Trein van Terneuzen tot Zijderoute
Onderzoek naar
kweek oesters
en mosselen
Van fosforfabriek Thermphos
is alleen nog een kantoor over
Vroege lente breekt
Zeeuwse records
10 ZEELAND
North Sea Port wordt deel van goederenspoornet naar Baltische Staten
Frank Balkenende
Terneuzen
North Sea Port ijvert al langer voor
enkele spoorprojecten, waaronder
een ontbrekend stuk spoor tussen
de Axelse Vlakte en Zelzate, aan de
oostkant van het Kanaal Gent-Ter
neuzen. Ook een aftakking van het
goederenspoor naar Antwerpen,
tussen Rilland en Bergen op Zoom
(de Veza-bocht), staat op het ver
langlijstje. Wie in Europese spoor-
corridors zijn partijtje mee blaast,
vergroot de kans op geld uit Brussel
om spoorprojecten te bekostigen.
Zo komen deze projecten vaak ho
ger op de agenda te staan bij infra
structuurbeheerders als ProRail in
Nederland en Infrabel in België.
Zijderoute
De North Sea-Baltic-corridor loopt
van België en Nederland via Duits
land, Polen, Litouwen en Letland
tot in Estland. In Polen sluit de cor
ridor aan op de Chinese Zijde
route. North Sea Port was al opge
nomen in de 'Rail Freight Corridor
Rhine-Alpine' (tussen het Rijnbek-
ken en de Alpenregio) en 'North
Sea-Mediterranean' (tussen de
Noordzee en de Middellandse Zee).
Daar komt nu een derde noorde
lijke corridor bij.
Smeerolie
Havenbedrijf North Sea Port ziet
zulke spoorcorridors als smeerolie
voor economische groei. Verladers
en spooroperatoren kunnen nu
makkelijker capaciteit of 'rijpaden'
krijgen om treinen op die route te
laten rijden. Zij spelen zo mee op
Europees niveau.
Dat opent nieuwe economische
mogelijkheden. Tal van terminals
en ondernemingen binnen North
Sea Port zijn rechtstreeks aangeslo
ten op het spoor en maken er inten
sief gebruik van om goederen aan of
af te voeren. Het havengebied ligt
immers op het kruispunt van de
Europese spoorwegen, die tot in
China reiken. Zo gaan auto's van
Wie in Europese
spoorcorridors zijn
partijtje mee blaast,
vergroot de kans op
geld uit Brussel
Volvo Cars Gent al anderhalf jaar
per trein en niet meer per vracht
schip van Gent naar de Chinese
stad Xi'an. Die treinen rijden in Eu-
ropa via de North Sea-Baltic-corri
dor.
Minder CO2-uitstoot
Met de uitbouw van de Europese
hoofdassen voor goederentreinen
wil de Europese Unie vrachtwa
gens van de weg halen. Doel is meer
goederen per spoor te vervoeren.
Dat vermindert de uitstoot van het
broeikasgas CO2 en is ook een mid
del om files in en rond havengebie
den terug te dringen. North Sea
Port zet als haven stevig in op
spoorvervoer. Jaarlijks loopt 7 a 8
miljoen ton lading via het spoor de
haven in en uit. Dat is 10 procent
van het goederenvervoer tussen de
haven en het achterland. Wekelijks
telt het havengebied meer dan 300
treinen.
De schelpdierenproductie loopt
de laatste decennia flink terug. De
mosselproductie is in Nederland
de afgelopen 40 jaar gedaald van
circa 130 miljoen kilo naar 40 mil
joen kilo per jaar en die van oes
ters van circa 30 miljoen stuks
naar de helft. Mosselen worden
gekweekt in de Waddenzee en de
Oosterschelde en oesters in de
Grevelingen en de Oosterschelde.
In de Waddenzee verzanden en
verdrogen de kweekpercelen en in
de Oosterschelde en de Grevelin-
gen zijn de omstandigheden on
der meer door de aanleg van de
Deltawerken verslechterd.
De schelpdiersector ziet kansen
voor de Zeeuwse kust. Ze trekt
30.000 euro uit voor een proef in
De schelpdiersector
ziet kansen voor de
Zeeuwse kust. Ze
trekt30.000euro uit
vooreen proef
de Voordelta. De provincie, het
ministerie van Landbouw, Natuur
en Visserij en Impuls Zeeland leg
gen daar gezamenlijk nog 30.000
euro bij. De eerste fase van de
proef moet in de zomer klaar zijn.
