Dirk: verlaag de btw op groente en fruit ECONOMIE 17 Huizen elders goedkoper Superunie onder de 20 procent zakt, wordt het verdraaid lastig om voordelig producten in te kopen voor de kleinere supermarkten. Schaalgrootte is dus van groot belang.'' Superunie kreeg vorig jaar ook al slecht nieuws te verteren, want de snelgroeiende online- supermarkt Picnic koos voor de Duitse inkooporganisatie Edeka. Mulder wijst naar AH, Jumbo, Picnic, maar ook Plus en Coop, die veel geld investeren in ultra moderne en deels gerobotiseerde distributiecentra. ,,Vraag is of de kleinste spelers dat kunnen op brengen. Een efficiënte logistiek is belangrijk om de kosten in de keten laag te houden. Bij de Appie gaat er in de distributiecentra meteen een bel rinkelen als de potten pindakaas in een winkel op dreigen te raken.'' Het zou Mulder niets verbazen als Steeds minder supermarktformules ook bedrijven als Boni, Nettorama of Dekamarkt de handdoek in de ring gooien. ,,Vroeg of laat, ik denk dat de kleinere spelers toch zullen omvallen.'' Ook Norman Buysse, retailexpert bij marktonderzoeker GfK, voorziet financiële problemen voor de klei nere formules. ,,Als zelfs Deen, met tachtig winkels toch niet heel klein, het al niet meer ziet zitten om te in vesteren in logistiek en online? Tja, dan wordt het ook voor anderen een moeilijk verhaal.'' Volgens Buysse ontkomen supermarkten niet aan e-commerce. ,,Het markt aandeel onlineboodschappen bedraagt nu bijna 6 procent. Uit ons onderzoek blijkt dat dit in 2025 stijgt naar 10 procent. Geen enkele supermarkt maakt nu winst op online, maar dat zal straks verande ren. De kost gaat voor de baat uit. Als je nu niet meegaat, blijven er alleen nog kruimels over. Maar je moet, financieel gezien, wel kun nen. Zelfs Aldi is in thuisland Duitsland al aan het testen met het bezorgen van online bestelde bood schappen.'' Een paar jaar geleden werd gespro ken over de mogelijke komst van AmazonFresh, de foodafdeling van de Amerikaanse techgigant. Inmid dels is er een Nederlandse webshop van Amazon in de lucht, maar het bedrijf is nog niet zo ver dat er ook verse producten aan huis worden geleverd. Mulder: ,,Hun foodbusi- ness is in Europa nog helemaal niet rendabel. Daarvoor heb je fijnma zige logistiek nodig. Amazon heeft nog geen distributiecentrum in Nederland, dus ik verwacht dat supermarkten de komende vijfjaar sowieso geen concurrentie hebben van AmazonFresh.'' Onlinesupermarkt Picnic groeit ondertussen hard in Nederland en breidt ook uit in omringende lan den. ,,Dit bedrijf investeert enorm in technologie en dat werkt. De klant vindt het prettig om bood schappen bij Picnic te bestellen. Het bedrijf maakt geen winst, maar door de sterke groei komt er een kentering.'' Mulder denkt dat er ook voor winkels die zich richten op een gezonde levensstijl nog ruimte is. ,,In Amsterdam is onlangs een supermarkt geopend die alleen vegan producten verkoopt. Vooral in de grote steden kun je met dergelijke winkels nog het verschil maken, maar dit soort initiatieven zullen amper effect hebben op de verdeling van het marktaandeel.'' Makelaars viel het al eerder op dat er vanuit de Randstad meer inte resse is voor een huis daarbuiten, gestimuleerd door het vele thuis werken. ,,Soms hebben we dertig kijkers per pand, allemaal uit het westen", merkte een makelaar die villa's op de Veluwe verkoopt. Dergelijke verhalen worden nu ingekleurd met cijfers. Van april tot en met december 2020 ver huisden 1,15 miljoen mensen, 6 procent meer dan in dezelfde pe riode van 2019. Bijna 140.000 mensen, 12 procent van alle ver huisden, vertrokken naar een andere regio. En al sinds 2015 groeit het aantal dat vanuit de Randstad naar andere