Trein van Terneuzen tot Zijderoute Onderzoek naar kweek oesters en mosselen Van fosforfabriek Thermphos is alleen nog een kantoor over Vroege lente breekt Zeeuwse records 10 ZEELAND North Sea Port wordt deel van goederenspoornet naar Baltische Staten Frank Balkenende Terneuzen North Sea Port ijvert al langer voor enkele spoorprojecten, waaronder een ontbrekend stuk spoor tussen de Axelse Vlakte en Zelzate, aan de oostkant van het Kanaal Gent-Ter neuzen. Ook een aftakking van het goederenspoor naar Antwerpen, tussen Rilland en Bergen op Zoom (de Veza-bocht), staat op het ver langlijstje. Wie in Europese spoor- corridors zijn partijtje mee blaast, vergroot de kans op geld uit Brussel om spoorprojecten te bekostigen. Zo komen deze projecten vaak ho ger op de agenda te staan bij infra structuurbeheerders als ProRail in Nederland en Infrabel in België. Zijderoute De North Sea-Baltic-corridor loopt van België en Nederland via Duits land, Polen, Litouwen en Letland tot in Estland. In Polen sluit de cor ridor aan op de Chinese Zijde route. North Sea Port was al opge nomen in de 'Rail Freight Corridor Rhine-Alpine' (tussen het Rijnbek- ken en de Alpenregio) en 'North Sea-Mediterranean' (tussen de Noordzee en de Middellandse Zee). Daar komt nu een derde noorde lijke corridor bij. Smeerolie Havenbedrijf North Sea Port ziet zulke spoorcorridors als smeerolie voor economische groei. Verladers en spooroperatoren kunnen nu makkelijker capaciteit of 'rijpaden' krijgen om treinen op die route te laten rijden. Zij spelen zo mee op Europees niveau. Dat opent nieuwe economische mogelijkheden. Tal van terminals en ondernemingen binnen North Sea Port zijn rechtstreeks aangeslo ten op het spoor en maken er inten sief gebruik van om goederen aan of af te voeren. Het havengebied ligt immers op het kruispunt van de Europese spoorwegen, die tot in China reiken. Zo gaan auto's van Wie in Europese spoorcorridors zijn partijtje mee blaast, vergroot de kans op geld uit Brussel Volvo Cars Gent al anderhalf jaar per trein en niet meer per vracht schip van Gent naar de Chinese stad Xi'an. Die treinen rijden in Eu- ropa via de North Sea-Baltic-corri dor. Minder CO2-uitstoot Met de uitbouw van de Europese hoofdassen voor goederentreinen wil de Europese Unie vrachtwa gens van de weg halen. Doel is meer goederen per spoor te vervoeren. Dat vermindert de uitstoot van het broeikasgas CO2 en is ook een mid del om files in en rond havengebie den terug te dringen. North Sea Port zet als haven stevig in op spoorvervoer. Jaarlijks loopt 7 a 8 miljoen ton lading via het spoor de haven in en uit. Dat is 10 procent van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland. Wekelijks telt het havengebied meer dan 300 treinen. De schelpdierenproductie loopt de laatste decennia flink terug. De mosselproductie is in Nederland de afgelopen 40 jaar gedaald van circa 130 miljoen kilo naar 40 mil joen kilo per jaar en die van oes ters van circa 30 miljoen stuks naar de helft. Mosselen worden gekweekt in de Waddenzee en de Oosterschelde en oesters in de Grevelingen en de Oosterschelde. In de Waddenzee verzanden en verdrogen de kweekpercelen en in de Oosterschelde en de Grevelin- gen zijn de omstandigheden on der meer door de aanleg van de Deltawerken verslechterd. De schelpdiersector ziet kansen voor de Zeeuwse kust. Ze trekt 30.000 euro uit voor een proef in De schelpdiersector ziet kansen voor de Zeeuwse kust. Ze trekt30.000euro uit vooreen proef de Voordelta. De provincie, het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij en Impuls Zeeland leg gen daar