O O lil 16 ECONOMIE Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In twintig jaar kromp het aantal ketens van 46 naar 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? Kort Marktkooplui naar de rechter Marktkooplieden spannen een rechtszaak aan tegen de Staat, omdat verkopers van non-foodartikelen hun waren niet op de markt mogen verkopen. Via de rechter eisen ze dat de overheid deze beslissing beter uit legt, kondigt branchevereniging Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) aan. Volgens de organisatie helpt het onderscheid tussen verkopers van voed sel en andere producten op veel markten helemaal niet om corona in te dammen. Hogere lonen buiten cao om De Autoriteit Consument en Markt (ACM) praat met supermarkten over de loonsver hoging die zij hebben doorgevoerd. Grote supermarktketens hebben deze maand de salarissen van honderdduizenden werkne mers verhoogd met 2,5 procent, maar dat is mogelijk een overtreding van de wet. Onder meer Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi heb ben de salarissen verhoogd, terwijl er nog geen akkoord is met de vakbonden over een nieuwe cao. FNV eist een verhoging van 5 procent. De toezichthouder zegt dat werk gevers in het algemeen buiten de cao geen gezamenlijke afspraken mogen maken over de beloning van hun werknemers. De ACM vraagt daarom de supermarkten om uitleg. Als blijkt dat er sprake is van overtreding van de wet, kan een boete volgen. Slecht jaar voor Franse hotels Het grote Franse hotelconcern Accor, bekend van ketens als Ibis, Sofitel, Novotel en Mercure, heeft vorig jaar zware klappen gekregen door de uitbraak van het corona virus en de malaise in de reis- en toerisme sector. Het bedrijf zag de omzet in 2020 met ongeveer 60 procent kelderen tot ruim 1,6 miljard euro, terwijl een nettoverlies werd geleden van 2 miljard euro. Accor moest grote afschrijvingen doen op de waarde van bezittingen. Accor-topman Sébastien Bazin spreekt dan ook van een ongekende crisis voor de hotelsector. Om kosten te besparen is Accor bezig duizend banen te schrappen. Het is onduidelijk of er ook in Nederland banen verdwijnen. Shell ASR Wolters Kluwer RELX In vergelijking met onze buurlan den kent Nederland nog steeds een divers aanbod aan supermarktfor mules. In België, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk maakt een handvol ketens de dienst uit. Ruimte voor regionale spelers is er amper. Dat is bij ons een ander ver haal. Zo is Poisz een relatief grote partij in het noorden van het land, Jan Linders is beeldbepalend in Limburg en Deen was stevig geworteld in Noord-Holland. Toch trekt Deen de stekker eruit. De familie verkoopt haar tachtig winkels aan Albert Heijn (39 filia len), Vomar (22) en Dekamarkt (19). Hierdoor telt ons land straks nog 25 supermarktformules, die eigen dom zijn van 18 ketens. Deen zou met het oog op de toekomst flink moeten investeren in de mechani satie van de logistiek en e-com- merce. Maar het bedrijf uit Hoorn concludeerde dat de omvang van de investeringen zo groot is dat het beter is om de winkels te verkopen. Met name AH profiteert van de overname en vergroot hiermee zijn marktaandeel, dat nu al op 35 pro cent ligt. De blauwe grootgrutter uit Zaandam is met duizend win kels onbetwist de allergrootste, gevolgd door Jumbo, dat het markt aandeel vorig jaar zag stijgen naar 21,5 procent. De twee ketens druk ken met hun 56,1 procent markt aandeel een steeds groter stempel op ons supermarktlandschap. En ook op het gebied van onlinebood- schappen zijn de twee rivalen grote Efficiënte logistiek is belangrijk om de kosten in de keten laag te houden spelers die bakken geld investeren in e-commerce. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) beoordeelt bij elke supermarktovername of de consu ment nog voldoende te kiezen heeft in de buurt en of de machts positie van een bedrijf niet te groot wordt. Woordvoerder Murco Mijn- lieff geeft aan dat Deen de verkoop van de winkels nog niet bij de ACM heeft gemeld. ,,Dus we kunnen nog niet zeggen of de verdeling een pro bleem oplevert. Wij kijken vooral naar reisafstand voor de consu ment. Als er door een fusie of over name bijvoorbeeld twee AH's in hetzelfde dorp ontstaan, dan moet een klant binnen een kwartier ook boodschappen kunnen doen bij een concurrerende supermarkt. Als dat niet kan, dan heeft AH een pro bleem en zal een van de twee win kels dicht moeten of van eigenaar veranderen.'' De laatste keer dat de ACM ingreep, was in 2012. Toen nam Jumbo vierhonderd C1000-winkels over. Daarvan moesten er achttien worden verkocht, omdat er voor de consument te weinig te kiezen overbleef. De samensmelting in supermarkt land is al even gaande. Dirk Mulder, sectorbankier retail bij ING, bena drukt het belang van Superunie, de vereniging die voor dertien retailers (onder meer Dirk van den Broek, Boni, Sligro, Plus en Nettorama) de inkopen doet. ,,Zolang Superunie bestaat, zijn er zeker kansen voor de kleinere spelers. Zij profiteren van die gezamenlijke slagkracht. Super unie heeft nu een marktaandeel van 27 procent, maar door de ver koop van een deel van de Deen winkels aan Albert Heijn krijgt ook deze inkooporganisatie een knauw. Er zit nog steeds rek in, maar als BOOS OVER CORONAMAATREGELEN ACM WIL OPHELDERING SUPERMARKTEN HONDERDEN BANEN OP DE TOCHT O 45% Oliegigant profi teert opnieuw van hogere olie prijs. 45% Verzekeraar heeft wind in de rug door stijgende rente. -UK Beleggers reageerden lauw op voorzichtige groeiprognose uitgeverij. RELX had last van flinke knauw bij branche genoot Wolters Kluwer. donderdag 25 februari 2021 De kleintjes o E o c Sanne Schelfaut Hoorn HOE ZIET HET HUIDIGE SUPERMARKTLANDSCHAP ERUIT? -Dirk Mulder, ING ZIJN KLEINERE SUPERMARKTKETENS NOG LEVENSVATBAAR?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16