II Het wonder van Wopke 9 MILJOENEN VOOR CAMPAGNE Het fysieke contact ontbreekt, dus dan zul je het op een andere manier moeten doen strijd niet af. Verschil met andere jaren is wel het coronaregime. Flyeren is er niet bij, billboards hebben minder bereik: de mensen moeten thuis bereikt worden. Veelal via hun schermpjes (tele foon, tablet, laptop), of via de krant of de televisie. Het 'fysieke contact' ontbreekt, zegt CDA-campagneleider Raymond Knops. ,,Dus dan zul je het op een andere manier moe ten doen.'' Debatten Geen wonder dat de PvdA hard maar vergeefs vocht om voor lijst trekker Lilianne Ploumen een plekje af te dwingen in het RTL- debat van aanstaande zondag. Dat is het eerste grote tv-moment. Omdat de zender traditioneel een 'premiersdebat' wil van maxi maal zes deelnemers, moest weer gekozen worden. Op basis van 'van het huidige aantal Kamerzetels en het aantal zetels waarop de par tijen nu in de peilingen staan', al dus RTL. Zo kregen Mark Rutte (VVD), Geert Wilders (PVV), Wopke Hoekstra (CDA), Sigrid Kaag (D66), Lilian Marijnissen (SP)en Jesse Klaver (GroenLinks) een uitnodiging. Nipte afvaller: Lilianne Ploumen. Nu volgt er nog wel een debat bij EenVandaag (weer met zes), een Radio i-debat en een slotdebat bij de NOS (met fors meer), maar het is dringen. Partijen zetten daarom fors in op online activiteiten en - straks - reclamespotjes. De oorlogskassen van de partijen spelen daarin een cruciale rol. De SP, VVD, en D66 zijn blijkens hun financiële verantwoordingen doorgaans de rijkere partijen. Zij krijgen naast subsidie ook flinke bedragen binnen via afdrachten en donaties. Voor de PVV is het wederom schrapen: omdat de partij geen leden heeft, loopt zij alleen al miljoenen aan subsidie mis. In 2019 gaven VVD en D66 volgens onderzoeksbureau Nielsen bij voorbeeld alleen al ieder 1 miljoen euro uit. In de aanloop naar de Provinci ale Statenverkiezingen koos elke partij zo haar eigen kanalen. De VVD bracht haar boodschap aan de man in reclameblokken bij familiezenders als NPO en RTL, maar mikte ook op Ziggo Sport. Forum gokte eveneens op de grote zenders, maar koos bijvoorbeeld ook Discovery Channel. Wie publicitair wil scoren heeft ook geluk nodig. Het in 2019 wat armere CDA maakte bijvoorbeeld een tv-spotje waarin leider Sybrand Buma mensen 'een heel goedemorgen' wenste. Veel geld om die op de piekuren uit te zen den was er niet, maar het filmpje werd zo koddig gevonden dat het in alle talkshows met spot werd vertoond. Bij het CDA waren ze daar niet rouwig om: als er maar over je gepraat wordt, was de gedachte. Advertenties Wie aan het einde van de rit het meeste bereik heeft gehad, hoe en tegen welke prijs, moeten we afwachten. Maar eerste metingen van het aantal gekochte Facebook- advertenties laten al wel een voor zichtige trend zien. Zo is vooral het CDA sinds no vember actief op Facebook, blijkt uit cijfers van het platform zelf. De partij gaf al meer dan 150.000 euro uit, waarvan maar liefst een derde in de afgelopen week. VVD en D66 volgen op ruime afstand met iets meer dan 50.000 euro, maar die uitgaven zijn wel verspreid over de vier laatste maanden dus. Forum voor Democratie, nor maal een partij die online heel actief is, blijft nu nog wat achter qua uitgaven bij het CDA. Wel is het bereik groot. Speeches van leider Thierry Baudet en Kamerlid Wybren van Haga hadden een groot bereik, maar daar werd per filmpje ook zo'n 2500 euro voor betaald om het bij veel mensen onder de aandacht te brengen. Zaligmakend is veel adverteren overigens niet. Garanties gelden tot de deur, erkent CDA-campag- neleider Raymond Knops. ,,Geld betekent meer zichtbaarheid. Het is niet zo dat als Ajax alleen maar goeie