,,Het is bizar", zegt gedeputeerde
Jo-Annes de Bat. ,,Ik ben er vrijdag
geweest. Het is een groot leeg veld.
Je herkent het niet meer. De entree
is weg. Alleen het kantoor staat er
nog."
In 2012 ging Thermphos failliet,
de in 2014 begonnen sanering liep
vast en werd drie jaar later vlot ge
trokken door voormalig PvdA-lei-
der Diederik Samsom. Vanaf 2018
hebben de provincie, het Rijk en
havenbedrijf North Sea Port sa
mengewerkt aan een ingewikkelde
en gevaarlijke opruimactie. Daar
voor is destijds 129,5 miljoen euro
uitgetrokken.
Volgens de laatste voortgangs
rapportage blijft daar 5 miljoen
euro van over, te verdelen over de
drie partijen. Volgens De Bat is dat
niet de eindraming. ,,Laten we ons
niet te snel rijk rekenen." Er moeten
nog wat fosforslakken van het ter
rein worden afgevoerd en het pro-
ject moet worden geëvalueerd.
,,Voor de zomer ronden we het af."
Niet juichen, wel dank
Er wordt nog een moment geprikt
voor een officiële overdracht van
het terrein aan North Sea Port. Die
gaat de 50 hectare grond weer uit
geven aan nieuwe bedrijven. ,,De
overdracht laten we natuurlijk niet
ongemerkt passeren", zegt De Bat.
,,Dat zou geen recht doen aan het
werk. We gaan aandacht besteden
aan de oud-werknemers. Er is veel
ellende geweest. We gaan niet staan
juichen dat we het zo goed gedaan
hebben, maar we gaan wel de men
sen bedanken die dit tot een goed
einde hebben gebracht."
Vlissingen
De vroege lente breekt al enkele
dagen records. In Westdorpe werd
het gisteren 16,6 graden. Daarmee
is het de warmste 23e februari die
tot nu toe daar gemeten is. Het is
de vierde dag op rij dat in West-
dorpe het dagrecord scherper
wordt gesteld.
Het weerstation in Wilhelmi-
nadorp noteerde gisteren het
derde dagrecord op rij, met een
temperatuur van 16,4 graden. Het
oude lokale record stond sinds
1990 op 15,6 graden. In Vlissingen
werd het net wat minder lente
achtig: 14,0 graden. Dat was niet
voldoende om de 14,9 graden van
1990 te passeren.
Ook vandaag zijn er nog dagre
cords mogelijk. Maar vanaf mor
gen wordt het minder warm.
Het Zeeuwse maandrecord, ge
meten in Westdorpe, staat sinds
25 en 26 februari 2019 op 18,9 gra
den. Dat gaat er waarschijnlijk
niet aan.
Volgens de meteorologen van
Weeronline zit er veel stof in de
lucht dat vanuit de Sahara met een
zuidelijke windrichting naar Ne
derland wordt gevoerd. Daardoor
schijnt de zon niet voluit. Ook is
er af en toe sprake van wat sluier-
bewolking, waardoor de lucht niet
altijd strakblauw is.
Een jaar geleden: het opblazen van het laatste deel van Thermphos. archieffoto lex de meester
woensdag 24 februari 2021
De Kanaalzone Gent-Terneuzen
wordt onderdeel van een goede-
renspoornetwerk naar de Balti
sche Staten. De Europese Com
missie willigt de wens van North
Sea Port in om te worden opge
nomen in de North Sea-Baltic-
corridor. Infrastructuurprojec
ten op de corridor, zoals nieuwe
spoorverbindingen, maken meer
kans op Europese steun.
Er komt een onderzoek naar de
kweek van schelpdieren voor
de Zeeuwse kust. Als dat een
succes blijkt, kunnen mosselen
en oesters wellicht worden ge
kweekt bij de windmolenpar
ken op zee.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Van het enorme fabriekcomplex
waar honderden mensen werk
ten, resteert nu alleen nog een
kantoor waar vijf mensen de
laatste zaken afronden. De voor
malige fosforfabriek Thermphos
in Vlissingen-Oost is opgeruimd.
Dat heeft 125,5 miljoen euro ge
kost.
Ernst Jan Rozendaal
Vlissingen-Oost
Rolf Bosboom