EUWS 11 'Ik mis het sparren met mede studenten, samen koffie drinken' Na tien weken thuis merkt aard- rijkskundedocent Emine Acikgoz van het Haags Montessori Lyceum dat haar leerlingen het zwaar krij gen. ,,Ze raken hun motivatie en concentratie kwijt, hebben er geen zin meer in, missen school'', ver telt ze. Maar hoe kan je als docent op afstand je mentorleerlingen weer oppeppen? Het is een wor steling. ,,Je spreekt en ziet ze nau welijks. Normaal kan ik ze in de les aanspreken. Nu kan je niet naast ze hurken en vragen: joh, wat is er aan de hand?'' Toch proberen mentoren hun leerlingen erbij te houden. Ze schrijven lieve kaartjes of briefjes, maken verrassingspakketjes voor ze, in de hoop de tieners te moti veren om vol te houden. Docent Emine stuurde haar tweedeklas sers een zelfgeschreven briefje en een chocoladereep. ,,Ik wil ze laten weten dat ik aan ze denk, dat ik zie dat ze er moeite mee hebben.'' Gymleraar Marjan Duijkers van het Elde College in Schijndel stapte zelfs in de auto om haar 25 brugklassers te verrassen met een bezoekje. ,,Ik had zelf ook de be hoefte om ze even te zien. Het zijn kinderen die net op de middelbare school zijn gekomen, ik zie dat ze meer onlinelessen gaan missen.'' En dus nam ze een pakketje mee: met een 'houd vol springtouw', basketbalkauwgom en een Snelle Jelle. ,,Die lach op hun gezichtjes. Ik vond het zelf ook zo leuk om ze te zien. Ik kan niet wachten tot we weer kunnen starten.'' En dat lijkt dus niet lang te gaan duren. Na tuurlijk vindt ze de veiligheid van het onderwijspersoneel belang rijk, maar één of twee keer per week die snoetjes voor haar neus, daar zou ze zo blij mee zijn. Voor scheikundedocent Wilma Wesselink van het Staring College in Lochem was het zelfs de tweede keer dat ze een rondje regio deed. Tijdens de eerste lockdown be zorgde ze haar mentorklas re ageerbuisjes met zonnebloem zaadjes. Deze ronde had ze een carnavalspakketje bij zich. ,,Ik had niet gewaarschuwd dat ik kwam, maar dat ging snel rond in de groepsapp'', vertelt ze lachend. ,,Ik vind het belangrijk om ze te zien; hoe staan hun ogen? Hoe zitten ze erbij? Wat is de kleur van hun ge zicht? Lichaamstaal zegt zoveel en die mis je online. Kunst- en vliegwerk Deze docent zou het liefst zien dat de scholen zo snel mogelijk volle dig open gaan. ,,Dan hebben we iets meer risico ja, maar anders is het zo'n kunst- en vliegwerk. En die kinderen zoeken elkaar in de pauzes en buiten toch ook weer op'', vindt Wesselink. Ook gymdocent Dennis van Hinte van Helen Parkhurst in Al- mere ziet het online-onderwijs als een pure noodoplossing. ,,Je ziet de leerlingen letterlijk afhaken, ook als de lessen van goede kwaliteit zijn. Het onderwijs draait om in- teractie. Leerlingen moeten zich veilig bij je voelen en gezien wor den'', verklaart hij. En dus probeerde deze docent zijn 5 havo-klas in hun eigen be woordingen op te peppen met een brief met een tekst van Johan Cruijff en een eigen boodschap. 'Probeer ondanks deze lastige situ atie de focus vast te houden. Be denk daarbij wel dat jullie samen in deze situatie zitten.' ,,Leerlin- gen moeten iets hebben om naar toe te werken.'' De gymdocent hoopt dat scholen de gedeeltelijke heropening gebruiken om de leer lingen weer te 'ontmoeten'. ,,Na- tuurlijk moet er aandacht zijn voor de onderwijsvoortgang, maar aan dacht voor de mens is ook belang rijk in deze tijd.'' Als wiskundedocent had Ma rieke Meijer van het Stedelijk Dal ton College in Alkmaar overigens zelf óók behoefte aan een oppep per. ,,Je ziet die koppies steeds meer hangen, er gaan steeds meer camera's uit. Ze zijn er klaar mee en ik ook.'' En dus klom de leer kracht in de pen voor wat bemoe digende woorden: 'nog even vol houden', 'knuffel op afstand van mij', wat is het lastig hè thuis, nog even volhouden'. ,,Ook al doen we alles op afstand, ik voel ze wel.'' dinsdag 23 februari 2021 Melanie Pieper (23) is vierdejaars Sociale Geografie Planologie aan de Universiteit Utrecht. Ze keek er zo naar uit. Na de zomerva kantie zou de 23-ja- rige Melanie Pieper allemaal nieuwe mensen leren ken nen bij een minor die ze aan een andere universiteit ging vol gen. Het liep anders: ook dat deel van haar studie was vol ledig online. Sinds maart zit de student A Melanie Pieper. FOTO ERIK VAN 'T WOUD al thuis. ,,Ik ben voor de zomer al met een vak gestopt, omdat het online veel meer werk werd. Dat wilde ik met die minor in halen, maar die was wéér volledig on line'', vertelt ze. Tijdens de eerste lockdown wist ze al: dat online-onderwijs was niets voor haar. ,,Die lockdown pakte me heel hard. Ik raakte in een de pressie. Mijn con centratie was heel laag.'' Met pijn en moeite sleepte ze dit studiejaar twee vak ken binnen, maar bij de minor is Melanie afgehaakt. Nu zit de student in het be stuur van de Utrechtse studen tenvakbond. Hoewel Melanie aan haar master zou moeten beginnen, heeft ze dat tot na de zomer vakantie uitgesteld. ,,Het is mijn laatste jaar op de universi teit. Ik wil dat dat wordt zoals het was. Ik mis het sparren met medestudenten, een kop koffie na het college, samen doorpraten over een werkgroep als we naar de fiets lopen. Gelukkig woon ik met veertien huisge noten en hebben we thuis feestjes." Docenten motiveren hun leerlingen met kaartjes en cadeaus Mentoren op middelbare scho len zien langzaamaan leerlin gen uit beeld verdwijnen. Om ze een hart onder de riem te steken, versturen docenten lieve kaartjes of kleine presen tjes. Deze docenten zijn blij dat de scholen weer opengaan. „Ze zijn er klaar mee en ik ook." Ellen van Gaaien Den Haag Emine Acikgoz geeft aardrijkskunde op het Haags Montessori Lyceum in Den Haag. fotoguus schoonewille Verschillende kaartjes en pakjes die docenten naar hun leerlingen stuurden. privébeeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11