NIEUWS 13
Jongeren met een
niet-westerse
achtergrond
kunnen het ver
schoppen als ze zelf
óók meer in kansen
denken. Ibrahim Jabri
uit Utrecht wil met zijn
drie bachelor- en drie
masterdiploma's laten
zien dat veel mogelijk
is. Zijn advies: ,,Doe
jezelf niet tekort.''
Ken je waarde.
Eigenlijk heb je
een streepje voor
als je twee talen
vloeiend spreekt
Ellen van Gaaien
Utrecht
et was vijfjaar
geleden even
slikken. Na een
vlekkeloos door
lopen school-
carrière scoorde
Ibrahim Jabri
(25) ineens
onvoldoendes tijdens twee universi
taire bachelors. Hij volgde technische
bestuurskunde aan de TU Delft en
international economics business eco
nomics aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam. ,,Het was te veel. Ik
woonde toen nog in Nieuwegein en
reisde de hele dag rond. Het was gek
kenhuis."
Door de tegenvallende resultaten
werd Ibrahim onzeker, kreeg hij
paniekaanvallen. Maar de student
kreeg de knop om. ,,Ik ben in Delft
gestopt en zei tegen mezelf: focus. Ik
ben nog harder gaan studeren en
haalde weer achten."
Wat deze twintiger ermee wil zeg
gen: ga niet bij de pakken neerzitten,
werk hard voor wat je wilt en grijp je
kansen. Inmiddels heeft Ibrahim drie
bachelordiploma's op zak, drie mas
terdiploma's, volgt hij nóg twee mas
ters, werkt hij als wetenschappelijk
docent op de Erasmus Universiteit én
bij een bank.
In het onderwijs staat de discussie
over kansenongelijkheid hoog op de
agenda. Al op de basisschool krijgen
meer leerlingen met laagopgeleide
ouders een lager schooladvies dan
kinderen met dezelfde intelligentie
maar hoogopgeleide ouders. De
thuissituatie speelt veelal onbewust
een rol bij het advies dat leraren kin
deren geven. Als de leerlingen thuis
bijvoorbeeld geen Nederlands spre
ken, kan het zijn dat ze onbewust een
lager advies krijgen.
Door de coronacrisis zijn er grote
zorgen dat de kansenongelijkheid
toeneemt. Niet alle kinderen hebben
thuis de rust en ruimte om te leren.
Bovendien krijgen ze niet altijd de
begeleiding van ouders, die ze juist
tijdens een lockdown nodig hebben.
Gezien de achtergrond van Ibra
him had het hem ook kunnen over-
komen. Maar hij had het geluk dat
zijn cijfers altijd goed waren en zijn
leraren niet om een vwo-advies heen
konden. Bovendien hield zijn moe
der hem als een havik in de gaten.
Even terug naar zijn jeugd. Ibrahim
heeft Marokkaans-Nederlandse
roots. Zijn moeder werd in de jaren
70 uitgehuwelijkt en vertrok in haar
uppie naar Nederland. Daar trouwde
ze zijn vader, maar die verliet het ge
zin toen Ibrahim 4 maanden was.
Het gezin met alleenstaande ouder
en vier kinderen had het niet breed.
Ze woonden in een buurt in Nieuwe-
gein waar veel hangjeugd op straat
bivakkeerde. Maar dat liet Ibrahims
moeder niet gebeuren. ,,Ik had strikte
tijden waarop ik thuis moest zijn.
Mijn moeder wilde niet dat we op
het verkeerde pad raakten en pushte
ons ontzettend om hard te leren. We
moesten met goede cijfers thuisko
men. Ze had zelf nooit die kans ge
kregen en wilde dat wij die grepen
om onze toekomst veilig te stellen."
Nooit goed genoeg
En ja, dat was af en toe loodzwaar.
Want als Ibrahim met een 7 thuis
kwam, vroeg zijn moeder wat de
andere kinderen in de klas hadden.
,,Als ik zei dat een klasgenoot een 8
had, vroeg ze: waarom heb jij geen 8?
