NIEUWS 13 Jongeren met een niet-westerse achtergrond kunnen het ver schoppen als ze zelf óók meer in kansen denken. Ibrahim Jabri uit Utrecht wil met zijn drie bachelor- en drie masterdiploma's laten zien dat veel mogelijk is. Zijn advies: ,,Doe jezelf niet tekort.'' Ken je waarde. Eigenlijk heb je een streepje voor als je twee talen vloeiend spreekt Ellen van Gaaien Utrecht et was vijfjaar geleden even slikken. Na een vlekkeloos door lopen school- carrière scoorde Ibrahim Jabri (25) ineens onvoldoendes tijdens twee universi taire bachelors. Hij volgde technische bestuurskunde aan de TU Delft en international economics business eco nomics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het was te veel. Ik woonde toen nog in Nieuwegein en reisde de hele dag rond. Het was gek kenhuis." Door de tegenvallende resultaten werd Ibrahim onzeker, kreeg hij paniekaanvallen. Maar de student kreeg de knop om. ,,Ik ben in Delft gestopt en zei tegen mezelf: focus. Ik ben nog harder gaan studeren en haalde weer achten." Wat deze twintiger ermee wil zeg gen: ga niet bij de pakken neerzitten, werk hard voor wat je wilt en grijp je kansen. Inmiddels heeft Ibrahim drie bachelordiploma's op zak, drie mas terdiploma's, volgt hij nóg twee mas ters, werkt hij als wetenschappelijk docent op de Erasmus Universiteit én bij een bank. In het onderwijs staat de discussie over kansenongelijkheid hoog op de agenda. Al op de basisschool krijgen meer leerlingen met laagopgeleide ouders een lager schooladvies dan kinderen met dezelfde intelligentie maar hoogopgeleide ouders. De thuissituatie speelt veelal onbewust een rol bij het advies dat leraren kin deren geven. Als de leerlingen thuis bijvoorbeeld geen Nederlands spre ken, kan het zijn dat ze onbewust een lager advies krijgen. Door de coronacrisis zijn er grote zorgen dat de kansenongelijkheid toeneemt. Niet alle kinderen hebben thuis de rust en ruimte om te leren. Bovendien krijgen ze niet altijd de begeleiding van ouders, die ze juist tijdens een lockdown nodig hebben. Gezien de achtergrond van Ibra him had het hem ook kunnen over- komen. Maar hij had het geluk dat zijn cijfers altijd goed waren en zijn leraren niet om een vwo-advies heen konden. Bovendien hield zijn moe der hem als een havik in de gaten. Even terug naar zijn jeugd. Ibrahim heeft Marokkaans-Nederlandse roots. Zijn moeder werd in de jaren 70 uitgehuwelijkt en vertrok in haar uppie naar Nederland. Daar trouwde ze zijn vader, maar die verliet het ge zin toen Ibrahim 4 maanden was. Het gezin met alleenstaande ouder en vier kinderen had het niet breed. Ze woonden in een buurt in Nieuwe- gein waar veel hangjeugd op straat bivakkeerde. Maar dat liet Ibrahims moeder niet gebeuren. ,,Ik had strikte tijden waarop ik thuis moest zijn. Mijn moeder wilde niet dat we op het verkeerde pad raakten en pushte ons ontzettend om hard te leren. We moesten met goede cijfers thuisko men. Ze had zelf nooit die kans ge kregen en wilde dat wij die grepen om onze toekomst veilig te stellen." Nooit goed genoeg En ja, dat was af en toe loodzwaar. Want als Ibrahim met een 7 thuis kwam, vroeg zijn moeder wat de andere kinderen in de klas hadden. ,,Als ik zei dat een klasgenoot een 8 had, vroeg ze: waarom heb jij geen 8? Het was nooit goed genoeg", vertelt hij. Tegelijkertijd bracht het hem wel waar hij nu is. „Laatst verscheen de vacature voor de burgemeester van Amsterdam. Het is belachelijk, maar ik heb die vacature bekeken. En ik zat na te denken over de vraag wat ik zou doen als ik burgemeester van Am sterdam was. Ik weet dat ik geen en- kele kans zou maken, maar toch denk ik: waarom niet?" Ibrahim weet dat er in wijken zo als de Schilderswijk in Den Haag en het Utrechtse Kanaleneiland 'meer parels' rondlopen. Maar niet al die jongeren grijpen hun kansen, vindt hij. Die groep wil hij inspireren. ,,Niemand heeft ooit tegen mij ge zegd dat iets onmogelijk is, dat ik iets niet kan bereiken. Je moet doen waar je van droomt." Want nee, ook Ibra him kon niet bouwen op een net werk van zijn ouders. En ja, ook hij sprak thuis Marokkaans. En ja, ook hij heeft een buiten landse achternaam op zijn cv staan. ,,Ken je waarde. Ei genlijk heb je juist een streepje voor als je twee talen vloei end spreekt. En er zijn zoveel bedrijven met een diversiteits- beleid. Daar zie ik al leen maar voordelen van. Je moet dat juist benutten." Ibrahim hoopt dat jongeren zijn verhaal lezen en dat ze zien dat er ook voor hen kansen lig gen. Dat ze niet hoeven te denken dat ze minder zijn, omdat ze een dubbele achtergrond hebben. ,,Ik hoop dat iemand dit leest en wer ba chelors gaat doen", zegt hij. Om eraan toe te voegen: ,,Echt niet al die jongeren hoeven vwo te gaan doen. Het is prima om iets te proberen en er achter te komen dat het niet lukt. Maar het is niet prima als jongeren iets niet eens proberen, omdat ande- ren zeggen dat ze het niet kunnen. Doe jezelf niet tekort." Zo kent Ibrahim voorbeelden van jongeren die in bepaalde wijken wo nen en niet eens hardop hun ambi ties durven uit te spreken. Puur uit angst om buiten de groep te vallen. ,,Dan zijn ze niet Marokkaans ge noeg, maar ook niet Nederlands ge noeg", zegt hij. Voorbeeld Omdat veel ouders geen Nederlandse studie achter de rug hebben, ont breekt het jongeren meestal aan een voorbeeld. Maar dat hoeft geen be lemmering te zijn, wil Ibrahim laten zien. ,,Durf je hand op te steken. Stuur iemand een bericht via Linke- dIn of Instagram als je vragen hebt. Dat krijgen we niet mee vanuit huis, want hulp vragen gaat tegen het eer gevoel in. Maar dat moet je juist wél doen om verder te komen." Zelf ziet Ibrahim Kamervoorzitter Khadija Arib als grote inspirator. Zij werd in Marokko geboren. Of Ahmed Aboutaleb, de burgemeester van Rot terdam. ,,Mijn moeder noemt hem altijd. 'Ibrahim, Aboutaleb begon op de lts (lagere technische school - red.) en kijk hem nu.' Het feit dat iemand uit een ander milieu komt, betekent niet dat die minder is. Het feit dat iemand er anders uitziet of meer begeleiding nodig heeft, bete kent niet dat die dommer is. Dat ie mand twee talen spreekt, zegt ook iets over iemands vermogen. Ik ga heus niet de hele Schilderswijk op de universiteit krijgen, maar als er maar één kind of tiener is die ik kan inspi reren om door te gaan, ben ik al blij." donderdag 25 februari 2021 GO Ibrahim wil inspireren met zijn grote stapel diploma's Ibrahim Jabri en zijn moeder. ,,Ze pushte ons ontzet tend om hard te leren.'' FOTO ERIK VAN 'T WOUD - Ibrahim Jabri

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13