spelers koopt dat ze dan automatisch kampioen wor den. Daar is meer voor nodig dan dat." Het CDA is er alles aan gelegen om er een tweestrijd van te ma ken. Maar dat valt niet mee. Pre mier en VVD-leider Mark Rutte lijkt te worden beloond in de pei lingen voor wat goed gaat in de coronacrisis, maar wordt nog nau welijks afgestraft voor de fouten. In een paginagrote advertentie zaterdag toonde de partij een brief van Rutte, met een grote foto van hem. Het logo van de partij er klein bij. Het leek vooral kies- voor-de-staatsman-Rutte uit te stralen. Vooralsnog leidt de VVD ook soeverein in de peilingen, wat ver klaart waarom de partij niet nu al met spotjes en advertenties al haar brandstof verbrandt. Lijsttrekker Mark Rutte is de eerste om te erkennen dat er nog heel wat kan gebeuren, de ko mende weken. Het aantal zwe vende kiezers werd in 2017 bij voorbeeld tot wel 70 procent inge schat. En zoals Rutte het zegt: ,,Als het gaat om ons aantal zetels op 18 maart, dan hebben we met de VVD nu nog echt helemaal niks. Nul zetels. Het woord is aan de kiezer." DONATIES Het CDA was lang in de rouw omdat de gedroomde kandidaat Wopke Hoekstra zich voor de zomer van 2020 had terugge trokken als lijsttrekker. Het rouwproces werd versterkt door een weinig vertrouwenwekkende interne verkiezingscampagne met computerflaters. Potentiële donateurs bleven op hun geld zitten. Maar eind vorig jaar, in het zicht van het CDA-congres, bedankte Hugo de Jonge voor het lijsttrekkerschap en voelde Hoekstra zich opeens wel donderdag 25 februari 2021 - Raymond Knops, campagneleider CDA Premier Rutte in gesprek met studenten. foto anp „Financiën is in het geheel geen probleem", ronkt een christendemocraat zielstevre den over de campagnekas. Waar CDA-gezichten eerder op onweer stonden, is men nu gelukkig met de nieuwe lijst trekker Wopke Hoekstra. Jan Hoedeman Den Haag Diens voorganger Hugo de Jonge wekte in financieel op zicht bijzonder weinig enthousi asme in het bedrijfsleven. Dat de zorgminister een keer per jaar een interview gaf over de ver schrikkingen van de marktwer king hielp daarbij niet: dan moet je wel een knalgroen CDA-hart hebben om te doneren. Meer dan '6, 7 ton' kwam er niet los, zegt een ingewijde. geroepen. „Over de hoogte van het bedrag ga ik niets zeggen'', stelt campagneleider Raymond Knops. Maar klopt het dat er nu meer binnenkomt? ,,Ik hoor dat sommige mensen makkelijker middelen geven voor de ene lijsttrekker dan voor de andere. Het is onmiskenbaar dat wij wel de wind in de rug hebben nu.'' Knops zegt dat het CDA het 'al lemaal netjes gaat verantwoor den, maar we hebben geen reden tot klagen'. Dat is een un derstatement, als we een insider moeten geloven die een blik wierp in de CDA-campagnekas: „Enkele miljoenen zijn er binnen gekomen met de komst van Hoekstra als lijsttrekker'', zegt deze. ,,Alles volgens de regels, met halve tonnen tegelijk.'' De CDA-bussinessclub werft nu ook meer leden. Tafelen met de minister van Financiën zit er in tijden van corona niet in. ,,Maar we zoomen wel. Daar is niet ook Mona Keijzer bij", zegt een be trokkene. ,,De leden kunnen via het bestuur contact leggen met CDA-Kamerleden die een porte feuille hebben. Daar kunnen ze over en weer profijt van heb ben.'' Tegelijkertijd zijn de dona ties vanuit het bedrijfsleven ook een investering in de toekomst, analyseert een ingewijde. ,,Als Rutte straks stopt, wordt Hoek stra de nieuwe premier.'' Wopke Hoekstra in een campagnefilmpje op de schaats, deze keer buiten. Hoekstra kreeg eerder kritiek toen hij in Thialf een rondje reed met Sven Kramer, wat in strijd was met coronaregels. fotos cda

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 9