Het was nooit goed genoeg", vertelt
hij. Tegelijkertijd bracht het hem wel
waar hij nu is. „Laatst verscheen de
vacature voor de burgemeester van
Amsterdam. Het is belachelijk, maar
ik heb die vacature bekeken. En ik zat
na te denken over de vraag wat ik zou
doen als ik burgemeester van Am
sterdam was. Ik weet dat ik geen en-
kele kans zou maken, maar toch
denk ik: waarom niet?"
Ibrahim weet dat er in wijken zo
als de Schilderswijk in Den Haag en
het Utrechtse Kanaleneiland 'meer
parels' rondlopen. Maar niet al die
jongeren grijpen hun kansen, vindt
hij. Die groep wil hij inspireren.
,,Niemand heeft ooit tegen mij ge
zegd dat iets onmogelijk is, dat ik iets
niet kan bereiken. Je moet doen waar
je van droomt." Want nee, ook Ibra
him kon niet bouwen op een net
werk van zijn ouders. En ja, ook hij
sprak thuis Marokkaans. En ja, ook
hij heeft een buiten
landse achternaam
op zijn cv staan.
,,Ken je waarde. Ei
genlijk heb je juist
een streepje voor als
je twee talen vloei
end spreekt. En er
zijn zoveel bedrijven
met een diversiteits-
beleid. Daar zie ik al
leen maar voordelen
van. Je moet dat juist
benutten."
Ibrahim hoopt dat
jongeren zijn verhaal lezen en dat ze
zien dat er ook voor hen kansen lig
gen. Dat ze niet hoeven te denken
dat ze minder zijn, omdat ze een
dubbele achtergrond hebben. ,,Ik
hoop dat iemand dit leest en wer ba
chelors gaat doen", zegt hij. Om
eraan toe te voegen: ,,Echt niet al die
jongeren hoeven vwo te gaan doen.
Het is prima om iets te proberen en
er achter te komen dat het niet lukt.
Maar het is niet prima als jongeren
iets niet eens proberen, omdat ande-
ren zeggen dat ze het niet kunnen.
Doe jezelf niet tekort."
Zo kent Ibrahim voorbeelden van
jongeren die in bepaalde wijken wo
nen en niet eens hardop hun ambi
ties durven uit te spreken. Puur uit
angst om buiten de groep te vallen.
,,Dan zijn ze niet Marokkaans ge
noeg, maar ook niet Nederlands ge
noeg", zegt hij.
Voorbeeld
Omdat veel ouders geen Nederlandse
studie achter de rug hebben, ont
breekt het jongeren meestal aan een
voorbeeld. Maar dat hoeft geen be
lemmering te zijn, wil Ibrahim laten
zien. ,,Durf je hand op te steken.
Stuur iemand een bericht via Linke-
dIn of Instagram als je vragen hebt.
Dat krijgen we niet mee vanuit huis,
want hulp vragen gaat tegen het eer
gevoel in. Maar dat moet je juist wél
doen om verder te komen."
Zelf ziet Ibrahim Kamervoorzitter
Khadija Arib als grote inspirator. Zij
werd in Marokko geboren. Of Ahmed
Aboutaleb, de burgemeester van Rot
terdam. ,,Mijn moeder noemt hem
altijd. 'Ibrahim, Aboutaleb begon op
de lts (lagere technische school -
red.) en kijk hem nu.' Het feit dat
iemand uit een ander milieu komt,
betekent niet dat die minder is. Het
feit dat iemand er anders uitziet of
meer begeleiding nodig heeft, bete
kent niet dat die dommer is. Dat ie
mand twee talen spreekt, zegt ook
iets over iemands vermogen. Ik ga
heus niet de hele Schilderswijk op de
universiteit krijgen, maar als er maar
één kind of tiener is die ik kan inspi
reren om door te gaan, ben ik al blij."
donderdag 25 februari 2021
GO
Ibrahim wil inspireren met
zijn grote stapel diploma's
Ibrahim Jabri en
zijn moeder. ,,Ze
pushte ons ontzet
tend om hard te
leren.''
FOTO ERIK VAN 'T WOUD
- Ibrahim Jabri