EUWS 11
'Ik mis het sparren met mede
studenten, samen koffie drinken'
Na tien weken thuis merkt aard-
rijkskundedocent Emine Acikgoz
van het Haags Montessori Lyceum
dat haar leerlingen het zwaar krij
gen. ,,Ze raken hun motivatie en
concentratie kwijt, hebben er geen
zin meer in, missen school'', ver
telt ze. Maar hoe kan je als docent
op afstand je mentorleerlingen
weer oppeppen? Het is een wor
steling. ,,Je spreekt en ziet ze nau
welijks. Normaal kan ik ze in de les
aanspreken. Nu kan je niet naast ze
hurken en vragen: joh, wat is er
aan de hand?''
Toch proberen mentoren hun
leerlingen erbij te houden. Ze
schrijven lieve kaartjes of briefjes,
maken verrassingspakketjes voor
ze, in de hoop de tieners te moti
veren om vol te houden. Docent
Emine stuurde haar tweedeklas
sers een zelfgeschreven briefje en
een chocoladereep. ,,Ik wil ze laten
weten dat ik aan ze denk, dat ik zie
dat ze er moeite mee hebben.''
Gymleraar Marjan Duijkers van
het Elde College in Schijndel
stapte zelfs in de auto om haar 25
brugklassers te verrassen met een
bezoekje. ,,Ik had zelf ook de be
hoefte om ze even te zien. Het zijn
kinderen die net op de middelbare
school zijn gekomen, ik zie dat ze
meer onlinelessen gaan missen.''
En dus nam ze een pakketje mee:
met een 'houd vol springtouw',
basketbalkauwgom en een Snelle
Jelle. ,,Die lach op hun gezichtjes.
Ik vond het zelf ook zo leuk om ze
te zien. Ik kan niet wachten tot we
weer kunnen starten.'' En dat lijkt
dus niet lang te gaan duren. Na
tuurlijk vindt ze de veiligheid van
het onderwijspersoneel belang
rijk, maar één of twee keer per
week die snoetjes voor haar neus,
daar zou ze zo blij mee zijn.
Voor scheikundedocent Wilma
Wesselink van het Staring College
in Lochem was het zelfs de tweede
keer dat ze een rondje regio deed.
Tijdens de eerste lockdown be
zorgde ze haar mentorklas re
ageerbuisjes met zonnebloem
zaadjes. Deze ronde had ze een
carnavalspakketje bij zich. ,,Ik had
niet gewaarschuwd dat ik kwam,
maar dat ging snel rond in de
groepsapp'', vertelt ze lachend. ,,Ik
vind het belangrijk om ze te zien;
hoe staan hun ogen? Hoe zitten ze
erbij? Wat is de kleur van hun ge
zicht? Lichaamstaal zegt zoveel en
die mis je online.
Kunst- en vliegwerk
Deze docent zou het liefst zien dat
de scholen zo snel mogelijk volle
dig open gaan. ,,Dan hebben we
iets meer risico ja, maar anders is
het zo'n kunst- en vliegwerk. En
die kinderen zoeken elkaar in de
pauzes en buiten toch ook weer
op'', vindt Wesselink.
Ook gymdocent Dennis van
Hinte van Helen Parkhurst in Al-
mere ziet het online-onderwijs als
een pure noodoplossing. ,,Je ziet de
leerlingen letterlijk afhaken, ook
als de lessen van goede kwaliteit
zijn. Het onderwijs draait om in-
teractie. Leerlingen moeten zich
veilig bij je voelen en gezien wor
den'', verklaart hij.
En dus probeerde deze docent
zijn 5 havo-klas in hun eigen be
woordingen op te peppen met een
brief met een tekst van Johan
Cruijff en een eigen boodschap.
'Probeer ondanks deze lastige situ
atie de focus vast te houden. Be
denk daarbij wel dat jullie samen
in deze situatie zitten.' ,,Leerlin-
gen moeten iets hebben om naar
toe te werken.'' De gymdocent
hoopt dat scholen de gedeeltelijke
heropening gebruiken om de leer
lingen weer te 'ontmoeten'. ,,Na-
tuurlijk moet er aandacht zijn voor
de onderwijsvoortgang, maar aan
dacht voor de mens is ook belang
rijk in deze tijd.''
Als wiskundedocent had Ma
rieke Meijer van het Stedelijk Dal
ton College in Alkmaar overigens
zelf óók behoefte aan een oppep
per. ,,Je ziet die koppies steeds
meer hangen, er gaan steeds meer
camera's uit. Ze zijn er klaar mee
en ik ook.'' En dus klom de leer
kracht in de pen voor wat bemoe
digende woorden: 'nog even vol
houden', 'knuffel op afstand van
mij', wat is het lastig hè thuis, nog
even volhouden'. ,,Ook al doen we
alles op afstand, ik voel ze wel.''
dinsdag 23 februari 2021
Melanie Pieper
(23) is vierdejaars
Sociale Geografie
Planologie aan
de Universiteit
Utrecht.
Ze keek er zo naar
uit. Na de zomerva
kantie zou de 23-ja-
rige Melanie Pieper
allemaal nieuwe
mensen leren ken
nen bij een minor die
ze aan een andere
universiteit ging vol
gen. Het liep anders:
ook dat deel van
haar studie was vol
ledig online. Sinds
maart zit de student
A Melanie Pieper.
FOTO ERIK VAN 'T WOUD
al thuis. ,,Ik ben voor
de zomer al met een
vak gestopt, omdat
het online veel meer
werk werd. Dat wilde
ik met die minor in
halen, maar die was
wéér volledig on
line'', vertelt ze.
Tijdens de eerste
lockdown wist ze al:
dat online-onderwijs
was niets voor haar.
,,Die lockdown pakte
me heel hard. Ik
raakte in een de
pressie. Mijn con
centratie was heel
laag.'' Met pijn en
moeite sleepte ze dit
studiejaar twee vak
ken binnen, maar bij
de minor is Melanie
afgehaakt. Nu zit de
student in het be
stuur van de
Utrechtse studen
tenvakbond. Hoewel
Melanie aan haar
master zou moeten
beginnen, heeft ze
dat tot na de zomer
vakantie uitgesteld.
,,Het is mijn laatste
jaar op de universi
teit. Ik wil dat dat
wordt zoals het was.
Ik mis het sparren
met medestudenten,
een kop koffie na het
college, samen
doorpraten over een
werkgroep als we
naar de fiets lopen.
Gelukkig woon ik
met veertien huisge
noten en hebben we
thuis feestjes."
Docenten motiveren
hun leerlingen met
kaartjes en cadeaus
Mentoren op middelbare scho
len zien langzaamaan leerlin
gen uit beeld verdwijnen. Om
ze een hart onder de riem te
steken, versturen docenten
lieve kaartjes of kleine presen
tjes. Deze docenten zijn blij dat
de scholen weer opengaan. „Ze
zijn er klaar mee en ik ook."
Ellen van Gaaien
Den Haag
Emine Acikgoz geeft aardrijkskunde op het Haags Montessori
Lyceum in Den Haag. fotoguus schoonewille
Verschillende kaartjes en pakjes die docenten naar hun leerlingen stuurden. privébeeld