gezamenlijk nog 30.000 euro bij. De eerste fase van de proef moet in de zomer klaar zijn. ,,Het is bizar", zegt gedeputeerde Jo-Annes de Bat. ,,Ik ben er vrijdag geweest. Het is een groot leeg veld. Je herkent het niet meer. De entree is weg. Alleen het kantoor staat er nog." In 2012 ging Thermphos failliet, de in 2014 begonnen sanering liep vast en werd drie jaar later vlot ge trokken door voormalig PvdA-lei- der Diederik Samsom. Vanaf 2018 hebben de provincie, het Rijk en havenbedrijf North Sea Port sa mengewerkt aan een ingewikkelde en gevaarlijke opruimactie. Daar voor is destijds 129,5 miljoen euro uitgetrokken. Volgens de laatste voortgangs rapportage blijft daar 5 miljoen euro van over, te verdelen over de drie partijen. Volgens De Bat is dat niet de eindraming. ,,Laten we ons niet te snel rijk rekenen." Er moeten nog wat fosforslakken van het ter rein worden afgevoerd en het pro- ject moet worden geëvalueerd. ,,Voor de zomer ronden we het af." Niet juichen, wel dank Er wordt nog een moment geprikt voor een officiële overdracht van het terrein aan North Sea Port. Die gaat de 50 hectare grond weer uit geven aan nieuwe bedrijven. ,,De overdracht laten we natuurlijk niet ongemerkt passeren", zegt De Bat. ,,Dat zou geen recht doen aan het werk. We gaan aandacht besteden aan de oud-werknemers. Er is veel ellende geweest. We gaan niet staan juichen dat we het zo goed gedaan hebben, maar we gaan wel de men sen bedanken die dit tot een goed einde hebben gebracht." Vlissingen De vroege lente breekt al enkele dagen records. In Westdorpe werd het gisteren 16,6 graden. Daarmee is het de warmste 23e februari die tot nu toe daar gemeten is. Het is de vierde dag op rij dat in West- dorpe het dagrecord scherper wordt gesteld. Het weerstation in Wilhelmi- nadorp noteerde gisteren het derde dagrecord op rij, met een temperatuur van 16,4 graden. Het oude lokale record stond sinds 1990 op 15,6 graden. In Vlissingen werd het net wat minder lente achtig: 14,0 graden. Dat was niet voldoende om de 14,9 graden van 1990 te passeren. Ook vandaag zijn er nog dagre cords mogelijk. Maar vanaf mor gen wordt het minder warm. Het Zeeuwse maandrecord, ge meten in Westdorpe, staat sinds 25 en 26 februari 2019 op 18,9 gra den. Dat gaat er waarschijnlijk niet aan. Volgens de meteorologen van Weeronline zit er veel stof in de lucht dat vanuit de Sahara met een zuidelijke windrichting naar Ne derland wordt gevoerd. Daardoor schijnt de zon niet voluit. Ook is er af en toe sprake van wat sluier- bewolking, waardoor de lucht niet altijd strakblauw is. Een jaar geleden: het opblazen van het laatste deel van Thermphos. archieffoto lex de meester woensdag 24 februari 2021 De Kanaalzone Gent-Terneuzen wordt onderdeel van een goede- renspoornetwerk naar de Balti sche Staten. De Europese Com missie willigt de wens van North Sea Port in om te worden opge nomen in de North Sea-Baltic- corridor. Infrastructuurprojec ten op de corridor, zoals nieuwe spoorverbindingen, maken meer kans op Europese steun. Er komt een onderzoek naar de kweek van schelpdieren voor de Zeeuwse kust. Als dat een succes blijkt, kunnen mosselen en oesters wellicht worden ge kweekt bij de windmolenpar ken op zee. Ernst Jan Rozendaal Middelburg Van het enorme fabriekcomplex waar honderden mensen werk ten, resteert nu alleen nog een kantoor waar vijf mensen de laatste zaken afronden. De voor malige fosforfabriek Thermphos in Vlissingen-Oost is opgeruimd. Dat heeft 125,5 miljoen euro ge kost. Ernst Jan Rozendaal Vlissingen-Oost Rolf Bosboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 42