delen van het land verhuist, terwijl het aan tal mensen dat naar de Randstad verhuist ongeveer gelijk blijft. Dat die trend zich ook al voor- deed in de jaren vóór corona heeft volgens deskundigen ook te maken met de huizenprijzen. Hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer noemt het steevast een 'rimpeleffect'. Als de huizen te duur worden, zetten bewoners hun zoektocht voort in een andere regio. Doorstromers kunnen bovendien hun overwaarde inzet ten bij de aankoop van een huis, waardoor ook de huizenprijzen in de regio hard zijn gestegen. Jongeren die uit huis gaan en W Door trek uit het westen stijgen de prijzen van huizen in de provincie twintigers verhuizen het meest over langere afstand en vaker naar de Randstad dan omgekeerd. Als mensen de 30 gepasseerd zijn, ver huizen zij minder vaak naar een andere regio, maar als zij dat doen is dat vaker vanuit de Randstad naar regio's daarbuiten. De sterk ste ontwikkeling is te zien bij vijf tigers en zestigers. Van de in de Randstad wonende zestigers die in 2020 verhuisden, verliet 18 pro cent de Randstad voor een andere regio. In 2019 was dat nog 16 pro cent, in 2015 nog 12 procent. De supermarkt vindt het niet langer kunnen dat gezonde, verse producten vaak duurder zijn dan ongezonde bood schappen. Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek, weet als geen ander hoe belangrijk het is om gezond te eten. ,,Twaalf jaar geleden woog ik 40 kilo meer dan nu. Vooral door wijzigen van mijn voedselpatroon viel ik veel af. Daarom is het echt van groot belang dat super markten gezond voedsel aan gaan bieden voor een betaal bare prijs. De btw-verhoging die in 2019 inging, is voor groenten en fruit niet meer te verdedigen.'' Gezondheids- en consumentenorganisaties pleiten al langer voor een btw-verlaging op groente en fruit. Huizing vindt het be langrijk dat dit geluid ook van uit de supermarktbranche komt. ,,Ik roep alle supermark ten dan ook op om de petitie via de site detijdisrijp.nl te delen en te ondertekenen.'' Zelf de prijzen verlagen, zit er volgens Huizing niet in. ,,We bieden al scherpe prijzen aan. Alleen zit er een grens aan wat wij met leveranciers kun nen bewerkstelligen in de prijs van groente en fruit. Vandaar dat we de politiek willen bewegen in actie te komen.'' Om gezond eten te stimule ren, heeft de supermarktketen onder meer het snoep wegge haald bij de kassa's en vervan gen door snackgroenten. ,,Ook maken we geen reclame meer voor energiedrankjes. We zijn geen obesitaspolitie, maar alle beetjes helpen.'' donderdag 25 februari 2021 GO vallen om 46 in 2000 MARKTAANDEEL 35% Albert Heijn 27,3% Superunie (o.a. Plus, Dirk, Coop) Aldi 5,5 Lidl 10,7 Jumbo 21,5% Inmiddels opgeheven formules zoals Bas van der Heijden, Konmar, C1000 Formules jonger dan 20 jaar zoals Boon's Markt en Dagwinkel 26 in 2020 Jumbo (incl. City) r (incl. City, Expres) Coop (incl. Compact, Vandaag) Albert Heijn (incl. XL, To Go) Formules die (ruim) 20 jaar bestaan zoals Boni, MCD, Hoogvliet, Vomar, Aldi, Lidl en Deen 2000 250221 BRON: DISTRIFOOD 2020 IS ER NOG RUIMTE VOOR NIEUWE SPELERS? 30-plusser verlaat de Randstad De trek uit de Randstad naar regio's daarbuiten neemt de laatste jaren toe en was het laatste jaar sterker dan voor heen. Vooral stellen zonder kin deren en mensen ouder dan 30 jaar verlaten vaker de Rand stad. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Stefan ten Teije Den Haag Supermarktketen Dirk van den Broek begint vandaag een (online)petitie met als inzet de verlaging van btw op groente en fruit van 9 naar 6 procent. Sanne Schelfaut Velsen-Noord Deen-superman in Sroekop-Lange' djjkT'rOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17