JOL
Dit is Frank
Jansen.
Hij is dé
gemiddelde
Nederlander
Hoe één
farmaceut
Europatot
waanzin
drijft
Campagne
voeren in
coronatijd
Miljardenverlies door coronacrisis, extra steun nodig
Walcheren
Geen fysiek contact,
dus het moet anders
AstraZeneca in
Brussel om
trage levering
van vaccin uit
te leggen
Want hij is van
de zesjescultuur,
een spijkerbroek
en een biertje
Een vreemde situatie voor de spelers van Goes en Hoek (foto) en voor alle andere Zeeuwse
teamsporters. Iedereen tot 27 jaar mag vanaf 3 maart weer trainen in groepsverband,
t* terwijl de ploeggenoten die ouder zijn in tweetallen bezig moeten blijven. zeeland 2
Het verlies is veel groter dan NS
eerder voorspelde. In augustus ging
de vervoerder uit van ruim een mil
jard euro. Door de lockdown en alle
beperkende maatregelen is het aan
tal reizigers ruim gehalveerd. Voor
de komende jaren zijn de vooruit
zichten bovendien niet best. NS
verwacht op zijn vroegst in 2025 te
rug te zijn op het niveau van 2019,
toen het aantal reizigers 1,3 miljoen
per dag was. Tot 2025 blijft het
hoofdrailnet zwaar verlieslatend.
Daardoor moet NS volgens de
boekhoudkundige regels de waarde
van zijn activiteiten met ruim 1,5
miljard afboeken.
In de dagelijkse bedrijfsvoering
heeft de vervoerder door miljar-
densteun van de Nederlandse en de
»NS heeft nog
voldoende geld in kas
om het tot eind 2021
uit te zingen
Britse overheid (NS is ook in Groot-
Brittannië actief, red.) de schade
nog binnen de perken weten te
houden.
Door het rampjaar is het eigen
vermogen van NS flink gekelderd.
Voor nu is er nog voldoende in kas
om het tot eind 2021 uit te zingen.
NS krijgt voor de periode tot sep-
tember een flink deel van de 1,1 mil
jard euro die vervoerders ontvan
gen om een zo normaal mogelijke
dienstregeling te rijden. Daarna
ontbreken financiële afspraken. Het
openbaar vervoer riep het kabinet
al op om vervoerders door de coro-
napandemie heen te helpen. NS-
topvrouw Marjan Rintel zal die
smeekbede vandaag herhalen.
Fors snijden
Toch zal NS fors moeten snijden.
Vorig jaar werd al een besparing
van 1,4 miljard euro tot en met 2024
aangekondigd. Er ligt een plan om
2300 banen te schrappen, de inves
teringen worden met een derde te
ruggeschroefd. Er is een nieuwe cao
afgesproken met een werkgarantie
tot 2025: alleen mensen die vertrek
ken, worden niet vervangen.
NS zal ook moeten investeren.
Verwacht wordt dat de meeste rei
zigers terugkeren na corona. Verder
zal de komende twintig jaar het
openbaar vervoer fors groeien. Ste
den worden autoluw en het aantal
inwoners van Nederland groeit nog
steeds. Voor de coronacrisis werd
uitgegaan van een groei van het
aantal passagiers tot 45 procent.
donderdag 25 februari 2021
Nieuwsmedia
Kyle Doesburg
31 jaar
Amidu Tanko
25 jaar
P8
P3
Karim Bannani
22 jaar
Remon de Vlieger
28 jaar
Thomas de
23 jaar
Rijke
- - x -
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
NS door megaverlies in de put
De coronacrisis treft NS veel
zwaarder dan gedacht. Vandaag
maakt het bedrijf een verlies van
circa 2,5 miljard euro bekend
over 2020. Om de dienstrege
ling in stand te kunnen houden,
is nieuwe overheidssteun nodig.
Edwin van der Aa
David Bremmer
Utrecht
In de middag
toenemende
15°C bewolking
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 263
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,85
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/bezorging g
711688 555530