Scapino kan zijn internetklandizie niet bijbenen Noord-Holland en Groningen economisch hardst geraakt ECONOMIE 17 Klachten over service Volgens Scapino zijn de proble men te wijten aan de naweeën van de topdrukte tijdens de vorstperi ode. Het schoenbedrijf geeft toe dat het tot wel drie weken kan du ren voordat een retourpakket is verwerkt. Op de Facebookpagina van het bedrijf regent het klachten. 'We zijn weer een paar weken verder. Nog steeds NIKS geregeld', foetert Brenda van Drongelen. 'Retour moet al vier weken bij jullie bin nen zijn. En ik hoor ook niks van jullie. SCHAN DA LIG!' Ze is niet de enige. Honderden kopers van schoenen, sloffen, huispakken en schaatsen doen hun beklag. Scapino wijt vertragingen nog altijd aan 'de extreme weersom standigheden', terwijl het al da genlang voelt als lente. Volgens het bedrijf is de klantenservice vanwege de lockdown uitge breid, maar ontevreden klanten melden dat het bedrijf telefonisch en via e-mail niet of nauwelijks bereikbaar is. Bij de bestellingen kan het volgens Scapino vanwege de 'extreme drukte' wel tien da gen duren voordat de schoenen er zijn. ,,Wij herkennen ons niet in on tevreden klanten'', zegt directeur Adem Doymaz. ,,Op Trustpilot scoren wij 3,8. Ons streven is om boven de 4 te zitten. Als wij naar onze collega's kijken, scoren zij vele malen lager. De klachten die wij kennen gaan over de telefoni- sche bereikbaarheid van onze klantenservice en retouren. Zodra wij weer open zijn, is dit met 100 procent zekerheid opgelost.'' Het bedrijf heeft veel tevreden klanten, stelt hij, maar omdat het nu zo druk is, is het aantal klagers hoger dan normaal. Dat zou een vertekend beeld geven. Omschakeling Het verhaal van Scapino lijkt op de problemen die Ikea heeft met in ternetbestellingen. Beide zijn ke tens die in normale tijden vooral op de fysieke winkels draaien; omschakelen naar louter online is een helse klus. Scapino haalt doorgaans 95 pro cent van de omzet uit de 170 zelf bedieningswinkels. Nu is 98 pro cent van de verkoop online. De fysieke winkels spelen daarbij wel een grote rol. Een deel van de bestellingen wordt verstuurd vanuit de Sca- pino-webwinkel in Helmond, maar veel producten komen ook rechtstreeks uit de winkels zelf. Bij de retourzendingen gaat het vervolgens geregeld fout. Wat uit de winkels komt, moet terug naar een distributiecentrum in Assen en wat uit de webshop komt moet naar Helmond. Scapino rijdt voortdurend heen en weer tussen Drenthe en Brabant om terugge stuurde producten op de juiste plek te krijgen en de afhandeling te verwerken. Noord-Holland werd vooral ge troffen door veel minder vliegver keer op Schiphol en de terugval van toerisme. De afname in Gro ningen was vooral te wijten aan de verminderde gaswinning en dus minder coronagerelateerd. In de meeste provincies lag de krimp rond de 3 procent. Flevoland was met een krimp van circa 2 procent een positieve uitschieter. Met name goed pres terende leasebedrijven hadden daar effect op. Ook speelde mee dat zwaar getroffen sectoren als horeca en toerisme in Flevoland een kleiner aandeel in de econo mie hebben. Op regioniveau werd Haarlem mermeer, waar Schiphol in ligt, hard getroffen: 18 procent in de min. Ook Amsterdam deed het slecht (min 7 procent). De regio rond Delfzijl kromp slechts met 1 procent en presteerde daarmee het best van Nederland. meer. Ze zien dat internetwinkels hun omzet afnemen. Als je in zo'n situatie zit, snap ik dat mensen wanhopig zijn en zeggen: ik ga open.'' Oplopende schulden en geen inkomsten zijn zwaar, maar meer nog wreekt zich het ontbre ken van perspectief. ,,We moeten meer durven. Kijken wat de moge lijkheden zijn binnen de lock- down'', bepleit Biesheuvel. ,,Ik sprak laatst een ondernemer die een winkel in woonaccessoires heeft in Utrecht. Bij mij mag nie mand afhalen, zei hij, terwijl bij de coffeeshop hiernaast de hele dag een rij klanten buiten staat.'' On dernemers krijgen weinig steun vanuit de lokale politiek, is een veelgehoorde klacht. ,,Neem ker- misbedrijven. Afgelopen zomer mochten kermissen weer, maar er was geen burgemeester die het aandurfde. Tegelijkertijd kreeg de horeca wel toestemming om gro tere terrassen te maken. Dat is goed nieuws voor de horeca, maar de ene groep ondernemers wordt wel geholpen, de andere niet. Pro beer bijvoorbeeld een kermis op een ander terrein neer te zetten." Goed herstelplan Nu er een vaccin is, groeit het optimisme over herstel. Maar de schade die is aangericht ver dwijnt niet zomaar, vreest Biesheuvel. „Onder de opper vlakte ligt een enorm pro bleem bij kleine bedrijven. Dat komt niet zomaar goed. Een goed herstelplan kan veel leed voorkomen." Als eerste moet het schulden probleem worden aangepakt. „We moeten schuldenakkoor den afspreken. Belastingschuld moet bijvoorbeeld een tijd ge parkeerd kunnen worden. Af betalen is pas aan de orde als je de capaciteit hebt", denkt Bies heuvel. Maatwerk is nodig. „Zorg voor één aanspreekpunt bij de fiscus. De Belastingdienst moet zich niet koud en kil opstellen, maar de on dernemer een oplossing bieden." De voorman van ONL pleit voor een garantiefonds om onderne mers van liquiditeit te voorzien bij de opstart. „Een kledingwin kel heeft de wintercollectie nog in de winkel hangen; die heeft te weinig geld om een nieuwe col lectie in te kopen. We kunnen bedrijven ook een duwtje in de rug geven door bijvoorbeeld de btw tijdelijk te verlagen. Dat stimuleert de consumptie." Nu de verkiezingen nade ren, is het zaak om de wensen van de ondernemers onder de aandacht van politieke par tijen te brengen. Biesheuvel heeft wensen op zijn lijstje. „Er moet een bank voor het midden- en kleinbedrijf ko men. Voor financiering, maar ook voor advies en ondersteuning. En er moet een einde komen aan de enorme regeldruk. Vier jaar geleden was voor onderne mers lastenverlichting het be langrijkste thema. Nu is dat ver mindering van de regelgeving. Die is echt geëxplodeerd. Wij pleiten voor een minister van onderne merschap die overbodige regels gaat aanpakken.'' woensdag 24 februari 2021 GO Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te be dienen. De levering van bestel lingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klan ten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. Ton Voermans Assen Scapino heeft 170 vestigingen. Normaliter wordt 95 procent van de omzet daar behaald, tegen 5 procent online. DENHAAG De economie is van alle provincies vorig jaar het sterkst gekrompen in Noord Holland. Ook in Groningen en Limburg liep de economie bovengemiddeld hard terug, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Noord-Hollandse economie werd zo'n 7 procent kleiner in co ronajaar 2020. In Groningen ging het om ongeveer 5 procent en in Limburg om zo'n 4 procent. In heel Nederland kromp de econo mie met 3,8 procent, becijferde het statistiekbureau al eerder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17