversie van
de Mokka rijdt, heeft meer keuze, al
beperkt die zich tot twee versies van
een 1,2-liter benzinemotor met 100
pk (75 kW, vanaf€25.400) of 130 pk
(96 kW, vanaf€29.400). Een diesel
motor staat ook op de lijst: voor mini
maal 27.400 euro krijg je een 1,5-liter
turbodiesel met 110 pk (81 kW).
Met een vanafprijs van 33.399 euro
is de Mokka-e verreweg de duurste
van het stel, al is hij een stuk betaal
baarder dan de Peugeot e-2008 en de
DS3 Crossback E-Tense, die bij zo'n
38.000 euro beginnen. Opgelet: de
voordeligste versies van de Mokka-e
hebben een enkelfaselader aan boord
waardoor je bij een openbare laad-
paal met maximaal 7,4 kW laadt.
Voor 1000 euro extra levert Opel een
3-faselader waarmee je wel met 11 ki
lowatt kunt laden. Een tikkeltje
flauw dat dit niet standaard is.
Conclusie: Opels jongste voegt
vooral extra flair toe aan wat we al
kennen in de wereld van compacte,
hoge auto's. Hij ziet er anders uit dan
de rest en valt ook op allerlei manie
ren aan je eigen smaak aan te passen,
onder meer door gekleurde details
aan de binnen- en buitenkant en een
carrosserie in twee kleuren. Z'n tech
niek mag dan volledig inwisselbaar
zijn, met een beetje creativiteit is de
nieuwe Opel Mokka alles behalve
standaard.
GO VRIJDAG 26 FEBRUARI 2021
Range Rover Evoque P300e (309 pk/227 kW),
vanaf €56.380
De hybride-versie van de Evoque heeft
standaard vierwielaandrijving. fotos bart hoogveld
Relatief zuinig,
schoon en voorde
lig. Sierlijk, luxueus
en comfortabel. Prettig
ruim voor inzittenden én
bagage.
Hoog gewicht laat
zich soms gelden.
Niet altijd even stil. Groot
verschil in theoretisch en
praktijkverbruik.
De Evoque plug-
inhybride hoeft zich met
zijn driecilinder motor
niet te schamen. Dit is
een echte Range Rover
met alle kracht, comfort
en luxe die je verwacht.
Jammer dat de fabrikant
het gewicht niet hele
maal onder controle
kreeg.
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Kijk voor een videoverslag
op de krantensite /auto